کد خبر 1207029
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۶
هلال| چگونه سختی‌ها را برای خود شیرین کنیم؟

حجت‌الاسلام شهاب گفت: در شرایط سختی و مشکلات، توصیه بزرگان دین این است که خوبی‌ها را کوچک نشمارید و مشکلات و سختی‌ها را هم بزرگ نکنیم تا روحیه امید در ما حفظ شود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سیدعبدالحمید شهاب سخنران مذهبی در فصل دوم این برنامه با موضوع «امیدآفرینی در شرایط اضطرار» به سخنرانی می‌پردازد که در قسمت نهم این برنامه اظهار داشت: حال که دستور بزرگان دین و مذهب در خصوص بهترین ارائه طریق در مقابل مشکلات و سختی‌ها برخورداری از روحیه امیدواری و رجا به رحمت خداست، چه کنیم تا این امید زنده شود؟

وی با اشاره به اینکه براساس روایات چند نکته در خصوص برخورداری از روحیه امید مطرح است، گفت: اول اینکه داشته‌های خود را کوچک نشماریم. معصومین تاکید کرده‌اند که به داشته‌های خود قانع باشیم. ممکن است، شرایطی رخ ‌دهد که انسان نعمت‌هایش از بین ‌برود، اما حداقلی از آن موجود باشد. بنابراین چرا نباید آن داشته‌های موجود را دید؟

شهاب با بیان اینکه ایوب نبی سختی بسیار کشید و در ۴۰ سال دوم نبوتش تحت امتحان خداوند قرار گرفت، افزود: ایوب ١٢ فرزند خود را از دست داد و با یک صاعقه تمام دام‌ها و احشامش نابود شدند. او فرد متمولی بود، اما با سیل، تمام باغ‌هایش از بین رفت و خود هم دچار بیماری شد، تمام بدنش زخم شد و تمام اطرافیانش جز همسرش او را طرد کرده بودند. بزرگان بنی‌اسرائیل به دیدار او رفتند و از او احوالپرسی کردند و پرسیدند صبح خود را چگونه شروع کردی؟ ایوب پاسخ داد: خداوند را شکر می‌کنم که عالی‌ترین نعمتش را به من داده است. به او گفتند فرزندانت از دنیا رفتند، تمام مالت از دست رفت، سلامتی‌ات به صورت تدریجی در حال زوال است، سخن از عالی‌ترین نعمت خدا می‌زنی؟ پاسخ داد: چشمان خود را بستید و نمی‌دانید خدا چه نعمتی به من داده است.

وی با اینکه از او پرسیدند خدا چه نعمتی به تو داده است، گفت: ایوب پاسخ داد: همین که دهان ایوب هنوز باز است و می‌تواند بگوید «الحمدلله رب العالمین» این بزرگ‌ترین نعمت خداست.

شهاب افزود: درست است که در این شرایط سخت بیماری مال‌های ما و روحیه و شادابی ما دچار چالش شده است و امکان اجتماع نداریم و سلامت بسیاری از ما از دست رفته است، اما همین که صبح از خواب بیدار می‌شویم و نفسی به راحتی می‌کشیم، زن و فرزند و خانواده‌مان سالم هستند و گرفتاری به زندگی‌مان نیامده است و با همه کمبودها بهترین‌ها را انجام می‌دهیم، جای شکر دارد.

این منبری سرشناس تهران با بیان اینکه نباید یادمان برود که چه نعمت‌ها و داشته‌هایی داریم، تصریح کرد: دومین نکته آن است که نباید سختی‌ها را برای خود بزرگ کنیم. درست است که سختی و مشکلات موجود است، اما بزرگنمایی آن موجب آزار روحی است. قبل از اینکه این آزار روحی را برای خود ایجاد کنیم، خوب است که خوبی‌ها را جلوی چشممان بزرگ کنیم. بنابراین خوب است پدران و مادران در این شرایط کرونایی در خانه و خانواده بهترین‌ها و خوبی‌ها را معرفی کنند و ذهن فرزندان به عنوان نسل آینده را درگیر چالش‌های جاری نکنید.

این سخنران مذهبی ادامه داد: یکی از اصحاب امام هادی به نام ابوهاشم جعفری به وضعیت سخت مالی دچار شده بود که خدمت حضرت رسید. قبل از اینکه حرفی بزند، امام شروع کردند تمام نعمت‌های خوبی را که خدا به ابوهاشم داده بود، برایش شمردند. فرمودند تو همسر شایسته‌ای داری، فرزندان خوبی داری، توفیق داشتی با اموالت دست چند فقیر را بگیری و ... یعنی اینقدر امام دانه دانه نعمت‌ها را برای ابوهاشم شمردند که او گرفتاری‌هایش را فراموش کرد. امام در این شرایط سخت به او امید دادند.

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    3 0
    تبدیل سختی ها به فرصت اینه که اولا به خدا ایمان داشته باشیم وانها رو آزمونی برای ظهور استعدادها ورشد توانمندی هایمان تلقی کنیم. اگر با توکل بخدا و داشتن شجاعت به دل مشکلات رفته و با قدرت خرد برایشان راهکار پیدا کنیم ، میتوانیم از مشکلات با توکل بر خدا عبور کنیم.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 0
    ممنونم
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 0
    اینکه تنها نیستیم و خدای مهربان وحکیم که مارو خلق کرده قطعأ مارو رها نمیکنه و مواظب ماست، کریم ورحیم است وباما مهربان...ما مأمور به انجام وظیفه ایم نتیجه باخداوند بزرگه این توکل واعتماد به خداوند سختیها رو برامون قابل تحمل وآسون میکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس