محمد سلامتی

محمد سلامتی، از رجال ستادی جریان چپ، مقصر دانستن دولت و اصلاح‌طلبان در وضع موجود را بی‌انصافی و جوّ سازی دانسته است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

ثبت‌نام برای تحریم انتخابات؛ هدف پروژه تاجزاده چیست؟

متهم فتنه ۸۸، پدیده انتخابات ۱۴۰۰

متهم فتنه ۸۸، پدیده انتخابات ۱۴۰۰/ منتجب‌نیا: اصولگرایان وضع موجود را خوب و مورد توجه اولیاءا... می‌دانند!

حسین نورانی‌نژاد، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب اتحاد ملت اخیراً در یادداشتی که وبسایت امتداد نو آنرا منتشر کرد در تمجید از عزم "مصطفی تاجزاده" برای ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ نوشته است: شکستن فضای سرد و رخوت‌انگیز انتخابات ۱۴۰۰ نیاز به یک پدیده دارد که شاید با حضور سید مصطفا تاج‌زاده شکل بگیرد. می‌گویم شاید، چون این فضا بسیار سرد است و جامعه‌ای که گوشش از حرف پر است، چشم‌انتظار یک اتفاق، یک دستاورد، یک تغییر ملموس در زندگی خود به مدد سیاست یا حکومت است تا سگرمه‌هایش باز شود. اتفاقی از جنس برجام، واکسن، کنترل تورم و از این قبیل. با همه این احوال، اگر هنوز برای حرف یا همان گفتمان شانسی باقی مانده باشد، آن شانس با چهره‌ای چون تاج‌زاده متصور است و نه هیچ کاندیدای بالقوه دیگری.

او با بیان اینکه تاج‌زاده یک سیاست‌ورز اصلاح‌طلب پارلمانتاریست دموکراسی‌خواه و عدالت‌جوست، می‌نویسد: اگرچه او (تاجزاده) مانند بقیه اهالی دور و نزدیک سیاست تصور به‌دست آوردن تریبون‌هایی در حد مناظره‌های انتخاباتی صداوسیما ندارد و باید به همین رسانه‌های آنلاین و مجازی و نهایتاً پوشش کمی بیش‌ازپیش کنش‌ها و مواضعش در سایر رسانه‌ها بسنده کند، اما به عرصه رسمی انتخابات کشیدن این دغدغه را هدف گرفته است تا تمایزات درونی اصلاح‌طلبان را به‌خصوص برای کسانی مشخص کند که در آستانه بریدن از اصلاحات به دلیل تصورشان از محافظه‌کاری چهره‌های مطرح در ویترین این جریان هستند؛ و این همان فرصتی است که دیگر نیروهای اصلاحات، حتا آنها که در پی شرکت به هر ترتیب ممکن در انتخابات هستند اما از موج تحریم نگران‌اند، احتمالاً به آن دل بسته‌اند. اینکه یکی تنور خاموش ناشی از کم‌دستاوردی اصلاحات و کم‌جاذبه بودن گفتمان و مواضع بسیاری از فعالان آن را روشن کند. دستاوردی خاص که در این زمان اندک باقی‌مانده در دسترس به نظر نمی‌رسد. می‌ماند گفتار خاص که به نظر می‌رسد تاج‌زاده مرد این راه است.

نورانی‌نژاد در این یادداشت همچنین خواستار تنظیم یک سناریو و راهبرد برای ورود تاجزاده به انتخابات شده است. [۱]

*ما پیش از این در شمارگان وبلاگ مشرق با استناد به تحلیلی که می‌گوید اصلاح‌طلبان قصد "تحریم خاموش انتخابات ۱۴۰۰" را دارند تصریح کردیم یکی از پیش‌نیازهای این پروژه که قصد دارد مشارکت مردم در انتخابات را کاهش دهد؛ معرفی "کاندیداهای ردشونده"! از سوی چپ‌ها است.

و عزم تاجزاده برای حضور در انتخابات نیز دقیقا در همین راستاست.

همچنین است که باید دانست ثبت نام احتمالی تاجزاده در انتخابات ۱۴۰۰ اولا توهین به شعور مخاطب است زیرا یک متهم امنیتی با سابقه دستگیری و حبس هرگز واجد هیچ صلاحیتی برای حضور در مناصب انتخابی کشور نیست و امروز حتی نوجوانان دبیرستانی هم این حقیقت ساده را می‌دانند.

ثانیا ثبت نام تاجزاده توهین به شعور همه آنانی است که در فتنه سال ۸۸ زیر پرچم همین افراد و در قالب "جنبش سبز" علیه قانون و حاکمیت اسلامی ایران به خیابان‌ها ریختند. اکنون قانون اساسی تغییر کرده یا مدعای سال ۸۸ اصلاح‌طلبان در بحث تقلب انتخاباتی دروغ بود که تاجزاده قصد کرده در انتخابات ثبت نام کند؟

گفتنیست، محمد نعیمی‌پور، از فعالان اصلاح‌طلب نیز اخیراً تأکید کرده است که اصلاح‌طلبان نباید کسی که سابقه محکومیت دارد را به انتخابات معرفی کنند. [۲]

مصطفی تاجزاده که چند روز قبل پیرامون احتمالی نامزدی‌اش در انتخابات ۱۴۰۰ گفته بود: در این زمینه در حال مشورت و رایزنی با دوستان هستم و بعد از تصمیم‌گیری نهایی به یاری حق آن را اعلام خواهم کرد. [۳] به تازگی در یک توییت نیز اعلام کرد که به زودی بیانیه اعلام حضور خود در انتخابات را صادر می‌کند.

***

منتجب‌نیا:

اصولگرایان وضع موجود را خوب و مورد توجه اولیاءا... می‌دانند!

متهم فتنه ۸۸، پدیده انتخابات ۱۴۰۰/ منتجب‌نیا: اصولگرایان وضع موجود را خوب و مورد توجه اولیاءا... می‌دانند!

رسول منتجب‌نیا، فعال اصلاح‌طلب و فردی که در دولت اول اعتدال گفته بود ما اصلاح‌طلبان فدائیان روحانی هستیم در بخشی از یک مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ و ساختار دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا اظهار کرده است: اصلاح‌طلبان بار بسیار سنگینی بر دوش دارند، زیرا از یک سو از نظام و انقلاب حمایت می‌کنند، از سوی دیگر انتقادات اساسی به روند اداره کشور و عملکرد مسئولان دارند. این انتقادات هم در بعد نظری و هم در بعد عملی است و از همین رو شعار اصلاحات را انتخاب کرده‌اند، یعنی ما کلیت نظام را قبول داریم، در عین حال به شدت طرفدار تغییر و تحول بنیادین هستیم. تغییر، هم در ارتباط با قوانین و ساختار قانونی و هم در ارتباط با سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها است. علاوه بر این، پیکان انتقادات به سمت مسئولان نیز می‌رود.

او سپس درباره اصولگرایان می‌گوید:

"اصولگرایان حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد سبد رای جامعه را به خود اختصاص می‌دهند...آنان هرگز ادعای اصلاح نداشته و ندارند. نوعا از وضعیت موجود راضی بوده، بلکه آن را بهترین گزینه می‌دانند و بسیاری آن را تنها گزینه مطلوب، خدا پسندانه و مورد توجه اولیاءا... می‌دانند. این دیدگاه عمده اصولگرایان است! "

منتجب‌نیا می‌افزاید: به دلیل مطلوب دانستن وضعیت موجود از سوی این افراد، مسئولیت آن‌ها بسیار کمتر است. تنها تلاش این جریان برای تقویت نظام در همین وضعیت موجود بوده و رسالت و وظیفه آنها به عنوان امری تعبدی، شرعی و دینی حمایت کردن از مسئولان، ولایت فقیه و ساختار نظام در همین حد است. اگر اصلاحی نیز صورت گرفت، برای اصولگرایان امری فرعی است و اصل و اساس این است که می‌گویند، باید همین وضعیت موجود را حفظ کنیم. "[۴]

*ما این قضاوت را به مردم واگذار می‌کنیم که آیا اصولگرایان هواخواه وضع موجود هستند یا اصلاح‌طلبانی مثل آقای منتجب‌نیا که در انتخابات سال ۹۲ یک نامزد بی‌کارنامه و دچار فقدان همت جهادی را در دامن رأی مردم گذاشتند، بعداً خود را در قبال او "فدائیان دولت روحانی" نامیدند [۵] و جالب‌تر از همه اینکه پس از مشاهده ۴ سال ناکارآمدی و گره زدن ناصیه امورات مردم به امر موهوم مذاکره اما در انتخابات بعدی هم دوباره به همین فرد رأی دادند و او را نامزد مطلوب خود معرفی کردند.

بدیهیست که عدم مقابله با این ناراستی‌های آشکار و مفتون شدن افکار عمومی در پیامد این اظهارات؛ موجب "رأی بد" در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد.

***

مقصر دانستن دولت و اصلاح‌طلبان در وضع موجود؛ "بی‌انصافی و جوّ سازی" است!

متهم فتنه ۸۸، پدیده انتخابات ۱۴۰۰/ منتجب‌نیا: اصولگرایان وضع موجود را خوب و مورد توجه اولیاءا... می‌دانند!

محمد سلامتی، از رجال ستادی جریان چپ در گفت‌وگو با پایگاه صبح ما پیرامون شرایط فعلی اصلاح‌طلبان اظهار کرده است: متاسفانه فعلا اصلاح طلبان از وضعیت مناسبی برای انتخابات آتی برخوردار نیستند. چون هنوز یکی از علل مهم کاهش مشارکت طرفداران آنها در انتخابات سال ۱۳۹۸به قوت خود باقی است. و آن تاثیر القاء این تصور است که اکثر مشکلات موجود در کشور به خصوص وضع معیشت غیر قابل قبول مردم ناشی از ضعف عملکرد دولت آقای روحانی است که مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفته.

او می‌افزاید: گرچه اگر منصفانه قضاوت شود به راحتی می‌توان دریافت که همه مشکلات ناشی از ضعف مدیریت دولت نیست. بلکه عمده آن ها ناشی از تحریم‌ها است که فشار زیادی به اقتصاد وارد کرده و نیز شیوع کرونا که بسیاری از کارها را به تعطیلی ناگزیر کشانده است. اما علیرغم این همه، جوسازی‌ها کار خود را کرده و اصلاح طلبان مقصر شناخته شده‌اند! [۶]

*اظهارات فرافکنانه سلامتی در حالی است که تحریم‌ها بیش از ۴۰ سال است که با ایران و ایرانی هستند و اصلاح‌طلبان با علم به وجود تحریم‌ها بود که ۲ دوره از آقای روحانی حمایت کردند.

فلذا اینکه تحریم‌ها علت ناکارآمدی دولت اعتدال بود یک بهانه پذیرفتنی نیست.

همچنین است که ما این قضاوت را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم که سختی امروز معیشت و مشکلات اقتصادی مردم؛ بیشتر ناشی از "گرانی" و سوء مدیریت‌های اقتصادی دولت است یا ناشی از معضل گذرای کرونا و تعطیلی‌های چند روزه!؟

بدیهیست که مادام که اصلاح‌طلبان و رجال ستادی آنها پاسخگوی رفتارها و انتخاب‌های خود نباشند و تقصیرهای مسلم خود را "جوّسازی" بنامند، انتظار هر تغییر و بهبود و اصلاحی از جبهه اصلاحات یک انتظار عبث و ساده‌لوحانه خواهد بود.

مردم شریف ایران نیز بایستی این قاعده را در هنگام توجه به پیشنهادات و راهبردهای سیاسی اصلاح‌طلبان مد نظر داشته باشند.

***

1_ http://emtedad.news/print/?id=2165

2_ mshrgh.ir/1207940

3_ khabaronline.ir/news/1506899

4_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/312604

5_ http://fna.ir/a1hzoo

6_ http://sobhema.news/?p=12325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    23 11
    شما اقلیت پر هیاهو انقدر احمقید که نمیدونید چرا تاجزاده اومده. فکر کردید تاجزاده نمیدونه رد صلاحیت میشه؟!
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      4 3
      از ادبت کاملاً مشخصه از شاگردان افسادطلب تاجزاده فتنه‌گر هستی
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      0 2
      خودت به تنهایی متوجه شدی یا کسی هم کمکت کرد
    • سوخته US ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      4 3
      این خائنین را که میبینم حالم خراب می شود . غرب پرستان
    • IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      0 1
      کسی که علنا به قانون اساسی کشوری اعتقاد نداره چطور میتونه مجری اون باشه؟ :)
    • ث IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      0 1
      منافق هم مسلك خودش را بهتر از بقيه ميشناسد......
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    39 6
    اقا ۸ ساله میگین رئیس جمهور هیچ کاره ست، مجلس هیچ کاره ست، الان گونی گونی کاندید معرفی می کنین!؟ عجب ادمای.. ...ی هستن اینا!
    • حامد IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      2 1
      یعنی تویی که مجبوری 100 ملیون بدی تا سوار یه ارابه مرگ که به لعنت ابلیس هم نمی ارزه بشی واقعا وجدانت قبول میکنه بگی پراید چه ماشین خوبیه که اصلاح طلبان هم از کفایت اختیارات رییس جمهور در برابر مسوولیتهاش دم بزنن؟ میگی چکار کنن؟؟ اگه بیان جلو میگین عجب ادمایی هستن اینا ...ااگرم برن عقب باز میگین عجب ناادمایی هستن.. حکایت همیشگی اره و نشیمن گاه...
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    15 3
    همتون از دم متهمید
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      1 5
      اگر باز هم عده ای از حراج شدن اقتدار و عزت کشور به دست اصلاح طلبان تهوع آور خشنود می شوند می توانند باز هم رأی خود را به نفع این نحله خائن به صندوق ها بریزند! اما بهتر است بدانند حتا اگر این موضوع برای شان بی اهمیت باشد، ولی گمان نکنند که خود، خانواده و فرزندان شان از وجود این فرقه در قدرت صدمه و خسارت نخواهند دید! که با بودن اصلاح طلبان تهوع آور خشک و تر همه با هم می سوزند!
    • سرباز IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      5 4
      اگه اصلاحاتی ها هم یه غلطی بکنن مقصر ماییم؟؟ کلا جریانتون مسئولیت پذیر نیست از راس گرفته تا پایین
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    5 3
    اومده یکم ما رو بخندونه، میگن فا....ه هاشمی هم میخواد بیاد ما رو نجات بده.
    • حجت MD ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      4 6
      الفتنه اکبر من القتل شر فتنه گر بیش از قاتل است فتنه گر یک جامعه را می کشد ولی قاتل یک نفر
    • خاک برسر آدم بی دین GB ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      1 1
      ارواح امواتت دراون دنیا حتما" راحت ودرآسایش!!! بااین ادب ونزاکتی که به تودادن
  • داود IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    1 1
    گند زدن توکشور بعداصلاح ،،تر،،،این سه نفرواون تاج زائیده،بی شرفترازخوارج اند
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    2 1
    این احمق های خائن و وطن فروش، میگن رئیس جمهور هیچ کاره ست، بعد گله ایی کاندید میشن
  • محمد رضا IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    1 1
    کجا انقلابیون وضع موجود رو مطلوب می‌دونن و به فکر اصلاحش نیستند؟ البته نه اصلاح لیبرالی که مد نظر برخی اصلاح طلبان هست ....همین دروغها رو منتجب نیا و اصلاح طلبان درباره اصول گرایان و انقلابیها میگن که طرفداراشون فک میکنن انقلابیون آدمهای قشری هستند
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 1
    تاج زاده ماج زاده را ولش اصلا ارزش صحبت کردن ندارد اما این اقای ابوموسی اشعری ساده لوح شیخ منتجب نبیا را ببین چطور تو بازی آنها فریب خورده بد بخت .
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 1
    دمکراسی ترین کشور ایرانه والا فکرش رو بکنید همین انگل هایی مثل سران فتنه اگر در ترکیه لائیک یا عربستان بودند سر به بدن نداشتند . اینقدر راحت دارند توهین و خرابکاری و فتنه میکنند و آزاد دارند رفت و آمد می‌کنند راه و روش دولت کنونی هم مزید بر علت شده
  • عبدالله IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 1
    منتجب نياي دروغ گو اين وضع فلاكت بار بوجود آمده توسط شخص مورد حمايت شماست . كه خودتونو فدايي ايشون ( روحاني ) ميدونستيد . ميخواي از چي فرار كنيد؟ چرا فكر ميكنيد مردم مثل خودتون خنگ هستن ؟ حيله گران دغلباز ؟! واقعا كه خيلي پر رو هستين . اين لباس مقدس است از تنت بيرون بيار
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    13 5
    وای به حال کشوری که امثال تاجزاده حتی بخوان کاندیدش بشن
    • حامد IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      4 0
      تاجزاده از کی بدتره؟؟ از اونی که هاله نور میدید و بعد در حالی که فیلم حرفهاش همه جا هست تکدیبش کرد؟؟از کی بدتره؟؟ بازرگان و بنی صدر و موسوی و هاشمی و خاتمی و احمدی نزاد و روحانی و اینا که اول خوب بودن همه... نوبت به تاجزاده رسید اسمان تپید؟؟
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    6 10
    برای دلواپسا که بد نیست تنور یخورده گرم میشه برای حفظ آبروتون خوبه بدون رقیب بردن زشته!
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      1 0
      !!!!!
    • حجت MD ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      13 5
      از کی دلواپس کشور بودن زشت شده
    • DE ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      0 1
      مادلواپس کشوریم شما هم دلواپس پستون باشین
  • DE ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 1
    منتخب بیا عمو جون .اصولگرایان حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد سبد رای جامعه را به خود اختصاص می‌دهند تقریبا مطابق با همون ۱۰ الی ۱۵ درصد اختیارات رئیس جمهور خخخ...آنان هرگز ادعای اصلاحات غربی و جورج سوروسی نداشته و ندارند چون کلا غربگدا نیستند و به جوانان مملکت و نیروهای جهادی و مدیریت علی وار مانند دوران طلایی انقلاب و جنگ تحمیلی معتقد هستند نه کدخدا پرستی . نوعا از وضعیت موجود نزدیک انتخابات راضی بوده، بلکه آن را بهترین موقعیت برای نابودی غربگدایان میدانند و بسیاری آن را تنها گزینه مطلوب، خدا پسندانه و مورد توجه اولیاءا... برای ریشه کن کردن همیشگی غربگدایان و وطنفروشان میدانند زیرا ملت بیدار شده اند و گول سایه جنگ و دیوار کشی و دلار پنج هَزار را نمیخورند. فعلا این دیدگاه عمده اصولگرایان است! ولی اصلاحاتچی ها ۳۵ سال کشور را در جهت و اراده و دستور آمریکا به کج راهه برده و همه جا را اصلاحات زدند و اصلاحات مالی کردند
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    1 2
    این مردک ! تاجزاده ! فهم و درکش اینقدره که نمی دونه محکوم قضایی نمی تونه کاندیدای ریاست جمهوری بشه ؟؟! براستی اینها چقدر تهوع آورند!!
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 1
    ازهمین حال باید فاتحه انتخابات خوند که تاجزاده فتنه گر بخواهد شرکت کند
  • عبدالله IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 1
    تاج زاده که اصلا جزء آدما حساب نمیشه .
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 1
    فکرش رو بکنید مثلاً تاجزاده تایید صلاحیت شده رای هم آورده صادق زیباکلام هم معاون اولش شده
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    خدایا ما را از شر این خائنین در امان نگهدار
  • م ح IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    منتخب نیا شما این وضع گل وبلبل را درست کردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس