غلامحسین اسماعیلی نمایه

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی را وصول کردیم و در اختیار بانک‌ها قرار دادیم.

به گزارش مشرق، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه‌ها گفت: در سال ۱۳۹۹ حدود ۹۴ هزار پرونده در دیوان عالی کشور رسیدگی شده است. این رقم به نسبت سال ۱۳۹۸ رشدی معادل ۳۳ درصد و به نسبت سال ۱۳۹۷ رشدی معادل ۶۰ درصد داشته است. در سال ۹۷ هشت رأی وحدت رویه داشتیم. سال ۹۸ ، چهارده رأی هیئت عمومی و در سال ۹۹ بیست و یک رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور صادر شده است.

ببینید:

فیلم/ آیا بابک زنجانی از کشور خارج شده است؟

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ مجموعه پرونده‌های وارده به شعب بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت اداری بالغ بر ۲۴۶ هزار فقره پرونده بوده در حالیکه پرونده‌های مختومه در سال ۹۹ بیش از ۲۶۲ هزار پرونده بوده است.در سال ۹۹ به حدود ۲ هزار شکایت و پرونده در هیئت عمومی دیوان عدالت رسیدگی شده است. در سازمان ثبت اسناد و در حوزه کاداستر، تثبیت مالکیت و صدور اسناد حدنگاری و کاداستری از اولیت این سازمان در سال ۱۳۹۹ بوده است. این مهم بایدستی سال‌های قبل مورد توجه قرار می‌گرفت اما به دلیل عدم تخصیص کافی از ناحیه دولت و مجلس اجرای آن متوقف بود اما در سال ۱۳۹۹ پیشرفت‌های خوبی داشتیم و بیش از ۵۴.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور برای صدور سند مالکیت آمده سازی و تثبیت مالکیت شده است.  واحد اجرای اسناد سازمان ثبت اسناد در سال ۹۹ بیش از ۵۹ هزار و ۶۰۰ پرونده را مختومه کرده که به نسبت سال ۱۳۹۸ رشدی معادل ۳۶۰ درصد داشته است.

بیشتر بخوانید:

تخلفات بورس را با مستندات اعلام کنید

 سخنگوی قوه قضائیه گفت: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی را وصول کردیم و در اختیار بانک‌ها قرار دادیم. در سال ۱۴۰۰ بر اساس ابلاغیه رئیس قوه ۵ اولویت اصلی قوه عبارتند از مبارزه با فساد به ویژه مفاسد اقتصادی، توسعه امنیت اقتصادی برای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری، هوشمندسازی و ایجاد شفافیت و ارتقای کیفیت و کمیت آرای قضائی، مشارکت حداکثری مردم، ارتقای کرامت مردم و همکاران و اشتغال فراگیر زندانیان 

اقدمات در حوزه مقابله با زمین‌خواری

غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌ها گفت: یکی از محورهای مهم در سال ۱۳۹۹ در واحدهای قضائی و در سازمان بازرسی کل کشور، اهتمام ویژه در مبارزه با زمین‌خواری است در مجموع موجب بازگشت بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی به بیت‌المال شد که برخی از نمونه‌های آن به این شرح است: در استان آذربایجان‌ غربی ۸۴۰ هکتار، در استان البرز ۷۰۰ هکتار، در استان ایلام ۵۰۷ هکتار، در استان بوشهر ۳۶۰ هکتار، در استان تهران ۲۹۷۳ هکتار و در استان چهارمحال و بختیاری ۳۵۲۶ هکتار.

وی افزود: بازگرداندن اراضی ۲۵ هکتاری هفت سنگاه قزوین، اراضی ۲۲۰۰ هکتاری فشم، ۱۰۰ هکتاری کلاک و شهر صنعتی قم با ۱۱۶ هکتار و بخش دیگری از ارضی کشاوری قزوین با ۷۶۰ هکتار نشان‌دهنده اهتمام جدی قوه قضائیه برای مبارزه با زمین‌خواری است.

کمک ۱۵ میلیادری مردم در طرح دوباره زندگی

اسماعیلی با تقدیر از طرح دوباره زندگی که هدف آن کمک به آزادی زندانیان و نیز کمک به اشتغال زندانیان است، گفت: مردم از این طرح استقبال کرده‌اند و تا امروز در مسیر اجرای این طرح بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان کمک اختصاص داده‌اند. همچنین بیش از ۴۰ هزار پیام مردمی اعلام کمک و حمایت را دریافت کردیم که ۳۰ درصد آن در حوزه اشتغال و کارآفرینی، ۲۴ درصد برای کمک به بهداشت و درمان زندانیان، ۱۸ درصد برای حرفه‌آموزی زندانیان، ۱۵ درصد برای کمک به معیشت خانواده زندانیان، ۸ درصد برای کمک به تأمین مسکن زندانیان و ۵ درصد هم ارائه خدمات به خانواده زندانیان بوده است.

کرونا و زندان

وی درباره وضعیت زندان‌ها از نظر جلوگیری از شیوع کرونا با تأکید بر اینکه سلامت عموم شهروندان و زندانیان بایستی مورد توجه باشد، گفت: سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه در این امر اقدامات مؤثری انجام داده‌اند که بارها مورد تقدیر وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفته است. البته کمک‌های وزارت بهداشت در این حوزه مؤثر بوده است.

وی افزود: تمامی زندانیان ورودی به زندان مورد تست و آزمایش قرار می‌گیرند و اگر آزمایش آنها مثبت باشد به قرنطینه اعزام می‌شوند. اگر زمینه آزادی آنها هم فراهم باشد سعی می‌شود که در اسرع وقت آزاد شوند. همچنین زندانیان داخل زندان مرتب معاینه می‌شوند و اجرای پروتکل‌های بهداشتی هم مورد نظارت همیشگی قرار دارد.

اسماعیلی با گفتن اینکه در زندان‌های ما این ویروس شیوع پیدا نکرده است، ادامه داد: دادرسی‌های الکترونیک را دایر کردیم که دیگر نیازی به اعزام زندانی به مراجع قضائی برای حضور در دادرسی‌ها و دادگاه‌ها نیست، این امر به جلوگیری از ابتلا کمک کرد. همچنین اعطای مرخصی به زندانیان که اخیراً هم مرخصی ۲۰ روزه به بیش از ۴۰ هزار نفر زندانی داده شد، اقدامی برای ممانعت از مبتلا شدن زندانیان بود.

بابک زنجانی از کشور خارج نشده است

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه ادعای مطرح شده درباره بابک زنجانی صحت ندارد، گفت: از کسانی که خودشان را آگاه و سیاستمدار می‌دانند و مدعی رسیدن به جایگاه‌های مدیریت عالی را دارند انتظار نداریم که بر اساس شنیده‌هایی کذب شایعاتی را مطرح کنند.

وی افزود: اموال و دارایی ایشان در داخل کشور به وزارت نفت منتقل شده است. گروهی در حال تعیین تکلیف اموال نامبرده در خارج از کشور هستند. هرچند شرایط عمومی حاکم بر کشورها چه در حوزه کرونا و محدودیت‌های رفت و آمدی و محدودیت‌های دیگر باعث طولانی شدن اقدامات شده است، اما فعالیت‌ها با قوت ادامه دارد.

بررسی‌ها اثبات می‌کند حادثه هواپیمای اوکراین غیرعمدی است

اسماعیلی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: پرونده هواپیمای اوکراین‌ قبلاً هم اعلام شده که با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و اقدامات مقدماتی برای تشکیل دادگاه در حال انجام است. علنی بودن یا غیرعلنی بودن دادگاه هم جزو اختیارات رئیس دادگاه است و تا الان تصمیم ویژه‌ای از ناحیه ریاست دادگاه در این زمینه اعلام نشده است.

وی افزود: در مسیر انجام تحقیقات دادسرای نظامی، با بکارگیری تیم‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف و با بهره‌گیری از کارشناسان و اطلاعات مندرج در جعبه سیاه هواپیما که با کار مشترک بین‌المللی کار خوانش آن انجام شد، دقیق‌ترین و فنی‌ترین بررسی‌ها انجام شده و نتیجه بررسی‌ها در قالب قرار نهایی و صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه قوه قضائیه برای کشف حقیقت و رسیدگی به این پرونده اهمالی انجام نداده است، تأکید کرد: همه بررسی‌های دقیق فنی قضائی حکایت از غیرعمدی بودن حادثه دارد.

با تخلفات کرونایی برخورد می‌شود

وی همچنین درباره برخورد قضائی با نقض‌کنندگان مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا با حتمی دانستن این برخورد گفت: برخوردها متفاوت است. برخی مصادیق تخلفات در مصوبات ستاد ملی مشخص شده است. مجری بخش عمده این مصوبات واحدهای غیر قضائی هستند و حتماً اجرا می‌شود. مرجع رسیدگی کننده نمونه‌هایی از تخلفات هم واحدهای قضائی است که این موارد توسط دادگستری رسیدگی شده و رسیدگی خواهد شد و هیچ ملاحظه نداریم که متخلف جزو مجموع مدیران است یا غیر مدیران.

صرف نظر ریاست جمهوری از شکایات علیه رسانه‌ها

اسماعیلی همچنین درباره صرف نظر ریاست جمهوری از شکایات علیه رسانه‌ها گفت: نامه‌های متعددی از نهاد ریاست جمهوری در خصوص گذشت از شکایت آنها نسبت به برخی رسانه‌ها واصل شده و در پرونده‌های قضائی مربوطه اعمال شده است.

وی افزود: این اعلام گذشت صد در صدی نیست و نمونه‌های پرونده شکایت از اصحاب رسانه‌ها وجود دارد.

مقابله با قطع اشجار

سخنگوی قوه قضائیه حادثه قطع اشجار سنندج را حادثه تلخی خواند و گفت: قطع اشجار تعدی به دسترنج یک ایرانی مسلمان است و همه علاقمندان به طبیعت را آزرده می‌کند. دراین حادثه تحقیقات قضائی دقیق و فنی انجام شده و گمانه‌هایی در ارتباط با مقصر یا مقصرین وجود دارد.

وی با بیان اینکه بازپرس پرونده در منطقه حضور داشته و اشجار قطع شده کمتر از ۲ هزار درخت بوده است، گفت: برای ما یک درخت هم یک درخت است و با قطع درخت تحت هر عنوان مخالفیم و با متخلفین این حوزه برخورد می‌کنیم. ریاست قوه قضائیه هم پیش از این اعلام کرده که در پرونده‌های قضائی هم نبایستی حکم به قطع اشجار داد.

توصیه به داوطلبان انتخابات

وی در ادامه درباره فعالیت‌های هواداران نامزدهای انتخاباتی گفت: همه داوطلبان انتخابات در شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان‌دورهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و ریاست جمهوری را به رعایت بیش از پیش قانون و قانون‌مداری توصیه می‌کنم. قانون برای تبلیغات ایام مشخصی مشخص کرده است و هم منع کرده است تبلیغاتی که توأم با توهین به دیگران و تشویش اذهان عمومی باشد. داوطلبان و هوارادان آنها بدانند که مردم ما مردم بصیری هستند و متخلفان از قانون با رأی منفی مردم مواجه خواهند شد.

وی افزود: اقدامات هواداران در فضای مجازی به ستادهای پیگیری قوه قضائیه اعلام می‌شود و چون قوه قضائیه جزو مراجع ۴ گانه بررسی صلاحیت داوطلبان است، این اسناد را به مراجع بررسی صلاحیت قرار خواهد داد که در احراز صلاحیت نامزدها تأثیر دارد.

پرونده نهالستان کرج در تهران رسیدگی می‌شود

ویدر ادامه درباره پرونده نهالستان کرج گفت: این پرونده‌ای قدیمی است که شامل واگذرای زمین از سوی بنیاد مستعضعفان به برخی افراد بود. قوه قضائیه به موضوع ورود کرد رئیس قوه قضائیه دستور داد تا پرونده در تهران نه در استان البرز مورد رسیدگی قرار بگیرد. همچنین در خود استان البرز و با پیگیری رئیس کل دادگستری جدید استان، تغییر کاربری زمین‌ها ابطال و همچنین جلوی ارجای مصوبه الحاق زمین‌ها به محدوده شهری گرفته شده است.

تمجید از عضویت ایران در کمیسیون مقام زن

سخنگوی قوه قضائیه با ابراز خرسندی از عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن، گفت: خوشحالیم که در نظام جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر تعالیم دین مقدس اسلام و ارزش‌های اسلامی بیشترین عزت و کرامت را برای بانوان جامعه قائل هستیم.

وی با بیان اینکه جامعه غربی بیشترین اجحاف را در حق زنان کرده است، گفت: در بسیاری از جوامع غربی زنان را به عنوان کالا لحاظ می‌کنند و در قالب آزادی، از جامعه بانوان جهانی سوء استفاده می‌شود.

اسماعیلی در پایان با تأکید بر اینکه در عرصه‌های مختلف غرب و اروپا نماد تضییع حقوق بشر هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای زنان احترام قائل است و خوشحال هستیم که به عنوان یک عضو مجموعه کمیسیون مقام زن سازمان ملل انتخاب شده و از این راه برای رعایت حقوق جامعه بانوان در جهان بشریت کمک خواهد کرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجید IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    2 0
    این وصولیها کجا میره ؟ شما ماهی را از دریا میگیرید باز در دریا رها میکنید . در واقع هیچ عایدی ندارد
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    2 0
    چه طوریه که 8 ماهه یه دونه از این حقوقی های دزد دولتی رو تو بورس محاکمه نکرده و به اعلام عموم نرسوندید؟ متاسفانه دم از عدالت میزنید و در عمل، کار دیگر می کنید.
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      0 0
      احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس