کد خبر 1207314
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
پوتین پیشنهاد دیدار با زلنسکی را پذیرفت

رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به پیشنهاد همتای اوکراینی خود برای دیدار و گفت‌وگو با وی در منطقه «دونباس»، گفت آمادگی دارد هر زمان که برای زلنسکی مقدور باشد با او در مسکو درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو کند.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به اعلام آمادگی «ولودمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود برای دیدار و گفت‌وگو با وی، اعلام کرد هر زمان که برای زلنسکی مناسب باشد آماده است تا با او در مسکو درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، پوتین هنگام گفت‌وگو با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در واکنش به پیشنهاد زلنسکی برای دیدار در منطقه «دونباس» در شرق اوکراین، گفت: اگر قرار است درباره گسترش روابط دوجانبه صحبت کنیم، هر زمان که برای رئیس‌جمهور اوکراین مناسب باشد، در مسکو پذیرای وی خواهیم بود.

پیشتر و در میانه تنش‌های مسکو و کی‌یف، رئیس‌جمهور اوکراین از همتای روس خود دعوت کرد با یکدیگر در هر نقطه‌ای از منطقه درگیری دونباس در شرق اوکراین که در آن تنش‌ها میان استقلال‌طلبان حامی روسیه با نظامیان ارتش اوکراین رو به افزایش است، دیدار کنند.

وی در یک پیام ویدئویی که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت مشاوران چهار کشور گروه نرماندی (آلمان، روسیه، اوکراین و فرانسه) و همچنین زیرگروه امنیتی گروه تماس برای حل مسئله اوکراین، احیای کامل آتش‌بس در دونباس را در روز دوشنبه و سه‌شنبه مورد بحث قرار دادند.

وی گفت: پیشنهادی برای دیدار در خط تماس برای دیدن و درک موقعیت به بهترین شکل، ارائه شد. من چه چیزی را باید درک کنم؟ من هر ماه از آنجا بازدید می‌کنم. آقای پوتین من آماده‌ام حتی از این هم فراتر بروم و از شما دعوت کنم تا در هر مکانی از منطقه درگیری دونباس دیدار کنیم. علیرغم گذشته مشترک، مسکو و کی‌یف دیدگاه‌های متفاوتی درباره آینده خود دارند، اما باید این را یک فرصت دانست نه مشکل.

در جدیدترین تحولات در خصوص مسئله اوکراین، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد بخشی از نیروهای نظامی مستقر در مرز با اوکراین باز خواهند گشت.

شویگو اعلام کرد: «معتقدم که به هدف پایش سریع [اوضاع] دست پیدا کردیم. نیروهای ما توان خود را در فراهم کردن دفاع موثر از کشور، نشان دادند. در همین راستا، تصمیم گرفتم که این پایش‌های [مرزی] در مناطق نظامی جنوبی و غربی را به اتمام برسانم».

به گفته شویگو، بازگشت بخشی از نیروهای روس از مرز با اوکراین از امروز (جمعه) آغاز خواهد شد و تا پایان ماه جاری میلادی ادامه خواهد داشت. با این حال بخش عمده تجهیزات و ماشین‌های نظامی تا فصل پاییز در مرزهای اوکراین باقی خواهند ماند.

زلنسکی در واکنش به این تصمیم در پیامی توئیتری نوشت: «اوکراین همواره هوشیار است، با این حال از هر گامی به سوی کاهش حضور نظامی و کاهش تنش در منطقه دونباس استقبال می‌کند. اوکراین به دنبال صلح است».

اوکراینی‌ها در روزهای گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.

این در حالی است کی‌یف چندی پیش کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک دریافت کرده و مشغول انباشت آنها در نزدیکی مرز روسیه است.

«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین اخیراً در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز»، ضمن درخواست از آمریکا برای ارائه تجهیزات جنگ الکترونیک به این کشور برای تقابل با روسیه، از اتحادیه اروپا نیز خواست تحریم‌هایی از جمله قطع دسترسی به سوئیفت را علیه مسکو اعمال نماید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    روسیه از روز اول باید کار اوکراین را یکسره میکرد و اول زلنسکی و دار و دسته اش را از بین میبرد متاسفانه اجازه داد تا غرب و نانو خودشان را جمع و جور کند و به خاک روسیه حمله کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس