کد خبر 1205773
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
بدهی

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: ال جی 3 هزار میلیارد تومان و سامسونگ هزار و 700 میلیارد تومان بدهی گمرکی به کشورمان دارند که پرونده آنها هم اکنون در قوه قضائیه در حال رسیدگی است.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه ممنوعیت واردات لوازم خانگی با برند سامسونگ و ال‌جی اظهار داشت: ما درباره تعامل با کشورهای خارجی در حوزه واردات و صادرات بایستی همواره منافع و مصالح ملی را به عنوان اولین اولویت در نظر بگیریم؛ شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی سال‌های متمادی در بازار ایران حضور داشته و عملاً در بازار لوازم خانگی ایران جولان می‌دادند.

وی افزود: با آنکه ظرفیت‌های تولیدی بسیار خوبی از گذشته‌های دور در حوزه لوازم خانگی داریم و توسعه چشمگیری هم داشته است و حتی صادرات هم به کشورهای همسایه داریم ولی متأسفانه حضور گسترده شرکت‌های خارجی تولیدکننده لوازم خانگی و از جمله سامسونگ و ال‌جی و همچنین واردات قاچاق این لوازم باعث شد صنعت لوازم خانگی ایرانی توان رقابت با شرکت‌های خارجی را نداشته باشد. ضمن اینکه تبلیغات بسیار گسترده‌ای هم از سوی این شرکت‌ها صورت گرفته و حتی رسانه ملی هم تبلیغات شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی را پخش می‌کرد و این کار باعث می‌شد تا ذائقه مردم به سمت این شرکت‌ها گرایش پیدا کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت‌: از سال ۹۰ و ۹۱ که شوک ارزی ایجاد شد شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی به دلیل افزایش قیمت ارز محدودیت‌هایی برای بازار ایران قائل شدند ولی حضور آنها ادامه پیدا کرد و ما شاهد واردات لوازم خانگی این شرکت‌ها به صورت قاچاق به کشورمان بودیم ولی در سال ۹۷ با شوک ارزی جدیدی که به وقوع پیوست این شرکت‌ها در همراهی با تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی عملاً این برند کره جنوبی بازار ایران را ترک کردند و حتی برای تأمین قطعات لوازم خانگی هم محدودیت‌های جدی قائل می‌شدند.

کریمی خاطرنشان کرد: بعد از افت شدید حضور لوازم خانگی با برند سامسونگ و ال‌جی در بازار کشورمان، تولیدات ایرانی توسعه پیدا کرده و صنایع ایرانی توانستند نیازهای کشورمان را در این حوزه برطرف کنند و به جرأت می‌توانگفت که در حوزه لوازم خانگی به خودکفایی رسیده‌ایم و نیازی به واردات نداریم و ممکن است برخی مصرف‌کنندگان فقط جنبه تشریفاتی و تجملاتی محصولات خارجی را در نظر بگیرند.

وی افزود: لوازم خانگی ایرانی با کیفیت مناسب و خوبی به مصرف‌کنندگان عرضه شده و حتی هموطنان از این موضوع استقبال کرده و حتی با قیمت‌های کمتری در بازار حضور دارند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در شرایط نیازی نیست بازار لوازم خانگی کشورمان را به روی برندهای کره جنوبی باز کنیم ضمن اینکه شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی به دلیل تخلفاتی که در حوزه واردات قطعات داشته‌اند پرونده‌های متعدد تخلفاتی برای آنها باز شده است و در مجموعه ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی به گمرک دارند و پرونده‌های آنها همچنان مفتوح است و در همین راستا سؤالی از وزیر صنعت، معدن و تجارت پرسیده‌ام که البته از دوره دهم مجلس هم پیگیر این موضوع بوده‌ام و در مجلس یازدهم مجدداً این سؤال را مطرح کرده‌ام و با توجه به اینکه توضیحات این وزارتخانه برای من قانع‌کننده نبود این سؤال به صحن علنی مجلس ارجاع شده و آماده طرح است تا ابعاد مختلف جولان لوازم خانگی سامسونگ و ال‌جی و بدهی آنها به گمرک و حقوق قانونی مردم و دولت و بیت‌المال که توسط این دو شرکت کره جنوبی نقض شده است تشریح خواهد شد.

کریمی گفت: تا زمانی این پرونده‌ها تخلفات گذشته تعیین و تکلیف قطعی نشده است و دولت کره جنوبی روابط خود را به صورت مستقل از کشورهای غربی از جمله آمریکا سامان نداده است ما نبایستی امکان مجدد واردات این لوازم خانگی و حضور آنها در بازار کشورمان را فراهم کنیم.

وی در پایان گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته گلدیران  به نمایندگی از شرکت ال‌جی ۳ هزار میلیارد تومان و شرکت  سامسونگ ایران به نمایندگی از سامسونگ هم هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی گمرکی دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    9 5
    برندهای زاپنی مثل شارپ همه چی تولید میکنن وکیفیت محصولاتشون خیلی خوبه رها کنین کره رو
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      3 0
      عمو شما انگار تو باغ نیستی داره میگه جنس خارجی نخرین بعد میگی ژاپنی مگه فرقی هم میکنه
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      7 1
      در مجموع باید از کالای خارجی فاصله بگیریم و به تولید و حمایت کالای داخلی وطنی رو بیاوریم .. کالای خارجی فقط باعث بیکاری کارگر ایرانی و خروج دلار و ارض از کشور ..
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      1 0
      من همیشه فکر میکردم چشاشون بادامی زیاد جایی را نمیبینن و زیاد نمیتونن اختلاس کنن و مظلومن تو نگو گرگی بودن بی پدرا
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    13 0
    شرکتهای ایرانی نتونستن درست بازار ایران را بدست بگیرند...هرماه فقط قیمتها را بردن بالا...بجای فروش بیشتر قبمت را بیشتر کردن ما از سرکتهای ایرانی تولید کننده واقعا عصبانی هستیم نمایندگان گروه انتخاب پارسال بیش از ده بار قیمتها را بردن بال حتی در ماه 15 روز هم بارنداشتن اصلا رضایت از مشتری مداری و پوشش بازار این برندها نداریم
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      0 0
      شاید ال جی و سامسونگ با دادن قطعه هنوز هم در بازار ایران حضور دارن. موتور و کمپرسور یخچال و کولر گازی رو‌مثلا کی میفرسته؟ اینها یا چینی ها ؟
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      4 0
      من اگر جای ریس جمهور بودم ابتدا به دانشمندان ومهندسی کشورمان هر چی امکانات وبدجه میخواستن میدادم تا بهترین وبا کیفیت ترین محصولات ایرانی رو در سطح کالاهای خارجی تولید کنن وگرنه چه نیازی به دانشگاه‌های مانند شریف. تهران و امیر کبیر و... به نظر من اگر تولید علم در خدمت صنعت وبلعکس نباشد باید درب اون دانشگاه رو گل گرفت. البته برای رانت خواران ودلاان واردات بیشتر سود دهی داره تا رشد وتوسعه صنایع کشور. از ماست که برماست
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    10 0
    سامسونگ و ال جی هرگز نباید بتونن با کالاهای وطنی رقابت کنن
    • محسن IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      3 0
      نمیتوانند با کالای ایرانی رقابت کنند کالای ایرانی در برابر برود سامسونگ و آل جی حرفی برای گفتن نداره ولی ما کالای ایرانی را حمایت میکنیم حرف حق را باید پزیرفت
    • اهبرخان IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      1 1
      اتفاقا آقا محسن كالاهاي ايراني هيچ چيزي كمي از خارجي ها ندارند. آنچه كم داريم عقل ماهاست كه گول فروشندگان را مي خوريم. و يخچالي كه نهايتش 1 تومن بايد از ايراني گران باشه 10 برابر گرانتر مي خريم. مردم ما استعمار ذهني شده است. مي فهمي استعمار.
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    3 0
    این ها فقط برای کشور صنعت مونتاژ میارن.
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    4 1
    بدهی انها باید با دلار ان زمان محاسبه شود نه با دلار امروز
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    1 0
    آن دلارهای نفتی ارزانی راکه به واسته ها برای واردات از کره وچین میدادنداگر به تولید کنندگان داخلی برای واردات مواد اولیه و سرمایه در گردش می‌دادند الان کره ایها برای کار کردن به ایران می امدند و اوضاع جمعیت واشتغال در کشور خیلی بهتر از این بود!
  • قلی IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    باسلام کره جنوبی نوکر امریکاست و بد عهده ایران به خاطر بد عهدی کره نباید به شرکتهای کره ای اجازه فعالیت در ایران رو بده انها در سخت ترین شرایط به ایران پشت کردند و طلب ایران رو ندادند ورود شرکتهای کره ای به تولید داخلی ضربه میزنه.
  • iran IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    شرکت سامسونگ و ال جی از بازار ایران شروع کردن اجناس بنجل و ضعیف می‌فروختند ما ایرانیان این شرکت ها رو بزرگ کردیم رشد کردن کم کم وارد بازار شیخ نشین های عربی و کشورهای همسایه شدن و .. با توسعه کالاهاشون بازار جهانی رو به دست آوردند حالا به جای قدردانی و سپاسگزاری از ایران و ایرانیان برای ما ادا و اطفار در آوردند تخلفات گسترده کردند ، در زمانیکه آمریکا به این شرکت ها دستور داد کشور ما رو ترک کردند و هیچ خدماتی ارائه ندادند ! اجناس که خراب می‌شدن قطعات نداشتند ... خسارت زیادی به ایرانیان و مصرف کنندگان ایرانی وارد کردند هم باید از این شرکت ها خسارت گرفت و هم دیگر نباید اجازه ورود به بازار ایران رو داشته باشند همان بروند سریال های تخیلی جومونگ بسازن !!! ایرانی کالای ایرانی می‌خره فقط باید حقوق مصرف کننده ایرانی رعایت بشود کالای با کیفیت ایرانی تولید بشود بیاری یزدان .. پاینده ایران.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    سامسونگ فقط لوازم خانگی نیست، موبایل هم تولید میکنه، در زمینه لوازم خانگی اگه تبلیغات تلویزیون رو ملاک قرار بدیم ایرانی ها بیشتر هود اجاق ماشین لباسشویی و یخچال تبلیغ میکنند پس باقی لوازم خانگی چی؟
  • پیروزه IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    انشاالله همینه که شما می گوید باشه اواویت با صنایع خانگی ایران است.
  • شهریار IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    لطفا وزرا در نظر بگیرن وقتی میگن "کاملا خودکفایی" یکم زبون گاز بگیرن ببینن که پنل ips تو کشور تولید نمیشه و یا بهترین مانیتورمون تکنولوژی دقیقا ۱۰ سال پیش رو داره! یا مثلا یخچالی که شما حرف میزنین دربارش دقیقا یخچالی هست که من ۱۴ سال پیش از ال جی (دقیقا یک موتور! یک طراحی!) گرفتم! شکر زیاد میخورن! بجای حمایت از شرکتایی که خوب دارن عمل میکنن( مثل گرین یا همین لباسشویی داخلیا) دارن راه ما که نداریمم هم میبندن من مجبورم بجا ال جی با همون قیمت و با امکانات بسیار پایین تر پاکشوما بخرم :/ حداقل برا لوازم خانگی یه کمک خرید بزارید، یا بجا حرف"ما خوبیم دیگران خرن" فکری بحال قیمتا بکنید و شایدم یکمم از تاریخ خوندید شاید یادتون بیاد که چطور اینجا هستیم.
  • سعید IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    من یک ماشین لباسشوی با برند ایرانی..... خریدم بار دوم که درب لباسشوی رو باز کردم دستگیرش شکست ،بعد یک ماه صدای شدیدی از دیگ شستشو می داد و نمایندگی اومد و دید و گفت لوازم اینها وارداتی هست و فعلا قطعه ندارم .. ماشین لباسشوی قبلی ما مارک سامسونگ بود و ۱۴ سال بدون هیچ ایرادی کار کرد ... بازم بشینید حرف بی اساس بزنید
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    کره جنوبی صاحب تکنولوژی نیست . تکنولوژی سامسونگ و ال جی ، از کشور آمریکا است . مثل رژیم پهلوی که ادعای تکنولوژی داشت ولی تکنولوژی اش به دست آمریکایی ها بود . روز خشم آمریکا به کره جنوبی که برسد ، فقیرترین کشور حتی از کره شمالی خواهد شد .
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    من همیشه فکر میکردم چشاشون بادامی زیاد جایی را نمیبینن و زیاد نمیتونن اختلاس کنن و مظلومن تو نگو گرگی بودن بی پدرا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس