کد خبر 1215707
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱

اگر نارسایی قلبی دارید، انتخاب هایی زیادی برای درمان وجود دارد. ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند، که با دارو و تغییر سبک زندگی شروع کنید. اگر وضعیت بدتر شد، می توانید به مراکز تخصصی قلب، مراجعه کنید تا به گزینه های درمانی دیگر از جمله جراحی و یا پیوند قلب بپردازید.

دلایل ابتلا به نارسایی قلبی

برخلاف نامش، تشخیص نارسایی قلبی به این معنی نیست که قلب به زودی از ضربان می افتد. معنی نارسایی این است که عضله ی قلبی در پمپاژ معمولی خون دچار نارسایی و ناتوانی شده است، زیرا آسیب دیده و ضعیف شده و یا هر دو مساله برای آن پیش آمده است. برخی دلایل نارسایی قلبی عبارتند از:

· حمله ی قلبی (سکته ی قلبی)

· عفونت ویروسی عضله ی قلبی

· فشار خون بالا

· بیماری دریچه ی قلبی

· ناهنجاری های قلبی مادرزادی

· فشار خون بالا در ریه ها (هایپرتنشن ریوی)

· استفاده از مواد مخدر

· بیماری های مزمن ریوی، از جمله آمفیزم یا بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)(chronic obstructive pulmonary disease)

· عضله ی قلبی بزرگ، قطور یا سخت شده (کاردیومیوپاتی)

· تعداد کم گلبول های قرمز خونی (آنمی)

· ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

ضربان قلب طبیعی هر فرد، بستگی به عوامل مختلفی از قبیل سن، اندازه بدن، وضعیت قلب، مصرف دارو و اینکه فرد در حالت نشسته یا در حال دویدن است، دارد. علاوه بر این، احساساتی مانند: هیجان زدگی و ترسیدن نیز می‌توانند موجب افزایش ضربان قلب شوند. ضربان قلب نرمال چند است؟ تعداد ضربان نرمال بین ۶۰ تا ۱۰۰ تا در دقیقه می باشد که این عدد در کودکان بیشتر است.

اما با معرفی دلایل نارسایی قلبی در ادامه به این موضوع می پردازیم که نارسایی قلبی با چه روش هایی قابل درمان است؟

درمان نارسایی قلبی با دارو

۷ روش درمان نارسایی قلبی

پیروی کردن از برنامه ی دارویی و مصرف آنها به شکلی که پزشک به شما توصیه کرده، اهمیت زیادی دارد. در ادامه، برخی از داروهایی که بطور معمول برای درمان نارسایی قلبی مورد استفاده قرار میگیرند، معرفی شده اند:

· مهارکننده ی ACE

· آنتاگونیست آلدوسترون

· ARB ها (بلاکر گیرنده ی آنژیوتانسین)

· ARNI ها (مهار کننده ی نپریلیزین – گیرنده ی آنژیوتانسین)

· بتا بلوکر ها

· گشادکننده های عروق خونی

· بلاکرهای کانال کلسیمی (در صورتی که نارسایی قلبی سیستولیک نداشته باشید.)

· دیورتیک ها

· داروهای پمپ قلبی

· پتاسیم یا منیزیم

درمان نارسایی قلبی با استفاده از جراحی

هدف از جراحی این است که قلب شما بهتر کار کند. انواع جراحی که در این زمینه استفاده می شوند عبارتند از:

۱_ جراحی بای پس قلب

در این فرآیند جراح قلب، خون را به مسیری می کشاند که بتواند شریان مسدود شده را دور بزند.

۲_ جراحی CRT یا همزمان سازی ریتم قلب

زمانی که ضربان قلبتان غیرعادی است، نارسایی قلب، بدتر می شود. در این روش از یک ضربان ساز استفاده می کنند تا پالس های الکتریکی زمان بندی شده به هر دو حفره ی قلب (بطن راست و چپ) ارسال کنند، بدین ترتیب ضربان قلب، بهتر و هماهنگ تر پمپاژ می شود.

۳_ جراحی دریچه ی قلب

اگر یک دریچه ی قلبی آسیب دیده، باعث نارسایی قلبتان باشد، احتمالا پزشک شما تعویض دریچه و یا تعمیر آن را پیشنهاد میدهد.

۷ روش درمان نارسایی قلبی

۴_ کاشت دیفلاتور قلبی

این دستگاه شبیه یک ضربان ساز است که زیر پوست در سینه ی بیمار قرار میگیرد. سیم های آن در وریدهای شما قرار میگیرند تا به قلب رسیده و ریتم قلبتان را ثبت کنند.

اگر قلبتان شروع به ضربان در یک ریتم خطرناک کرد، یا متوقف شد، ICD سعی می کند تا قلبتان را به ایجاد ضربان مجبور سازد یا با شوک آن را به ریتم طبیعی برگرداند. ICD همچنین می تواند به عنوان یک ضربان ساز عمل کرده و در مواردی که تپش قلب خیلی آهسته شد، آن را سریع تر کند.

۵_ جراحی آنفارکتوس

زمانی که حمله ی قلبی در بطن چپ (حفره ی پایین و سمت چپ قلب) اتفاق می افتد، زخم شکل می گیرد. ناحیه ی زخمی نازک می باشد با هر ضربان امکان دارد بیرون بزند و چیزی به نام آنوریسم ایجاد کند.  

۶_ پیوند قلب

اگر قلبتان دچار نارسایی باشد و درمان های دیگر جواب ندهند، ممکن است به پیوند قلب نیاز داشته باشید. نارسایی قلب نهایی، بیماری است که در آن عضله ی قلبی برای پمپاژ خون در تمام بدن به طور جدی دچار نارسایی شده است. این یعنی درمان ها جواب نمی دهند و آخرین مرحله ی نارسایی قلبی می باشد. برای آشنایی بیشتر و دیدن عمل پیوند قلب اینجا را کلیک کنید.

۷ روش درمان نارسایی قلبی

۷_ دستگاه کمک کننده (assist device)

برای افرادی که نمی توانند پیوند قلب داشته باشند، گزینه دیگر ممکن است دستگاه کمک کننده ی بطنی (VAD) باشد. یک دستگاه کمک کننده بطنی، در واقع پمپ مکانیکی است که در سینه شما کار گذاشته می شود و به پمپاژ خون از حفرات پایینی قلب (بطن ها) به بقیه ی بدن کمک می کند.

VAD ها معمولا به عنوان درمانی موقت برای افرادی که در انتظار پیوند قلب هستند، استفاده می شوند. این دستگاه ها امروزه بیشتر به عنوان درمان طولانی مدت افرادی استفاده می شوند که نارسایی قلبی دارند اما برای پیوند قلب شرایط مناسبی ندارند. گاهی اگر VAD به قلبتان کمک نکند، ممکن است پزشک به یک قلب کاملا مصنوعی (دستگاهی که جایگزین بطن های قلب شما می شود.) به عنوان درمان کوتاه مدت و جایگزین، در زمانی که برای پیوند قلب منتظر هستید، فکر کند.

با آرزوی سلامتی برای بیماران عزیز دکتر سید خلیل فروزان نیا جراح قلب (https://forouzan.doctor/)


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس