سران آمریکا و ژاپن درباره تنگه تایوان بیانیه صادر کردند

آمریکا و ژاپن برای نخستین بار بعد از ۵۲ سال، به طور مشترک و با هدف به چالش کشیدن چین، درباره آبراه کلیدی تنگه تایوان، موضع گیری کردند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به طور حضوری میزبان «یوشیهید سوگا» نخست وزیر ژاپن بود.

بیشتر بخوانید:

ورود ۲۵ جنگنده چینی به خاک تایوان

گفته می شود که محورهای گفتگو میان طرفین، به طور عمده بر روی چالش های به زعم آنها برخاسته از سوی چین و کره شمالی متمرکز بوده است.

اما نکته قابل توجه آن است که در پایان دیدار، طرفین در بیانیه ای مشترک، بر اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان تاکید کردند.

ببینید:

عکس/ نمای هوایی زیبا از قایق‌های تفریحی در تایوان

این نخستین بار از سال ۱۹۶۹ به این سو است که سران آمریکا و ژاپن موضع گیری مشترکی را در باب مسئله تایوان اتخاذ می کنند.

سوگا در توجیه این اقدام مدعی شد که رابطه دو کشور به ویژه از بابت تامین امنیت منطقه ایندوپاسیفیک مهم است.

بایدن هم مدعی شد که طرفین بر اتحاد آهنین آمریکا-ژاپن که هدف از آن تضمین امنیت متقابل است؛ تاکید کرده اند و متعهد شده اند که در برابر چالش های به وجود آمده از سوی چین به ویژه مسائل مربوط به دریای چین جنوبی، دریای چین شرقی و کره شمالی همکاری کنند تا تامین امنیت ایندوپاسیفیک تضمین شود.

به گزارش مهر، این ادعاها در حالی مطرح می شود که ژاپن فقط در دریای چین شرقی ذی نفع است و به طور طبیعی باید از سایر مناقشات منطقه ایندوپاسیفیک نظیر مسئله تایوان و دریای چین جنوبی دور بماند.

اما تحت رویکرد چرخش به پاسیفیک آمریکا که هدف از آن مهار قدرت یابی چین از طریق دامن زدن به مناقشات مرزی پکن و سایر همسایگان است و به طور ویژه بر تحریک جریان های جدایی طلبانه مناطق تابع چین نظیر تایوان و هنگ کنگ متمرکز است؛ به ژاپن نیز به عنوان یکی از متحدان کلیدی واشنگتن در منطقه آسیا، نقشی ویژه اعطا شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس