کد خبر 1219674
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
تحلیل «مانیل تایمز» از اشتباه راهبردی ترامپ و وضعیت برجام

رئیس جمهور سابق آمریکا از جمهوری‌خواهان کنگره درخواست کرد مانع از تصویب طرح تشکیل کمیسیون تحقیق درباره حمله به کنگره شوند.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا روز چهارشنبه از جمهوری‌خواهان کنگره درخواست کرد مانع از تشکیل کمیسیون بررسی حمله به کنگره در تاریخ ششم ژانویه سال جاری میلادی شوند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، طرح استفاده از کمیسیونی مشابه آنچه در زمان حملات یازده سپتامبر تشکیل شد، از سوی کمیته مقررات مجلس نمایندگان آمریکا معرفی شده و قرار است امروز در میان قانون‌گذاران به رأی گذاشته شود.

ترامپ با انتشار بیانیه‌ای در مخالفت با تصویب این طرح، اعلام کرد: «جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنا نباید این تله دموکرات‌ها برای تشکیل کمیسیون ششم ژانویه را تصویب کنند».

رئیس جمهور سابق آمریکا با اشاره به اعتراضات ضدنژادپرستی در این کشور که اغلب به‌صورت مسالمت‌آمیز برگزار شده‌اند، افزود: «این یک بی‌عدالتی حزبی دیگر است و اگر قرار نیست قتل‌ها، شورش‌ها و پرتاب بمب‌های آتش‌زا در پورتلند، مینیاپولیس، سیاتل، شیکاگو و نیویورک نیز مورد مطالعه قرار گیرند، این بحث باید فوراً خاتمه یابد».

«کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) مخالفت خود را با تشکیل این کمیسیون تحقیق اعلام کرده‌اند.

ترامپ در این‌باره نوشت: «جمهوری‌خواهان باید سرسخت‌تر و باهوش‌تر باشند و دیگر از سوی چپ‌های افراطی مورد سوءاستفاده قرار نگیرند. خوشبختانه میچ مک‌کانل و کوین مک‌کارتی در حال گوش کردن هستند».

ترامپ پس از باخت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، ادعای تقلب گسترده در شمارش آرای پستی را مطرح کرد و همچنان بر آن پافشاری می‌کند. او از شرکت در مراسم تحویل قدرت به جو بایدن امتناع کرد و روز تأیید آرای ایالات مختلف در کنگره، در جمع بزرگی از هوادارانش ادعاهای خود را تکرار کرد.

هواداران ترامپ در آن روز به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی کرده و سپس به داخل این ساختمان حمله‌ور شدند. در نتیجه این حمله شماری کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

اندکی بعد، طرح استیضاح دوم ترامپ در کنگره ارائه شد و توانست در مجلس نمایندگان تصویب شود. «لیز چنی» و چند نماینده جمهوری‌خواه دیگر به نفع استیضاح ترامپ رأی دادند. با این حال نمایندگان مجلس سنا به استیضاح ترامپ رأی کافی ندادند و او را تبرئه کردند.

لیز چنی روز چهارشنبه در اقدامی کم‌سابقه و با رأی اکثریت جمهوری‌خواهان از جایگاه خود به عنوان ریاست کنفرانس حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان خلع شد.

حزب جمهوری‌خواه، روز جمعه «الیز استفانیک» نماینده ایالت نیویورک را که از حامیان ادعاهای ترامپ است، با وجود پایگاه رأی بسیار پایین‌تر از لیز چنی، به عنوان جایگزین او انتخاب کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس