کد خبر 1211358
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹
چرا لحن آل‌سعود نسبت به ایران تغییر کرد؟

تغییر رویکرد سعودی را باید فارغ از کلیشه‌های رایج و بر پایه «محاسبه سود و هزینه» تحلیل کرد و نباید آن را تنها و فقط معلول تغییر ادعایی رویکرد دولت بایدن در قبال ایران و برجام دانست.

به گزارش مشرق، اخیرا اخباری از سوی برخی رسانه‌ها به نقل از منابع عراقی در مورد گفتگوهای ایران و سعودی در بغداد منتشر شد که به نظر می‌رسد دولت الکاظمی دنبال بهره‌برداری سیاسی از آن و ایجاد جایگاهی ویژه برای خود در این خصوص بود.

با این وجود؛ هر چند تهران و ریاض هر دو این اخبار را تکذیب کردند اما تواتر این خبر می‌تواند ظن وجود نوعی از گفتگوها را تقویت کند، به ویژه اینکه اخیرا شاهد تغییر لحن مقامات سعودی درباره ایران بوده‌ایم، چنانچه ولیعهد سعودی در یک مصاحبه تلویزیونی خواستار غلبه دو کشور بر اختلافاتی شد که منطقه را دچار انشقاق کرده و گفت: «ما نمی‌خواهیم شرایط ایران دشوار باشد.»

البته ایران طی سال‌های گذشته با این منطق که رقابت کشورها نباید مانع همکاری آنها باشد، مستمرا تمایل خود را برای گفتگو با رژیم سعودی برای رفع سوء تفاهم‌های موجود اعلام کرده بود اما آنها تمایلی به این اقدام نشان نمی‌دادند، حال اما ظاهرا این اتفاق در حال وقوع است.

نکته آنکه؛ ضمن لزوم تفکیک میان «تغییر لحن و تاکتیک» با «تغییر راهبرد» از سوی دربار آل‌سعود، دقت نظر در تحولات یک دهه گذشته و آنچه موجب این تغییر لحن شده، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، چه، ممکن است جریان رسانه‌ای معاند با تحریف واقعیت، روایتی وارونه را به افکار عمومی القا کند.

در این رابطه «گریگوری گاوس» رئیس بخش امور بین‌الملل دانشگاه ای.اند.ام تگزاس می‌گوید: «عربستان در یمن پیروز نشد، در سوریه برنده نشد، در لبنان پیروز نشد. سیاست تقابلی با ایران واقعا موفق نبوده و  شکست این سیاست مقابله‌ای احتمالاً منجر به تجدیدنظر در مواضع ریاض شده است.»

به نظر می‌رسد؛ تغییر رویکرد سعودی را باید فارغ از کلیشه‌های رایج و بر پایه «محاسبه سود و هزینه» تحلیل کرد و نباید آن را تنها و فقط معلول تغییر ادعایی رویکرد دولت بایدن در قبال ایران و برجام دانست، زیرا ریاض در اوج مذاکرات برجام در دولت اوباما نیز به صورت علنی و غیر علنی تلاش زیادی برای جلوگیری از توافق می‌کرد و حتی بعد از برجام نیز حاضر به تغییر این رویکرد نشد.

نکته مهم این است که سعودی در اوج فشارهای تحریمی علیه ایران در دوران ترامپ و حمایت کامل آمریکا از این کشور، با وجود هزینه‌های سنگین مالی و اعتباری نتوانست توفیقی در راهبردهای تهاجمی خود در منطقه و در پرونده‌هایی که با ایران اختلاف ‌نظر داشت کسب کند، بنابراین حمایت یا عدم حمایت آمریکا نمی‌تواند دلیل اصلی تغییر رویکرد آنها در مقطع اخیر باشد.

مسیر تغییر نگاه سعودی نسبت به رفع اختلاف‌ نظرها با ایران از زمان دولت «عادل عبدالمهدی» و با تلاش مستمر او آغاز شده بود، یعنی زمانی که ترامپ هنوز رئیس جمهور آمریکا بود و حتی به قدری احساس قدرت می‌کرد که دست به جنایتی بی‌سابقه علیه سردار شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و جمع دیگری از فرماندهان مقاومت زد.

به طور قطع این تناقض نقطه اصلی ابطال فرضیه تغییر رویکرد سعودی بخاطر ترس از عدم پشتیبانی واشنگتن از این کشور در دولت جدید آمریکاست و گرچه به طور طبیعی تغییر رویکرد منطقه‌ای آمریکا می‌تواند به عنوان یکی از مولفه‌های تصمیم‌ساز بر سیاست‌های جدید سعودی مورد توجه قرار بگیرد اما قطعا نقطه کانونی چرخش جدید آنها نیست.

باید به این نکته توجه داشت که سیاست خارجی عرصه حفاظت از امنیت ملی و بیشینه‌سازی منافع است و مطلق‌انگاری در آن در شرایطی که روند سریع تحولات شرایط جدیدی را به وجود می‌آورد اقدامی غیرعاقلانه و ضد منافع است.

بر اساس آنچه گفته شد؛ باید بر این مسئله صحه گذاشت که تعامل دو کشور طبعا به نفع منطقه و جهان اسلام است و باید ادامه پیدا کند و از همین روست که نویسندگان و رسانه‌های آمریکایی ـ صهیونیستی مانند «فارین افِرز» و «هاآرتص» در مقالات مفصلی با تحریک سعودی‌ها به دنبال بر هم زدن شرایط جدید هستند.

منبع: نورنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • نادری IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    14 2
    به قول ما لرا زور همیشه جواب میده خدا کنه طوری بشه قلب حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شاد بشه
    • محمدحسین AT ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      3 0
      انشاالله
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    لامصب اینم سانسور کردی مشرق؟. :)))))))) برجام منطقه اییه دیگه، غیر از اینه؟ حالا یه تیکه هم انداختم باید بزنی غیر قابل پخش؟
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    حیف کلمه لااله الا الله محمد رسول‌الله که بر پرچم این وهابی تروریستی است
  • فرشید IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    هر گونه توافقی باید ماحصلش به شرح ذیل منجر گردد تسویه کامل و آنی ، تمام طلبهای ایران در آمریکا و اروپا و آسیا رفع تحریم ها بصورت یکجا خیلی مهمه آزادی روابط اقتصادی ، عدم تحمیل هیچ گونه روابطی به ایران ، چه در قرارداد و چه در تجارت و چه در نفت و چه در صنعت و چه در معادن حق خونخواهی و جزای صادر کننده قتل و شهادت سردار سلیمانی محفوظ است ازهمه مهمتر تضمین بهم خوردن توافق از سوی هم سازمان ملل و هم توافق کنندگان و ، اعلام وجه خسارت و حق شکایت برای ایران در سازمان ملل مشخص شدن سهم پول تک تک مردم، از 50 درصد ، این پول ها بالاخره ، کفتار و لاشخور زیاده....
  • مسعود دیپلمات IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    2 0
    اگر منظور مشرق از مطلق انگاری ، ایستادگی در مقابل عاملان جنایتکار استکبار جهانی است ، قطعا خسارت بزرگی به کشور وارد خواهد آورد. اکنون زمان پیروزی است ، باید قاطع و محکم از جایگاه خود حفاظت کنیم، نباید وا بدهم تا فرصت دیگری بدست آورند.
  • FR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    جواب : چون ميدان عمل كرد و به رژيم فاسد وهابى نشان داد كه فقط زبان زور را ميفهمد ! و در ضمن صعودي ميخواهد يك تنفس مصنوعي به وزير بي كفايت امور خارجه (برجام ؟) ، اقاي ظريف بدهد !!!
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    ای بابا اینهمه وزیر خارجه و رئیس ما التماس و تمنا کردند آل سعود باید به حساب ترسیدن ما بگذارند؟!!!
  • US ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    سعودی هیچ توافقی با ایران مگر بصورت تاکتیکی و موقت (تا پس از انتخابات) نخواهد کرد. این نرمش ظاهراً هماهنگ با فایل صوتی ظریف و سفرهای منطقه ای وی و حتی یک توافق پنهان بین تیم ظریف و روحانی با عربستان است. خدا میداند چه قولهایی داده اند و چه معامله هایی کرده اند که دم انتخابات و مخصوصا پس از لو رفتن فایل‌ صوتی، عربستان اینحوری سازش را با آواز روحانی و رقص ظریف کوک کرده.
  • IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    سعودی اول فکر میکرد در میدان پیروز میشود و بعد در میز مذاکره به اهدافی که امریکا و صهیونیست ها برایش تعیین کرده بودند میرسد ولی اینطور نشد و در میدان ورشکست شده است. حالا با فریب میخواهد در میز مذاکره به اهدافش برسد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس