کد خبر 1218515
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
بورس نمایه

طی روزهای اخیر ۵ شرکت بورسی از مراحل افزایش سرمایه خود در سایت کدال خبر دادند. در این ارتباط اعلام‌شد سه شرکت در مرحله نهایی پروسه قانونی افزایش سرمایه و ۲ شرکت دیگر در مرحله صدور مجوز قرار دارند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، یکی از شرکت‌هایی که در مرحله «ثبت آگهی افزایش سرمایه» قرار گرفته، سرمایه‌گذاری آوا نوین است. مجمع عمومی فوق‌العاده «وآوا» در ۲۲ آذر سال گذشته افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال به‌مبلغ ۱.۳۲۰ میلیارد ریال (از محل سود انباشته) را مصوب کرده بود. حال طبق این اطلاعیه مصوبه مذکور در تاریخ ۲۵ادیبهشت امسال در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

شرکت تامین سرمایه نوین (تنوین) هم در دهم آبان سال گذشته افزایش سرمایه خود را در مجمع عمومی فوق‌العاده به رای گذاشته بود که مطابق آن مقرر شد، سرمایه شرکت از مبلغ ۹هزار میلیارد ریال به‌مبلغ ۱۵هزار میلیارد ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی) افزایش یابد. این مصوبه حالا در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید:

اظهارات رئیس سازمان بورس درباره سهامداران خرد

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان هم یکی دیگر از شرکت‌هایی است که طی روزهای اخیر «آگهی ثبت افزایش سرمایه» خود را منتشر کرده است. «رتاپ» هم بر اساس رای‌گیری مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۹/ ۰۶/ ۱۳۹۹ افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۳.۶۴۳میلیارد ریال به‌مبلغ ۶هزار میلیارد ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۱۱۹۹ میلیارد ریال، از محل سود انباشته مبلغ ۱۱۵۷ میلیارد ریال) را به تصویب رسانده بود.

بر اساس گزارش‌های کدال ۲ شرکت دیگر هم در مرحله «صدور مجوز برای افزایش سرمایه» قرار دارند. در این مرحله سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از بررسی مستندات و مدارک ارائه‌شده شرکت‌ها، مجوز افزایش سرمایه درخواستی آنها را صادر می‌کند.

در همین زمینه شرکت جنرال مکانیک اعلام کرده است در اجرای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذر ۱۳۸۴)، تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت جنرال مکانیک (سهامی‌عام) در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقررات مربوط در انتشار سهام ملاحظه‌نشده و افزایش سرمایه با مشخصات زیر و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، از نظر این سازمان بلامانع است.

مشخصات مورداشاره شامل افزایش سرمایه به میزان ۴۳۶ میلیارد ریال است که باید از محل سود انباشته شرکت انجام پذیرد. شرکت یادشده در حال‌حاضر با سرمایه‌ای ۱۵۰۰ میلیارد ریالی در بازار سهام به ثبت رسیده است و با انجام این سیاست رقم سرمایه آن به ۱۹۳۶ میلیارد خواهد رسید.

انجام افزایش سرمایه، حداکثر تا ۶۰ روز از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود، لذا عدم‌انجام افزایش سرمایه در مهلت مقرر، موجب ابطال این مجوز شده و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جدید از این سازمان خواهد بود. همچنین مطابق ماده‌۲۱ قانون بازار اوراق بهادار، ثبت اوراق بهادار نزد سازمان، به‌منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات قانونی و مصوبات سازمان و شفافیت اطلاعاتی بوده و به منزله تایید مزایا، تضمین سودآوری یا توصیه و سفارشی در مورد شرکت یا طرح مرتبط با اوراق بهادار، توسط سازمان نبوده است.

سرمایه‌گذاری سلیم نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی است که درخواست افزایش سرمایه‌اش از سوی نهاد ناظر پذیرفته‌شده است. سرمایه فعلی این شرکت ۱۶۲۰میلیارد ریال است که طبق این اطلاعیه مجوز افزایش سرمایه به مبلغ ۱۵۱۰ میلیارد ریال برای آن اخذ شده است. منبع تامین افزایش سرمایه هم از محل سود انباشته شرکت خواهد بود که به منظور اصلاح ساختار مالی به‌کار خواهد رفت.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس