کد خبر 1206708
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
بورس نمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دو صنعت بانک و سیمان در معاملات این هفته برتر بودند، مطرح کرد: اگر شرایط اقتصادی به نفع بازار رقم نخورد شاخص کل تا یک میلیون و ۵۰ هزار واحد ریزش دارد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، روز گذشته تصمیم‌های شورای عالی بورس برای دامنه نوسان و تغییر آن به ۳- درصد برای بالا بردن سرعت نقدینگی، امروز واکنشی منفی در بازار به همراه داشت و شاخص کل بیشتر از روزهای قبل پایین آمد. البته امروز افزایش نرخ ارز در بازار سهام تأثیری نداشت و باز هم بازار افت کرد. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، هنوز سایه بلاتکلیفی مسائل سیاسی و اقتصادی روی سر این بازار است و همین مسئله موجب تغییر نکردن روند معاملات بازار شده است.

امروز، شاخص کل بازار سرمایه از همان ابتدای کار روی شیب تند نزولی قرار گرفته بود؛ به نحوی که با بیشتر شدن دامنه نوسان باز هم افت کرد و این بار کاهش شدیدی را به جای گذاشت. این شاخص تا پایان معاملات، ۱۲ هزار و ۵۲۶ واحد کاهش یافت و به یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۲ واحد رسید. در کل، بازار امروز رنگ خونین به خود دید و جایی برای وضعیت سبز باقی نگذاشت.

بیشتر بخوانید:

پایان کار قرمز بورس؛ شاخص دوباره نزولی شد

شاخص کل هم‌وزن هم امروز با روند کلی بازار هم‌مسیر بود و با شیب نسبتا تندی روی مدار منفی بود و تا آخرین دقیقه معاملات، هزار و ۶۱۳ واحد افت کرد و در ارتفاع ۴۳۰ هزار و ۷۰ واحد قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی در معاملات روز جاری با شیبی تند سقوط کرد و در پایان معاملات با افت ۱۴ هزار و ۱۹۷ واحدی، رقم ۸۷۰ هزار و ۷۳۷ واحد را نشان داد.

امروز نمادهای «شستا»، «وبملت»، «فملی»، «وتجارت»، «فولاد»، «خودرو» و «برکت» بیشترین تراکنش را در بازار داشتند و نمادهای «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «شپنا»، «وغدیر» و «شتران» بیشترین تأثیر را روی روند حرکتی شاخص کل داشتند.

در روز خونین بورس، در گروه فلزات اساسی، هیچ نماد فولادی نبود که سبزپوش شده باشد و در این میان، نمادهای «فجر»، «فنورد» و «فولاد» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. نمادهای «کگل» و «کچاد» هم مانند دیگر نمادها افت قیمت داشتند و در فرابورس هم نماد «ذوب» افت قیمت ۲ درصدی را تجربه کرد.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: اعلام رضایت طرفین ایرانی و سایر اعضای برجام از پیشرفت مذاکرات و نیز مذاکرات با عربستان با وساطت عراق، چشم‌انداز بازار ارز را به نفع ریال نشان می‌دهد

وی در ادامه تصریح کرد: هرچند ممکن است این اثر کوتاه‌مدت باشد، با این حال تقویت ریال در کوتاه‌مدت به معنای تضعیف بورس است و از سوی دیگر، عدم جدیت بانک مرکزی برای کاهش سود بانکی و نگرانی از تزریق منابع حاصل از اوراق اجاره سهام به صورت جزیره‌ای و غیر اثربخش اتمسفر مثبت ایجاد شده ناشی از این دو خبر را کمرنگ کرد. افزایش یک درصدی دامنه نوسان منفی و تخلیه فشار فروش جمع شده نیز بر شدت منفی بودن بازار امروز افزود.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: افزایش دامنه نوسان دقیقا به همین منظور بود تا زودتر فشار فروش در قیمت‌های پایین‌تر تخلیه شود و کاملا طبیعی بود، ولی کار با یک درصد درست نمی‌شود و پیشنهاد می‌شود برای یک روز دامنه نوسان برداشته شود تا بازار سریع‌تر به آرامش برسد.

قلی‌پور با اشاره به اینکه با افزایش نرخ ارز، شاخص کل هم افزایش خواهد یافت، افزود: قطعا اگر این انفاق بیفتد، ارزش کل بازار و شاخص‌ها افزایش می‌یابد یا دست کم افت آن متوقف می‌شود.

وی درباره سهم‌های پرتراکنش بازار گفت: بیشتر توجه بازار با در نظر گرفتن پیشرفت مذاکرات هسته‌ای به صنعت بانکداری بود و صنعت سیمان هم با توجه به افزایش نرخ‌ها و بهبود چشم‌انداز رشد اقتصادی با به نتیجه رسیدن مذاکرات مورد توجه بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: سرنوشت بازار سرمایه در هفته بعد بستگی به اتفاقات و اخبار دارد و بدون کاهش نرخ بهره، عدم تزریق نقدینگی بزرگ و یک کاسه و نیز با شرایط انتظار در کاهش نرخ بهره بازار هفته بعد هم رکودی خواهد بود. در کل اگر متغیرها به نفع بازار اصلاح نشود ریزش شاخص تا یک میلیون و ۵۰ هزار ممکن است.

منبع:بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    تا زمانی که با نوسانگیری حقوقی و فروش ابشاری حقوقی برخورد جدی نشه هیچ چیز درست نمیشه ، باید چند تا از مدیراشون دادگاهی شن ، همشون با کدهای حقیقی ابشاری عرضه میکنن و بعد میکن کار حقیقی هیجانی بوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس