وقتی فائزه هاشمی سخنگوی مکنونات قلبی مردان اصلاح‌طلب شد/ چه کسی کاسب تحریم است؟

فائزه هاشمی در یک گفتگوی مفصل شبانه در شبکه اجتماعی کلاب هاوس نیمه پنهان جبهه اصلاحات را نمایش داد.

سرویس سیاست مشرق-در شبی که مدیر برگزاری جلسه در کلاب هاوس سعی می‌کرد میهمانش را کنترل کند، فائزه هاشمی سنگ تمام گذاشت و بدون سیاسی‌کاری از چهره واقعی نهاد اجماع ساز و جبهه اصلاحات رونمایی کرد. او بدون بزک؛ روتوش و سانسور همه آنچه سال‌ها در سینه اصلاح‌طلبان حبس شده بود را در چند ساعت به زبان آورد.

اصلاح‌طلبان در طی ماه‌های گذشته با برگزاری جلسه انتخاباتی در بیت امام (ره) با ایجاد ظاهرسازی سطح ایمنی خودشان را بالابرده و طوری وانمود می‌کردند که بخشی از نظام هستند.

لیدر اصلاح‌طلبان در آخرین روزهای اسفند سال گذشته نامه‌ای منتشر کرده و در چند سطر آن خود را دلسوز انقلاب جا زده بود. آن نمایشنامه نویسی درحرکت انتحاری دختر هاشمی دود شد و به هوا رفت.

فائزه اولین بار نیست که بابیان جملاتی ساده و به‌ دور از تعارف‌های سیاسی جبهه اصلاحات را به هم می‌ریزد؛ آخرین بار پس اعلام ارادت خانواده هاشمی به ترامپ برادرش به صحنه آمده و سعی کرد او را وادار به عذرخواهی کند.

در آن روزها صادق زیباکلام در یک کنایه جالب‌توجه در توییتر می‌نویسد: «فائزه هاشمی نشانه رفته‌اند. درحالی‌که او، صادقانه همان چیزی را گفت، که در دل میلیون‌ها تن از هم‌وطنانش در انتخابات آمریکا بود: آرزوی پیروزی ترامپ. احساسشان، همچون خودِ فائزه هاشمی، این بود: حال که خودمان نمی‌توانیم هیچ تغییر و تحولی در ایران به وجود آوریم، و هیچ نوری و روزنهٔ امیدی در انتهای تونل سیاه سیاسی ایران به چشم نمی‌خورد، شاید ترامپ بتواند منشأ تغییر و تحولی شود. آبان ماه را فراموش نکرده‌ایم، که چگونه میلیون‌ها ایرانی، خیلی مشتاق‌تر از خود آمریکایی‌ها چشم به انتخابات آمریکا دوخته بودند.

زیباکلام اما شاید جزو معدود اصلاح‌طلبان صریحی باشد که در مواقعی سعی می‌کنند متهورانه مکنونات پنهان قلبی؛ آرمانی و تشکیلاتی خود را در رسانه و برای مردم بگویند و ازاین‌جهت هست که صراحتاً می‌گوید: «فرق فائزه هاشمی با بسیاری از مردان عالم سیاست، آن است که آنچه آنان در سینه‌دارند، او بیان می‌کند».

فائزه هاشمی از استراتژی جبهه اصلاحات رونمایی کرد: تحریم انتخابات؛ تسلیم در برابر بایدن و عبور از آزارگری به نام روحانی

پایان نمایش و شکستن سد سانسور اصلاحات

فائزه هاشمی در این جلسه اینترنتی با حضور بیش از 16 هزار شنونده در چند حرکت اصلاحات را ضربه‌فنی کرد.

فائزه هاشمی با هنرمندی هرچه‌تمام‌تر؛ صورت آرایش شده اصلاح طلبان را پاک کرد. دختر هاشمی این بار سد سانسور اصلاحات را شکست و نمایشی که قرار بود برای جبهه اصلاحات عاقبت خوشی داشته باشد، به تلخی تمام شد. سخنان جنجالی فائزه هاشمی سه شاه‌بیت اساسی داشت: تحریم انتخابات و تسلیم در برابر آمریکا و عبور از روحانی.

سوال اساسی آن است که آنچه فائزه هاشمی بر زبان آورد را چند اصلاح‌طلب می‌توانند محکوم کنند؟

1- تحریم انتخابات استراتژی اصلاحات!

فائزه هاشمی در بخشی از اظهارات خود با انتقاد از کارنامه حسن روحانی، گفت، حتی درصورتی‌که برادرم محسن هاشمی رفسنجانی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ باشد که او را قبول دارم، بازهم در این انتخابات شرکت نمی‌کنم و رأی نمی‌دهم.

او اضافه کرد ، عدم حضور من در این انتخابات به دلیل رد صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان در انتخابات نیست، چراکه شورای نگهبان صلاحیت نامزدها را رد می‌کند و رد کرده است. اما اعتراضم به اصلاح‌طلبان است که برای بقا در قدرت شاخصه‌های اصلاح‌طلبی را رها کرده‌اند.

فائزه هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسشی در خصوص تحریم انتخابات پیش از معرفی کاندیداها گفته است، اگر در دو ماه آینده کسی بیاید که بتواند آن شاخصه‌ها را داشته باشد، این شجاعت رادارم ارزیابی‌ام را تغییر دهم.

البته این دست سخنان تنها یک اظهارنظر سطحی از جانب فائزه هاشمی محسوب نمی‌شود. اصلاح‌طلبان بارها تهدید کرده‌اند؛ که اگر نامزد شش‌دانگ اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت نشود انتخابات را تحریم می‌کنند!

آذر منصوری نائب رئیس جبهه اصلاحات دراین‌باره می‌گوید: اگر نامزد حزب اتحاد تأیید صلاحیت نشود قطعاً انتخابات را تحریم خواهیم کرد[1]

عماد بهاور عضو نهضت آزادی و از اعضای جبهه اصلاحات از دیگر اصلاح‌طلبانی است که تهدید نظام به تحریم را استراتژی قطعی اصلاح‌طلبان قلمداد کرده و در پاسخ به سؤالی درباره آینده انتخابات می‌گوید: اگر قرار نباشد پیروز شویم، به صحنه نمی‌آییم. البته. دبیر تشکیلات نهضت آزادی و عضو ارشد محفل تصمیم سازی اصلاح‌طلبان نگفته است که قرار است چگونه به صحنه بیایند که حتماً پیروز انتخابات شوند! پاسخ به این سؤال را به آینده موکول می‌کنیم.

فائزه هاشمی از استراتژی جبهه اصلاحات رونمایی کرد: تحریم انتخابات؛ تسلیم در برابر بایدن و عبور از آزارگری به نام روحانی

2-تسلیم در برابر آمریکا چه ترامپ چه بایدن!

فائزه هاشمی در بخشی از سخنان خود می‌گوید: فرقی ندارد چه کسی بر سرکار آید هرکسی که آمد باید مسئله آمریکا را حل کند، بحث من شرایط کشور است، نه آدم‌ها

اصلاح‌طلبان بارها با شیوه‌های مختلف تمایل خود را به آمریکایی‌ها و البته تحریم‌های فزاینده نشان داده بودند. سال ۱۳۹۵ جمعی از اپوزیسیون خارج نشین که عمدتاً از دوستان سابق جریان اصلاح‌طلب هستند، در نامه‌ای خطاب به ترامپ که هنوز روی کار نیامده بود، خواستار فشار حداکثری به ایران با افزایش تحریم‌ها شدند و ترامپ هم دقیقاً بر اساس همان پیشنهادها، بی‌سابقه‌ترین فشارهای تحریمی را علیه ملت ایران وارد کرد.

فشارهای تحریمی‌ای که بعدها ترامپ را به این سمت برد که پیشنهاد مذاکره به ایران برای اخذ امتیازات بیشتر را بدهد و با استقبال اصلاح‌طلبان داخلی هم مواجه شد.

خردادماه ۹۷ جمعی از اصلاح‌طلبان که غلامحسین کرباسچی، احمدی منتظری، ابوالفضل بازرگان و نیز اپوزیسیونی خارج از کشور ازجمله جمیله کدیور، رضا علیجانی از آن جمله بودند، با دستاویز قرار دادن وضعیت نابسامان و آشفته اقتصادی کشور و دامن زدن به نگرانی‌ها و نارضایتی مردم از این اوضاع همسو با راهبرد فرافکنی دولت درصدد توجیه و القاء ضرورت عقب‌نشینی نظام از سیاست‌های اصولی خود و تن دادن به خواست دونالد ترامپ برای مذاکره مجدد شده بودند.

فائزه هاشمی از استراتژی جبهه اصلاحات رونمایی کرد: تحریم انتخابات؛ تسلیم در برابر بایدن و عبور از آزارگری به نام روحانی

اخیرا جبهه اصلاحات نامه‌ای به بایدن نوشته و از او خواسته است تا هر چه سریع‌تر به برجام بازگردد و فرصت سوزی نکند[2]

در نامه این نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان تصریح‌شده است: شما (جو بایدن) به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور اوباما امضاکنندگان این توافق‌نامه و متعهد به آن شناخته‌شده‌اید و امروز بسیاری از چهره‌هایی که در شکل‌گیری برجام مؤثر بوده‌اند را در سیستم همکاران خوددارید.

در بخش دیگری از این نامه نگاشته شده است: ما زنان و مردان اصلاح‌طلب ایرانی با اعتقاد به صلح جهانی و تعامل سازنده بین ملت‌ها و دولت‌ها با همان معیاری که در برابر تمامیت‌خواهی‌های تاریخی در درون مرزهای ایران‌زمین ایستادگی کرده‌ایم، در هرکجای عالم اقتدارگرایی، تعدی و زورمداری را محکوم می‌دانیم؛‌ روا است از تجربه‌ها به‌درستی بیاموزیم و اشتباهات را مکرر نکنیم.

در بخش دیگری از نامه جبهه اصلاحات ایران به رئیس‌جمهور آمریکا آمده است: جناب آقای رئیس‌جمهور! ما بیش از این مطابق تکلیف و حقوق شهروندی بارها نظرات و توصیه‌های خود را در باب پاسداری از فرهنگ گفت‌وگو و پرهیز از فرصت‌طلب در حوزه سیاست خارجی خطاب به رهبران و مقامات کشور متذکر شده‌ایم.

ً غلامحسین کرباسچی در یک مصاحبه اصل وجود نامه را تأیید کرده است.[3]

3-عبور از آزارگری به نام روحانی

فائزه هاشمی در بخش مهمی از سخنان خود روحانی را فردی مزاحم خواند که باعث شد که اصلاح‌طلبان دیگر میان بد و بدتر انتخاب انجام ندهند. یکی از حاضران پرسید از فائزه پرسید: آیا بهتر نیست بین گزینه‌های «آزار رسان» مانند مجلس یازدهم و «بی‌خاصیت» مانند «مجلس دهم و دولت حسن روحانی» به بی‌خاصیت‌ها رأی بدهیم. هاشمی در پاسخ گفت، رأی دادن به بی‌خاصیت‌ها، ادامه رأی دادن بین بد و بدتر است. البته به نظرم دولت حسن روحانی در برخی از موارد آزار داده است.

پیش‌ازاین اصلاح‌طلبان از دولت روحانی بانام‌های نا متعارفی چون رحم اجاره‌ای یا نامزد نیابتی نام‌برده و حالا از واژه‌ای جدید به نام مزاحم آزارگر ابداع کرده اند. مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالاری و حسین کمالی از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان ازجمله مهم‌ترین افرادی هستند که پیش‌ازاین در پاسخ به «مشرق» ادعا کرده‌اند که روحانی نامزد موردعلاقه آن‌ها نبوده و او را تحمل کرده‌اند، حالا فائزه هاشمی یک‌قدم جلو گذاشته و رئیس دولت تدبیر را آزارگر می‌نامند.

فائزه هاشمی از استراتژی جبهه اصلاحات رونمایی کرد: تحریم انتخابات؛ تسلیم در برابر بایدن و عبور از آزارگری به نام روحانی

بدون تعارف با اصلاح‌طلبان

احتمالاً اصلاح‌طلبان از همین امروز آماده‌شده‌اند تا هر نوع انتساب فائزه هاشمی به خودشان را تکذیب کنند، می‌توان بدون تعارف‌های سیاسی از آن‌ها پرسید کدام‌یک از سخنان دختر هاشمی با منویات درونی اصلاح‌طلبان تعارض دارد؟ واقعیت آن است که آنچه فائزه گفت و همه آنچه بر زبان نیاورد، بخشی از واقعیت ایدئولوژیک جریان اصلاحات است که در طی سال‌ها پوست‌اندازی کرده و حالا به‌صورت عریان پیش چشم همه قرار دارد. به‌راستی باید از اصلاح‌طلبان پرسید: در میان این‌همه هیاهو سازی، مردم محروم و مستضعف چه جایگاهی در میان آن‌ها دارند؟ اساساً قشر اصلاح‌طلب از خود بپرسند که دغدغه‌شان در این کشور چیست. آیا آن‌ها رفتارشان در مجلس ششم یادشان مانده است؟ آن زمان که هم قوه مجریه و هم مقننه در اختیارشان بود اما هیچ‌گاه به موضوعات اساسی مانند معیشت مردم، تورم، اشتغال، مشکلات جوانان و صدها مشکل دیگر نپرداختند اما تا بخواهی بر سر مسائل پوچ در مجلس بر سر هم زدند و وقت و عمر مردم و بیت‌المال کشور را تباه کردند.

وکیل دختر هاشمی در جریان این گفتگو در اظهارنظر عجیبی گفت: آمده‌ام به این جلسه تا فردا بتوانم در دادگاه از فائزه دفاع کنم! البته هر شهروندی در برابر قانون مسئول است؛ فائزه هاشمی بیش از آنکه محکوم یک دادگاه قضایی باشد؛ دادستان محکمه وجدان اصلاح‌طلبان است، آن‌ها باید پاسخ دهند, فاصله‌شان با فائزه هاشمی چقدر است؟

فائزه هاشمی از استراتژی جبهه اصلاحات رونمایی کرد: تحریم انتخابات؛ تسلیم در برابر بایدن و عبور از آزارگری به نام روحانی

فائزه هاشمی از استراتژی جبهه اصلاحات رونمایی کرد: تحریم انتخابات؛ تسلیم در برابر بایدن و عبور از آزارگری به نام روحانی

فائزه هاشمی از استراتژی جبهه اصلاحات رونمایی کرد: تحریم انتخابات؛ تسلیم در برابر بایدن و عبور از آزارگری به نام روحانی

فائزه هاشمی از استراتژی جبهه اصلاحات رونمایی کرد: تحریم انتخابات؛ تسلیم در برابر بایدن و عبور از آزارگری به نام روحانی


[1] https://www.borna.news/fa/tiny/news-1143423

[2] https://www.farsnews.ir/news/14000116000580

[3] https://www.mashreghnews.ir/news/1203409

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    24 10
    فقط آقای رئیسی
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      22 9
      سعید محمد
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      10 5
      همیشه اصلاح طلبا برای قدرت گرفتن از مردم سواری گرفتن و همیشه هم یک قدم از مردم عقب بودن. یادتون نره که حتی انتخاب خاتمی هم موجی بود که مردم اول راه انداختن و بعد یه عده برچسب اصلاحات رو به خودشون نسبت دادن. اصلاح طلب یک قدم همیشه از مردم عقب تره.
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      4 6
      فقط سردار محمد فدایی داریییییییییییییییییی سردار عزیز
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    27 7
    از جناب خان بیشتر خنده دارن اینا
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      16 6
      بی جا نیست که مردم به این جماعت لقب اصلاح طلبان تهوع آور را داده اند!
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    11 5
    واقعیت اصلاحات همین سوال بود که پرسیدید: سوال اساسی آن است که آنچه فائزه هاشمی بر زبان آورد را چند اصلاح‌طلب می‌توانند محکوم کنند؟
  • زمانی DE ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    10 15
    با یک سری استدلال شیک قشنگ فائزه هاشمی رو بستین توی جبهه اصلاحات دمتون گرم
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      18 5
      اون از اول اونجا بسته شده بود !
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    18 6
    همین فرمون رو برن خوبه. وقتی رای نیارن دیگه چه طوری میخوان در برابر بایدن تسلیم شن. شعورشون انقدر نمیرسه که به خودشون گل نزنند، بعد میخوان مملکت اداره کنند.
    • DE ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      1 6
      دادن نظرات ضد مهدویت و حمایت از بهائیت و ضد دین و شریعت از روی غرض و برای خوش خدمتی بدشمن از هنرهای ایشون و خاندانشون تا حالا بوده
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    23 5
    مدیران دست پرورده هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند.
  • امین پژومان IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    15 5
    من نمیدونم این خانم چی فکر میکنه؟ یعنی ایشون فکر میکنه اگه رای نده جمهوری اسلامی سقوط میکنه؟ ایشون فکر میکنه کیه؟ یکی نیست به این خانم بفهمونه که اگه این انقلاب نبود امثال شماها......... ادم هایی مثل این خانم حتی ارزش جواب دادن هم ندارند، بیخیال
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    13 7
    اصلا این خانم در چه حدی هست که او را مطرح می کنید او از خدا می خواهد این اخبار را بزنید تا دیده شود سایت محترم مشرق : تو را به خدا انها را ول کنید تا در انزوا تلف شوند
  • FR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    13 5
    اصلاح طلبان تهوع آور......
  • ناشناس IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    19 6
    انشاالله نسخه این قوم مفسد تهوع آور (افساد طلبان افسار گسیخته) توسط خودشون پیچیده میشه
  • گمنام IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    8 6
    من واقعا متوجه نمیشم چرا یه خرابکار ... توی نظام اسلامی باید راست راست بچرخه کسی هم کاری بهش نداشته باشه !؟
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    1 5
    !!!
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    15 6
    اگر توانستید به مگس‌ها بفهمانید که گُل از زباله بهتر است، می‌توانید به خائنین مملکت « اصلاحاتیها» بفهمانید وطن از ثروت بهتر است . ارنستو ال چه‌گوارا
  • محمدایوب IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    6 3
    خداوند بصیر است وعادل. خانواده این زن به برکت انقلاب از ده کوره ای به نام بهرمان صدقه سر خون شهدا به الاف وعلوفی رسیده اند وخوشی زیر دلشون زده. برعلیه انقلاب ورهبری گردن کشی میکنه.
  • امیر NL ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    4 3
    اصلاح طلب در جامعه قطب خیاتت هستنتد خانم فائزه هاشمی و اقایان تاج زاده ها اولین کاری که باید کرد باید مرز ها ی کشور را بست ، و اعلام وصول برک مالیاتی آنها و خانواده اتها از ده سال پیش به ابن طرف هست و در کنارش اوردو کار و یک سری خانه های مهر که اقای احمد نجات درست کرده برای این عاشقان انقلاب و اصلاح طلب و اصول کرا ...
  • حسين DE ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    6 3
    اصلاح طلبان چه بخواهند چه نخواهند اين فائزه هاشمى سمبل نوع نگرش جريانات و طيفهاى همگن و ناهمگن اصلاح طلبان است، (از كوزه همان برون تراود كه در اوست) .
  • ح ر IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    7 4
    چرا کسی این ها را جمع نمی کند
  • DE ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    5 5
    فائزه هاشمی : تحریم انتخابات؛ تسلیم در برابر بایدن و عبور از مزاحمی به نام روحانی. خخخ عجب منگولهایی هستند اینها اول انقلاب یا هنوز بدنیا نیومده یودندیا پستونک میخوردند حالا شدندتهلول گر. آخه در تسلیم مقابل بایدن شدن به گرد روحانی نمیرسید کجا روحانی مزاحمه اون سرعتش از شماها در تسلیم شدن خیلی بیشتره اگه میگذاشتند شده بود .بچه برو دندونهای شیریت رو مسواک بزن زیادی شکر خوردی پوسیدگی دندانها را همراه دارد مغزهاتون که سالهاست پوسیده است.از بس شکری و شتری فکر کرده اید
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 3
    ایشون مسیری خودکشی سیاسی رو به اصلاح‌طلبان پیشنهاد کرده مسیری که قبلا بازرگان و بنی صدر پیش گرفتند.
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    5 5
    چهل سال عمر ملت زیر سایه سیاست خاندان این موجود سوووووخت ای خدااااا
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 5
    چقدر ساده ايد پدر ايشون باعث حفظ اين نظام بود بريد تحقيق كنيد اين خانوم خودشو روشنفكر نشون ميده برام عجيبه
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    4 5
    فاعزه نماینده بایدن واسرائیل درایران.نظام خیلی بااینها مماشات مینکنه
  • حسي US ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    1 4
    فاعزه نماینده بایدن واسرائیل درایران. چرا کسی این ها را جمع نمی کند?
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 4
    از گفته های مقاله اینطور به نظر میاد که هدف اصلاح طلب ها تکرار اغتشاشات سال 88 است، یا پیروزی یا آتش سوزی با استفاده از تاکتیک های سیا که در اربیل عراق از سیا یاد گرفته اند و در آبان 98 تمرینش را کرده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس