غزه

یک هفته نامه آلمانی از وضعیت فاجعه بار سیستم بهداشت و درمان نوار غزه به دلیل حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به روایت پزشکان و متخصصان فعال در این منطقه خبر داد.

به گزارش مشرق، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی به شدت گرفتن رنج و عذاب مردم نوار غزه و به ویژه کودکان با توجه به جنگ اخیری که اسرائیل در این منطقه به راه انداخته پرداخته و نوشت: روز یکشنبه گذشته بود که سیستم بهداشت و درمان در نوار غزه در یک قدمی پرتگاه سقوط قرار گرفت. در حمله هوایی رژیم صهیونیستی دو نفر از مهم ترین پزشکان فعال در این منطقه کشته شدند. معین العلول، متخصص مغز و اعصاب و ایمن ابو العوف، از متخصصین داخلی در این حمله هوایی کشته شدند.

"فهد حداد"، از پزشکان فعال در نوار غزه از سخت ترین روز در این منطقه سخن گفت. وی در اورژانس بیمارستان شیفا که بزرگترین بیمارستان فلسطین با حدود ۷۵۰ تختخواب است کار می کند.

حداد در این بار گفت که دکتر ایمن معلم من و معلم نسل من و افراد قبل از من بود. وی گفت: او یک پزشک فوق العاده با استعداد، یک متخصص برجسته در رشته خود و یک چهره عمومی بود. حداد همین طور که درباره این استادش سخن می گفت منقلب شد.

نهادهای بهداشتی در نوار غزه تا اواسط هفته جاری از حدود ۱۶۰۰ مجروح و ۲۲۰ شهید که از بین آن ها ۳۰ درصد کودکان بودند خبر دادند.

عدنان البرج از جراحان و همکاران حداد هم شبانه روز در بیمارستان های نوار غزه کار می کند. وی از انتقال مجروحینی با زخم های پیچیده و سخت به بیمارستان ها سخن گفته و از کمبود شدید داروها برای درمان زخم های باز و مسکن ها و داروها برای درمان بیماری های مزمن در این منطقه خبر داده و گفت: دیگر هیچ ظرفیتی برای پذیرش بیماران سرطانی و بیمارانی با شرایط حاد وجود ندارد و آن ها باید خارج از مطب درمان شوند. وی از اصابت بمب های رژیم صهیونیستی به حوالی منطقه‌ای که در آن خدمت می کند خبر داده و گفت کلینیکی که وی در آن کار می کند به مرزهای ظرفیت مجاز خود رسیده و این تنها یکی از کلینیک در این منطقه است که شرایط این چنینی دارد. وی سیستم بهداشت و درمان در نوار غزه را در آستانه فروپاشی ارزیابی کرد.

دکتر البرج همچنین گفت: تنها آزمایشگاه تست گیری کرونا در نوار غزه هم هدف اصابت موشک های رژیم صهیونیستی قرار گرفته و یکی از پزشکان برجسته این مرکز از ناحیه سر آسیب دیده است. وی در حال حاضر در بیمارستان شیفا بستری است و شرایط وخیمی دارد.

این پزشک فعال در نوار غزه همچنین گفت: ما تحت فشار شدید و گاهی آتش مداوم کار می کنیم. برخی از ما هر روزه با خویشاوندان کشته شده خود روبرو می شویم. یکی از همکاران ما اخیرا پسر کشته شده خود در اثر حملات رژیم صهیونیستی را در بیمارستان دیده بود.

وی همچنین از تحت درمان قرار دادن پسری جوان سخن گفت که از یک حمله هوایی جان سالم بدر برده بود و بقیه خانواده او در این حمله کشته شده بودند.

در آخرین حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال ۲۰۱۴ سازمان حقوق بشر المیزان درباره حملات اسرائیل به سیستم بهداشت و درمان نوار غزه تحقیقاتی را انجام داد و در این گزارش که به سازمان ملل ارائه شد آمده بود که در این درگیری ها ۱۷ بیمارستان و ۵۶ مرکز بهداشت نابود شدند. ۴۵ آمبولانس آسیب دیدند و ۵۱۱ نفر از ۲۲۱۷ فلسطینی جان باخته در این حملات هیچ دسترسی به امکانات بهداشت و درمان نداشتند.

حالا رئیس سازمان المیزان صبح روز گذشته از قطع شدن اتصالات تلفنی درنوار غزه در اثر حملات موشکی رژیم صهیونیستی خبر داده و اعلام کرد که از ترس بمباران ها محل سکونت خود را ترک کرده است.

وی اعلام کرد که در جاده های منتهی به بیمارستان شکاف های عمیقی بر اثر اصابت بمب ها ایجاد شده و بزرگترین مشکل این است که دیگر هیچ سوختی به غزه نمی رسد. بیمارستان ها ژنراتور دارند اما با خاموشی های گسترده روبرو می شوند. وی تاکید کرد: ما در حال مجازات جمعی هستیم.

"ناتالی تورل"، هماهنگ کننده پزشکی سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) هم اعلام کرده که کلینیکی که وی در آن کار می کند هم آسیب جدی دیده و گفت: حملات هوایی رژیم صهیونیستی بسیاری از غیر نظامیان و زیر ساختهای پزشکی را هدف قرار می دهد.

تورل از بدتر شدن روزافزون اوضاع و کمبود شدید تجهیزات پزشکی در این منطقه خبر داد.

به گفته وی حدود ۵۸ هزار نفر در حال حاضر از خانه های خود فرار کرده اند و به مدارس خالی پناه برده‌اند و خطر وقوع موج جدید کرونا هم افزایش پیدا می کند. این پزشک در حال خدمت همچنین گفت که نوار غزه با حدود دو میلیون نفر سکنه تا به حال تنها ۱۲۰ هزار دوز واکسن دریافت کرده و تنها نیمی از آن ها تا به حال تزریق شده است.

دکتر فهد حداد هم گفت: غزه در حال حاضر موج دوم کرونا را تجربه می کند. اما حالا هیچ فرصتی وجود ندارد که ما به مبارزه دراز مدت با این پاندمی بیاندیشیم. در حال حاضر ما اغلب تنها چند ثانیه زمان برای نجات جان زندگی انسان ها داریم.

یاسر ابوجمعی، مدیر برنامه های بهداشت روان جامعه غزه هم که با عواقب روحی انسان ها در این جنگ مبارزه می کند از بیماری های روانی زیاد در بین کودکان این منطقه خبر داده است. وی از کودکانی سخن می گوید که گرفتار کابوس می شوند و در تمرکز مشکل دارند. به گفته وی برخی کودکان چنان آسیب دیده اند که به سختی روان پریش شده‌اند.

وی تاکید کرد که بدون تغییر در شرایط سیاسی نمی توان بر این آسیب ها و مشکلات غلبه کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس