کد خبر 1208876
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
سریال یاور

سینمای فارسی ارائه مفاهیم انسانی و اخلاقی را مبتنی بر منولوگ و شیوه‌های بسیار ساده نمایشی ارائه می‌کرد و سریال یاور از این قاعده مستثنی نیست.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -سازوکار تولیدات نمایشی در سیما باید دستاوردهای موفق خود را حفظ کنند و نگذارند که در این حوزه روند مخاطب‌زایی دچار بحران یا چالشی شود. در حالی که در مجموعه سیما با بحران نیروی انسانی در مقام تهیه‌کننده مواجه هستیم، برهم زدن معادلات تولید و فرمول‌های نمایشی آزمون پس داده مخاطب‌پسند، گامی به عقب تلقی خواهد شد.

اخیرا یکی از روزنامه‌ها گزارشی را منتشر کرده تا نشان دهد، سیما از حیث نیروی انسانی در مقام تهیه‌کننده مجموعه‌های نمایشی در تنگنا قرار دارد و بار تولیدات مجموعه‌های مهم سیما را محمدرضاشفیعی، الهام غفوری، سعید سعدی، مهدی فرجی، زینب تقوایی و آرمان زرین‌کوب بر دوش می‌کشند.

اقتضای محدودیت در همکاری با تهیه‌کنندگان، به تنگنا در تعدد نویسندگان مرتبط با دفاتر ‌تهیه‌کنندگان گره می‌خورد. همین محدودیت‌ها سبب می‌شود که «آرمان زرین‌کوب» همواره به یک نویسنده آزمون پس‌داده‌ای همچون سعید مطلبی اتکا کند. «مطلبی» کارنامه مفصلی در تالیف سینمای فارسی قبل از انقلاب دارد از ستون‌های سینمای گذشته است. «کلک‌نزن خوشگله»، «حسن دینامیت»، «نامحرم»، «همای سعادت»، «دنیای پرامید» و ... از مهمترین آثار او هستند و البته در سریال‌هایی که مطلبی برای سیما به نگارش درمی‌آورد، همان ویژگی‌های برجسته سینمای فارسی، مثل نمایش رفاقت، رخدادهای عاطفی پر پیچ و خم، منولوگ‌های انسانی در ستایش اخلاق، خیانت در روابط زناشویی، اختلاف عمیق خانوادگی و ... همه همان عناصری است که در آثار همیشگی مطلبی تکرار می‌شوند.

«یاور» مثل «ستایش» خودزنی نمی‌کند

با آغاز سریال «یاور» یک کلیشه مشترک درتمام گزارش‌های منتشر شده درباره سریال به چشم می‌خورد و شباهت  این مجموعه به سریال ستایش دائما مطرح شده است، در حالی که «یاور» اسپین‌آفی از سریال «ستایش» است و شخصیت یاور با حشمت فردوس مقایسه می‌شود.

آیا می‌توان این موضوع را نادیده گرفت که سریال «بهتر است با سول تماس بگیری» و شخصیت سول در این سریال برداشتی از سریال «بریکینگ بد» است و به کار گیری دوباره شخصیتی با ویژگی «حشمت فردوس» نمی‌تواند ویژگی منفی برای این سریال باشد!؟

بیشتر بخوانید:

«مثل ماه»؛ یک کپی موفق و پربیننده از «ماه عسل»

در واقع تفکر پشت ساخت سریال اهداف و مشی را دنبال می‌کند که سعیدمطلبی و سایر مولفان فیلمفارسی می‌توانند آنرا در قالب تولیدات نمایشی به ثمر رسانند. ساده سازی پیام‌های اخلاقی و ارائه آن به صورت سریال یکی از اهداف مشخص برای افزایش مخاطب است. به همین دلیل در طول سریال شخصیت‌ها مداوم از گذشته خودشان خاطره تعریف می‌کنند و پیامدهای اخلاقی و انسانی را با مخاطبان سریال به اشتراک می‌گذارند و عدم پرهیز از قصه‌گویی پیچیده از ویژگی‌های این سریال محسوب می‌شود و فرآیند ساده‌سازی در ارائه نمایش را نباید بازگشت و ارجاع به سینمای فارسی کرد.

«یاور» مثل «ستایش» خودزنی نمی‌کند

سینمای فارسی ارائه مفاهیم انسانی و اخلاقی را مبتنی بر منولوگ و شیوه‌های بسیار ساده نمایشی ارائه می‌کرد و سریال یاور از این قاعده مستثنی نیست. شیرینی شخصیت حشمت  در سریال ستایش و موجی استقبال از این شخصیت در سریال ستایش، زمینه تولید یاور را فراهم آورده است. یکی از ویژگی‌های مهم سریال «ستایش» کاراکتر حشمت فردوس است و این اهمیت سبب می‌شود، شخصیت اصلی دیگر  ستایش(نرگس محمدی) چون هیچ کنش ویژه‌ای انجام نمی‌داد از سوی مخاطبان مورد اقبال قرار گیرد. به همین دلیل سازندگان سریال «یاور» ویژگی‌های فردوس را در قالب کاراکتر سریال حفظ کرده و حتی از علاقه‌مندی خوردن بلال و دل و جگر توسط حشمت  در کنار خیابان صرفه‌نظر نکرده‌اند و همان ویژگی‌ها را از شخصیت اصلی سریال ستایش به یاور چلویی  «یاور» منتقل کرده‌اند.

«یاور» مثل «ستایش» خودزنی نمی‌کند

در سریال ستایش مسئله منتقدان این سریال حق حضانت فرزند توسط پدربرزگ بود که نادیده‌انگاری این حق توسط عروس سرکش به چاقوی نقد منتقدان سریال تبدیل شد. این اشکال به صورت ماهرانه‌ای مرتفع شد و به جای «عروس سرکش» در متن سریال با دستمایه شخصیت عروس منفعلی جایگزین شده است. در مسیر جدید نمایشی برای جلوگیری از ظهور نمایشی عروس سرکش و جبران اشتباهات نمایشی فصل اول سریال ستایش، عروسی خلق شده تا مطابق با موازین دلخواه پدر شوهر عمل کند.

«یاور» مثل «ستایش» خودزنی نمی‌کند

تکرار وشباهت در حوزه هنر گاهی به دستاویزی برای نقد و گاهی مزیت ویژه یک اثر هنری محسوب می‌شود. زمانی که تیتراژ سریال «شهرزاد» با همخوانی محسن چاووشی و سینا سرلک مورد توجه قرار گرفت،  آیا تکرار ساختاری این قطعه، نه تکرار محتوایی، عیب ویژه‌ای برای تیتراژ سریال محسوب می‌شود!؟

نکته مهمی که  تمایز میان دو سریال ستایش و یاور را پررنگ می‌کند، طراحی‌ و عاقبت روایی متفاوت است. در سریال ستایش مخاطب با تم تعقیب و گریز مواجه است و در سریال یاور روایتی کاراگاهی درباره یک قتل مهم به هسته مرکزی سریال تبدیل می‌شود و هر چقدر روایت سریال جلوتر می‌رود، تفاوت‌های این دو اثر بیشتر می‌شود. «یاور» یکی از مهمترین سریال‌های ماه‌رمضان و جریان اصلی تولیدات سیماست که شاید مثل سریال ستایش در ابتدا با انتقاداتی مواجه شود اما سعید سلطانی و تیم سازندگان همواره آثاری را ارائه کرده‌اند که مخاطبان را در نیمه دوم  با یک شگفتی مواجه خواهند ساخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حامد IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    2 0
    چرا کسی به فیلم های ترکیه ای و فرانسوی و ایتالیایی، که الگوی فیلمسازان قبل (و حتی بعد) انقلاب بودن نمیگه فیلمترکی و فیلمفرانسه و فیلمایتالیایی؟
  • نصر IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    2 1
    ماه رمضان ماه خدا وعشق و عرفان وعبادت است.متاسفانه چند سالی است که سریالهای صدا وسیما در روز اول ماه رمضان یک صحنه دلخراش قتل را برای روزه داران به نمایش میگذارد و تا اخر ماه این صحنه باز خوان کرده تا دل مومنین که نمیخواهند سریالهای ماهواره ای را ببینند ریش کنند .که به نظر میرسد این دیدگاه عمدی و توسط افرادی خاص هدایت میگردد .بخصوص امسال که با یک بیت شعر ّبکش راحتم کن ّبیننده را بسمت یاس و نا امیدی از این سفره الهی میکشاند.در سریال دیگر صدا و سیما هم متاسفانه هر شب با ترس از چشم شیطان یا همان صهیو نیزم جهانی موجه ایم و روزه دارا ن عزیز خدا باید صحنه های ترسناک را مشاهده کنند که هیچ ربطی به دین و معرفت اسلامی ندارد.
  • غضنفر IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    5 1
    بی محتوا ترین و بی کیفیت ترین سریال ماه رمضان تا به امروز. جناب ارجمند 10 سال است در نقش حشمت فردوس فرو رفته و بیرون نمیاد. حتی اگر نقش بابانوئل را هم به ایشان بدهند با کاراکتر و شخصیت حشمت فردوس اجرا میکنند. داستان فیلم هم دچار پرش است از این شاحه به آن شاخه..مثلا در سکانس انتخابات صنف رستوران دارها نتیجه چه شد؟ نقش داماد رقیب یاور چه بود؟ ..فلش بک های بی مورد و بی محتوا و بی دلیل...نقش زنان هم کلا بله قربان گو و خانه نشین...بازی بازیگران جوان بسیار نا پخته... در متن داستان هیچ توضیحی داده نشد که چرا شامیز از جگرگی سر از سرایداری دانشگاه در آورد...اصلا مگر دانشگاه سرایدار دارد؟ مگر ورودی های دانشگاه دوربین مدار بسته ندارد تا مشخص شود شامیز با چه کسی ملاقات داشته؟؟ چرا بحث همسر دوم پسر یاور اینقدر معمایی و سر مگو جلوه میکند که همه میدانند ولی به روی طرف نمی آورند؟؟ کارگردان حتی به خود زحمت نداده موسیقی متن و تیتراژ برای سریالش درست کند و از یک فیلم دیگر موسیقی را عاریه گرفته !!! کارگردان گویی با برداشت اول و تک برداشت سریال را سر هم کرده تا به رمضان برسد.. صداوسیما لزوما مجبور نیست هر شبکه اش در ماه رمضان یه سریال فاخر !! بسازد...یکی بسازد ولی با محتوا و خوب..
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      1 0
      فیلمای ماه رمضان سال ب سال تنزیل پیدا کرده,شما خانه ب دوش,رضا عطاران رو با الانیا مقایسه کن,اون موقع ها یدونه طنز میساختن یکی دیگه معنوی و محتوادار الان چی؟ب قول دوستمون دانشگاه آیا دوربین مداربسته نداره؟آقای ارجمندم ک همون حشمت فردوسه,کلا کیفیت کار پایینه
  • ناشناس IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    6 0
    به نظرم یاور خیلیم خوبه
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      1 0
      ایول با این تحلیل باید میرفتی تو این رشته عالی بود
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    1 1
    سریالهاتون هر سالمزخرفتر از پارسال! این یارو داریوش ارجمند هنوز توی نقش پدر شوهر ستایش قفلی زده
  • وجیهه IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    1 0
    عالی یاورسپاس فراوان ازدست اندرکاران این سریال ب قشنگی ممنونم هرکجاهستین سلامت باشین
  • عیش آبادی IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    2 3
    بسیار سریال زیبا هست سپاس از شما بخاطر زحمتهای فراوانی که میکشید بخصوص کارگردان و بازیگزان عزبز
  • ۰۰۰۰ IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    3 0
    بازیگر های خوبی داره ولی فیلم نامه اش خیلی ضعیفه
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    1 1
    به نظرم سریال خیلیییی جالبه و قصه اش عالی
  • میترا IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    1 0
    سریال از نظر محتوایی و فیلمنامه بسیار ضعیفه،واقعا هر سال داره سریالها به جای اینکه بهتر بشه بی محتواتر و پر عیب تر میشه
    • دددددد IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      0 0
      تو یکی بنویس بیار من ببرم بدم بسازن از دستت کاری بر نمیاد به کار دیگران دخالت نکن
  • ناصر IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 0
    مردم هنرمردان مردمی رو دوست دارند
  • مائده IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    0 0
    واقعا مزخرفه این سریال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس