مصاحبه کواکبیان

داوطلب کاندیداتوری انتخابات می گوید:تا اواخر اردیبهشت فرصت داریم تصمیم بگیریم که اصلاً برای ثبت نام بروم یا نه؟

به گزارش مشرق، ‌ مصطفی کواکبیان، فعال اصلاح‌طلب و داوطلب کاندیداتوری حزب مردم‌سالاری برای انتخابات ریاست‌جمهوری به تسنیم می گوید:تصمیم آمریکا در مذاکرات وین می‌تواند روی انتخابات مؤثر باشد، کواکبیان ادامه داد:امیدوارم در این یک ماه مسائلی در بحث معیشت مردم اتفاق بیفتد و امیدهایی به مردم داده شود. حتی معتقدم در مذاکرات وین اگر یک جوری مشخص شود که آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که تحریم‌ها را یکجا بردارند و گشایش اقتصادی در کشور ایجاد شود، ارزش پول ملی تقویت شود و مردم بتوانند به وضعیت اقتصادی امیدوار شوند، موثر است.

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به برخی اخبار از سوی اصلاح طلبان پیرامون نامزدی ظریف در انتخابات گفت:چندبار با آقای ظریف صحبت کردم تا این لحظه ایشان اصلاً نامزدی انتخابات را نپذیرفته است. ممکن است بسیار دیگری از احزاب با وی صحبت کرده باشند و بخواهند او را برای آمدن به صحنه انتخابات متقاعد کنند. اگر فضا فراهم شود، ممکن است آقای ظریف هم برای آمدن رغبت داشته باشند. ولی تاکنون استنکاف کرده و شاید این حجم از حملاتی که برخی جناح‌های رقیب به او دارند در نوع تصمیم‌گیری ظریف به صورت ایجابی و سلبی تأثیرگذار باشد.

صحبت از کاندیداتوری ظریف به این دلیل نیست که او اصلاح‌طلب است و یا اینکه اصولگرا نیست، به خاطر ظرفیت تکنوکراتی ایشان است. یعنی تخصص در امر دیپلماسی و مذاکره و سیاست خارجی و روابط بین الملل. ما بن‌بست‌هایی در سیاست خارجی داریم که نیازمند اشخاص متخصص در این زمینه هستیم برای همین برخی دوستان کاندیداتوری وی را مطرح می‌کنند.

کواکبیان پیرامون انصراف او از انتخابات به نفع نامزد نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان گفت:من خودم کاندیدای انتخابات نشدم، بلکه حزب مردم‌سالاری در کنگره نوزدهم تصمیم گرفتند وقتی احزاب دیگر اصلاح‌طلب کاندیدا دارند، حزب مردم‌سالاری که از قبل هم کاندیدا داشته باید فردی را معرفی کند. بنابراین در نهایت هم حزب در این زمینه تصمیم خواهد گرفت. تا ۲۱ اردیبهشت فرصت داریم تصمیم بگیریم که اصلاً برای ثبت نام برویم یا نه؟

بنده در مورد اجرای نظر حزب مردم‌سالاری قاطع هستم و تا اینجا هم براساس دیدگاه حزب عمل کردم. در انتخابات گذشته به دلایل متعدد تمایل بیشتری به کاندیداتوری داشتم، اما در این دوره بیشتر براساس تأکید حزب عمل کردم.

این را هم بگویم که برنامه‌ای که حزب مردم‌سالاری برای انتخابات آینده ارائه خواهد کرد، تقریباً هیچ حزبی مشابه آن را ندارد و روی آن بسیار کار کردیم که طرح جمهوری سوم است. مفهوم جمهوریت سوم هم این است که ما دو دوره جمهوری اسلامی را در نظام تجربه کردیم و تاکنون دو رفراندوم هم برای قانون اساسی داشته‌ایم. حالا یکبار دیگر رفراندوم قانون اساسی را می توانیم پیگیری و اجرا کنیم.

ما از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۸ جمهوری اول را گذراندیم. از سال ۱۳۶۸ تاکنون که ۱۴۰۰ است نیز جمهوری دوم را سپری کردیم به این معنی که دو نوع قانون اساسی را تجربه کردیم. اکنون لازم است بازنگری در قانون اساسی بشود و از این به بعد جمهوریت سوم تحقق پیدا کند.

۳۰ برنامه تخصصی در حزب مطرح شده که ۱۵ محور اساسی دارد و ۱۵ محور هم به عنوان پیشنهاد مطرح شده است. شاید برنامه‌ها بسیار بیشتر از این ۳۰ محور باشد، اما اینها مسائلی است که ما به آن رسیدیم. این بازنگری در چهارچوب قانون اساسی کنونی صورت می‌گیرد و قصد انقلاب و برهم خوردن نظام را هم نداریم. اصل ۱۷۷ قانون اساسی راه را در این زمینه باز نگه‌داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس