کد خبر 1203545
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
زمین خواری و کوه خواری در مازندران

چندی پیش تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که هرکس با مشاهده آن به یاد کوه‌خواری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز می‌افتد. تصویری از یک ساختمان چند طبقه که برای احداث آن یال کوهی سرسبز را تراش داده اند.

به گزارش مشرق، چندی پیش تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که هرکس با مشاهده آن به یاد کوه‌خواری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز می‌افتد. تصویری از یک ساختمان چند طبقه که برای احداث آن یال کوهی سرسبز را تراش داده و بخش زیادی از آن را تخریب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کوهخواری به بهانه ایجاد گردشگری

بسیاری از کاربران فضای مجازی با انتقاد از این تصویر، از قوه قضاییه خواستار تخریب این ساختمان شدند و برخی از رسانه‌های معاند نیز این تصویر را دست‌مایه حمله به نهادهای جمهوری اسلامی قرار دادند.

با پیگیری‌ خبرنگار فارس در خصوص قانونی‌بودن یا نبودن این ساختمان، روشن شد که این عکس مربوط به سال‌ها پیش بوده و این ساختمان در حال حاضر با پروانه کارخانه چای در منطقه سرچشمه لاهیجان در حال فعالیت است.

ماجرای ساخت‌وساز عجیب و غریب در دل کوه +عکس

کارخانه چای سرچشمه تمام مجوزات لازم را دارد

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در توضیح تصویر منتشر شده در فضای مجازی اظهار کرد: تصویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به چند سال گذشته بوده و مربوط یک کارخانه چای می‌شود که از سال ۹۳ مجوزهای لازم را دریافت کرده است.

وی افزود: اصل مجوز از سوی سازمان جهاد کشاورزی صادر می‌شود منتهی برای صدور مجوز کارخانه چای استعلامی از سازمان چای انجام می‌شود و سازمان چای نیز بنابر نیاز منطقه و ظرفیت برگ سبز منطقه موافقت خود را اعلام می‌کند و پس از آن جهاد کشاورزی پروانه مربوطه را صادر می‌کند.

فاصله زیادی کارخانه چای تا مزارعه چای مشکل اساسی چایکاران

رئیس سازمان چای کشور بیان کرد: منطقه سرچشمه لاهیجان از لحاظ تولید چای برگ زیادی داشته است و هرساله چایکاران برای تحویل چای خود مجبور بودند چای خود را کیلومترها حمل و به نزدیک‌ترین کارخانه تحویل دهند که در این بین از برگ سبز چای از لحاظ کیفی دچار مشکل می‌شده است.

جهانساز با بیان اینکه کمیسیون تبصره یک امور اراضی باتوجه به نیاز جامعه مجوزهای لازم را صادر می‌کند گفت: ضابطه کارخانه چای این است که در کوتاهترین فاصله به تولید چای احداث شود چرا که نگهداری و حمل چای برای چایکاران مضیقه ایجاد می‌کند؛ بنا بر نیاز منطقه سرچشمه لاهیجان به کارخانه چای، سازمان چای در سال ۹۳ با احداث این کارخانه موافقت می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: این کارخانه مدت دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و با شروع فعالیت مشکل چایکاران منطقه را مرتفع کرده است به طوری که در سال ۹۸ حدود ۶۶۰ تُن برگ سبز چای و در سال ۹۷ بالغ بر ۷۵۰ تُن برگ سبز چای از چایکاران تحویل گرفته است و جزو کارخانه‌های فعال منطقه به شمار می‌رود.

کارخانه چای باعث اشتغالزایی شده است

رئیس سازمان چای کشور گفت: این کارخانه در منطقه باعث رشد اشتغال زایی شده است و شرایطی فراهم کرده است که چایکاران چای خود را در کوتاهترین زمان ممکن و بدون اُفت کیفیت به کارخانه تحویل دهند.

جهانساز در توضیح دلیل هجمه‌ها بر این کارخانه چای گفت: به نظر می‌رسد انتشار چنین تصاویری که مربوط به سال‌های قبل است جز گمراه کردن مسئولان سود دیگری ندارد چراکه با انتشار این تصویر افراد متصور می‌شوند که تغییر کاربری در این منطقه رخ داده است و باید دستگاه‌های مربوطه برای پیگیری موضوع ورود کنند.

چرا تصاویر امروز کارخانه را نشان نمی‌دهید؟

وی در ادامه افزود: چرا تصاویر امروز این کارخانه که فعالیت این کارخانه را نشان می‌دهد و کشاورزان و کامیون‌ها برای تحویل چای در کنار کارخانه صف بسته‌اند در فضای مجازی منتشر نمی‌شود و تصاویر چند سال گذشته این کارخانه هر چند مدت در فضای مجازی مننتشر می‌شود.

ماجرای ساخت‌وساز عجیب و غریب در دل کوه +عکس

بنابر قانون نیز ساخت این کارخانه مشکل قانونی ندارد و منطبق بر قوانین موضوعه کشور است و کمسیون تبصره ۴ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها نیز تصریح دارد که احداث گلخانه‌ها،‌ دامداری‌ها، مرغداری‌ها، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه‌های صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها بهینه‌کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی‌شود. بنابراین موارد مذکور از شمول تغییر کاربری‌های غیرقانونی مستثنی بوده و با رعایت ضوابط زیست‌محیطی با موافقت سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها بلامانع است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    70 3
    اشتغال زایی دلیل بر تخریب منابع طبیعی نمیشه. موافقم اما اصلا دلیل خوبی برای اون احداث نیست. با این حساب هرکسی بهونه نزدیکی فلان و بهمان رو بیاره بهش مجوز تخریب کوه و جنگل و مراتع و ساحل و غیره رو میدین دیگه نه؟ خیلی خب!
    • وطن پرست DE ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      24 9
      از اون ور کوه افتادن یعنی همین. کل ساحل دریای خزر در چنبره ویلا های اقازاده هاست اون وقت یک دفعه گیر می دید به یک ساختمان تکی که برای خدمات پایین دستی به کشاورزان ساخته شده. همین طرز فکر احداث پالایشگاه رو صدها کیلومتر دور تر از محل استخراخ و در جایی که حتی اب کافی نداره توجیح می کنه. مشکل ما با کوه خواری هست. با ساحل خواهری هست با ویژه خوار هست نه با یک ساختمان فراروی محصولات کشاورزی در کنار مزرعه.
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      19 0
      درست میگی به جاش روی خطوط ریلی ویا بزرگراه هایی که سرعت دسترسی کشاورزان ویا باغ داران و... به شهرک های صنعتی را باقیمت ارزان فراهم کنند.هم زیرساخت برای عموم میشه، هم رساندن زیرساخت های اولیه(اب ،گاز، برق و....) برای صنعت را با مشکل مواجه نمی کنه.هم نظارت بر تولید راحت تر خواهد بود و هم الودگی زیست محیطی برای مناطق مختلف در کشور ایجاد نمیشه.هم چهره منابع طبیعی به بهانه های واهی نابود نمیشه.
    • و IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
      0 0
      برای پیشبرد خلاف خیلی راحت برای مجوز دم بالا بالا ها را می بینند .مملکت نجومی بگیرانه.اسفند دودکنند
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    18 0
    مال خودشونه
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    10 3
    چایکاری در شمال خیانت به بشریت است ....تونل آب از دریای عمان به عمق فلات ایران بزنن و آب بندازن تو کویر لوت و خشکی بین لوت و عمان را اینقدر چای بکارن تا چایدونشون پاره بشه ....بدلیل بارندگی بالای شکل گرفته در منطقه هم نیازی به آبیاری نخواهد داشت ....اینجوری هزینه تولید پایین میاد نه با کوه خواری و جنگل خواری.....
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      0 1
      منشا بسیاری از آب شمال هم از جنوب البرز و زاگرس هست. به عنوان مثال یک ملیارد متر مکعب آب از کرج و کردستان و آذربایجان به سفیدرود می ریزد و وارد دریای کاسپین می شود
    • محمد IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
      3 0
      به همین راحتی آقا پسر. آب بندازن تو کویر لوت
  • محمد IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    26 0
    کافی است سری بزنید به منطقه کندلوس (نیوکندلوس) تا ببینید با مراتع چه کار کردند
  • محمد IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    11 0
    نظر نداریم وقتی قانون دور زده میشه استان مازندران تادلت بخواد کوهخواری جنگل خواری وغیره هست
  • محمد رضا IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    13 1
    اقای جهانساز سلام اولا خدمت شما عرض کنم .که ظاهر قضیه از لحاظ قانونی :مجوز ها با پارتی باز ی گرفته شده که درست هستش از لحاظ زیست محیطی ولی نه: چون به ارتفاع 10 متر دل کوه را خاک برداشت کرده ک که میلیارد ها تومان پول خاک گرفته و فروخته و به محیط زسیت اسیب شدید زده که بعدها باعث رانش زمین میشه : و باعث تخریب بوته های چای شده و به جنگل و طیبعت ضربه زده. اقای جهانساز: شما فرمودید که باعث اشتغال شده: گی گفته اکثر کشاوزران :باغات چای را رها کرده اند : چون سازمان شما پول چای را به مدت طولانی تا حدود یک سال دیگر پرداخت می کنند و یا ا صولا زمین ها را به تهرانیها می فرشند که در ان ویلا درست می کنند. شما کشاورزی را نابود کردید اقای جهانساز : اینها به دلیل مدیریت ضعیف شما ها هستش . یک مدیر باید مثل سردار سلیمانی باشه. توی اتاق نشستی اصلا بیرون نمیای که کشاورز چه میگه. دنبال اشتغال نباش دنبال این باش که چای از خارج وارد نکنند.
  • حمید IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    6 1
    یکعده سودجو دارند طبیعت کشور مفت می خرند و گران می فروشند.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    5 0
    اقازاده ها...
  • علیرضا حیدری AT ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    5 0
    متاسفانه اظهارات ایشون کذب محضه . من ساکن گیلانم چندروز پیش همین امر نظر منو جلب کرد . دررابطه با کارخانه چای ایشون صحیح میگن مربوط به سال ۹۳ میشه اما فاز دوم در حال خاضر در دست انجامه و مشغول تراش کوه وجاده سازی هستن
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    11 0
    موضوع این نیست که چی احداث کرده اید بلکه این است که چرا محیط زیست را تخریب کرده اید.به فرض که برای کارخانه چای مجوز داشته اید، برای از بین بردن جنگل هم مجوز داشته اید؟ برای غارت هزاران متر مکعب خاک حاصل خیز که احیای مجدد آن صدها سال زمان میبرد هم مجوز داشته اید؟شما مردم رو چی فرض کرده اید؟!
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    1 0
    مجوز غیرقانونی.هرکسی به هر دلیلی مجوز ساخت وسط کوه و جنگل را داده خلاف قانون بوده.همچین میگه چندین کیلومتر فاصله بوده تا کارخونه انگار میرفتند سیستات بلوچستان !از مزرعه تا کارخونه مگه دو ساعت راه بیشتر میشه تو شمال که چای خراب بشه!؟
  • محمدایوب IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    4 1
    باید پیگیری کرد دید دم صاحب آن به چه کسی وصله. بیخودی که مجوز نمیدن.
  • روح اله امینی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    12 0
    یعنی اگه دلسوزی تو این مملکت باشه سریعا دستور تخریب اینجارو صادر میکنه و سریعا 1000 درخت میکاره اینجا ادم حسابی میخای مار خیر کنی و شرکت تاسیس کنی این همه بیابون خدا و اینهمه جا چرا تو دل جنگل و کوه نه به فساد
  • دلسوز IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    9 1
    آخی!،پس رسانه های معانددارن فتوشاپ میکنن و اصلا مردم نمیفهمن زمین خواری چیه!!! این بهش میگن ادج وقاحت و رذالت
  • میلاد شعبانی IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    5 0
    این عکس کوهخواری واقعی بوده و کارخانه چای نیست بلکه در مکان دیگری احداث شده. در دهستان چماچاء شهرستان شفت بعضی از میلیاردرها، باغهای چای و جنگل را تخریب و اقدام به ساخت بناهای لاکچری کرده اند.دسترسی آزاد ما گیلانیان به دریا را هم کاملا محدود کرده اند.
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    5 0
    راحت بگین ماسیبیلمون چرب شده و به مردم عادی ربطی نداره خیال مردم رو راحت کنین بره پی کارش. آخه نیست مراتع وجنگلها سرجهازی ننه تون بوده ..‌..
  • محمد IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    5 0
    در تبصره ۴ که نام برده شده،نگفته که تخریب ایرادی نداره،میگه تغییر کاربری محسوب نمیشه. یعنی وضعیت ظاهری تغییر کنه اشکال نداره ولی تخریب ،چرا حتما اشکال داره.
  • حسین IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    2 0
    پدر اب و خاک کوه جنگل بیابون در اوردن به هزار بهونه کشور به این وسعت نیاز نداره این همه سرمایع خراب کنن که روی ویرانی متایع یگه بپوشونن کجای قانون نوشته همجا که تخریب کردن یا واگذار کردن کسی هم هیچی نمیگه اینها هم مثل مو ش افتادن تو انبار گردو کشور رو نابود کردن از نظر تاریخی و جعرافیایی ایران رو وارونه کردن کاری کردن که ملت فقط دنبال مشکلات زندگیشون باشن اینها هم بچاپن و بفروشن و خراب کنن والا یکسال دیگه افغانیها هم تو ایران زندگی نمیکنن مردم بیدار باشید چه داره بسر اینده فرزندانمان و کشور میارن
  • احمد IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    7 0
    ملت شما به حضرت عباس ببینید چه به روز ایران دارن میاران کشور نابود کردن اینها نه از تاریخ وتمدن و فرهنگ هیچی نمیدونن فقط روری دارن به یه بهونه روی خرابکاری خوشون میپوشونن کجای دنیا ایجوری هست عراق و افغانستان هم اینجوره کجای دنیا اب از دریا ببرن تو کویر میدونید چقدر پول لوله گذاری و کندن کوه و تل و تپه میشه بیهوده ملت خواب کردن
  • انقلابی IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    الان چیزی پر درامدتر از ساخت وساز وجود ندارد بچه های اختلاسگران باید جای پول را خرج کنند
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    این فقط درد استانهای شمالی نیست بیایید ببینیددرلرستان چه بلایی با کوه وطبیعت بخصوص دردهستان گودرزی بروجرد آورده اندوطبیعت رابه بهانه ی ایجاد مجتمع گاوداری نابود کرده اندکه حتی هیچ سودی برای مردم بومی هم ندارد
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    اگر کمی بیشتر در اتاق فکرشان تامل میکردند راه بهتری از خراب کردن طبیعت پیدا میکردند. آیندگان خواهند دید این منطقه بکر بعدها به چه چیز بدل خواهد شد. .
  • حسن سپهری IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    مطمئن هستید که کارخانه است . بیشتر شبیه خانه است که تغییر کاربری داده . بعد از مدتی که آبها از اسیاب افتاد .کارخانه سر از جای دیگر در نیاورد؟
  • مهیار IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    کارخونه چند وقت دیگه جمع میشه و زمینش به خدا تومن فروخته میشه
  • حافظ IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    چرا هزارویک دلیل بیهوده می‌آورید طبیعت باید به نسل های بعدی هم برسد یعنی جا قحطی بود تودل این طبیعت بکر کارخانه
  • طاها IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    اشکالش‌ چیه‌ بذارید‌ باشه‌ وقتی‌ چند‌ نفر‌ بیکار به‌ کار‌ گرفته شه‌ چه‌ عیبی‌ داره
  • مهدی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    این دلیل نمیشه که تحت عنوان کارخانه چایی بیاین کوهو بکنید و سوله بسازید ، در ضمن اون عکس ویلای مسکونی بود نه کارخانه چایی اصلا این عکس مال جای دیگست مردم خر فرض کردید؟
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    همه داشته های این مملکت را نابود کردند از زمین و جنگل بگیر تا دشت و کوه و محیط زیست و حیات وحش را نابود کردند و محیط بانان را می کشند و جنگل‌ها را تخریب می کنند که خدا نابودشان کند این سران مملکت را که این کشور را. تحت المسامحه خود قرار داده اند و هر روز حزب ها برای هم شاخ و شانه می کشند و در راس کشورند باید همه شان را اعدام کرد
  • محمد IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    2 0
    ساختمان چای در دل کوه واقعن عجیبه فکر کن فردا این ساختمان میشه مجتمع مسکونی و بعد هم یه چیزی مثله لواسان بعدم خیر بخشهای استانداری و شهرداری لایجان برای عبور از راه های خلاف؟؟؟؟؟!!!!!
  • فاطمه IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    خداییش یک جوری نوشتی مال سال۹۳که انکار ازیک قرق پیش حرف میزنید بعدش دلتون اومد جایی به این سرسبزی وبکر را به اسم اشتغال چند نفر اینگونه تخریب کنید آیا کسی که مجوز بشما داد فقط هدفش کمک به مردم اون منطقه بوده ؟!!!!وفکر نکرد آثار تخریبش برای همیشه بلای این سرزمینه؟ فقط میگم خدا. خدا. خدا
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    عجب...شاید بتونید این تخلف آشکار رو اینجور برای ملت ایران توجیح کنید ولی ما مردم همون شهر میدونیم جریان چیه
  • یوسف IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    نظرات دوستان رو دیدم. .فرهنگی هستم و زاده و بزرگ شده همین روستا هستم . واقعا کارخانه چای هست و در سال 93 ساخته شده. وهیچ تغییر کاربری صورت نگرفته و برای کشاورزان چای کار این منطقه یه نعمت است که خیلی راحت محصول چای رو تحویل این کارخونه میدند . کلام اخر این که اگر مطلبی رو می خواهید. انشتار بدید واقعا جستجو یا از مردم اون منطقه سوال کنید ، اونوقت نظر بدید تا خدا نکرده باعث تشویش اذهان مردم نشوید .در ضمن حرف اقای جهان ساز رییس سازمان چای کاملا درسته ممنونم
  • 56م IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    چرا چرت میگی من سال 97 رفتم دنبال پروانه دامپروری از تمام ادارات استعلام گرفتم مشکل نداشتم بعدا فرستادنم تغیر کاریری . هرچند آخرش خسته شدم عطای جواز ب لقاش پس از ضرر ده میلیونی بخشیدم
  • م IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    تو ایران کافیه بند پ داشته باشی اونوقت قله دماوند میتونی بکنی ببری خونه با مجوز قانونی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس