کد خبر 1211390
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۰
حالِ وخیم «مرکز اقتصاد» وزارت ورزش/ نهال سه ساله‌ نزدیک به خشکی!

سه سال از تشکیل «مرکز اقتصاد ورزش» در ساختمان وزارت ورزش می‌گذرد با این حال هنوز «شرح وظایف» آن مشخص نیست ضمن اینکه به خاطر تغییر رئیس مجدد به اول راه بازگشته است. 

به گزارش مشرق، انتصاب اخیری که در وزارت ورزش انجام شد جلب توجه دوباره به جدیدترین بخش در چارت اصلاحی این وزاتخانه را به همراه داشت؛ بخشی که چند سال از تشکیل و آغاز به کار آن می گذرد اما با وجود اسم و رسم بزرگی که دارد تا به امروز کمتر خروجی ماندگار و پرسر و صدایی داشته است.

صحبت از «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش» است که در چارت اصلاحی وزارت ورزش مورد تاکید قرار گرفت. طرح این چارت اواخر سال۹۵ و در اولین ماه های حضور سلطانی‌فر در این وزارتخانه مطرح شد با این هدف که اصلاحات لازم در ساختار سازمان ورزش ایران صورت بگیرد اما ابلاغ آن ۱۴ فروردین ماه سال ۹۷ انجام شد. 

در چارت ابلاغی که با یک تغییر عمده در رابطه با تعداد کلی معاونت‌ها و کاهش آنها همراه بود، «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش» به ساختار وزارت ورزش اضافه شد اما این مرکز تا به امروز که سه سال از تشکیل آن می گذرد تا چه اندازه در راستای اهداف پیش بینی شده حرکت داشته و فعالیت هایش منجر به چه نتایجی شده است؟

آغاز دیرهنگام فعالیت های مرکز مورد تاکید وزیر 

 «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش» در راستای توجه به موضوع اقتصاد ورزش به عنوان یکی از برنامه‌های جدی و راهبردی وزیر تأسیس شده است. اتفاقاً این موضوع یکی از مهمترین برنامه‌های مسعود سلطانی فر در هر دو دولت یازدهم و دوازدهم و هنگام معرفی کابینه به مجلس هم بود.

با همه اینها چندماه زمان برد تا بعد از ابلاغ چارت اصلاحی وزارت ورزش (فروردین ماه ۹۷) و مصوبه سازمان اداری و استخدامی کشور (مهر ۹۷) برای مرکز جدید پیش بینی شده در آن سرپرست معرفی شود. این اقدام ۱۵ اسفندماه سال ۹۷ با معرفی عباس نظریان انجام شد و بدین ترتیب  «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش» به طور رسمی از سال ۹۸ یعنی درست یک سال پس از ابلاغ چارت جدید وزارت ورزش فعالیت خود در این وزارتخانه را آغاز کرد. 

مرکز اقتصاد سکوی پرتاب رئیسش شد 

دی ماه همان سال (۹۸)  ابلاغ وزیر ورزش برای نظریان به عنوان رئیس «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش» صادر شد. به نظر می رسید با این ابلاغ نیرو و انگیزه دوباره ای به مرکز نوپای وزارتخانه و مسئول آن در راستای حرکت به سمت اهداف پیش بینی شده تزریق شود به خصوص که نظریان پیش از حکم ریاست در گفتگویی بر اهداف مورد نظر تشکیل این مرکز تاکید و ابراز امیدواری داشت که فعالیت هایش منجر به دستاوردهای قابل توجهی شود.

عمر مدیریت نظریان در «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش» اما کمتر از آن بود که به دستاورد قابل توجهی منجر شود چون پیش از اینکه فعالیت ها و برنامه های مورد تاکید وی به نتیجه نهایی ختم شود او با میل خود و حتما حمایت های مدیران بالادستی به جمع روسای فدراسیون ها اضافه شد. 

در انتخاباتی که ۱۷ دی ماه سال گذشته برای فدراسیون اسکی انجام شد، عباس نظریان موافقت حداکثری اعضای مجمع این فدراسیون را جلب کرد و بدین ترتیب به عنوان رئیس فدراسیون اسکی انتخاب شد و این یعنی اینکه وی از حضور  در «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش» و جایگاهش در این مرکز به عنوان پلی برای رسیدن به ریاست بالاتر استفاده کرد و به نتیجه هم رسید در حالیکه مرکز تحت مدیریت وی و فعالیت هایش خیلی زیاد مورد توجه وزیر بود.

به هر حال در همین راستا دو هفته پیش وزیر ورزش در حکمی سرپرست جدید این مرکز را منصوب کرد. بدین ترتیب مرکزی که صرفا بار و مفهوم اقتصادی دارد و از این حیث می تواند در اقتصاد ورزش کاملا تاثیرگذار باشد، بعد از سه سال باید با رئیس جدید فعالیت هایش را دنبال کند و این یعنی اجرای «نقطه سر خط» چون تجربه نشان داده مدیران جدید با برنامه هایی مختص خود قبول مسئولیت می کنند.

از طرفی به پایان دولت فعلی و عمر مدیریتی ورزش آن چندماه بیشتر باقی نمانده است. بنابراین خوش شانسی باید با «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش» همراه باشد تا وزیر آینده تصمیمی برای تغییر ریاست آن نداشته باشد در غیر اینصورت این مرکز تغییرات مدیریتی دیگری را هم در پیش خواهد داشت. 

سه سال فعالیت بدون شرح وظایف 

در هر صورت «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش» از این پس باید با ریاست علی دست باز پیگیر فعالیت هایش باشد. اینکه ثبات مدیریت این مرکز در آغاز به کار نادیده گرفته شد و حالا باید رئیسی جدیدی و احتمالا با دیدگاه هایی متفاوت به خود ببیند، جای نقد دارد به خصوص که بعد از سه سال هنوز «شرح وظایف» مرکز هم به صورت دقیق مشخص نیست. 

این موضوع را رئیس جدید مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش یادآور شد و اینکه نهایی کردن شرح وظایف را به عنوان یکی از مهمترین مسائل موردتوجه قرار داده است. 

دست باز گفت: در آغاز به کار  هر بخشی باید ساختار و شرح وظایف آن مشخص و تاییدیه های لازم را بگیرد. ساختار این مرکز و اینکه متشکل از رئیس، معاون، کارگروه های مختلف و ... می باشد، مشخص است اما هنوز شرح وظایف آن نهایی نشده است. البته نام مرکز گویای اهم فعالیت هایی که باید در قالب آن انجام شود، است اما به هر حال باید این موضوع رسمی و مصوب شود. شرح وظایف مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش آماده است اما باید تاییدیه وزارتخانه را بگیرد. 

رئیس «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش همچنین در تشریح برنامه هایی که برای ادامه حیات این مرکز دارد، به مواردی اشاره کرد که در گفتگویی مجزا به آنها اشاره خواهد شد. 

خروجی کار چه زمان مشخص می شود؟

«مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش» یک حلقه مفقود شده در ساختار ورزش ایران بود که با پیگیری مسعود سلطانی فر در وزارت ورزش شکل گرفت تا در چرخه اقتصادی و تولیدی ورزش کشور اثر گذار شود و به قول کلانتری معاون این مرکز بتواند سهم ورزش را در اقتصاد خرد و کلان کشور بیشتر کند. 

اما اینکه چرا در چنین مرکز مهم و آینده داری به راحتی جابه جایی مدیریتی انجام می شود پرسش انتقادی پیرامون آن است که قاعدتا وزیر ورزش باید پاسخی قانع کننده برای آن داشته باشد. انتقادی دیگری که به مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش وارد است در مورد فعالیت هایش است و روند کُند آنها طوریکه تا به امروز کمتر خروجی تاثیرگذاری داشته است.

البته که معاون مرکز مشارکت‌ها، سرمایه گذاری و اقتصاد ورزش تاکید دارد نتیجه گرفتن از این مرکز به دلیل نو بودن آن و فعالیت هایش، به یک پروسه گسترده نیاز دارد. وی به اقدامات این مرکز در سه سال گذشته اشاره داشت - شرح کامل این اقدامات در گفتگویی مجزا اطلاع رسانی می شود- و گفت: با توجه به میزان پیشروی اقدامات و نتیجه پیگیری ها احتمال در سال ۱۴۰۱ خروجی فعالیت های مرکز را خواهیم دید. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس