واکسیناسیون بدون تدبیر کاروان المپیک/ رد واکسن های IOCدر شرایط بحرانی کشور؟!

سوالی که باید از مسئولان پرسید این است که چرا بدون پیش‌بینی و ارزیابی درست شرایط، اقدام به واکسینه کردن ورزشکاران با سهمیه دولتی گرفته شد در حالی که آنها خودشان سهمیه داشتند و حتما واکسیناسیون از سوی IOC صورت می‌گرفت؟

به گزارش مشرق، در هفته‌های اخیر یکی از موارد مورد بحث در ورزش ایران، بحث واکسیناسیون المپیکی‌ها اعم از ورزشکاران، همراهان و خبرنگاران اعزامی بود که موافقان و البته مخالفان زیادی داشت.

یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت‌ها این بود که کمیته بین‌المللی المپیک هیچ‌گاه واکسیناسیون را اجباری نکرد و ضمن اینکه اختصاص سهمیه دولتی به این بخش کار منطقی به حساب نمی‌آمد و حداقل آن‌که غیرورزشکاران چه اولویتی نسبت به مردم دیگر داشتند؟! البته برخی از موافقان نیز اعلام می‌کردند که با توجه به اپیدمی کرونا، ورزشکاران باید با خیال آسوده‌تر تمرین کنند و نباید ورزشکاری شانس حضور در بازی‌ها را به خاطر بیماری از دست بدهد.

این اتفاقات در حالی رخ داد که پیشنهاد قرار گرفتن ورزشکاران المپیکی ژاپن در اولویت واکسیناسیون چنان جنجالی به پا کرد که سرانجام مسئولان عذرخواهی و درخواست خود را پس گرفتند.

با این همه اما کمتر از یک ماه پیش و در اواخر فروردین ۱۴۰۰ اولین مرحله واکسیناسیون ورزشکاران، برخی از مسئولان فدراسیون‌ها و اهالی رسانه صورت گرفت و حالا IOC از کمیته‌ها خواسته تعداد واکسن لازم هر کشور را اعلام تا شرکت‌های فایزر و بیونتک آن را تامین کنند.

این موضوع از همان ابتدا هم اعلام شده بود و بارها کمیته بین‌المللی المپیک از تلاش خود برای تامین واکسن المپیکی‌ها صحبت کرده و به نوعی قول آن را هم داده بود؛ اما مسئولان ایرانی عجله کردند و سهمیه دولتی را برای تمام کاروان المپیک و نه فقط ورزشکاران استفاده کردند؛ در حالی که کمیته ملی المپیک ایران می‌توانست با استعلام و البته اندکی صبر از سهمیه‌ای که IOC در اختیارش قرار می‌دهد استفاده کند و بدون هیچ جنجالی ورزشکاران واکسینه شوند.

نکته جالب توجه این است که نصرالله سجادی سرپرست کاروان اعزامی ایران در نشست آنلاین خود اعلام کرد که از IOC تشکر و اعلام کرده‌اند ما واکسن نمی خواهیم! این اظهارنظر در حالی صورت گرفته که نه تنها ایران بلکه تمام کشورهای جهان برای تامین واکسن دچار مشکل هستند و هیچ عدالتی در تقسیم آن وجود ندارد. اگر ورزشکاران و همراهان آنها، نه با سهمیه دولتی بلکه با سهمیه خودشان واکسینه می‌شدند، این مقدار واکسن حتی اگر ۵۰۰ دُز هم بود در اختیار مردم در اولویت قرار می گرفت.

به هر ترتیب کاروان المپیکی نیز جزو همین مردم است اما آنها در اولویت نبودند و این امکان وجود داشت که با مدیریت درست شرایط به این جا نرسد و ۵۰۰ دُز هم به افراد ریسک بالا تزریق شود. حتی کشور برزیل هم به تازگی اعلام کرده که ورزشکارانش با سهمیه غیردولتی IOC واکسینه خواهند شد و سهمیه دولتی فعلا به آنها تعلق نخواهد گرفت.

حال سوالی که باید از مسئولان پرسید این است که چرا بدون پیش‌بینی و ارزیابی درست شرایط، اقدام به واکسینه کردن ورزشکاران با سهمیه دولتی گرفته شد در حالی که آنها خودشان سهمیه داشتند و حتما واکسیناسیون از سوی IOC صورت می‌گرفت؟

منبع: اعتماد آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    0 0
    این نصراله سجادی پیرمرد با اینهمه اعزام های برونمرزی نمیخواد بازنشسته بشه و جا برای جوونها باز بشه /

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس