کد خبر 1214002
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
وضعیت ناگوار حقوق زنان در عربستان

با توجه به نقض حقوق اساسی و اولیه زنان در عربستان به ویژه زندانی شدن، شکنجه و در آستانه اعدام قرار گرفتن شمار زیادی از آنان ، این قشر شرایط مطلوبی در جامعه سعودی ندارند.

به گزارش مشرق به نقل از سعودی لیکس، مقامات سعودی در سالهای اخیر ، کمپینی را برای دستگیری خودسرانه بیش از ۱۰۰ زن آغاز کرده‌اند درحالی که نیمی از زندانیان آزاد شده و بقیه زنان در شرایط نابسامانی در بازداشت به سر می‌برند.

بیشتر بخوانید:

انتقاد ایران از انفعال شورای امنیت در نقض حقوق غیرنظامیان

مقامات سعودی در ۱۵ مه ۲۰۱۸ به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، یک کمپین دستگیری را آغاز کردند که تعدادی از برجسته‌ترین فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی را هدف قرار دادند و در کنار بازداشت برخی از مردان مدافع حقوق زنان ، موج‌های دیگر دستگیری در ماه مه و ژوئیه آغاز شد.

چند هفته پیش از رفع ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان بسیاری از فعالان حقوقی زن در این کشور به اتهام خیانت به کشور و جاسوسی دستگیر شدند.

رژیم آل سعود به دلیل استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان بستری برای یادآوری وضعیت زنان و خواستار بهبود آن ، با ایجاد کمپینی انتقام خود را گرفتند؛ اما این امر رضایت ولیعهد بن سلمان را جلب نکرد.

«جولیا لگنر» مدافع بین المللی حقوق بشر می‌گوید که زندانیان زن سعودی برای حقوق زنان می‌جنگند و به جای محاکمه به عنوان مجرم ، باید از آنها تجلیل کرد.

همچنین سازمان حقوق بشری الکرامه نیز تلاش‌های مقامات سعودی در سرکوب زنان سعودی را محکوم و تاکید کرد که زنان مدافع حقوق بشر که سالها برای حقوق بشر جنگیده‌اند بازداشت شده‌اند و برخی از آن‌ها با محاکمه ناعادلانه‌ای روبه رو هستند.

این سازمان خطاب به بازداشت شدگان گفت: باید به خاطر اعمال قهرمانانه شما مدافعان جشن گرفت ، نه اینکه مانند مجرمان مورد قضاوت قرار بگیرید.

لگنر از جامعه جهانی خواست که بلافاصله وارد عمل شوند و در کنار زنان بازداشت شده سعودی بایستند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، بالاترین نهاد حقوق بشر در جهان ، در سال ۲۰۱۹ سوابق عربستان را با دقت بی سابقه‌ای بررسی کرد. در ماه مارس ، ایسلند به نمایندگی از ۳۶ کشور ، اولین بیانیه مشترک خود درباره عربستان سعودی ارائه داد و خواستار آزادی ده فعال مشهور حقوق بشر شد.

حساب کاربری زندانیان آزادی بیان نیز در توییتری نوشت: مقامات سعودی ادعا می‌کنند که این زنان مطابق قانون دستگیر شده‌اند، در حالی که قانون هیچ ارتباطی با آن ندارد و آن‌ها از لحظه حمله به خانه‌هایشان به صورت خودسرانه بازداشت و بدون ارائه هیچ اسنادی محاکمه شدند و مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفتند.

این حساب کاربری مقامات سعودی را به دستکاری در رویه‌های قضایی متهم کرد، آخرین شواهد آن این است که آنها پرونده بازداشت شدگان را از دادگاه تخصصی در پرونده‌های جنایی به دادگاه تخصصی در پرونده‌های تروریسم منتقل کرده‌اند.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در این هفته سعی کرد فشارهای بین‌المللی بر محمد بن سلمان هم‌پیمان خود را با تمجید از روابط وی با زنان سعودی کاهش دهد. این وزارت‌خانه به شیوه‌ای که با واقعیت مغایرت دارد از نحوه رفتار بن سلمان در جهت دستیابی به وضعیت زنان در این کشور دفاع کرد و تخلفات اعمال شده علیه زنان سعودی، به ویژه فعالان حقوق بشر زندانی را نادیده گرفت.

فعالان در توییتر تلاش رژیم اسرائیل برای صیقل دادن تصویر بن سلمان را ، به عنوان بخشی از ثمره همکاری پنهانی میان دو طرف دانستند و در ادامه به مجموعه دستگیری‌های دولت سعودی از جمله زنان مدافع حقوق بشر در سال‌های اخیر اشاره کردند.

بسیاری از زنان بازداشت شده سعودی از خشونت و شکنجه مقامات سعودی صحبت کردند.

سازمان دیده بان حقوق بشر می‌گوید: این رفتارها و خشونت‌های اجتماعی زن ستیزانه در عربستان از سوی جامعه زنان این کشور پذیرفتنی نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    5 0
    این ها زن رو آدم نمی دانند نگاه قدیمی و جاهلانه و حقیری به زنان دارند اجازه نمیدن زنان هم مثل مردان نظری داشته باشند حرف بزنند و در سرنوشت کشورشون مثمر ثمر باشند امروزه زنان به دو شکل برده هستند یک دسته آنها که عریان هستند و مثل برده خرید و فروش می شوند و مارک فروش و برچسب فروش دارند و برای رقص و آواز و کارهای مبتذل در بارها و باروم ها و مراکز فساد دچار حقارت و بردگی هستند و آنهایی که بر عکس اسیر جهل و در نقاب و در کنج خانه ها روزگار می گذرانند بی حقی و حقوقی و خداوند این گونه زن را اسیر جهل نخواسته!
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    3 0
    کشور ایران بلحاظ حقوق و آزادیهای اساسی زنان در دنیا نمونه است و این به برکت انفاس قدسی مقام عظمای ولایت است
  • نازنین IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    زنهای ماهم باید توی همچین کشورای جاهل وعقب مانده زندگی می‌کردند تا قدر ولی فقیه و آزادی بی قید وبند شون داخل ایران رو بدونند..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس