کد خبر 1205564
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
دولت نگاه انتخاباتی به مذاکرات دارد/ راستی‌آزمایی نمایشی میخواهند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولتمردان به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا می‌خواهند نمایش راستی‌آزمایی داشته باشند، در حالی که راستی‌آزمایی باید واقعی باشد.

به گزارش مشرق، سیدنظام الدین موسوی، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ما می‌دانیم راستی‌آزمایی زمان زیادی نمی‌برد، اظهار داشت: متأسفانه باز آقای رئیس‌جمهور و تیم وی درباره موضوع مذاکره و مباحث هسته ای هم دچار خطای محاسباتی هستند و به جای آنکه این مسئله را به صورت فنی و علمی پیش ببرند، به آن به عنوان یک ابزار سیاسی برای مسائل داخلی نگاه می کنند که به هیچ وجه مطابق با منافع ملی نیست.

کسی مخالف تلاش برای رفع تحریم ها نیست

وی متذکر شد: چندی پیش رئیس جمهور مجدداً ادعایی را مطرح کرد مبنی بر اینکه عده ای در داخل کشور مخالف مذاکره هستند و یا اینکه به نوعی در این مسیر کارشکنی می کنند، در حالی که حقیقت امر این است که هیچکس در داخل کشور مخالف تلاش برای رفع تحریم ها نیست.

بیشتر بخوانید:

بررسی انتخابات شرکت‌های استانی سهام عدالت

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در گذشته هم زمانی که دولتمردان در مسئله مذاکرات و توافقات هسته ای حرکت می کردند، علیرغم اینکه انتقادات زیادی در داخل وجود داشت و کاملاً هم به حق بود، اما کسی مانع مذاکره و توافق هسته ای نشد و صرفاً به آنان هشدارهایی داده شد که در همان زمان هم رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده ما به این هشدارها توجه نکردند و نتیجه آن یک توافق بد و نامتوازن به نام برجام شد.

حاصل برجام برای ما هیچ بود

وی افزود: همه دیدیم که نتیجه برجام به کجا رسید و آمریکایی ها و غربی ها استفاده خود را از برجام بردند اما به تعبیر رئیس کل سابق بانک مرکزی، حاصل برجام برای ما تقریباً هیچ بود.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برجام برای ما خسارت محض بود، گفت: در حال حاضر هم مقام معظم رهبری مسیر را برای دولت در این زمینه کاملاً باز گذاشته اند اما هشدار داده شده است که نباید در مذاکرات با خوش بینی و خوش خیالی اقدامات انجام شود.

موسوی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده ما باید مراقب باشند و مقام معظم رهبری هم فرمودند که آمریکایی ها باید همه تحریم های ما را بردارند و پس از راستی آزمایی، ما هم به تعهدات خودمان بازمی گردیم و این مسئله کاملاً روشن است و باید مورد توجه دقیق قرار گیرد.

دولتمردان به مذاکرات نگاه انتخاباتی دارند

وی با بیان اینکه راستی آزمایی برگشت تحریم ها نیاز به زمان دارد، بیان کرد: رئیس جمهور بقیه را متهم می کند که نگاه انتخاباتی دارند اما دقیقاً شخص رئیس جمهور و تیم وی به مسئله مذاکرات نگاه انتخاباتی دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که طرف مقابل بدعهدی کرده و به هیچیک از تعهداتش پایبند نبوده است و خصمانه رفتار می کند، تعیین زمان به این مفهوم که ما تا ۱۰۰ روز دیگر ماجرا را به اتمام برسانیم، عملاً امتیاز دادن به دشمن است و نباید این کار را انجام داد.

مذاکرات نباید طولانی و فرسایشی باشد

موسوی تأکید کرد: همه ما معتقدیم که این مذاکرات نباید تا ابد به طول بینجامد و نباید زمان آن فرسایشی باشد. اینکه رئیس جمهور برای مصرف داخلی مدام زمان هایی را برای راستی آزمایی مشخص کند و بگوید که راستی آزمایی زمان بر نیست، به هیچ وجه درست نیست.

وی ادامه داد: راستی آزمایی باید با نگاه علمی و با بهره گیری از ظرفیت های عالمانه دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور باشد و از سوی دیگر واقعی باشد و متأسفانه دولتمردان به گونه ای رفتار می کنند که گویا می خواهند نمایش راستی آزمایی داشته باشند، در حالی که ما به نمایش نیاز نداریم و می خواهیم یک راستی آزمایی واقعی صورت گیرد و البته در این زمینه لجاجتی هم نداریم.

باید بدون حرکات نمایشی، عملِ طرف مقابل را راستی آزمایی کنیم

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران همواره صادقانه رفتار و به تعهداتش عمل کرده است اما طرف مقابل این گونه نبوده و آنان هم باید صادقانه به تعهداتشان عمل کنند. ما باید بدون حرکات نمایشی و کاملاً صادقانه، عملِ طرف مقابل را راستی آزمایی کنیم و اگر حقیقتاً آمریکایی ها و غربی ها تحریم ها را بردارند و این مسئله ثابت شد، ما هم به تعهداتمان باز می گردیم.

موسوی با اشاره به اینکه طرف مقابل فریبکاری می کند، ادامه داد: در مسئله برجام همه دیدیم که ما با خوش بینی مفرط به این موضوع ورود پیدا کردیم و همه تعهداتمان را انجام دادیم اما طرف مقابل به کل تعهداتش را انجام نداد. ما یک بار از این سوراخ گزیده شده ایم و تعجب می کنم چرا دولتمردان و شخص رئیس جمهور از این مسئله عبرت نمی گیرند؟

راستی‌آزمایی اینستکس چه شد؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اروپایی ها با وجود آنکه از برجام خارج نشدند اما با ترفندهای خود تلاش کردند که نقش پلیس خوب را در مسئله خروج آمریکا از برجام بازی کنند. آنان وعده دادند که کانال مالی برای ما راه اندازی می کنند اما یک سال ایران را معطل کردند و اتفاقی نیفتاد و با این شرایط آیا ما نباید منتظر راستی آزمایی اینستکس می ماندیم؟

وی با بیان اینکه اروپایی ها از یک سو می گویند تحریم های ایران برداشته شود اما از سوی دیگر به واسطه ادعاهای حقوق بشری، برخی از شخصیت های ما را تحریم می کنند و اگر در مقابل این رفتار دوگانه مراقبت نکنیم، قطعاً دچار خسران می شویم، تصریح کرد: تقاضای ما از دولتمردان این است که در مسئله مذاکرات حتماً منافع ملی را در نظر بگیرند و با آن عالمانه برخورد کنند و تلاش نکنند که این موضوع را که در تراز منافع ملی است، به ابزاری برای پیشبرد برخی از سیاست های داخلی خود تبدیل کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس