کد خبر 1217251
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
بولتن دانشمندان اتمی: انگلیس ۲۲۵ کلاهک هسته‌ای دارد

بولتن دانشمندان اتمی گزارش داده انگلیس در حال حاضر ۲۲۵ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

به گزارش مشرق، یک سازمان غیرانتفاعی که در زمینه مسائل جهانی مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای فعالیت می‌کند گزارش داده انگلیس در حال حاضر ۲۲۵ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

«بولتن دانشمندان اتمی» نوشته زرادخانه هسته‌ای انگلیس متشکل از ۲۲۵ کلاهک هسته‌ای است که ۱۲۰ عدد از آنها آماده استقرار روی زیردریایی‌های هسته‌ای مجهز به موشک‌های بالیستیک این کشور هستند.

مطابق این گزارش، این برآورد بر اساس اطلاعات علنی موجود درباره اندازه زرادخانه هسته‌ای انگلیس، گفت‌وگو با مقام‌های این کشور و تحلیل ساختار نیروهای هسته‌ای لندن انجام شده است.

انگلیس هنوز اسناد مربوط به اندازه زرادخانه هسته‌ای خود را از رده محرمانه خارج نکرده است، اما «ویلیام هیگ»، وزیر خارجه اسبق انگلیس درمصاحبه‌ای سال ۲۰۱۰ اعلام کرد دولت انگلیس طی سال‌های آتی حداکثر کلاهک‌های هسته‌ای موجود در زرادخانه تسلیحاتی این کشور را به حداکثر ۲۲۵ کلاهک خواهد رساند.

وزارت دفاع انگلیس سال ۲۰۱۳ مدعی شد که کاهش کلاهک‌های هسته‌ای این کشور به ۲۲۵ کلاهک در همان سال ۲۰۱۰ انجام شده است.

دولت انگلیس در اکتبر ۲۰۱۰ در سند «بررسی راهبردی مسائل دفاعی و امنیتی» اعلام کرد قصد دارد تعداد کل کلاهک‌های موجود در زرادخانه تسلیحاتی خود را به حداکثر ۱۸۰ کلاهک برساند.  در همین سند در سال ۲۰۱۵ مقرر شده بود که تعداد کلاهک‌ها تا اواسط سال ۲۰۲۰ به رقم یاد شده کاهش پیدا کنند.

با وجود این، بولتن دانشمندان اتمی نوشته به نظر می‌رسد طی این سال‌ها علی‌رغم این اظهارات شمار کلاهک‌های هسته‌ای موجود در زرادخانه انگلیس تقریباً در عدد ۲۲۵ ثابت مانده و تغییر نکرده است. انگلیس، کلاهک‌های از رده خارج‌شده را به انبار منتقل کرده اما آنها را منهدم نکرده است.

دولت انگلیس اسفندماه گذشته اعلام کرد قصد دارد زرادخانه تسلیحاتی خود را توسعه دهد. این مسئله با اعتراض ایران و چند کشور دیگر روبروشد. لندن اعلام کرده بود دولت انگلیس که بررسی‌های انجام شده در زمینه سیاست دفاعی و خارجی نشان می‌دهد نمی‌تواند به تعهداتش برای کاهش زرادخانه اتمی خود پایبند باشد.

در گزارش دولت انگلیس در آن زمان با اشاره به آنچه «تهدیدهای تروریستی» خوانده شد تصریح شده بود انگلیس شمار کلاهک‌های خود را تا حداکثر ۲۶۰ کلاهک افزایش خواهد داد.

روزنامه تلگراف گزارش داد، در صورت عملی شدن افزایش تعداد کلاهکهای اتمی بریتانیا، برای نخستین بار از پایان جنگ سرد به این سو خواهد بود که شمار کلاهک‌های اتمی این کشور افزایش پیدا می‌کند.

«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در واکنش به این اقدام انگلیس به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت ایران با برنامه انگلیس برای برای گسترش زرادخانه اتمی خود مخالف است.

او در واکنش به تصمیم لندن گفت: «مطابق با فلسفه پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی، این نوع تسلیحات باید کاهش یابد و فناوری‌های هسته‌ای باید در مفهوم اتم برای صلح توسعه پیدا کند.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران انرژی هسته‌ای را برای اهداف صلح‌آمیز توسعه می‌دهد و ما با گسترش تدریجی هیچ نوع سلاح هسته‌ای موافق نیستیم.»

انگلیس در سال‌های گذشته بارها از فعالیت‌های هسته‌ای ایران انتقاد کرده و در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای مشارکت کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده مخالف تولید سلاح‌های هسته‌ای است و فعالیت‌های هسته‌ای تهران در راستای مصارف صلح‌آمیز است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    4 1
    کثافتها بعد به ما میگویند حتی حق یک کلاهک وبالستیک ندارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس