کد خبر 1218642
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
ظریف نمایه

وزیر امور خارجه با تشریح جزییات گفت‌وگویش با همتای ایتالیایی گفت: لازم بود برای دوران پس از مذاکرات کنونی در وین و بازگشت ایتالیا به صحنه اقتصادی ایران، آمادگی ایجاد شود.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) پس از دیدار با «لویی گی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا در گفت‌وگویی عنوان کرد: ملاقات خیلی خوبی داشتیم.

وزیر خارجه درباره روابط دوجانبه با ایتالیا نیز اظهار داشت: با توجه به این‌که ایتالیا حضور گسترده‌ای در ایران داشته و شرکت‌های ایتالیایی علاقه‌مندی گسترده‌ای داشتند، حدود ۳۰ میلیارد دلار قرارداد با ایتالیا داریم و دولت ایتالیا پنج میلیارد دلار اعتبار قبل از خروج آمریکا از برجام گذاشته بود. لازم بود این امکانات بازسازی شود و برای دوران پس از مذاکراتی که الان در وین در جریان است، برای بازگشت ایتالیا به عنوان یک شریک قدیمی به صحنه اقتصادی ایران، آمادگی ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:

ظریف: حمایت کشورهای اروپایی از جنایات اسرائیل به هیچ وجه پذیرفتنی نیست

وی افزود: صحبت‌های خوبی در این زمینه داشتیم. در جریان هستید که ایتالیایی‌ها کمتر از دیگران ایران را ترک کردند و بسیاری از شرکت‌های ایتالیایی کماکان در ایران حضور دارند، در این زمینه صحبت کردیم و گفت‌وگوهای خیلی خوبی داشتیم و وزیر خارجه ایتالیا نیز بر این موارد تأکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در موضوع مسائل منطقه‌ای، وضعیت کنونی در فلسطین، افغانستان، عراق، گفت‌وگوهای ایران با همسایگان در خلیج فارس و مذاکرات برجام، دیدگاهای جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردیم و گفت‌وگوی بسیار طولانی و مفصلی با ایشان در همه این زمینه‌ها داشتیم.

وی گفت: به نظرم برای روشن شدن دیدگاهای جمهوری اسلامی برای یکی از بازیگران مهم اروپا جلسه بسیار خوبی بود.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مقصد دوم سفرش به اروپا به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات واتیکان و ایتالیا در رم حضور دارد، امروز (دوشنبه) با «لویی گی دی مایو» وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا دیدار کرد. وزیر امور خارجه در این سفر علاوه بر رایزنی در خصوص گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه روابط دوجانبه، پیرامون همکاری‌ها در موضوعات مورد علاقه طرفین در سطح بین‌المللی نیز به تبادل نظر خواهد پرداخت.

وی پیش از این به اسپانیا سفر و با وزرای خارجه و صنعت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در پایان سفرش به مادرید با اشاره به دیدارهایش با وزرای خارجه و صنعت اسپانیا در توئیتی نوشت که گفت‌وگوهای گسترده‌ای درباره روابط اقتصادی داشته و در خصوص برجام، فلسطین، خلیج فارس و افغانستان بحث و تبادل نظر کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با پایان بحران کرونا، دوره جدید همکاری‌های اقتصادی دوجانبه آغاز شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم به سوریه سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در هفته‌های اخیر نیز به چهار کشور قطر، عراق، عمان و کویت نیز سفر کرده بود.

قرار بود ظریف سفری دوجانبه نیز به وین داشته باشد که در اعتراض به اقدام دولت اتریش در به اهتزاز درآوردن پرچم رژیم صهیونیستی بر فراز ساختمان‌های صدراعظمی و وزارت خارجه اتریش، او این سفر را لغو کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس