کد خبر 1211613
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳

به گزارش مشرق، محمد ایمانی در کانال تلگرامی اش نوشت: مذاکرات وین، همچنان مبهم و غبار آلود است. چند موضوع مهم در اینجا وجود دارد: 1) کدام تحریم ها باید برداشته شود؟ 2) تحریم ها لغو می شود، یا دوباره در بازی کلمات، نام "تعلیق" را "برداشتن تحریم" می گذارند؟ 3) "یکجا" لغو می شود، یا مشمول مرور زمان می گردد؟ 4)  "تضمین های لازم" گرفته می شود یا به امضای طرف مقابل بسنده می کنند؟ 5) تکلیف راستی آزمایی چه می شود؟

آقای عراقچی دیشب گفت: "بر اساس توافقاتی که تا الان صوت گرفته، همه تحریم‎های موضوعی و بخشی مانند بخش انرژی (نفت و گاز)، بانکی، خودرو و بنادر باید برداشته شود. با خارج‎ شدن اکثریت نهادها و افراد از لیست تحریم، هم موافقت شده، اما دیگرانی هنوز به دلایل مختلف در فهرست هستند و لیست بلند بالایی است".

تیم ما برای رسیدن به برجام، دو سال مذاکره کرد؛ اما شش سال بعد را مشغول مذاکره و عرق ریختن برای گرفتن همان حقوق حداقلی ایران در توافق بوده است! این، عبرت بزرگی است.

این تیم، مشغول مذاکره برای برداشتن تحریم هایی است که بنابر اعلام چند باره آقای روحانی در فروردین و خرداد و تیر 94، همه آنها باید در دی ماه همان سال، یکجا لغو می شد؛ و هرگز نشد!

فارغ از عملکرد دولت ترامپ، دولت اوباما هم به انواع ترفند ها، تعهداتش را زیر پا گذاشت؛ و تحریم های غیر هسته ای را  هم به اجرا گذاشت که عملا انتفاع ایران از توافق را به "تقریبا هیچ" رساند. تحریم ها ویزا، آیسا، سیسادا و کاتسا، رگبار تحریم های دولتین آمریکا و کنگره علیه ایران است.

پنج معیار برای ارزیابی مذاکرات وین

اکنون موضوع حیاتی این است که آیا دولت، به "لغو یکباره همه تحریم ها، به شکل قابل راستی آزمایی و پایدار" به عنوان شرط بازگشت به تعهدات پایبند است -که دست کم سه تا شش ماه زمان می برد- یا اولویتش، تکرار صحنه آرایی زمستان 94 با "تاریخ مصرف" کوتاه انتخاباتی است؟

انتخابات مجلس دهم، قرار بود 7 اسفند 94 برگزار شود. تعهدات ایران، ظرف دو ماه، تا دی ماه 94 اجرایی شد و تازه "روز اجرای توافق" رسید. سفر های نمایشی هیئت های تجاری خارجی آغاز شد؛ چند قرار داد و تفاهم نامه امضا، و در باغ سبز های بسیاری نشان داده شد.

طبق تصویر سازی ها، به نظر می رسید 150 میلیارد دلار پول بلوکه شده، به همراه 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی، وارد کشور خواهد شد! قرارداد خرید 200 هواپیما و...! اما 98 درصد این تصویر ها، دروغ بود. ائتلاف مدعیان اعتدال و اصلاحات با این دوپینگ تبلیغاتی و به قیمت فروش منافع ملی، اکثریت مجلس را قبضه کرد.

مطابق عبرت های موجود، تنها قول و قراری معتبر است که؛ همه تحریم های مالی و بانکی و نفتی -با هر برچسبی- را یکجا لغو کند، تضمین معتبر داشته باشد و راستی آزمایی شود. در غیر این صورت، کشور درست فردای انتخابات (28 خرداد)، گرفتار عهد شکنی و تشدید فشار ها خواهند شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    3 0
    برنامه دولت این است که در دقیقه 90 و اوایل خرداد دوباره یک توافق ضعیف رو کند و نظام را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس