ویژه ها

دایر بودن دفاتر نمادین اروپایی ها در تهران هم به لیست دستاوردهای برجام اضافه شد. پیش از این حامیان برجام، پیروزی اخلاقی ایران و دور شدن سایه جنگ را نیز جزو دستاوردهای بی نظیر برجام معرفی کرده بودند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**ابتکار: ما از فروپاشی اقتصادی ایران جلوگیری کردیم

«معصومه ابتکار» فعال سیاسی اصلاح طلب و معاون امور زنان رئیس جمهور که فرزندش ساکن آمریکا است، در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که «روایت می‌شود که سبد رأی آقای روحانی متعلق به خودش بود و اصلاح‌طلبان صرفا از ایشان حمایت کردند و ائتلافی شکل نگرفت، نظر شما چیست؟» گفت: «به نظرم روی این موضوع برای تفرقه‌افکنی از داخل و خارج تلاش می‌کنند که بین اصلاح‌طلبان و پایگاه اعتدال تضاد ایجاد کنند. شکی در محبوبیت جریان اصلاحات وجود ندارد و همه می‌دانند این پایگاه رأی در بین جوانان و مردم اعتبار دارد ولی همیشه این تلاش بوده که برخی در این دام بیفتند».

ابتکار در ادامه گفت: «می‌گویند شرایط فعلی به خاطر رأی شماست و بد انتخاب کرده‌اید که منجر به ناامیدی می‌شود. اهداف تحریم‌های ترامپ هم همین بود. او بدون تردید به دنبال براندازی و ناامیدی و جنگ روانی علیه مردم ایران بود تا کشور به سمت فروپاشی مطلق برود؛ اما با وجود شرایط سخت کرونا و تحریم‌ها کشور دچار فروپاشی اقتصادی نشد و ما باید برای مردم واقعیت‌ها را بگوییم. جناحی فکرکردن به اساس مردم‌سالاری و مبانی ارتباط بین مردم و حاکمیت لطمه می‌زند و متأسفانه برخی در رسانه ملی به این مسائل باور ندارند و گروه‌های دیگر که سعی می‌کنند این‌گونه القا کنند که دولت دزد و غارتگر است؛ اما این تصور گریبان همه را می‌گیرد».

معاون روحانی در این مصاحبه تصریح کرد: «آقای رئیس‌جمهور بارها به مسئله دولت پنهان اشاره کرده‌اند. دولت پنهان در اصطلاح بین‌المللی مجموعه‌ای است که قدرت دارد؛ ولی پاسخ‌گو نیست و شفاف هم نیست و سیاست‌ها و برنامه‌ها را می‌چیند. این ممکن است با شرایطی که کشور ما دارد، از بیرون اتفاق بیفتد و ممکن هم هست از داخل اتفاق بیفتد».

ابتکار: ما از فروپاشی اقتصادی ایران جلوگیری کردیم/ «دفاتر نمادین اروپایی ها در تهران»؛ دستاورد جدید برجام

در دولت روحانی، اشتغال خالص در مقایسه با دولت قبل حدود ۴۰ درصد سقوط کرده است. علاوه بر این دولت روحانی پس از دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی بالاترین تورم پس از انقلاب را به مردم تحمیل کرده است.

کارشناسان معتقدند که در رشد اقتصادی آنچه مهم است، ثبات آن است که در دولت روحانی بدترین کارنامه به جای گذاشته شده است. طبق آمار صندوق بین‌المللی پول متوسط رشد اقتصادی کشورمان در دولت‌های نهم و دهم ۲.۳درصد و در دولت روحانی ۱.۱درصد بوده است.

نکته قابل تأمل اینجاست که دولت روحانی تنها دولتی است که در ۸ سال عملکردش ۴ بار رشد اقتصادی منفی در کشور ثبت کرده است.

یکی از معیارهای اصلی برای سنجش کارایی دولت‌های مختلف از لحاظ سطح رفاه مردم، شاخص فلاکت است. شاخص فلاکت از مجموع نرخ تورم و بیکاری به دست می‌آید.

اگر آمار نرخ بیکاری بر مبنای داده‌های صندوق بین‌المللی پول را مبنا قرار دهیم، بالاترین شاخص فلاکت در ایران به سال ۱۳۷۴ دولت هاشمی- مربوط می‌شود زیرا در آن سال نرخ تورم به ۴۹٫۴ درصد و نرخ بیکاری به ۱۰ درصد رسید؛ بنابراین شاخص فلاکت در سال ۱۳۷۴ بالغ بر ۵۹٫۴ درصد بود.

اما نکته قابل توجه اینجاست که دولت آقای هاشمی در سال آخر کاری خود (۱۳۷۵) شاخص فلاکت را به ۳۲٫۳درصد کاهش دهد اما دولت روحانی کشور را با شاخص فلاکت ۴۶درصدی به دولت بعدی تحویل می‌دهد. این یعنی دولت روحانی، کشور را با بدترین وضعیت شاخص فلاکت به دولت آینده تحویل خواهد داد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سال ۱۳۹۹ در مناطق شهری کشور به ۳۶٫۲ درصد رسید. این نرخ دومین تورم بالای ایران پس از انقلاب محسوب می‌شود.

براساس آمار، قیمت اقلام خوراکی در دوره ۸ ساله دولت روحانی حدود ۷ برابر افزایش یافت. قیمت دلار در دولت روحانی ۷۸۰ درصد گران شد و خودرو حدود ۷۰۰ درصد گران شد.

قیمت مسکن در دولت روحانی حدود ۶۰۰ درصد افزایش یافت و اجاره بهای مسکن نیز در این دولت افزایش سرسام آوری داشت و عملکرد دولت روحانی در حوزه مسکن موجب شد که خانه دار شدن برای بخش قابل توجهی از جامعه تبدیل به رویاء شود.

با اینحال، خانم ابتکار تاکید دارد که دولت روحانی از فروپاشی اقتصادی ایران جلوگیری کرده است. آیا این اظهارنظر توهین به فهم و شعور مردم نیست!؟

ابتکار در مصاحبه مذکور وضع موجود را به گردن تحریم ها و دولت پنهان انداخته است. این در حالی است که همین طیف پیش از سال ۹۲ تاکید داشتند که تحریم ها نهایتا ۲۰ الی ۳۰ درصد در ایجاد مشکلات سهیم است و ۷۰ الی ۸۰ درصد از مشکلات ناشی از سوءمدیریت در دولت است.

«دفاتر نمادین اروپایی ها در تهران»؛ دستاورد جدید برجام

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «نگاهی به تجربه برجام نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی پس از امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ علاقه و اراده خوبی را برای سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران داشتند. همچنین هنگامی که دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده به صورت یک‌جانبه خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، برخی کشورهای اروپایی به صورت نمادین تعدادی از دفاترشان در تهران را باز نگه داشتند و از نظر سیاسی هم برای حفظ برجام و احیای آن تلاش کردند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «از نگاه ایران مذاکرات وین روند بسیار خوبی را طی می‌کند و تداوم این روند می‌تواند رفع تحریم‌ها و بازگشت طرف مقابل به توافق هسته‌ای منجر شود. روایت‌هایی نیز که از مذاکرات منتشر می‌شود نظیر صحبت‌های سید عباس عراقچی، رییس هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی و انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این برداشت را تقویت می‌کند که احیای برنامه جامع اقدام مشترک بسیار به واقعیت نزدیک شده است».

روزنامه اعتماد تاکید کرد: «نوع رفتارهای دولت امریکا در چند هفته اخیر نیز نشان می‌دهد واشنگتن اراده جدی برای بازگشت به توافق دارد و در چنین وضعی، تلاش ایران برای برنامه‌ریزی به منظور بهره‌برداری هرچه بهتر از فضای باز و گشایشی که ایجاد خواهد شد تلاشی شایسته تقدیر است».

ابتکار: ما از فروپاشی اقتصادی ایران جلوگیری کردیم/ «دفاتر نمادین اروپایی ها در تهران»؛ دستاورد جدید برجام

دایر بودن دفاتر نمادین اروپایی ها در تهران هم به لیست دستاوردهای برجام اضافه شد. پیش از این حامیان برجام، پیروزی اخلاقی ایران و دورشدن سایه جنگ را نیز جزو دستاوردهای بی نظیر برجام معرفی کرده بودند.

طبق اظهارات متعدد دولتمردان و فعالین اصلاح طلب، هدف اصلی برجام لغو یکباره تمامی تحریم ها بود. اما در پسابرجام نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه دامنه گسترده تری پیدا کرد. چندی پیش عراقچی صراحتا اعلام کرد که نتیجه برجام، تحریم های بیشتر بود.

آمریکا و اروپا از روز امضای برجام- تیر ۹۴- تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده اند. اذعان روحانی به حمل پول با گونی در پسابرجام و اذعان دولتمردان به «دستاورد تقریبا هیچ» توافق هسته ای، تنها بخشی از واقعیت های برجام در سالهای اخیر است.

با اینکه دولت های دموکرات و جمهوری خواه آمریکایی صرفا وعده دادند و به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده اند، با اینحال اصلاح طلبان همچنان کلید رفع مشکلات را در وین و نیویورک جستجو می کنند.

**این کارنامه خودتان است، یجای اعتراض، پاسخگو باشید

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «مسائلی مانند کرونا، بیکاری و تورم زندگی مردم را سخت کرده است. شوخی نیست که بگوییم در سطح بین‌المللی می‌توانیم با دشمن نزاع کنیم اما مردم فشار باشند. اگر ادعا داریم مردم ایران رشیدترین مردم دنیا هستند، نمی‌توانیم به آنان بگوییم تورم و گرانی را نبینید. سالانه آمار بالایی از سقط جنین منتشر می‌شود، یکی از دلایل آن نیز مشکلات معیشتی است. انسان بدون نیاز معنا ندارد، باید بستر پاسخ به این نیازها فراهم شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «کنترل تورم یکی از این عوامل مهم است. زمانی که این کنترل وجود ندارد، حاصل آن مشکلاتی نظیر گرانی و معضلات اجتماعی می‌شود که در جامعه می‌بینیم. فولاد در یکسال و نیم ۳۰۰ درصد گران شده بود. هزینه این سوء مدیریت‌ها را مردم پرداخت می‌کنند. زندگی مردم به حداقل درآمد ریالی و حداکثر هزینه دلاری رسیده است».

ابتکار: ما از فروپاشی اقتصادی ایران جلوگیری کردیم/ «دفاتر نمادین اروپایی ها در تهران»؛ دستاورد جدید برجام

اصلاح طلبان در سالهای ۹۲ و ۹۶ با «تکرار می کنم» مردم را به رای دادن به دولت روحانی تشویق می کردند. این طیف در سال ۹۶ تاکید کرد که «ما اصلاح طلبان تضمین دولت روحانی هستیم».

اما حالا در زنگ حساب و موعد پاسخگویی بجای عذرخواهی و مطالبه گری از دولت و تلاش برای جبران خسارت ها، در صف اول انتقاد و شکایت از وضع موجود ایستاده اند.

اصلاح طلبان باید به این مسئله توجه داشته باند که وضع موجود نتیجه کارنامه دوستان خودشان است و بجای اعتراض و شکایت، باید درباره عملکرد خود به افکارعمومی پاسخگو باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • DE ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    25 0
    اونایی که جلوی فروپاشی اقتصادی رو گرفتند شما نبودید، بلکه کسانی بودند که هرگز دل به کدخدا نبستن و به محض فشار اقتصادی شروع کردن دور زدن تحریما برخلاف چیزی که پرزیدنت تجویز می کرد..
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      9 0
      ایناعادت دارن خودشونوایران خطاب کنن کلمه خانواده روجایگزین ایران کنیم حرفاش درسته
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      8 0
      اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری کنند.
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      8 1
      8 سال مملکت را شخم زدند و به قهقرا بردند حالا میگن از فروپاشی اقتصاد جلوگیری کردیم !!!!
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      8 0
      اصلاح طلبان بی کفایت در 8 سال گذشته نشان دادند حتی توانایی اداره یک بقالی را هم ندارند.
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      11 0
      خانم ابتکار! اتفاقا شخص شما عامل فروپاشی اقتصاد ایران هستید. معاهده پاریس شما ۸ تا ۱۲ درصد اقتصاد ایران رو کوچک خواهد کرد.۵۲ میلیارد دلار خسارت روی دست کشور خواهد گذاشت. البته فعلا آقای اردکانیان ۶۰۰ میلیون دلار آنرا پرداخت کرده و کولر های آلمانی خریده!کولر هایی که چندسال بعد راندمانشان پایین خواهد آمد و دوباره خرج و هزینه! تازه تا به الآن دوران راحتی را پشت سر گذاشتیم! چون قرار بوده از افزایش مصرف سوخت جلوگیری کنیم که البته نتیجه آن عدم توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور و خاموشی های پیاپی است! از الآن به بعد باید مصرف را کاهش دهیم و نیروگاه تعطیل کنیم!
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      9 0
      خانم ابتکار با معاهده پاریسش اقتصاد کشور رو نابود کرده! دولت روحانی شرکت های خارجی رو آوردن تا نیروگاه انرژی های تجدید پذیر بزنن درصورتی که ما هاب انرژی جهانیم. تا اینجا قضیه خوبه ولی این شرکت های خارجی هر کیلووات ساعت برق تولیدی رو به شما میفروشن!یعنی استقلال مالی نداری! بعد چند میفروشن؟ قیمت جهانی ۲ سنت هست ولی به دولت پخمگان بنفش ۱۲ سنت میفروشن! این مابه التفاوت از جیب ما ورداشته میشه اما به جیب کیا میره؟ خارجیا یا باند فساد بنفش؟!
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
      0 0
      مگه نمیگن تحریم لغوشده؟!پس اگه روکاغذنباشه وتخیلی قانونا قیمت مسکن وطلاوسکه وکالای ضروری که صدبرابرشدو دولتیها میگن برای تحریمه بایدبرگرده بقیمت سال 94یا95بجز این مضحکه ودروغی بیش نیست. مگه مسکن وماشین و... برای تحریم چندبرابرقیمتش نرفته بالاالان بالغوتحریم ایابرمیگرده به قبل ازتحریم؟؟؟ سیاستی کثیف ودروغ ک فقط برای انتخابات ک لاریجانی رای بیاره میگن تحریم لغوشده. پس اثارلغوش نباید مردم لمس کنند؟؟؟ ایناکه میگفتن بمدیریت ضعیف نیست گرانی خخخ
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    14 0
    شما اصلاح طلبان وقیح اقتصادی باقی نگذاشتین همه رو بین خودتون و بچه هاتون تقسیم کردین
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
      10 0
      گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند ارزش پول ملی را به یک دهم تقلیل دادند.
  • FR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    10 0
    ابتکار خجالت نمیکشه اصلا حرف میزنه ؟
  • سید IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    10 0
    اصلاح طلبان تهوع اور تا توی گور هم که بگذارندشان نمی توانند دست از کدخدای شان بردارند! هنوز از لاشه متعفن برجام شان تقاضای شفاعت می کنند!
  • FR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    9 0
    منظور ابتکار از ما خودش وهمسرش ست !
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    8 0
    شماها از ازدیاد نسل جلوگیری کردید نه فروپاشی اقتصاد
  • BE ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    6 0
    کسانی که خود عامدانه و با تبانی با بیگانه برای فشار بر مردم و اهداف و مطامع خود زمینه تحریم رو ایجاد کروند واضح است آن رو به دلخواه مدیریت کنند بعد زمینه برداشتنش رو محیا کنند واضح است می دانند چکار می کنند اما فقط سیاست به خرج داده و حکومت کردند اما کسانی که نگذاشتند مصیبت بوجود آمده این کاسبان دو چندان شود شاید نیکوکاران گمنامی بودند که راه مبارزه با کاسبان تحریم را می دانستند خدا زمین را از وجود اوتاد و یاران ناشناس حق خالی نخواهد کرد که لطف الهی از جانب این افراد به مردم بینوا می رسد! نه جاسوسان و نه منافقین و نه خورندگان مال حرام هرگز نمی توانند مانع رسیدن خیر و خوشی به مردم باشند اگر چه تمام دنیای کفر از آنها حمایت و خدعه کنند و محکوم به شکستن!
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    7 0
    خانم ابتکار دولت مورد حمایت اصلاح طلبا ارزش پول ملی را تو هشت سال ۶ برابر کاهش داد ۶۰ تن طلا را به باد داد بزرگترین رانت ارزی را درست کرد بنظرم با این رویی که شماها دارین پیگیر باشین بهتون جایزه نوبل اقتصادی هم درست کنن و تقدیم کنن
  • سیامک DE ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    10 0
    رفتار ها و همچنین شخصیت های با مزه این ضعیف طلبها (اصلاح طلبها) آدم را یاد جوک های ملا نصرالدین می اندازد. خدا وکیلی آیا اصلأ چهره های شما ضعیف طلبها به انسانهای با شهامت و جدی می خورد که بخواهید اقتصاد ایران را از فروپاشی نجات دهید ؟
  • SE ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    10 0
    مافیای واردات بنزین شده مدنجی اقتصاد کشور
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    9 0
    شما جلوی فروپاشی وضع چپاول خودتان را گرفتید که نتوانستید
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    5 0
    با این کلید توی دستتون و وعده و وعیدهای سراسر دروغ و دروغ های بی پایانتون ، این خدا بود که به این کشور و مردم رحم کرد که نابود نشدیم .
  • ن خ IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    4 0
    خانم ابتکار شما اگه قرار باشه واقعیتها رو بگید باید در صف زندان بشینید.
  • امیرو IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    5 0
    واقعاً سنگ پای قزوین لنگ میندازه جلوی ابتکار
  • DE ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    3 0
    دلیل شکست اصلاحاتچی هارویه غلط عدم توجه به توانمندی های داخلی برای تقویت صنعت ایرانی بود و اینکه دست گدایی به طرف کشورهای غربی دائم دراز کرده و دست رد به سینه اشون خورده.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    4 0
    این خانم ابتکار چی بگم والله
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    5 0
    همه بدبختی درزیر سر مخالفین نظام سلطه دهه شصتی خریده شده توسط غربه. که مثل اطرافیان وطرفداران امام حسن خودشون بسکه معاویه فروختند که دقیقا خانم نیلوفر=معصومه ابتکار یکی ازهمینهاس. تازمانیکه نظام سلطه براشون ارزشی قائل نبود مخالف استعماربودند وتا انقلاب وخون شهدا مختصر شهرت ومختصر ارزشی به اینها داد نتونستند درپوست خود بگنجندو خودرا نفروشن وخیلی راحت راه اشعثبن قیسها وجعدهارو رفتند وبا وعده زوجه یزید شدن پشت بحق کرده وخنجر ازپشت بوجود مبارک خورشید فروکرده فروکرده ونمک خورده ونمکدان شکن شدند. وحالا باز دوغورتونیمیشم باقیه. خدایا نسبت بباطنشون بااینها رفتارکن نه نسیت بفضلو رحمتت.این نوکران مزد بگیر شیطان بزرگ که باعث نابودی صنعت هسته ای وهمه صنایع ریزودرشتو تولید ایران بدستور کدخداشدند .حالا فرار بجلو میکنن
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    4 0
    اصلاحاتک ها با واردات کالاهایی که خود کفا بودیم مانند بنزین و گندم. اقتصاد خودشان را پر و پیمان کردند و مردم ایران را به خاک سیاه نشاندند.
  • DE ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    4 0
    *ابتکار: ما از فروپاشی اقتصادی ایران جلوگیری کردیم از دیوارکشی در پیاده روها و دلار سه هَزار و زوج و مرد کردن شهرها و پاک کردن سایه جنگ از رو سر ایران کلا اگر مانبودیم ایران وجود نداشت پس به ادامه دولت دسته کلید رای بدهید .
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    4 0
    اصولا ادم دروغگوفراموشکاره(ابتکار)همینطوریکه بنزین تولیدپتروشیمی سرطان زابود
  • ش. AE ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    4 0
    رو که نیست سنگ پای قزوین اقتصاد مملکت به گند کشیدن البته آقازاده‌ها ی خود این ابتکار شامل اقتصاد ایران نیستند
  • رضا IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    3 0
    خانم ابتکار باید بگه مرگ بر آمریکا تا ما حرفهاش رو قبول کنیم
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    4 0
    به قیمت بدبخت کردن مردم در بورس!
  • DE ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    6 0
    این ابتکار بیشتر شبیه احتکار است تا ابتکار هرچه سفاهت و نادانی و بیسوادیست را در خود احتکار کرده چقدر هم از خودشون مرسی!! هستند. واقعا چقدر سطح درک و دانش این اصلاح تبه کاران پائیینِ یک مشت افراد مسخ شده که بدون عصای کدخدا اصلا دو قدم هم نمیتوانند راه بروند. ر... خدمت بزرگی به مردم کرد تا حالا دروغگو اینجوری نداشتیم که دیدیم لذا ملت نه با اشک تمساح جهانگیری دیگه گول میخورند نه با خالی بندیهای ر.... .البته ممد چاخان یا همون سید خندان در دروغ و دلنگ سر آمد بود ولی مثل ر.... سنگ پای قزوین نبود. این یک نوع بیماری روحیست.
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    0 0
    به خدا قسم از روزهای شروع سال جدید حالمان یک هفته به خاطر اتفاق ناگوار برای آزاده نامداری و کشف جسد بعد از دو روز فوت، بد شد، بعدش حادثه مدرسه کابل و اتفاقات فلسطین و بعد الان هم یک هفته است حال همه مان به خاطر این قتل اخیر بد است. پس کی مناظره ها شروع میشود کمی هم سرگرم شویم و شاید بخندیم.
  • محمدایوب IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    5 0
    خانم چرا شما اولا فقط با روزنامه های درپیتی خودتان یک طرفه حرف میزنید. اگه حرف مفت نمی‌زنند بیایید دررسانه ملی درمقابل. یک کارشناس حرف بزن جواب بگیر. دوم ازفروپاشی اقتصاده خانواده واصلاح طلبان جلوگیری کردید با واردات بنزین توسط همسرتان. واما سقط جنین به خاطر بی بند وباریهایی که اصلاح طلبان برای جمع کردن رای با نام آزادی دختران و پسران. کشاندن دختران و پسران به تجمع ها بدون رعایت ضوابط اسلامی. بوجود آوردید اما مادری که از همسرش باردارشده جانش برود به خاطر فقر فرزند خودش راسقط نمی کند. مگر مانند شما بی عاطفه. واصلاح طلب باشد
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    0 0
    تویه احمق امتیازی فقط اموال وژنهای برتروووخودیهایتان را حفظ کردید20تا1000برابر مردم راغارت کردید
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    1 0
    ابتکار دیگه هرکسی میدوننه،این شوهرت چه فساد ها وغارتهای کرده ومحیط زیست ایران را برای همیشه غارت ونابود کرده(برای هرپروژه وامضای طلایی محیط زیست یک ویلا وآپارتمان...گرفته-خودت به خری زدی فکر کردی مردم هیچی نمیدانند
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    0 0
    ابتکار دیگه هرکسی میدونه،خودت درسفارت وبعدش با چه کسایی رابطه داشتی که حالا هواتو دارندواین شوهرت و....چه فساد ها وغارتهای کرده ومحیط زیست ایران را برای همیشه غارت ونابود کرده(برای هرپروژه وامضای طلایی محیط زیست یک ویلا وآپارتمان...گرفته-خودت به خری زدی فکر کردی مردم هیچی نمیدانند
  • م IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    1 0
    خانم ابتکار متخصص اقتصاد هم هستن؟؟؟؟ محیط زیست و زنان چطور؟؟؟ هنوز بنده مصاحبه مخترع خودروی برقی و عدم حمایت خانم ایتکار را زمانی که رئیس محیط زیست بودند فراموش نکردم. بله ایشان باعث فرار مغزها می شوند بعد خودشان اقتصاد را نجات می دهند
  • سید IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    0 0
    خانم ابتکار با فرمایشتا ن اول مار ا خنده بگرفت بعد از ان که دلی سیر خندیدیم اشکمان برای اقتصادی که شما نابود کردید جاری شد
  • CA ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    0 0
    از کی تا حالا جیب شما و آقازاده هاتو اقتصاد حساب میشه!
  • محمد IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    1 0
    خواهر نچندان گرامی ملت ایران را به خاکستر نشینی انداخته اید باز هم دست بر نمیدارید .شما ها چقدر پرو هستید .که از خاکستر هم می خواهید برای خود چادور بدوزی.
  • یک عاشق جامانده از اربعین حسینی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    0 0
    بزرگتری دستاورد این جنگ 12 روزه برای اشغالگران صهیونیست، آتش بس نیست. بلکه فرصتی است به اشغالگران که تا قبل از عملیات بعدی از فلسطین فرار کنند. در عملیات بعدی هیچ صهیونیست اشغالگری در فلسطین زنده نخواهد ماند، حتی در پناهگاه ها
  • یک عاشق جامانده از اربعین حسینی IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    0 0
    وعده سرخرمن روز از نو روزی از نو دوباره بازی از اول شروع شد بازگشت همزمان به برجام و سپس رفع تحریم ها یعنی : بایدن کاغذ ترامپ را پاره کند و بگوید ما به برجام برگشتیم، فقط همین اما ایران : 1- باید غنی سازی 60 درصد را متوقف کند 2- باید غنی سازی 20 درصد را متوقف کند 3- سانتریفیوژهای جدید را جمع آوری و نابود کند. 4- اورانیوم های غنی سازی شده 60 درصد را نابود کند 5- اورانیوم های غنی سازی شده 20 درصد را نابود کند 6- اورانیوم های غنی سازی شده 3/5 درصد مازاد بر توافق نامه برجام را نابود کند 7- فایل فیلم سه ماه گذشته را تحویل آژانس دهد 8- آمریکا و اروپا و آژانس در مدت زمانی طولانی راستی آزمایی کنند 9- باقی ماندن تحریم های اصلی را بپذیرد و بدنبال رفع آنها نباشد 10- شاید در مدت زمان 120 روز و یا 180 روز پس از راستی آزمایی بخشی از تحریم ها بصورت موقت متوقف شود آنهم مشروط : 1- مشروط به اینکه مردم به دولت سوم روحانی رای داده باشند 2- آمریکا از جانب دولت آینده ایران (دولت سوم روحانی) خیالش راحت باشد 3- دولتی در ایران بر سر کار نخواهد آمد که با آمریکا بخواهد سرشاخ شود 4- دولت آینده نباید بدنبال اقتصاد مقاومتی باشد و بخواهد راهبرد خنثی سازی تحریم ها را دنبال کند و نه رفع تحریم از کانال مذاکرات (بخوانید نوشتن دیکته) 5- مشروط بر اینکه دولت آینده (دولت سوم روحانی) بدنبال برجام های 2 و 3 برای کوتاه کردن دست ایران از محور مقاومت باشد و موشک هایش را جمع آوری کند. 6- سپاه از سوریه و عراق برود 7- ایران از یمن پشتیبانی و حمایت نکند 8- به مذاکرات با عربستان به عدم حمایت از یمن به توافق برسد 9- و ..............................................

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس