کد خبر 1208340
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
مسکو: بحران کووید-۱۹ مشکلات بزرگ غرب را نمایان کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تاکید بر ناکامی کشورهای غربی در مقابله با همه‌گیری کرونا، از تاثیر منفی مواضع ضد روسی آنها در زمینه مقابله جهانی با این ویروس گله کرد.

به گزارش مشرق، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی درباره کارزار ضد روسی چند ساله کشورهای غربی و ضدیت آنها با واکسن «اسپوتنیک وی» صحبت کرد.

به گزارش راشاتودی، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به «آرتی دویچ» که شبکه تلویزیونی وابسته به راشاتودی مستقر در برلین آلمان است، از مواضع ضد روسی کشورهای غربی به شدت انتقاد کرد.

به گفته زاخاروا، کشورهای غربی در یک «سرزمین خیالی» ایجاد شده از طریق سال‌های پروپاگاندای ضد روسی زندگی می‌کنند و هر ابتکار و تلاشی از سوی روسیه حتی در زمینه کووید-19، رنگ و بوی سیاسی و سیاست زده به خود می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

کاردار روسیه در آمریکا احضار شد

سخنگوی دستگاه دیپلماتیک روسیه اعلام کرد، این گونه رفتارهای غرب موضوع تعجب برانگیزی نیست چرا که کشورهای غربی طی سال‌ها تلاش‌های زیادی برای ترسیم روسیه به عنوان «یک قدرت متجاوز» انجام داده‌اند.

وی با اشاره به واکنش‌های هیجانی و عصبی کشورهای عضو ناتو درباره رزمایش روسیه در جنوب شرقی این کشور (همجوار با مرز اوکراین) و پیشبینی‌های آنها درباره وقوع جنگ بین مسکو و کی‌یف اشاره کرد.

زاخاروا افزود: «به نظر من اینطور به نظر می رسد که شرکای غربی ما اجازه دادند که تصورات آنها از کنترل خارج شود. آنها به نظر می رسد چیزهایی را می بینند که اصلا وجود خارجی ندارد و چیزهایی را که برای همگان واضح است نمی بینند. واقعا موضوع خارق العاده ای است که قادر باشید در یک سرزمین خیالی زندگی کنید».

به گقته او، کارزار چند ساله غربی‌ها برای ترسیم روسیه به عنوان یک کشور متجاوز روی پاسخ جهانی برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا هم تاثیر منفی داشته است.

زاخاروا تاکید کرد، به جای همکاری با روسیه و خرید واکسن اسپوتنیک وی که اولین واکسن ثبت شده برای مقابله با کووید-19 بوده است، تلاش‌های زیادی صرف انکار موجودیت این واکسن و حتی خدشه وارد کردن به اعتبار آن شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: «یک کارزار بزرگ علیه واکسن ما و آنچه که ما به جهان پیشنهاد داده بودیم، ایجاد شد. ما توانستیم این موضوع را مدیریت کنیم. متاسفانه بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا زمان را هدر دادند. بسیایر از کشورها این واکسن را دریافت کردند و برخی در مراحل بالینی و آزمایشی هستند، بسیاری از آنها شروع به خرید کردند اما متاسفانه اتحادیه اروپا دوباره دارد خودش را مجازات می کند دقیقا همان کاری که پراگ (جمهوری چک) با دیپلمات‌های ما کرد (اخراج دیپلماتهای روسیه از جمهوری چک)».

از نظر وی، بحران کنونی همه گیری ویروس کرونا «مشکلات بزرگ اتحادیه اروپا و به طور کلی غرب را نمایان کرد» چرا که آنها همه منابع را برای رهبری جهانی مقابله با این ویروس را داشتند اما شکست خوردند.

زاخاروا افزود: «مشخص شد که رهبرانی که خودشان را رهبران جهان می‌خواندند در واقع رهبر نیستند. آنها فقط بلوف می‌زنند».

این مقام مسکو درباره واکنش تلافی جویانه روسیه به اقدام جمهوری چک در اخراج دیپلمات‌های این کشور گفت: «آنها به آنچه که شایسته دریافتش بودند، رسیدند. من حتی می گویم که آنها آنچه به آنچه که تصورش را هم نمی کردند، رسیدند. وقتی پراگ این بازی بی ملاحظه را شروع کرد عواقب آن را محاسبه نکرده بود».

ماریا زاخاروا با بیان تعجب جمهوری چک از واکنش شدید روسیه افزود: «ما شاهد اقدامات عجیب و غریب و بیانیه های متناقض آنها هستیم. آنها دائم دارند حرف های متفاوتی درباره انفجارها می زنند و علیه روسیه اتهام می زنند. پیامهای متناقض و صداهای ناهنجار زیادی از آنها دیده و شنیده می شود».

جمهوری چک اخیرا ادعا کرد که عوامل روس در انفجار یکی از انبارهای نظامی این کشور در سال ۲۰۱۴ دست داشتند. این کشور به تعدادی از دیپلمات‌های روس دستور داد تا خاک جمهوری چک را ترک کنند. پراگ مدعی شده که این دیپلمات‌ها عناصر سرویس ویژه روسیه هستند.

مسکو نیز در واکنش به این اقدام، دستور اخراج دیپلمات‌های جمهوری چک را صادر و اعلام کرد که این دیپلمات‌ها  باید روسیه را ترک کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس