کد خبر 1208617
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۰
یورو نیوز

بهتر است آقای روحانی بداند شبکه یورونیوز «اصولگرا» نبوده و اتفاقا طرفدار بقای دولتی است که «سیاست خارجی غرب‌محور» را به عنوان علاج درد معضلات اقتصادی و سیاسی ایران ترویج کند!

به گزارش مشرق، محمدحسین مهدوی‌زادگان طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: شبکه یورونیوز در یکی از گزارش‌های اخیر خود تحت عنوان «مسیر پاستور از وین می‌گذرد؟ اصلاح‌طلبان در انتظار معجزه برجام» به بررسی روند تاثیرگذاری مذاکرات برجامی اخیر بر سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه ۱۴۰۰ پرداخته است.

در بخشی از این گزارش تاکید شده است: «پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تمایل این کشور به بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران سبب شده نیروهای مختلف سیاسی با دقت بیشتری موضوع بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام را مورد بررسی قرار دهند، البته دست‌کم ۸ سال است موضوع آینده برنامه هسته‌ای به صورت خاص و سیاست خارجی به طور عام به یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های کارزارهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری ایران تبدیل شده است اما این بار تفاوت مهمی با ۲ دوره قبلی مشاهده می‌شود که می‌تواند سرنوشت انتخابات را دگرگون کند!»

این گزارش و گزارش‌های مشابه در حالی منتشر می‌شود که رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر مسؤولان دولتی، جریانات و رسانه‌های اصولگرا را متهم به «ارائه آدرس غلط» درباره نسبت انتخابات و مذاکرات برجام می‌کنند. حتی اخیرا آقای روحانی از مخالفان روند فعلی مذاکرات (که اتفاقا مخالفت آنها نیز با توجه به آنچه در وین می‌گذرد کاملا برحق است)، خواسته است دغدغه‌های انتخاباتی خود را به «معیشت مردم» گره نزنند! البته آقای روحانی کمترین اشاره‌ای نکرده است که چه کسی «معیشت مردم» را در گرو «لبخند دشمنان ملت ایران» نگاه داشته و به عناوین و بهانه‌های مختلف، مانع بهبود حداقلی وضع معیشتی مردم در چارچوبی غیر از «احیای برجام از دست رفته» شده است! در هر حال، کسانی که تحولات ایران و اصرار غیرطبیعی دولت فعلی کشورمان مبنی بر به نتیجه رسیدن مذاکرات به هر قیمت ممکن (حتی عدم ارائه تضمین از سوی طرف مقابل) را دنبال می‌کنند، جملگی به این درک مشترک رسیده‌اند که «انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰»، متغیر اصلی دولت در پیشبرد مذاکرات برجام محسوب می‌شود، نه اصل رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران و چرخیدن سانتریفیوژها و حتی زندگی مردم! 

صورت‌بندی آنچه در مذاکرات وین می‌گذرد، چندان دشوار به نظر نمی‌رسد! یکی از فاکتورهای غیراعلامی اما تاثیرگذار در مذاکرات اخیر وین، انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است. اگر چه در جریان مذاکرات رسمی، به این مساله اشاره‌ای نمی‌شود اما آمریکا و اعضای ۱+۴ نسبت به تعجیل دولت فعلی در این پروسه و حتی احیای ظاهری و صوری توافق هسته‌ای آگاه هستند. متاسفانه این موضوع، تبدیل به یک «اهرم فشار» از سوی واشنگتن و تروئیکای اروپا مبنی بر پذیرش طرح «احیای گام به گام برجام» از سوی ایران شده است.

نگاه ابزاری دولت نسبت به مذاکرات برجامی اخیر به جایی رسیده است که حتی رئیس قوه مجریه و مقامات وزارت امور خارجه کشورمان، «راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا» که قاعدتا در یک بازه زمانی حداقل ۳ تا ۶ ماهه باید صورت گیرد را به یک پروسه چند روزه یا حتی چند ساعته(!) تقلیل داده‌اند.

از سوی دیگر، دولت در مذاکرات پذیرفته است نمی‌تواند در قبال «آینده برجام» و تکرار برخوردی مشابه آنچه دولت ترامپ در قبال توافق هسته‌ای صورت داد، تضمینی از طرف آمریکایی و تروئیکای اروپا دریافت کند! به عبارت بهتر، دولت حاضر نشده بر روی این مولفه ضروری، اصرار ویژه‌ای کند و ابایی نیز از تکرار تجربه تلخ سال‌های اخیر در آینده‌ نزدیک ندارد! به نظر می‌رسد در برهه حساس و سرنوشت‌ساز کنونی، شاهد بازپخش همان فیلم مذاکرات سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ هستیم! مذاکراتی که با خوشبینی به طرف غربی آغاز شد و با پشت پای غرب به غربگرایان داخلی به پایان رسید! 

بهتر است آقای روحانی بداند شبکه یورونیوز «اصولگرا» نبوده و اتفاقا طرفدار بقای دولتی است که «سیاست خارجی غرب‌محور» را به عنوان علاج درد معضلات اقتصادی و سیاسی ایران ترویج کند! با این حال حتی این رسانه و دیگر رسانه‌های غربی نیز درک کرده‌اند نقش متغیری به نام «انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰»، تا چه اندازه‌ای در محاسبات رفتاری، گفتاری و تاکتیکی دولت فعلی در مذاکره با اعضای ۱+۴ اهمیت دارد! این نقش به اندازه‌ای پررنگ است که می‌تواند مطالباتی منطقی، حقوقی و اصولی به نام‌های «ارائه تضمین‌های واقعی برای حفظ تعهدات غرب» و «راستی‌آزمایی حقیقی پروسه تعلیق تحریم‌ها» را به حاشیه برده و آنها را با «اقدامات صوری» و «بدون پشتوانه» جایگزین کند! این دقیقا همان چیزی است که واشنگتن و تروئیکای اروپا می‌خواهند! فرار به جلوی وزارت خارجه و متهم کردن منتقدان وادادگی دولت در مذاکرات برجامی اخیر درباره «نگاه ابزاری به تحولات اخیر وین» وقیح است.  چنین توهین‌هایی در دوران انعقاد توافق اولیه برجام نیز از سوی دولت خطاب به دلواپسان منافع ملی کشور وجود داشت و در نهایت مشخص شد چه کسانی دوستداران واقعی ابهت و عظمت ایران اسلامی هستند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 0
    انشالله موفق نمیشنددوباره مردم رو فریب بدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس