کد خبر 1217366
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
بورس نمایه

بورس تهران در هفته گذشته پس از مدت‌ها با صعود قیمت عمومی سهام همراه شد. طی هفته گذشته نماگر اصلی بازار حدود یک‌درصد رشد کرد. شاخص هموزن اما با افت ۲۱ درصدی به کار خود پایان داد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، امری که نشان می‌دهد افزایش تقاضا طی هفته معاملاتی مزبور بیشتر در گروه‌های بزرگ‌تر بازار رخ داده است. همزمان حجم و ارزش معاملات نیز نسبت به هفته‌های اخیر با افزایش مواجه شد که با توجه به حجم بی‌اعتمادی سهامداران در هفته اخیر می‌تواند امید تازه‌ای برای اهالی بازار باشد. به هرترتیب صعود در نماگرهای بازار طی هفته گذشته خوش‌بینی‌ها به تغییر مسیر بورس را افزایش داده است به‌طوری‌که عمده تحلیلگران و سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته روند بورس در هفته‌جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. موضوعی که از حیث اتفاق‌نظر بین دو گروه تحلیلگران و سهامداران می‌تواند حائز اهمیت باشد.

  کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی:‌ ۵۹‌درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی معتقدند بازار سهام در این هفته به مسیر صعودی که استارت آن را از روز دوشنبه گذشته زد، ادامه خواهد داد. این دسته از کارشناسان معتقدند قیمت در برخی سهام اصلاح قابل‌توجهی را تجربه کرده است و کاهش نسبت P/ E با انتشار گزارش‌های سالانه شرکت‌ها موضوعی است‌ که مدنظر سهامداران قرار دارد. این افزایش سودآوری از چند موضوع ناشی می‌شود. مهم‌تر از همه رکوردشکنی بی‌سابقه قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی است که می‌تواند بخش بزرگی از بازار سهام را منتفع کند. از سوی دیگر خبر تسعیر ارز برای گروه بانکی نیز مهم است. همچنین تغییر حجم مبنا و بازگشت دامنه نوسان متقارن به بازار در افزایش تقاضا به دلیل افزایش سرعت به تعادل بخشی به معاملات موثر است. بورس تهران احتمالا در واکنش به این موارد روند روزهای اخیر خود را ادامه می‌دهد. علاوه بر این موارد خبر از سرگیری مذاکرات وین نیز قابل‌توجه است و همچنان خبرها از قرارگرفتن ایران در مسیر توافق هسته‌ای حکایت می‌کنند.

کم‌نوسان: ۴۱ درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی پیش‌بینی می‌کنند، بورس تهران در هفته‌جاری در مسیر کم‌نوسان حرکت کند. به اعتقاد این دسته از افراد خبرهای مناسب در جهت تقویت تقاضا در بورس کم نیستند اما بورس‌بازان هنوز زیان و لطمه‌ای را که از نزول اخیر قیمت‌ها تجربه کرده‌اند، فراموش نکرده و نمی‌توانند به همین راحتی اعتماد خود را احیا کنند. به‌همین دلیل نیز به‌رغم تقویت وضعیت بنیادی مناسب برخی گروه‌ها، تقاضا چندان قدرتمند نخواهد بود.

در سمت دیگر بیشتر سهامداران پس از اصلاح قابل‌توجه اخیر قیمت‌ها و ازدست‌رفتن بخش قابل‌توجهی از نقدینگی دیگر درصدد فروش و خروج از بازار نیستند و فعلا یک استراتژی نظاره‌گری را دنبال می‌کنند. از طرفی بحث انتخابات نیز مطرح است و بعید نیست تا مشخص‌شدن نتایج آن و برآورد از سیاست کلی پیروز این عرصه در قبال اقتصاد کشور و سهام، بورس در یک مسیر احتیاطی و کم‌نوسان حرکت کند. همچنین ابهامات در زمینه سیاسی و اقتصادی در زمینه سرانجام توافقات هسته‌ای نیز اثرگذار است و احتمالا ترجیح سهامداران بعد از تجربه اخیر احتیاط در هر دو سمت خرید و فروش باشد.

  سهامداران چه انتظاری دارند؟

صعودی: ۵۳ درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی معتقدند بورس در هفته‌جاری به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. این دسته معتقدند اصلاح قابل‌توجه قیمت اخیر، سهام را با توجه به شرایط بنیادی سهام به‌خصوص از ناحیه بازارهای جهانی به‌سطوح ارزنده‌ای رسانده و بعید است که سهامداران نسبت به این موضوع بی‌واکنش باشند، به‌خصوص آنکه احتمال گشایش در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور با از سرگیری مذاکرات وین افزایش یافته که در مجموع به نفع بازار است. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد بورس در واکنش به سطوح ارزنده قیمت‌ها از سوی سهامداران بار دیگر در روند صعودی قرار گیرد.

کم‌نوسان: ۲۳‌درصد از سهامداران معتقدند بازار سهام در هفته‌جاری روندی کم‌نوسان را تجربه کند. این افراد معتقدند محتمل‌ترین سناریو برای سهام حرکت در مسیر کم‌نوسان است. این دسته بیشتر در انتظار رفع‌ابهام در عرصه سیاسی‌اقتصادی کشور هستند.

 آینده برجام و سرانجام انتخابات در تعیین استراتژی بورس‌بازان نقش حیاتی دارند و احتمالا تا آن زمان سهامداران معامله‌گری با احتیاط و حرکت دست‌به‌عصا در سمت خرید و فروش را مناسب‌ترین روش سهامداری خود بدانند.

نزولی: ۲۴ درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی روند شاخص سهام در هفته‌جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند نمی‌توان به مثبت‌های یکی دو روزه دلخوش کرد چراکه حجم و ارزش معاملات پایین و ابهامات پیرامون بازار زیاد است. سایه بی‌اعتمادی نیز بیش از هر زمان دیگری بر سر بازار سهام است، از این‌رو به‌نظر می‌رسد بسیاری از سهامداران از هر فرصت ایجادشده برای خروج پول از بازار سهام برای جلوگیری از زیان بیشتر استقبال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس