کد خبر 1214290
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
وندی شرمن: برجام یک شبه احیا نمی‌شود

وندی شرمن : باید با توافق قوی و طولانی‌تر به نگرانی‌ها درباره رفتار منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک ایران پرداخته شود.

به گزارش مشرق، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در دولت بایدن و از اعضای ارشد تیم مذاکراتی دولت اوباما در زمان توافق هسته‌ای بر خلاف روحانی و تیم مذاکره‌کننده ایرانی که از شکسته شدن تحریم و آمادگی ایالات متحده برای برداشتن بخش عمده‌ای از تحریم‌ها صحبت می‌کنند، می‌گوید راه درازی تا توافق باقی مانده است. 

شرمن که ماه گذشته از سنای آمریکا رای اعتماد گرفت، در مصاحبه‌ای با اندیشکده «آتلانتیک» گفت: پیشرفت‌هایی در مذاکرات جاری در وین برای اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌ها حاصل شده اما هنوز راه درازی باقی مانده است. 

این مقام آمریکایی که برای ایرانیان معرف موضع توهین‌آمیزش نسبت به مردم ایران با این جمله است که «فریب و نیرنگ در DNA ایرانیان است»، از تلاش کشورهای اروپایی برای ورود مجدد آمریکا به برجام و مبنا قرار دادن آن برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر» تشکر کرد. 

شرمن گفت: «می‌خواهم از شریکان اروپایی‌مان تشکر کنم که حقیقتا سررشته مذاکرات با هدف بازگشت مجدد آمریکا به برجام و مبنا قرار دادن آن برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر جهت پرداختن به همه مسائل محل نگرانی از جانب ایران مانند رفتارش در منطقه، موشک‌های بالستیک، تجارت تسلیحاتی و سوابق حقوق بشری‌اش در داخل آن کشور و در سراسر دنیا را در دست دارند».

در حالی که وندی شرمن و همکارانش در دولت بایدن با صراحت بازگشت به برجام را پایه و سکویی برای گسترده‌تر کردن برجام عنوان می‌کنند و نه برای بازگشت به تعهد، حسن روحانی 18 فروردین با اشاره به مذاکرات وین در سخنانی عجیب گفت: «امروز آمریکا آماده است بنشیند و به اجرای برجام و به تعهداتش بازگردد. بازگشت به تعهدات به معنای دینی و مصطلح ما توبه است. برای اجرای توبه آماده است. هل لی من توبه می‌گوید! می‌گوید من آمده‌ام توبه کنم، من می‌خواهم به برجام برگردم».

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت‌وگوی خود ابراز امیدواری کرد آمریکا بتواند به تفاهمی در مذاکرات وین دست پیدا کند تا بتوان توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که در پایان ماه جاری میلادی منقضی می‌شود تمدید کرد. او گفت: «امیدوارم به تفاهماتی دست پیدا کنیم تا بتوانیم توافق فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران را که اواخر ماه مه منقضی می‌شود تمدید کنیم».

 این گفته وندی شرمن در فضایی است که اگر تا سوم خرداد – موعد پایان تفاهم موقت ۳ ماهه ایران با آژانس- طرف‌های متعاهد ایران در برجام به تعهدات خود بازنگردند طبق قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان انرژی اتمی موظف است بازرسی‌های فراتر از پادمان از جمله پروتکل الحاقی را کاملا متوقف کند که بر این اساس دوربین‌های نظارتی آژانس که در این بازه ۳ ماهه آفلاین بوده به طور کامل خاموش شده و آرشیو این مدت دوربین‌ها پاک خواهد شد. 

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت‌وگو با آتلانتیک طی اظهاراتی عجیب گفت: «امیدوارم بتوانیم به پیشرفت‌های کافی دست یابیم که بتواند تا برگزاری انتخابات ایران در ماه ژوئن پایدار بماند». وندی شرمن در ادامه گفت: «نمی‌دانم آیا ما می‌توانیم تا ضرب‌الاجل انتخابات آنها در ماه ژوئن به توافقی برای پایبندی در برابر پایبندی و توافقی برای ادامه رایزنی‌های بعد از آن دست پیدا کنیم یا خیر».

مشخص نیست وندی شرمن و طرف آمریکایی چه پالسی از تیم مذاکره‌کننده ایرانی دریافت کرده‌اند که احیای برجام را به انتخابات داخلی ایران گره می‌زنند، اگر چه واضح است رویکرد و مواضع غیرملی و خلاف مصالح کشور حسن روحانی و شخص محمدجواد ظریف طی سال‌های گذشته با در میان گذاشتن بحث‌های داخلی با دشمنان ملت ایران، همچنین گره زدن توافق هسته‌ای به انتخابات ایران و آمریکا، زمینه را برای سوءاستفاده طرف مقابل از فرآیند مذاکرات فراهم کرده است. 

مواضع وندی شرمن درباره مذاکرات وین از آنجا حائز اهمیت است که او همان کسی است که در همان آغاز مذاکرات برجامی در کمیته سیاست خارجی سنا طی سخنانی اهانت‌آمیز گفته بود: ما به دنبال حذف تحریم‌های وسیع علیه ایران نخواهیم بود و تنها به ایران فرصت می‌دهیم برای از بین بردن نگرانی‌های ما، مدتی «استراحت» کند. 

* تحریم‌ها را حفظ می‌کنیم!

در شرایطی که عباس عراقچی روز جمعه اظهار کرد اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود حاکی از این است که آنها برای بازگشت به برجام جدیت دارند و تا الان اعلام آمادگی کرده‌اند که بخش بزرگی از تحریم‌های خودشان را بردارند، یک مقام آمریکایی پنجشنبه‌شب گفت، برخی تحریم‌ها که توسط دولت قبلی آمریکا علیه ایران وضع شده و به برجام مرتبط نیست، زیر سوال نخواهد رفت. 

به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، این دیپلمات ارشد آمریکایی که از شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین برای احیای برجام است، در یک کنفراس خبری تلفنی گفت اگر ایران تصمیم بگیرد به برجام بازگردد کار به‌سرعت پیش خواهد رفت و عملی شدن آن نیز سریع خواهد بود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق با ایران به منزله بازگشت به شرایط سال ۲۰۱۸ خواهد بود، گفت: «می‌خواهم از این فرصت استفاده می‌کنم تا نکته‌ای را روشن کنم. در این راستا، مبنای استنادی برخی تحریم‌ها که توسط دولت ترامپ وضع شده‌اند را زیر سوال نمی‌بریم. چیزی که آن را مورد سوال قرار می‌دهیم این است که آیا آن تحریم‌ها با بازگشت به برجام سازگار هستند یا خیر».

او در ادامه گفت: «اگر معتقد باشیم حفظ یک تحریم با بازگشت به برجام سازگار نیست آماده‌ایم آن را برداریم اما اگر تصورمان این باشد که حفظ یک تحریم با برجام سازگار است آن را حفظ می‌کنیم».

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره جدیت ایران در مذاکرات وین گفت: «سوال اینجاست که آیا ایران متوجه این مساله هست که نمی‌توانیم در شرایطی قرار بگیریم که آمریکا کاری بیش از آنچه این توافق‌ طلب می‌کند درباره رفع تحریم‌ها انجام دهد و ایران کار کمتری برای بازگشت به پایبندی انجام دهد».

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره پیشرفت روند مذاکرات وین اذعان کرد: «آمریکا به‌ طور روشن اعلام کرده آماده است چه گام‌هایی برای بازگشت به پایبندی به برجام بردارد و ایران می‌تواند از برداشتن تحریم‌هایی که در خود برجام قید شده بهره‌مند شود و مشخصا باید این را بپذیرد. آنها تقاضاهایی را مطرح کرده‌اند که از آنچه برای بازگشت به تعهدات لازم است فراتر بوده و ما معتقدیم آنها باید با گام‌هایی که باید برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای بردارند، موافقت کنند».او در ادامه گفت: «تا زمانی که بر سر همه چیز توافق صورت نگیرد، هیچ چیزی مورد توافق نیست و این مساله در اینجا هم صدق می‌کند. در زمینه توافق بر سر تحریم‌ها، گام‌های هسته‌ای و همچنین ترتیب‌بندی و جدول زمانی برای اجرایی شدن این گام‌ها از سوی ۲ طرف، کارهای زیادی باید انجام شود».

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه موشکی و حضور ایران در منطقه مدعی شد: «جهان حین انجام مذاکرات ما ساکن نیست. آمریکا برای مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران و همکاری با شرکا و متحدان‌مان در این باره به اقدامات لازم ادامه می‌دهد. متذکر می‌شوم گفت‌وگوهای مهمی میان ایران و همسایگانش صورت گرفته و این چیزی است که آمریکا از آن استقبال می‌کند. اما از نظر رسیدن به تفاهمات گسترده‌تر، دیدگاه رئیس‌جمهور [بایدن] همواره این بوده که برجام فقط گام اول است. این گامی ضروری است اما از دید ما استفاده از آن به عنوان بستری برای تقویت توافق نیز امری ضروری است».

سخن این مقام آمریکایی دخیل در مذاکرات درباره تحریم‌ها و مذاکرات حاوی تایید بازگشت گام‌به‌گام و متقابل ایران و آمریکا به برجام است که بارها از سوی عراقچی و دولتمردان تکذیب شده است، همچنین درباره تحریم‌ها نیز گفتنی است ترامپ پس از خروج از توافق و آغاز فشار حداکثری علیه ایران اساسا ماهیت تحریم‌ها را تغییر داده است به این گونه که تحریم‌های هسته‌ای و تحریم‌هایی که در برجام هم قرار بود لغو شوند را با برچسب جدید تروریسم شناساسی کرده است و مساله‌ای که آمریکایی‌ها مبنی بر تعلیق تحریم‌های ناسازگار با برجام عنوان می‌کنند یک فریب آشکار برای حفظ بخش عمده تحریم‌ها و حفظ شاکله آنهاست. 

* تحریم همزمان با مذاکره!

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد یک شهروند ایرانی را به دلیل آنچه نقض تحریم‌ها علیه ایران خوانده شده محاکمه کرده است. مطابق این بیانیه هیات منصفه یک دادگاه فدرال یک شهروند ایران به همراه ۲ نفر دیگر را به نقض قانون «ممنوعیت تجارت با ایران» متهم کرده و مدعی شده آنها تلاش کرده‌اند قطعات دارای کاربری‌های دوگانه به ایران ارسال کنند. طبق ادعای وزارت دادگستری آمریکا این شهروند ۳۹ ساله ایران به نام «مهرداد انصاری» با کمک یک ایرانی دیگر و یک شهروند تایوان بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ با انجام بیش از ۱۲۵۰ معامله برای اکتساب بیش از ۱۰۵۰۰۰ قطعه به ارزش ۲۶۳۰۸۰۰ دلار تلاش کرده‌اند. 

قوانین آمریکا صادرات، بازصادرات، فروش یا عرضه مستقیم یا غیرمستقیم فناوری‌ها یا کالاهای آمریکایی به ایران را ممنوع می‌کند. دادگستری آمریکا مدعی شده متهمان بدون کسب مجوز از دولت آمریکا ۵۹۹ معامله با ۶۳ شرکت آمریکایی انجام داده‌اند. حکم این شهروند ایرانی قرار است روز اول سپتامبر صادر شود. دیگر متهم این پرونده که شهروند تایوان است سال ۲۰۱۲ به تحمل ۲ سال حبس محکوم شده است. متهم دیگر که شهروند ایران است دستگیر نشده است. 

منبع:وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    29 3
    اینها فریبکار هستند درست ولی ما چرا ابوموسی اشعری ها رو برای مذاکره با این فریبکارها میفرستیم
    • IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      12 2
      ظخیم بدبخت و عراقچی، خائن هستند...دروغگو هستند مثل ر...... دروغگو...
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    24 2
    به عباس بگید برگرده.این زنه خطرناکه.گولش میزنه
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      7 3
      عباس خودش میخواد گول بخوره
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    24 3
    عراقچی جان؟ منظورت از پیشرفت این بود؟ که علاوه بر هسته ای سراغ منطقه و موشک هم رفتین؟ اف به شرف هر کسی به ایران خیانت کنه.
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    25 2
    خخخخخخخخخخخخ این ماده گرگ همونی است که نماینده ایران را با اشکهای تقلبی که از روشهای مظلوم نمائی حوهود ها است فریب داد - عکس نوه اش را نشون عراقچی می (مجید حان و عباس جان...) نشون می دهد و یک گریه هالیوودی دروغین جوهودی می کند متن خسارتبار برجام را توی کت اون دو مرد ابله شبه ایرانی می کند اف بر..هرچه اشبه الرجال است
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    20 3
    عراقچی کجایی وندی جان آمد
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    19 3
    روباه یهودی!
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    20 3
    موندم عراقچی چطور گول اشکهای این پیره روباه ماده رو خورد!
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    18 3
    عملکرد مزخرف 8 ساله داره با چه حسن ختامی؟؟؟؟!!!!
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    11 2
    چرا این روباه رو به مذاکرات راه دادن؟
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    20 3
    لعنت الله علی الخائنین... لعنت خدا بر منافقین..
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    18 1
    نگران نباش مشرق، ظریف و عراقچی و تخت روانچی با فرش دستباف و پسته و زعفرون اعلا از دلش در میارن.
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    10 3
    مگر اتفاقی اعجاب انگیز افتاده یا بییفتذ که آمریکا تغییر موضع داده و با جدیت قصد رفع تحریم ها داشته باشد و همین و توقع عملکرد ایران پیرامون برجام را داشته باشه .. اگر برخی از حرف ها و رفتارها مقداری نسبت به سابق که سیاست آمریکا از ابتدا بوده و روسای جمهور با حرکات متفاوت پیدا و پنهان و رک و صریح و لفافه همان را ادامه داده اند . امروزه شکل لطیف تر بخود گرفته . اینطرف سمبه اش پرزورتر شده. از جمله مقاومت ملی ایرانیان و متحدین در محور مقاومت و پیروزی ها و فشار بر اسرائیل غاصب که نگرانی آنها را موجب شده . و حتما قصد دارند در پوشش شکلاتی دوباره خام کنند ما را . و از .( ببخشید )بیسوادی ما سوءاستفاده کرده و جابجا کلمات انگلیسی که معانی مشابه دارند اما هر کدام در متون قراردادها حتما معنی خاصی دارد که آنها نظر دارند . وارد و اعمال کرده . همانگونه در برجام عمل شد و باز فردا دست ها زیر بغل .که عجب کلاهی سرمان رفته . که حداقلش هست . اگر به اشخاص اطمینان و اعتماد عملکرد درست و کامل و اشراف بر تمام موارد قوانین بین المللی . که شاید بشود از کارشناسان و غریبه های صالح دیگر کشورها در خفا و خصوصی نظر خواهی و مشورت گرفت و در صورت تجمیع نظرها از رای و نظر خود اطمینان حاصل کنیم . بالاخره به هیچ وجه اعتماد به این مزوران نباید کرد . و تقاضا داریم حواس ها جمع باشد و عملی بغیر از سیاست اعلامی و رسمی ایران انجام نپذیرد .
  • IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    16 4
    بدرد کنیزی میخوره
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      4 5
      بدجوری عقده ای شدی کنیززاده.
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    8 1
    روباه چیه خود خناس ملعونه با اون موهای بدریختش!
  • مهرناز IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    9 1
    تاسف اور تر از این نیست " دولت برسرکار به مردمان خود دروغ بگوید " برای رسیدن به اهدافی که خلاف مصلحت کشور ومردم است فریبکاری کند " کاش مردم ایران در انتخاب خود بیشتر دقت کنند " تا راه پیشرفت کشور مسدود نشود " عذاب برسر همه نازل نشود .
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    8 3
    عراقچی به خاطر این عجوزه که برای دیدنش باید کفاره بدهی! از منافع ملی گذشته!؟ لابد اگه آمریکا چهار تا مدل مانکن و ملکه زیبایی همراه هیئت مذاکرکننده اش می برد. عراقچی کل ایران را پشت قباله شون می انداخت؟!!!
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    4 3
    بین دشمن مکار خونخوار ودوستان ابله بی عرض گیر کردیم !خدا حداقل یک طرف را باز بگذار.
  • حسن IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    باز این خانم مکاره امد دست وپا عراق باید مواظبت کرد
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    این ملعونها در جریان مذاکرات خیلی به حیثیت ایرانیها توهین کردند و بدتر از آنها خائن هایی بودندکه بدون عکس العملی باانهاسر یک میز نشستند و آن برجام ننگین را امضا کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس