کد خبر 1217951
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
واکنش اتحادیه اروپا به انتشار فهرست کشورهای غیردوست روسیه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است که اتهامات مسکو به کشورهای غیردوست روسیه بی‌پایه و اساس است و مقامات بروکسل ضمن حمایت از مواضع آمریکا و جمهوری چک، خواستار تجدیدنظر روسیه در این رابطه هستند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که به عقیده مقامات این سازمان، اتهامات وارده از سوی مسکو درباره اقدامات غیردوستانه برخی کشورهای خارجی بدون پایه و اساس است و از دولت روسیه انتظار دارد که در تصمیم خود درباره تهیه فهرست کشورهای غیردوست تجدید نظر کند.  

بیشتر بخوانید:

آمادگی روسیه برای میانجی‌گری مناقشه فلسطین

در این بیانیه که شب گذشته در بروکسل منتشر شد، آمده است: «اتحادیه اروپا از تدابیر اتخاذ شده در روسیه برای پاسخ‌گویی به اقدامات غیردوستانه برخی کشورهای خارجی بسیار متأسف است و اتهامات مطرح شده از سوی مقامات مسکو در این رابطه را بی پایه و اساس می‌داند.»

بورل یادآور شده است: «ما از روسیه می‌خواهیم تا در این تصمیم خود تجدیدنظر کند تا از ادامه تیرگی روابط دوجانبه، که بدون چنین اقداماتی هم در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارد، جلوگیری شود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه مقامات بروکسل به هماهنگی مواضع اقدامات آتی با شرکای خود در رابطه با سیاست روسیه ادامه می‌دهند، تأکید کرد که در این رابطه این اتحادیه بطور کامل با جمهوری چک، بعنوان عضو این سازمان و با ایالات متحده اعلام همبستگی می‌کند و از طرف روسی انتظار دارد که به مفاد کنوانسیون وین در خصوص روابط دیپلماتیک احترام بگذارد.

لازم به یادآوری است، دولت فدراسیون روسیه روز جمعه فهرست کشورهای غیردوست را مشخص کرد که فعلاً تنها دو کشور - آمریکا و جمهوری چک در آن جای گرفته‌اند. در این رابطه، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین یادآور شد که تعداد کم کشورها در این فهرست، گویای این واقعیت است که مقامات مسکو حاضر به گفت‌وگو با کشورهای غربی و بهبود روابط با آنها هستند. در شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز هشدار داده شد که در صورت ادامه اقدامات ضدروسی از سوی شرکای خارجی، فهرست کشورهای غیردوست گسترش پیدا خواهد کرد.

در واکنش به این اقدام مسکو، "شارل میشل" رئیس اتحادیه اروپا گفت، تصمیم دولت روسیه در تأیید فهرست کشورهای خارجی غیردوست، گامی دیگر به سمت تیرگی بیشتر روابط و آسیب رساندن به روابط دیپلماتیک بین المللی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Nasra IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    4 0
    اتهاماتی که اتحادیه اروپا و آمریکا به کشورهای مستقل دنیا وارد میکنند خیلی پایه واساس داره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس