تاجزاده نمایه

به نظر می‌رسد تاجزاده در این انتخابات رادیکال‌هایی را نمایندگی می‌کند که نه در دوره اصلاحات و نه در دهه‌های بعد آن مشی ثابتی و چارچوب مندی نداشته‌اند و به همین دلیل به سمت براندازان متمایل شده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - سید مصطفی تاجزاده روز پنجم اردیبهشت برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد. تاجزاده به دلیل سابقه محکومیت سیاسی و امنیتی که دارد، رد صلاحیت خواهد شد و این چیزی نیست که بر وی و حامیان‌اش برای حضور در انتخابات، پوشیده باشد؛ اما با این نکته پس چرا تاجزاده وارد عرصه انتخابات شده است؟ او نماینده کدام افراد است؟

تاجزاده از آن دست اصلاح طلبانی است که که هرگز در یک روند ثابت و مسیر مشخص قدم برنداشت. اصلاح طلبان رادیکالی که دائماً در حال تغییر مسیر بوده و در هر مسیر به جای خرج کردن درایت سیاسی از رادیکال‌ترین نگاه‌ها و روش‌ها استفاده کرده‌اند. به نقل از حجت الاسلام خسروشاهی تاجزاده که اوایل انقلاب مدیرکل مطبوعات و نشریات وزارت ارشاد بود به دلیل چاپ نکردن تصویر امام بر روی مجله العالم که به زبان عربی در لندن منتشر می‌شد، از طرف تاجزاده متهم به ضدیت با ولایت فقیه شده بود[1]. تاجزاده همچنین در سال‌های ابتدایی دهه 60 در وزرات ارشاد تحت مدیریت خاتمی با مسئله حجاب برخورد خشنی داشتند. تاجزاده در وزرات ارشاد آن سال‌ها، یکی از همراهان اصلی اکبر گنجی معروف به اکبر پونز بوده است. همانطور که خود وی نیز اعتراف کرده است از موتور سواران دهه 60 بوده است.

تاجزاده این مشی خود را در چرخشی که در دهه 70 داشت نیز تغییر نداد و همزمان که معاون وزرات کشور بود بلندگو به دست در جمع تجمع‌کنندگان وقایع تیرماه 78 شرکت کرد. این مشی که می‌توان نام «سیاست موتوری» و «سیاست بلندگویی» بر آن نهاد، تاجزاده از بنیان گذاران آن به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد اکنون نیز تاجزاده با همان نگاه‌های سابق وارد انتخابات شده است تا افرادی از جنس خود را در جریان اصلاحات نمایندگی کند. این افراد که اغلب هیچ حد و مرزی برای خود قائل نیستند در زمان‌های مختلفی نشان داده‌اند که برای رسیدن به اهداف خود از تمام ابزارهای موجود فشار بهره می‌برند اینبار با ورود تاجزاده نماینده و سردمدار خود را در عرصه انتخابات خواهند داشت. تاجزاده که مبدع سیاست موتوری و سیاست بلندگویی است اکنون با همین نگاه آمده است تا فارغ از هر نتیجه بتواند این افراد را نمایندگی کند و پیش برنده همین سیاست ورزی رادیکال باشد.

 این افراد رادیکال که از جنبش‌های دانشجویی منحرف تا براندازان خارج نشین را شامل می‌شود به پایه‌های قانونی و ساختارهای سیاسی کشور هیچ اعتقادی ندارد و در برهه‌های مختلفی این مسئله را نشان داده است. رادیکالیسم عریان این جریانات برای مدتی که اصلاح طلبان از دولت اعتدالی روحانی حمایت کرده‌اند دچار افول شده بود اما آنان با پرچمداری مصطفی تاجزاده برای تند کردن فضای انتخابات دوباره وارد میدان شده‌اند.

به نظر می‌رسد هدف این افراد بازسازی بدنه اجتماعی خود برای کنش‌های بعدی خواهد بود. فارغ از نداشتن سابقه اجرایی، تاجزاده که سابقه محکومیت کیفری در پرونده خود دارد از احراز نشدن صلاحیش برای ریاست جمهوری آگاه است اما برای احیاء این افراد و جریان وارد میدان انتخابات شده است.

افکار تاجزاده نماینده کدام طیف از گروه‌های سیاسی است؟

این طیف از اصلاح طلبان حد و مرز خود با براندازان را جدا ننموده و خود نیز در بسیاری موارد با آنان همراه بوده‌اند به نظر می‌رسد در این انتخابات نیز همانند گذشته خوراک رسانه‌های برانداز خارج نشین از طرف تاجزاده و حامیان درونی‌شان تهیه شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد تاجزاده در این انتخابات رادیکال‌هایی را نمایندگی می‌کند که نه در دوره اصلاحات و نه در دهه‌های بعد آن مشی ثابتی و چارچوب مندی نداشته‌اند و به همین دلیل به سمت براندازان متمایل ده‌اند. بی بی سی فارسی از روز اعلام کاندیداتوری تاجزاده تا اکنون ریپرتاژهای مختلفی در مورد بیانیه انتخاباتی وی تهیه کرده است[2]. این همان روندی است که تا روز انتخابات و پس از آن مصطفی تاجزاده پی خواهد گرفت.


[1] mshrgh.ir/742714

[2] https://www.youtube.com/watch?v=NyFNTLC1g8A

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    کل اصلاحات به فکر براندازی هستند نه فقط تاج زاده
  • امین IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    11 3
    خوشم میاد هر غلطی هم که بکنند باز در زمین نظام بازی کرده اند.
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
      2 0
      زمان شاه عده ای پاچه خوار برای انکه بندگی و. کاسه لیسی خود را به اثبات برسانند فامیل خود را به نحوی تعیین میکردند که ارتباط خود را به سلطنت پهلوی نشان دهند با ترکیب شاه. تاج. سلطنت. و...مثلا شاهدوست. شاهی. شاهین. تاجدوست و.... و تاجزاده. . حالا با یکی از این کثافت ها روبرو هستیم که احتمالا پدرش فامیل خود را برای پابوسی پهلوی عوض کرده است
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    19 5
    چقدر من از این بدم میاد
    • حمیدرضا IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      2 0
      با سلام ............. تاجزاده برو انجاییکه تمام این شرایط را برایت فراهم کند ... مرگ بر منافق . التماس دعا ***
  • AT ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    2 0
    خخخخ اینا فکر کردن حنا شون بین مردم رنگی داره، اصلاح طلب برا ما جوونا مرد
  • DE ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    0 2
    دمش گرم
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    6 1
    افکار پدرسوختگی داره
  • محمد IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    2 0
    پشت پرده مصطفی تاج زاده، شخصی به نام شیخ عبدالله نوری حسین آبادی اصفهانی است، سر سوزنی شک نکنید.
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    2 0
    در یک جعبه سیب وجود چند سیب کرم خورده و خراب طبیعیه درست مثل تاجزاده
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    1 0
    بوی فتنه میاد!
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    3 0
    این که معلومه ، از طرف طیف ضد انقلاب داره میاد .
    • محسن IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
      1 0
      آقای تاج زاده نزدیک انتخابات نظردادنش گل کرده تاحالا ساکت یه گوشه نشسته بود ونگاه میکرد ،فرصت طلبی واقعا کارجالب ومردم پسندی نیست
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    1 0
    تاجزاده تقريبا هيچ چيزي رو از قلم ننداخته....فكر كنم با لاس وگاس اشتباهي گرفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس