واکاوی تصمیم ریاض در ممنوعیت واردات میوه و صیفی‌جات از لبنان

اینکه سعودی ورود میوه و سبزیجات لبنان را به عربستان ممنوع اعلام کرده است جز در راستای تشدید محاصره کنونی ضد لبنان با تحریک آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌توان قلمداد کرد.

به گزارش مشرق، در شرایطی که اوضاع اقتصادی لبنان وخامتی بی‌سابقه را تجربه می‌کند و معیشت مردم این کشور به‌شکلی قابل توجه تحت تأثیر قرار گرفته واز سوی دیگر بحران برق در بیروت و شیوع اپیدمی کرونا همراه با کمبود امکانات در بیمارستان‌ها لبنانی‌ها را به مرز فروپاشی رسانده است؛ عربستان سعودی به بهانه آنچه آن را تشدید قاچاق مواد مخدر به این کشور خوانده، واردات میوه و سبزیجات از لبنان را ممنوع اعلام کرده است. ریاض گفته است که این ممنوعیت تا زمانی که مقامات لبنانی تضمین‌های کافی و قابل اطمینان در خصوص تدابیر لازم برای جلوگیری از قاچاق سیستماتیک مواد مخدر به عربستان ارائه نکنند، ادامه خواهد داشت.

پرواضح است که تصمیم عربستان در ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات از لبنان، سیاسی است. صادرات سبزیجات و میوه لبنانی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و به ویژه عربستان یکی از معدود مسیرهایی بود که از طریق آن دلار به لبنان وارد می‌شد. بستن این مسیر واردات دلار فشار بر لبنان را افزایش می‌دهد.

مقامات رسمی عربستان درباره علت این تصمیم مدعی شدند که محموله‌های محصولات کشاورزی لبنان که وارد عربستان می‌شوند حاوی مواد مخدر هستند و عملیات قاچاق از این طریق صورت می‌گیرد، اما به‌نظر می‌رسد که سعودی‌ها زمان مناسبی برای سوءاستفاده از شرایط لبنان انتخاب کرده‌اند.

طبق تصمیمی که عربستان برای ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات لبنان گرفته اجازه حمل‌ونقل این محصولات و عبور آن از خاک عربستان نیز وجود ندارد و همین امر موجب افزایش محدودیت‌های صادراتی برای لبنانی‌ها می‌شود.

در این میان کارشناسان معتقدند که تصمیم عربستان در این خصوص موضوعی فراتر از قاچاق مواد مخدر است.

اینکه سعودی ورود میوه و سبزیجات لبنان را از روز یکشنبه گذشته به عربستان ممنوع اعلام کرده است جز در راستای تشدید محاصره شدید کنونی ضد لبنان با تحریک آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌توان، قلمداد کرد تا مردم لبنان گرسنه بمانند و این کشور به سمت جنگ داخلی کشیده شود اینکه سعودی ورود میوه و سبزیجات لبنان را از روز یکشنبه گذشته به عربستان ممنوع اعلام کرده است جز در راستای تشدید محاصره شدید کنونی ضد لبنان با تحریک آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌توان، قلمداد کرد تا مردم لبنان گرسنه بمانند و این کشور به سمت جنگ داخلی کشیده شود.

بهانه کشف ۵ میلیون قرص کپتاگون حاوی ماده مخدر در میان یک محموله وارداتی انار از کشور لبنان به عربستان در واقع پوششی برای توجیه این تصمیم و پنهان کردن دلایل واقعی آن یعنی افزایش رنج لبنانی‌ها و سوق دادن آنها به خیابان‌ها و چه بسا شعله ور کردن برخوردهای طایفه‌ای و باز کردن دخالت نظامی خارجی است.

آنکه محموله مواد مخدر از لبنان به عربستان قاچاق می‌کند باندهای تبهکار هستند و نباید چهار میلیون لبنانی که نیمی از آنها زیر خطر فقر به سر می‌برند، تاوان بدهند.

عربستان به دلیل وجود پول و معتادان مورد توجه باندهای مافیایی از کشورهای عربی و اسلامی است و لبنان مستثنی نیست اما قربانی است. عربستان ورود هیچ محموله زراعی یا صنعتی حامل مواد مخدر از دیگر کشورها را منع نکرده است.

قصور وجود دارد و چه بسا همدستی از سوی مقامات گمرک لبنان و به عبارت دیگر فاسدان آن صورت گرفته باشد و تلاش کافی برای مبارزه با قاچاق انجام نشده باشد اما گمرک سعودی هم مقصر است با این تفاوت که مؤسسات لبنانی تقریباً این روزها فروپاشیده اند و در بحران به سر می‌برند. در این موضوع باید دو روی سکه را ندید نه یک روی سکه.

اگر مقامات سعودی حسن نیت داشتند باید قبل از اینکه اقدام به تحریم لبنان کنند، هشدار می‌دادند و اعتراض می‌کردند و با هماهنگی مقامات لبنانی این مشکل را حل می‌کردند اما همانطور که در بالا گفته شد این بهانه‌ای بیش نبود.

لبنان با توطئه بزرگی این روزها روبرو است که اسرائیل و آمریکا و برخی متحدان عرب آنها، در پشت پرده آن قرار دارند و عنوان اصلی آن سلاح حزب الله و موشک‌های دقیق آن است که توان رسیدن به هر هدف اسرائیلی در عمق فلسطین اشغالی را دارد.

شکست در برابر حزب الله لبنان و ناکامی در خلع سلاح آن، ناتوانی در دیکته کردن دیدگاه‌ها در بحث ترسیم مرز دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی مطابق شروط اسرائیل و برخی عوامل دیگر در ورای این تحریم و گرسنه نگه داشتن و تلاش برای به زانو در آوردن ملت لبنان است شکست در برابر حزب الله لبنان و ناکامی در خلع سلاح آن، ناتوانی در دیکته کردن دیدگاه‌ها در بحث ترسیم مرز دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی مطابق شروط اسرائیل و برخی عوامل دیگر در ورای این تحریم و گرسنه نگه داشتن و تلاش برای به زانو در آوردن ملت لبنان است.

ارتباط این با سناریوهایی با هدف عادی سازی روابط و توافقات سرقت گاز و نفت لبنان و خلاء سلاح مقاومت هم بعید نیست.

صادرات محصولات کشاورزی درآمدهای عمده ارزی برای کشور لبنان به همراه دارد. کشورهای عربی اصلی‌ترین بازارهای صادراتی لبنان برای فروش محصولات کشاورزی را تشکیل می‌دهند.

صادرات محصولات کشاروزی لبنان نزدیک به هشتاد درصد از ۱۹۰ میلیون دلار درآمد کل صادرات این کشور را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده بود. از این میان عربستان با سهم بیست درصدی و پس از آن کشور قطر بزرگترین بازار فروش محصولات لبنانی بودند.

تصمیم دولت عربستان برای ممنوعت واردات کشاورزی این کشور با نشانه‌هایی از «سوء نیت سیاسی» همراه است و با ادعای ریاض مبنی بر حمایت از منافع لبنان کاملاً مغایرت دارد.

ابراهیم الترشیشی رئیس اتحادیه کشاورزان در بقاع لبنان تصمیم ریاض در ممنوع کردن ورود محصولات کشاورزی از لبنان را ظالمانه توصیف کرد و گفت: این تصمیم مانند صاعقه‌ای بر سر ما بود و ما را غافلگیر کرد. کشاورزان و صادرکنندگان لبنانی از این موضوع بری هستند. این خارج از توان ما است. ما از عربستان می‌خواهیم که در این تصمیم خود تجدید نظر کند. ما هم اکنون بیش از هر زمان دیگری به حمایت کل اعراب به ویژه سعودی‌ها نیاز داریم.

در این زمینه منابع لبنانی درباره تصمیم عربستان سعودی در ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از لبنان که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفته و تعداد زیادی از آنها ورود محصولات از لبنان را ممنوع کرده‌اند اظهار داشتند، این مسئله محدود به چند روز یا چند هفته نخواهد بود و احتمالاً بسیار طولانی می‌شود. برخی نیز پیش بینی کردند این تصمیم عربستان ممکن است مقدمه‌ای برای اقدامات جامع‌تر علیه لبنان باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 1
    داخل سبزی و میوه هخا مواد مخدر می برند عربستان /در ضمن به شما چه اخه فضول واردات صادرات دیگران هم هستین !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس