مهاجر 6

نیروی زمینی ارتش در یک اقدام مهم، ماموریت کشف و اخلال روی سامانه های راداری را برای پهپادهای مهاجر ۶ خود تعریف کرده تا این پرنده‌های بدون سرنشین بتوانند برای سرکوب پدافند هوایی نیز وارد عمل شوند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مبحث کشف سامانه های راداری، هشدار به سامانه های پروازی خودی و اخلال روی سیستم های دشمن از جمله مسائل بسیار مهم و حیاتی برای بقاء پذیری در میادین نبرد امروزی است. امروزه با افزایش سیستم های پدافند دفاعی متحرک نیاز به داشتن سیستم های جنگال برای پرنده های بدون سرنشین نیز بدل به یک مسئله مهم شده و با شناخت دقیق این نیازها، اخیرا جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طیف کاملی از محصولات در حوزه هشدار دهنده ها، سیستم های کشف و اخلال راداری را رونمایی کرده که می تواند یک گام مهم در افزایش توانایی پهپادی نیروی زمینی ارتش به صورت خاص و نیروهای مسلح کشور به صورت کلی باشد که در ادامه، نگاهی به اهمیت و ویژگی های این سامانه های هشدار دهنده خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

ارتش به لبه تکنولوژی جهانی «پهپادهای انتحاری دارای هوش مصنوعی» رسید/ «یورش فوجی» پهپادهای ایرانی از زمین به آسمان رفت +عکس

ایران با «آرش» دوربردترین پهپاد انتحاری جهان را عملیاتی کرد/ تضمین غافلگیری رادارها و شناورهای دشمن تا شعاع دو هزار کیلومتر +عکس و فیلم

در پروسه مقابله با تهدیدات، مطلع شدن از وجود تهدید یکی از اولین قدم ها برای مقابله و دفاع از نیروها و منافع خودی به حساب می آید که یکی از سیستم های مورد نظر در این بخش، هشدار دهنده های قفل لیزری است که در خصوص تابش امواج لیزر و برخورد آنها با بدنه تجهیزات، به کاربر هشدار می دهد که به مانند همین سیستم برای هشدار دهنده دریافت و قفل امواج راداری نیز توسعه پیدا کرده است. این سیستم ها منبع و جهت تابش این امواج را در اختیار کاربر قرار می دهد و بسته به نوع سیستم های دفاعی همراه کاربر وسیله مورد نظر می تواند انجام مانور برای خارج شدن از دید دشمن ، بکارگیری سیستم های اخلالگر یا استفاده از چف و فلر را مورد استفاده قرار دهد.

آغاز یک مأموریت مهم و جدید برای خانواده مشهور پهپادهای ایرانی/ «مهاجر ۶» مهیای سرکوب پدافند هوایی دشمن می‌شود +عکس

یک نمونه از سیستم های هشدار دهنده لیزری / راداری توسعه یافته در جهاد خودکفایی نزاجا

آغاز یک مأموریت مهم و جدید برای خانواده مشهور پهپادهای ایرانی/ «مهاجر ۶» مهیای سرکوب پدافند هوایی دشمن می‌شود +عکس

پهپاد مادر برای انجام عملیات کنترل و هدایت ریز پرنده های انتحاری نزاجا

 بر اساس تصاویری که در جریان مراسم جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش مشاهده شد، به نظر می رسد این هشدار دهنده ها روی پهپاد مادر مخصوص کنترل پرنده های کوچک انتحاری نزاجا توسعه پیدا کرده اند و البته با توجه به اندازه کوچک خود امکان نصب روی دیگر پرنده های بدون سرنشین ، بالگردها و جنگنده های سرنشین دار را نیز دارند. به نظر می رسد سیستم کوچک سفید رنگ زیر بدنه یک دریافت کننده هشدار لیزری و دو نیم کره مشکی رنگ نیز به نظر گیرنده های هشدار امواج راداری باشند.

مهاجر ۶ در نقش سرکوب پدافند هوایی دشمن

پهپاد مهاجر ۶ یکی از پرنده های بدون سرنشین تقریبا جدید در نیروهای مسلح به حساب می آید که در سالهای اخیر حجم زیادی از آنها هم به نیروهای ارتش، ناجا و سپاه تحویل داده شده است. این پرنده بدون سرنشین به صورت ترکیبی در نقش شناسایی و تهاجمی کاربرد دارد و می تواند تا ۴ تیر بمب دورایستا سری قائم را با برد تقریبی ۸ کیلومتر با خود حمل کند. اما بر اساس تصاویر پخش شده در مراسم مربوط به جهاد خودکفایی نزاجا باید گفت که به نظر می رسد قابلیت بسیار مهم اخلال و سرکوب پدافند هوایی دشمن نیز به این پرنده بدون سرنشین اضافه شده است.

در ابتدا بهتر است کمی به نقش سرکوب پدافند هوایی و اهمیت آن در رزم های هوایی بپردازیم. سیستم های راداری زمین پایه ، توپ ها و موشک های ضد هوایی در چند دهه اخیر جزو تهدیدات اصلی علیه هر گونه وسیله پرنده در میدان نبرد بودند. برای مقابله با این طیف از تهدیدات بحث ماموریت شناسایی و سرکوب پدافند هوایی دشمن طرح شده است. این ماموریت عمدتا در دنیای امروز بر عهده هواپیمای جنگنده سرنشین دار مجهز به سامانه های تخصصی و یا اخیرا برخی از پهپادهای انتحاری بوده است. در سالهای اخیر بحث توسعه غلاف های جنگال و اخلالگر برای پرنده های بدون سرنشین، از سوی برخی از بزرگترین ارتش های جهان مطرح شده است.  برای نمونه روی پهپادهایی مثل MQ-۱C و MQ-۹ آمریکا غلاف هایی در نقش هشدار دهنده راداری و همچنین سیستم جنگ الکترونیک نصب شده است.

آغاز یک مأموریت مهم و جدید برای خانواده مشهور پهپادهای ایرانی/ «مهاجر ۶» مهیای سرکوب پدافند هوایی دشمن می‌شود +عکس

پهپاد MQ-۱C مجهز به پاد اخلالگر NERO

آغاز یک مأموریت مهم و جدید برای خانواده مشهور پهپادهای ایرانی/ «مهاجر ۶» مهیای سرکوب پدافند هوایی دشمن می‌شود +عکس

پهپاد MQ-۹ مجهز به پاد هشدار دهنده راداری ALR-۶۹A

در مراسم رونمایی جهاد خودکفایی نزاجا، با دو سامانه تیام ۱۴۰۰ و طاها ۱۴۰۰ رو به رو شدیم که تصویر آنها عمدتا در کنار پهپاد مهاجر ۶ رویت شد و به نظر میرسد برای این پرنده بدون سرنشین در نظر گرفته شده باشد. سیستم اول یعنی تیام ۱۴۰۰ یک سامانه کاشف و هشدار دهنده مربوط به امواج راداری است که کمتر از ۵ کیلو وزن داشته و با جریان برق ۱۲ ولت مستقیم و یا ۲۲۰ ولت شهری توان فعالیت دارد و پس از انجام عملیات کشف و شناسایی اطلاعات مربوط به رادار دشمن را به سامانه جنگ الکترونیک طاها ۱۴۰۰ منتقل می کند.

سامانه طاها ۱۴۰۰ در حدود ۶ کیلو وزن داشته و همانند سامانه قبلی از جریان های ۱۲ یا ۲۲۰ ولت انرژی می گیرد و توان ایجاد اخلال روی رادارهای دشمن را دارد. هر دوی این سیستم ها به خاطر وزن و اندازه پایین توان نصب بر روی بالگردها و جنگنده های سرنشین دار را نیز دارند.

آغاز یک مأموریت مهم و جدید برای خانواده مشهور پهپادهای ایرانی/ «مهاجر ۶» مهیای سرکوب پدافند هوایی دشمن می‌شود +عکس

مهاجر ۶ در کنار سامانه های تیام و طاها ۱۴۰۰

اما بد نیست کمی در خصوص پهپاد مهاجر ۶ به عنوان میزبان اصلی این سیستم صحبت کنیم. این پهپاد توان حمل ۴۰ کیلوگرم محموله را دارد و می تواند با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند. در تصاویر مربوط به این پهپاد مشاهده شده که می تواند تا ۴ تیر بمب قائم را نیز با خود حمل کند که هر کدام از آن ها ۸ کیلومتر برد دارند. با فرض نصب دو سامانه طاها ۱۴۰۰ و تیام ۱۴۰۰ روی این پهپاد حدود ۱۰ الی ۱۱ کیلو وزن از مجموعه ۴۰ کیلو بار همراه این پهپاد تکمیل می شود ولی همچنان می توان گفت که این پهپاد توان حمل حداقل دو تیر بمب هدایت شونده را با خود دارد.

آغاز یک مأموریت مهم و جدید برای خانواده مشهور پهپادهای ایرانی/ «مهاجر ۶» مهیای سرکوب پدافند هوایی دشمن می‌شود +عکس

مهاجر ۶ در وضعیت رزمی سنگین با لود ۴ تیر بمب دورایستا

ترکیب این دو سیستم کاشف و اخلالگر راداری به همراه بمب های دورایستای قائم می تواند این پرنده بدون سرنشین را به یک دشمن سر سخت برای سیستم های دفاع هوایی کوتاه برد بدل کند. زمانی که این قابلیت را در کنار برنامه توسعه پرنده های بدون سرنشین انتحاری نزاجا با قابلیت شبکه محوری و کنترل و پرواز جمع به صورت 10 فروندی قرار می دهیم در حقیقت قطعات پازل به نوعی برای ما در حال تکمیل شدن هستند. از طرفی توسعه یک پهپاد انتحاری برد بلند مثل سری آرش ، پهپاد شناسایی و تهاجمی مثل سری کمان ۲۲ ، پهپاد های انتحاری با توان هوش مصنوعی و حالا مجهز کردن پرنده های مهاجر ۶ به ترکیبی از تسلیحات و سیستم های جنگ الکترونیک طیف تقریبا کاملی از توانایی های رزم بدون سرنشین هوایی را در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد داد.

با این اوصاف، نظر می رسد یک تحول بزرگ در ساختارهای تهاجمی ارتش جمهوری اسلامی ایران رخ داده و نیرویی که تا حدود ۵ سال پیش آنچنان جدی و گسترده به حوزه پهپادی ورود نکرده بود امروز به لطف سالها تجربه و توانایی موجود در کشور، طیف گسترده ای از توانایی ها در حوزه بدون سرنشین در کلاس های شناسایی، رزمی، انتحاری، پرواز فوجی بر اساس هوش مصنوعی ، نبرد شبکه محور و البته قابلیت اخلال و سرکوب پدافند هوایی را به سازمان رزم خود افزوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 117
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 19
  • شهروند IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    درود بر دلیر مردان ایرانی که غیرتشان برای نظام بخصوصی نیست بلکه خالصانه برای ایران عزیزمان هست مرحبا به این تلاش
    • اصلاح طلب IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      دهانت را ببند فقط دیپلماسی .
    • NL ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      84 19
      یعنی چی برای نظام بخصوصی نیست؟ اینا همه از برکات این نظامه وگرنه زمان طاغوت نمیزاشتن حتی تعمیرکردن تجهیزاتو یاد بگیریم
    • دانشجوی شریف DE ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      10 10
      جهش 700 قرار بود روی مهاجر 6 و مدل جدید پهپاد از سری مهاجر یا آرش یا کمان نصب شود . ولی گویا هنوز به تکنولوژی توربوفن نرسیدیم .
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      37 23
      ماشاءالله حزب الله...
    • شاکی IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      23 2
      خدا قوت . مدافعان همیشه پیروز و مقتدر ایران زمین . درود
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      11 6
      البته اشتب زدی حکومتی که مث شاه و علیاحضرت شما به خودکفایی دفایی اهمیت نده و چشمش به بیرون باشه برا سازنده های تجهیزات دفایی و انشمندان حوزه دفاعب ارزشی ندارن و توان تولید هم بدون حمایت حکومت ازشون گرفته میشه و بیخیال خودکفایی کشور میشن...
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      3 1
      اقای اصللح طلب با دیپلماسی تا الان چی خوردید زیر دیپلمات دیگه چه غلطی کرد رفت وین مذاکره کرد زد وضع مملکتو خراب کرد
    • افشین IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      1 0
      جناب دانشجوی شریف شما دانشجویی یا آبدارچی؟ آخه جهش ۷۰۰ برای این پهپاد قابل استفاده هستکه از خودت حرف در وکپی؟ جهش ۷۰۰ با تغییراتی که در اون دادن برای پهپادهاي بزرگتر و جنگنده های سبک استفاده میشه و ریشه اصلی اون موتور ارکيو ۱۷۰ هستکه مهندسی معکوس شده و ارتقا داده شده و به روش تک کریستال ساخته شده که دوام موتور رو چند برابر میکنه. انشاله در آینده هم خط تولیدش راه ميوفته و حتی از الان مشتری خارجی هم داره.الانم دنبال بستری برای آزمایشات هوایی موتور هستند.موتورهايي در این سطح موتور پراید نیست که فوری تولید کنند.بعد از کلی تستهای هوایی و زمینی در شرایط متفاوت بعد تازه میزن دنبال تولید انبوه که حداقل بین سه تا پنج یال زمان میبره. ساخت موتور به روش تک کریستال فناوری هستکه همین الانم برای خیلی از سازندگان موتور آرزو حساب میشه. انشالله اگه در آینده با همین روش موتور توربوفن بزرگتر با تراست بالاتر تولید کنیم بزرگترین گلوگاه تولید جنگنده و هواپیماهای مسافری و ترابری رو حل کردیم. سعی کن در دانشگاه شریف چهار کلمه درست یاد بگیری.
    • افشین IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      1 0
      جناب دانشجوی شریف شما دانشجویی یا آبدارچی؟ آخه جهش ۷۰۰ برای این پهپاد قابل استفاده هستکه از خودت حرف در وکپی؟ جهش ۷۰۰ با تغییراتی که در اون دادن برای پهپادهاي بزرگتر و جنگنده های سبک استفاده میشه و ریشه اصلی اون موتور ارکيو ۱۷۰ هستکه مهندسی معکوس شده و ارتقا داده شده و به روش تک کریستال ساخته شده که دوام موتور رو چند برابر میکنه. انشاله در آینده هم خط تولیدش راه ميوفته و حتی از الان مشتری خارجی هم داره.الانم دنبال بستری برای آزمایشات هوایی موتور هستند.موتورهايي در این سطح موتور پراید نیست که فوری تولید کنند.بعد از کلی تستهای هوایی و زمینی در شرایط متفاوت بعد تازه میزن دنبال تولید انبوه که حداقل بین سه تا پنج یال زمان میبره. ساخت موتور به روش تک کریستال فناوری هستکه همین الانم برای خیلی از سازندگان موتور آرزو حساب میشه. انشالله اگه در آینده با همین روش موتور توربوفن بزرگتر با تراست بالاتر تولید کنیم بزرگترین گلوگاه تولید جنگنده و هواپیماهای مسافری و ترابری رو حل کردیم. سعی کن در دانشگاه شریف چهار کلمه درست یاد بگیری.
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    33 70
    ترکیب موتورش چینی کره ایه؟
    • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      47 9
      چین کره فعلا باید بیان تو سف از ما تکنولوژی موشک بگیرن این چیزا رو ما خاطره کردیم
    • کرذثد IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      23 3
      تو مال کجایی
    • مظلوم IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      28 3
      مطمئنا ترکیبش از شما ها خیلی خیلی بهتره
    • ناشناس IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      11 2
      وسایل خونه تو چینی وکره ای هست. خب ابله کوربودی ندیدی خط تولیدش رو
    • الا IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      4 3
      برو گمشو احمقبیشعور
    • macid IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      4 2
      تو چی مصرف میکنی کره اصلا توان ساخت پهپاد نداره که چین خودش کپی میکنه از اینو اون اون موقع که ایران پهپاد میساخت چین و کره نمیدونست پهپاد چیه
  • شهروند IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    28 1
    درود بر دلیر مردان ایرانی کسانی که تلاش و غیرتشان نه برای پول و مقام است نه برای درجه و نشان بلکه خالصانه برای این کشور است خدا حفظشون کنه
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    12 25
    قبل از این که پهپاد و هواپیما بسازید ماهواره موقعیت یاب شو بسازید بدون این ماهواره چطوری میخواد پرواز کنه؟
    • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      18 9
      ناموسا چند تا از این استاد های هوا فضا که نظر میدن و مشرق ام نشر میده یه جلد کتاب خوندن پهاد ها چند تاشون هدایت ماهواره این مگه ترکیه مکان یاب داره تو سوریه داره گور گور کرد های متحد امریکا رو میریزه زمین
    • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      1 9
      با سلام و صوات
    • مجتبی IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      20 6
      همانطور که پدر آمریکا رو در آوردیم پرواز می‌کنه تو نگران پروازش نباش ،اونی که باید بفهمه خودش میفهمه این چیه و با دوتا حرف مفت و از روی حسادت خودشو نمیندازه تو آتش خشم ایران قوی ،مرگ بر ضد ولایت فقیه ،مرگ بر دشمن جمهوری اسلامی ایران ،مرگ بر دشمن ملت بزرگ ایران،
    • IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      18 6
      همون طور که تا حالا پرواز می‌کردند و آمریکا میگه میدان هوایی رو از دست دادیم و ایران در هوا به برتری مقابل ما رسیده . البته اگه پان تورک های کثیف حرف ژنرال آمریکایی رو اصلا بخونن
    • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      27 5
      یعنی شما تو آلبانی جمیعاً نشستین نگران هدایت پهباد های ایران هستید، یعنی از جاسوسی برای صدام حسین، بن سلمان، اسرائیل و آمریکا پشیمان شدید؟؟؟ انوقت هزینه زندگی ننگین، خیانتکارتون رو از کجا تامین می کنید؟؟
    • احمد IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      12 1
      همونطور که روزانه صدها کیلومتر در خاک سعودیها نفوذ می کنن و اهدافشون رو میزنن. شما بگو بدون ماهواره نمیشه. ولی ما داریم هر روز می بینیم که میشه.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      5 3
      وقتی او آلبانی اومدن بالای سر شما اون وقت مبفهمی9675
    • ....... IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      9 1
      داداش شمایی که سوادت نمیکشه الفبا رو بگی اومدی نظر میدی؟؟ هیچ پهپادی نیاز به ماهواره نداره ولی میتونن در کنار قابلیت های خودشون از ماهواره هام اطلاعات بگیرن که اگه به ساختار پهپاد های ایرانی توجه کنید به ویژه فطرس همه شون در جلوی بدنه خودشون این مکان رو دارن که به یاری خدا تا دو سال آینده ماهواره اش هم میفرستیم و میتونیم از اونا استفاده کنیم ثانیا باز جمهوری اسلامی توانایی داره که ماهواره بسازه و پرتاب کنه شاهنشاه تون که فقط میتونست پرتاب ماهواره فرانسه رو تبریک بگه
    • ناشناس IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      4 0
      داعشی آلبانی نشین، گر ما زسر بریده میترسیدیم دنبالتون تا سوریه وعراق نمی گردیدم. یه سر داریم که به خدا بده کاریم چه بهتر از این که به دست خیانتکارترین افراد به دین و میهنم بریده شود.مگر ایرانیانی که به دستور صدام در جنگ هشت ساله سر بریدید افتخاری برایتان ایجاد کرد جز ننگ خیانت به وطن.
    • ... IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      2 0
      آلبانی نشین لاقل درست حسابی کار کن برا اربابانت. اونی که ساخته خودش می‌دونه چطوری پروازش بده
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    11 5
    خدا قوت
    • علی IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      11 0
      افسادطلب شما را چه به دیپلماسی گندزدنتون تو این هشت سال دیدیم.زنده باد نیروی مقاومت پیرو ولایت
  • IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    9 2
    دم نیروهای مسلح ارتش و سپاه گرم .کاش دولت ام از اینا یاد میگرفت و فقط وعده نمیداد.مثل این عزیزان تو عمل نشون میداد و به ملت امید میداد.مسئول های بی کفایت خجالت بکشید از اینا
  • تقی IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    8 0
    ایران جیزی از توان وایستادگی کم ندارد وشکر خداو. ایران امروز 1400 با ایران 30 سال گذشته تفاوت زیادی پیدا کرده است ودشمنان دور تا دور مرزهایمان در حال زوزه کشیدن هستند وباور کرده اند که شیران (نیروهای مسلح) در کمین دشمنان گرگ صفت آماده اند.
  • مجید IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    7 0
    خدا قوت شیرمردان و دلیران ایران زمین
  • احمد IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    7 0
    پهپادهای کوچک گروهی انتحاری رو بفرستید برای غزه.
  • ثارالله IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    12 5
    دوستان هر وقت تو سیستم‌نظامی سلاحی رونمایی میشه یعنی اینکه از محرمانه بودن یا تاپ سکرت بودن خارج شده اینو بدونید در آینده نزدیک امریکا و ناسا راسما دستیابی ایران به تکنولوژی یوفوها را اعلام خواهند کرد و تا ضربه فنی اسراییل چیزی نمونده اگه موضوع براتون اوفتاو صلوات خرجشه یا علی زندباد سید علی خامنه ای
  • قاتل اسرائیل IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    5 0
    ....
  • LU ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    3 1
    درود بر ارتشیان بی ادعا کاش مجلس بودجه ارتشو دو برابر میکرد اون موقع می دیدید ارتش چه سلاحهایی می سازه سایپا و ایران‌خودرو هم باید دست ارتش و نیروهای مسلح باشه
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    4 0
    نزدیک بود ن حمله ایران به اسرائیل 98
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    5 0
    خدا قوت و سلام بر دلیر مردان میدان عمل ماشاالله
  • امیر IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    3 0
    درود خدا بر فرمانده معظم کل قوا و نیروهای مسلح ایران
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    4 0
    ما برای مرزهامون واتوبانهامون به پهبادها خیلی احتیاج داریم مخصوصا برای جاهای صعب العبور دوم اینکه برای مرزهامون از ترکیب پهباد شناسایی دیده بانی وتهاجمی لازم داریم و سیستمهای تیربار موشک انداز رباتیک زمینی ودیده بانی چون از شهادت مرزبانامون جلوگیری بشه وبتونیم هدفمند وموثر از مرزهامون دفاع کنیم که دشمن جرات حمله نداشته باشه ترکیب سیستمهای رباتیک زمینی وپهبادی هوایی انشالله جواب میده
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 8
    ازکدوم طرف به ایران حمله شده ماخبرنداریم حق مردم بدبختوبفرستیددودبشه
    • مجید IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      7 0
      خب بیشعورمگربایدحمله ای صورت بگیره که اون موقع باید بفکرساختن سیستم وجنگ افزارباشیم. اگرهمین سیستمهای بازدارندگی نبود خب بد بخت تو هم الان نبودی که چرت بنویسی
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    3 0
    ساخت تمام قطعات این پهپاد در ایران
  • برادر IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    3 0
    ای کاش تو صنعت خودرو هم حرکتهای میکردیم
  • ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 12
    از ترکیه کپی کردید
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      2 1
      خب ی پهپاد ایرانی بگو شبیه مال ترکیه باشه.ن اگه میدونی بگو خب
    • ... IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      5 0
      احمق... چی میگی آخه ترکیه مگه قدرت داره؟ ایران براحتی می‌تونه ترکیه رو فیتیله پیچ کنه بعد تو میگی از رو ترکیه کپی کردن؟!!شفای عاجل
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      0 0
      اون موقع که ما مهاجر 1 داشتیم ترکیه غاز میچروند.
  • مهدی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 0
    بهتر نیست روی این پهپادها سیستم فتوولتاییک بزارن به همراه موتور ترکیبی برقی برای برد بیشتر و وزن کمتر
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 7
    یه روز با هیاهو میگفتن ما داریم s323رو که خودمون درست کردیم رو می‌بریم سوریه و دیگه تمومه... میگفتن دشمنان هم خیلی ترسیدن و تموم دنیا داد زدن و هی بال و پرش دادن ولی از اون موقع تا حالا اسرائیل فقط سوریه رو داره میزنه و همه رو پرپر کرد...
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      4 0
      باور ۳۷۳ اصن نرفته سوریه.چرا الکی وقتی نمیدونید حرف میزنید
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      3 0
      s 323 چیه؟واقعا چی میگی
    • ... IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      3 0
      اولا داعش رو که بزرگترین و ترسناک ترین گروه تروریستی بود تموم کردیم. اسرائیل هم که هی داره از زمین و آسمون میخوره. عین الاسد هم که زدیم. اسرائیل هفتاد ساله که نمیتونه فلسطین عزیز و کامل اشغال کنه و نخواهد توانست پس قدرت اسرائیل پوچه
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 13
    مشرق نیوز هم فقط بلده حرف چهارتا طرفدار از خدا بی خبرا رو پخش کنه.. همتون جیره خوار این حکومتید
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      7 2
      از کی تا حالا شما جیره خواران نتانیاهو و بن سلمان شدید وطن پرست؟!!!
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      7 2
      تو هم فقط بلدی حرف مفت بزنی چی سوختی امثال تو نوکری و پول گرفتن از بیگانه رو افتخار می دونن بدبخت حالا ما که نه پول گرفتیم نه جیره خوردیم ولی اگر هم بگیریم از کشور خودمون گرفتیم و طرف کشور خودمون رو گرفتیم که حق هم هست مرتیکه احمق
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      6 1
      تو جیره خوار کی هستی؟ چرا از افتخارات جوانان کشور ناراحتید؟
    • شیخ عبدل IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      8 2
      ظرف یخ و طشت آب برات بیارم؟ آرام پسرم، آرام.
    • ... IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      2 0
      از کی تا حالا جیره خواران نتانیاهو شدن وطن پرست؟!!تو یه وطن فروش جیره خواری. بسوز که این سوختن مارو میسازه
  • یدالله IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 2
    خداوندا در این شب های قدر از تو عاجزانه تقاضا داریم رهبر و ملت و ارتش و سپاه را حفظ کندو روز بروز دشمنان اتها را خوار و ذلیل نماید
  • ایرانی خراسانی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 3
    سلام خدا قوت ولی یکم به فکر مردم باشین بد نیست بااین همه هزینه کردن برای موشگ وپهباد یکم هم به فکر این پراید خودرو ملی باشید که از جنگ بیشتر داره قربانی میگیره شما باید الگوی خودتون رهبر کره شمالی کنید تاریخ ساز بشین
    • ... IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      2 0
      .اولا خودروسازی به ارتش و سپاه مربوط نمیشه.دوما اگه جنگ بشه میدونی چقدر آدم کشته میشه؟ حرف مفت نزن
  • حجت IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    5 1
    سلام ودرودبه برادران سپاه پاسداران برای ماامنیت بالاترازچیزهای دیگراست
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      0 0
      ولا چشم دشمانمون کورانشاالا جوانای مهین من یعنی ایران اسلامی شعیه مرتضی علی (ع)روزی برفرازاورست خواهیم نشست باپیشرفته ترین تهجیزات ازهمه لهاز پزشکی داروی کشاورزی دفاعی پیشرفت الی داشتیم وخواهیم داشت حمایت ازوطن ملت وپیرودین مبین اسلام وولایت فقیه هستیم وجان فشان رهبرعظیم الشأن مهربان ودلسوزمان هستیم وخواهیم بود تاچشم شیطان بزرگ امریکاواسرائیل کورشود
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    زمان رضاه شاه ما دیپلماسی داشیم هم بی طرف مگه بهمون رحم کردن
  • شهروند به شده ایرانی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    خدا قوت بده به عزیزان این همه زحمت میکشند ولی متاسفانه بعضی از مسئولین با یک حرکت نابجا همه رو به باد فنا میدن
  • Mahdi IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    سلام. ماشااالله واقعا هر کس درباره صنعت هوش مصنوعی ایران بد میگه چرت میگه واقعا دم شما گرم خسته نباشید........
  • سیدعلی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 1
    خودباوری ما رسیدیم و ساختیم افسوس که یه مشت نادان هرگزفرزندان دانشمند این مرزوبوم روباورنخواهند کرد الی برکت الله.
  • محمدسعیدی IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    خدا قوت به مسعولین نظامی که برای خود کفایی کشور تلاش میکنند خدا سایه سر نظامیان را هز هر گروه وقشری هستند مستدام بدارد اینشالله۴۳۷۹
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 0
    درود بر سپاه و ارتش
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    ماژول هایی ابداع کنید که با آن یک جنگنده بتواند پهپادی را حمل، رهاسازی و توسط خلبان دوم هدایت نماید.
  • مهدی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    ما می توانیم دم همه ی نیروهای مسلح گرم
  • سید نجم غفوری یزدی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    سلامنعلیکم جمیعا وخسته نباشید خدا قوت میگیم به تمام نیروهای نظامی اعم از زمینی دریایی هوا فظا نیروی جمهوری اسلامی ایران. از خداوند متعال می‌خواهیم که ان شاء الله بحق همین ایام ایام استجابت دعا این جمهوری اسلامی ایران را به دست صاحب اصلیش امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برساند
  • ناصر IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 0
    زنده باد ایران
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    این کار درستیه، باید مراکز و نقاط حساس و تصمیم گیر دشمن در راس هدف گیری باشد و متعاقب آن طراحی سامانه های مربوطه در دستور کار قرار گیرد. مثل این پهپاد. درود بیکران بر مردان میدان. دعاگویتان هستیم.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 0
    درود بر دليران ایران
  • احمد IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    دمشان گرم خدا یاورشان باشد ،آنهایی هم که اراجیف به نفع اسراییل میگن ،مغلطه میکنن،یاوه میکن ،دشمن ملت هستند درآلبانی مزدوری میکنن وطن فروشی میکنن خداوند نابودشان کند .
  • رسول IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 1
    پاینده باد رهبرمان و پاینده باد سربازان ولایی ایران زمین
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    خداوند مهر بان پشتبان شما عزیزان باشد مردان میدان واز خود گذشته خدا یارو یاورتان باد
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      0 0
      آهای برادریکه این حرفامیزنین مگرکسایکه دارن خدمت خالسانه میکنن برای ملت مگرازشماها نیستن مگربرادریاعموزاده یاپسریااقوام شمانیستن چه فرقی دارماهمه ایرانی هستیم ومسلمان یکی هستیم بیایددست به دست هم بدیم وپیروولایت فقیه باشیم رهبرعظیم شأن مامگرهمیشه نمی گوید گول این مفسدارونخورید اینا دلسوز کشورمانیستن اینا دنبال منفعت خودشون هستن وچشم هسودشون کورشده نمی خواهن ماخودکفاباشیم تافکربعضی ازاین عزیزلن مااینجوره بیاید برای دولت وملت وکشورتون زحمت بکشید نه بگوید مانمی توانیم برعکس مامیتوانیم
  • ناشناس IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 2
    پهباد های ک کشور های پیشرفته آن را از رده خارج کردن الان دارن پهباد های فضایی میسازن متأسفم برا ایران
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      1 0
      خخخ پهپاد فضایی چیه؟فیلم زیاد میبینی
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      1 0
      پهپاد فضایی رو انصافا چیه؟نه مثلا میره خودش فضا بر میگرده؟هی میگن فیلمای جدید مارول اومده ما میگیم نه
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      1 0
      پیشرفت که یهو شکل نمیگیره.زمان میخواد.دوما اینکه پهپاد فضایی دیگه چیه؟تو فیلما هم من پهپاد فضایی ندیدم
    • ... IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      1 0
      اولا اگه ما پیشرفته نبودیم نمیتونستیم عین الاسد و با خاک یکسان کنیم. دوما دشمنامون خودشون دارن اعتراف میکنن که ما برتری داریم.سوما شما احمقی.چهارما ایران جزء معدود کشورهایی هست که ماهواره فضایی جنگی داره که در۴۰۰کیلومتر فاصله از زمین هست.پنجما پهپاد فضایی فقط تو فیلماست
    • ... IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      0 0
      من هم متأسفم برا شما
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      0 0
      ببین تو قرصاتو هم قبل فیلم دیدن بخور، هم بعد فیلم
    • ناشناس IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      0 1
      نه این پهباد فضایی رو خوب اومدی، مسسسسولیییین لطفا پهباد فضایی بسازین تا این عزیزمون از تاسف بیرون بیان.
  • ناشناس IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    واقعأباوجوداین دوسیستم اخلالگروکاشف میتوان برای هر پدافندهوایی مشکل ایجاد کرد. درودبر شما با غیرتها
    • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      0 0
      درود بر شیر مردان ایران زمین اینجا ایران اسوت هیچ کشوری حتی یک نگاه چپ نمیتوان به این سرزمین داشته باشد چون این سرزمین سرزمین امام زمان است
  • عبدالله IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    دست تمامی اقتدار سازان این مملکت بوسیدنی است ولی محض رضای خدا این منافقین داخلی دزد و بی وطن و فاسد احتیاج به پهباد هم ندارد به صورت شخصی مراجعه کنید به راحتی قابل شناسایی هستند این ها ستون پنجم همان آلبانی نشین های پیزوری در رفته هستند که اینجا جولان می دهند و رمق اعتقادی مردم می‌گیرند بیایید دست اینها را قطع کنید قبل از اینکه دیر شود عجل علی ظهورک
  • الله JP ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    دوستان ببخشید ...نظرمن نظرشخصی است وبه هیچ وجه خدایی نکرده .....قدرت نظامی اقتدار میاره کما اینکه کشورهای مترقی بزرگترین ارتش وجنگ افزارها رو دراخیار داره ...ولی جنگ آینده وحتی الان جنگ اقتصادی است وپیشرفت یک کشوردرزمینه نظامی باید با اقتصاد متوازن باشه وایلا میشیم شوروی سابق که البته الان شدیم ...
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    بیچاره اگر سلاح نداشته باشی با دیپلماسی که میگی اسم بچها میشن دیوید یا عبود جنگ قادسیه تاریخ بخون
    • IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      0 0
      خداییش میون اینهمه نظرکه خوندم این یکی علاوه بر حرف درست خیلی هم بامزه گفته
  • محمدتقی IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    2 0
    باسلام بنده افغان هستم نظرهاراکه خواندم خیلی ها عیب وارادی دارن که چراماهواره ندارد یا فلان ندارد من میگم دم سپاه پاسداران گرم خداقوت وقتی میبینیم که آمریکا هرکشوری راکه تهدید کرد به زودی زداونجارو ولی سپاه عین الاسدرادرهم کوبید هیچی نگفت پس بایدهمه بداند که آمریکا ازسپاه میترسه زنده باد لشکراسلام
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    درود بر مردان میدان وطن کورباد چشم مزدوران ذاخلی ودشمنان پلید خارجی
  • rajerd Ramtin IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    نام آوران بزرگ مردان جاویدان نامتان
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    عشقم فقط ایران عزیز
  • تقی IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    خیلی عالیه.توان مهندسی شبکه و ارتباط دیتا پهبادها را باهم حداکثر کنید.اینکارا را راحت مهندسین نخبه ایرانی انجام میدن.جایی واسه ضعف و ایراد نزارین
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    شما ساختید وملت هم باور کردند
  • محمد IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    این همه اقتدار اونم در شدیدترین تحریم ها ستودنیست باید بوسه زد بر این افتخارات ، باعث غرورید
  • احمد IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    سلام و عرض ادب به کلیه پرسنل ارتش وسپاه واقعا چقدر زحمت کش هستن من خودم سال 64ی عدد توپ زدهوایی پیشرفته شبانه که تصرف ایران بود با بلدوزر اوردیم پایین وتحویل دادیم ده هشتاد بود ازهمان توپ ایران با کمی تغیرات با بورد بیشتر ازروش ساخت ایران قدرتمند پاینده باشید وجاودان سربازان گمنام ایران زمین
  • مهدی IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    انسان احساس غرور میکنه وقتی این پیشرفتها را در این اوضاع بد تحریم می بینه انشالله به باری خدا و با ارشاد رهبر توانا و بزرگمان به تمام هدفهای عالی می رسیم انشالله
  • ایران قدرتمند IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    ایران همیشه پیروز هست و هیچ دشمنی نمیتواند جلومان را بگیرد . و اگر دشمن ایران حرکت اضافه کند بداند که نابود شد
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    یعنی ما ابرقدرت هستیم ولی این ابرقدرت چرا نمیتونه از مرزهای خودش خارج بشه و چرا نمیتونه محاصره خودش را بشکنه چون مهربان و دلرحم و علاقه ای به دعوا نداره وگرنه حتی میره آمریکا را محاصره می‌کنه تا دلارشون واسه خودشون هم بشه پنجاه هزار ولی فقط دلش نمیاد
  • مسعود IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    1 0
    درود به شرافتمندان ارتش جمهوری اسلامی ایران بزرگ با اقتدار
  • ارداق IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    دوست عزیز باغربیها فقط باید بازیان قدرت نظامی حرف زد اونا به عنوان به دیپلماسی اعتقادی ندارنالبته برای خودشون شاید ولی برای ما ن، اگر یه جاهایی هم جواب داده به خاطر فداکاریهای که ارتش و سپاه عزیز انجام دادن ،دستشون میبوسم
  • علی IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    سلام داداش بعضی ها علم این را ندارن ولی باز هم نظر می دن خواهشا اول تحقیق کنید بعد نظر بدید با این پهبادها پدر بن سلمان وداعش را رزمندگان در آوردند بعضی ها تو خارج نشستند نظر می دن نیاز به نظر شما ها نداریم از اول یا علی گفتیم وتا آخرش هم خواهیم گفت شما اجنبی پرستان به شهید سلیملنی هم ایراد گرفتید تقصیر شما نیست شما جیره خوارید وخاءن بهترین لطفی که می کنید لطف کنید خفه بشید شماها حالا حالا خواهید سوخت
  • 4549732997 IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    ماشاالله انشااللله که بیشترین بودجه را به امنیت کشور وپیشرفت قوای مابشودتا دیگر کور شود چشمی که کج نگاه کندبه این مملکت اسلامی
  • 4549732997 IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    به خود میبالیم وافتخار میکنیم این نشانه دست خداست بر سر اسلام از حرامزاده ها نترسید خدا باماست
  • حافظ IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    باید از نظر دفاعی از این مرز و بوم از هر نظر قوی شدودفاع کرد مثل زمان جنگ، ولی یه عده فقط می‌گن نظام و جوری صبحت می‌کنند که ایران وایرانی غریبه هستند وخود وحامیانشان را می‌بینند تفرقه بدترین دشمن است که بعضی ها با آن دامن می‌زنند
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    ولامن ادم بی ادبی نیستم ولی اون آقایانیکه حرف ماهواره بابت پهبادمیزنن بروداخل گوگل سرج کن نقشه جهان نقطه به نقطه برات میزنه خوب یه عمرطبیعی هستش که خیای راحت باپهباد پرواز میشه کردتاچش حسودتون کورشه انشاالا
  • mahdivalipor IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    خدا را شکر واقعا افتخار و غرور آفرین هست ان شالله با موفقیت های زیاد ساخت بدون سرنشین ها برای کاربرد های مختلف بسیار کارا و ارزان است که قابلیت ویژگی های پیشرفته ای که بسازیم نصب کنیم بهترین سلاحی خواهیم داشت
  • ناشناس IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    2 0
    خب وقتی کشور عزیز ما توان ساخت پهپاد دارد در این موقع ک تحریم های زیاد هم ک شدیم ‌ پس توان ساخت خیلی چیز های دیگه هم داره ‌ ک مردم کشور دست درازی نکن . و آسایش داشته باشن .... مگه ن
  • هادی IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    1 0
    از نحوه عملکرد مسولین نظامی باوجود تحریمها غرب و خود تحریمی های مسولین فریفته نظام سرمایه داری غرب ،واقعابه عنوان یک ایرانی سپاسگذارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس