کد خبر 120350
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸

با پایان مهلت دریافت آثار توسط دبیرخانه نخستین جشنواره فیلم ویدیویی، 10 عضو هیئت انتخاب کار انتخاب و ارزیابی فیلم‌های شرکت‌کننده را برای راهیابی به بخش‌های مسابقه جشنواره از فردا چهارشنبه آغاز می‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم ویدویی، اخبار امروز ستاد خبری این جشنواره به شرح زیر است.

ده عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه ایران و خاطره یاس‌ها از فردا آغاز به کار می‌کنند

این دو هیئت به صورت جداگانه ارزیابی آثار را برعهده دارند. این در حالی است که کار انتخاب آثار در بخش بین‌الملل جشنواره از هفته گذشته در حال انجام است.

محسن علی اکبری، طهماسب صلح‌جو، محمدهادی کریمی، وحید موسائیان و محمدحسین نیرومند در بخش مسابقه ایران و بهمن حبشی، مهدی عظیمی میرآبادی، محمدرضا فرجی، محمود گبرلو، سیدعلی اکبر محمودی مهریزی اعضای هیئت انتخاب این دو بخش را تشکیل می‌دهند.

بابائیان: امیدوارم این جشنواره باشکوه‌تر از فجر برگزار شود 

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی تهران؛ «داریوش بابائیان» با بیان این جمله افزود: تولید این فیلم‌ها باید قانونمند باشد و برگزاری جشنواره، فیلم‌های بی‌ارزش و بی‌محتوا را فیلتر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: جشنواره فیلم ویدیویی تهران نباید به گونه‌ای باشد که عده‌ای به فکر ماراتن و صرفا ساخت فیلم باشند و به خود اجازه تولید هر نوع فیلمی را برای جشنواره بدهند، چرا که برگزارکنندگان باید مقرراتی را وضع کنند که هر تولیدی با سطح پایین به جشنواره راه پیدا نکند.

بابائیان با توجه به اینکه درمقاطعی واقعا، فیلم‌های بی‌کیفیتی داشته‌ایم خاطرنشان ساخت: در سال‌های اخیر کارهای مناسبی تولید شده اما تله فیلم‌هایی که در مراکز استان‌ها تولید می‌شود بعضا، با عدم ارزیابی صحیح  ومطلوبیت همراه است.

وی همچنین اظهارکرد: باید نیاز مخاطب را با گستردگی و تنوع سلایقی که بوجود آمده، شناسایی کنیم و بنا به نیاز روز جامعه فیلم بسازیم تا بتوانیم نگاه مخاطب را با آثار تولید شده وفق دهیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه مخاطب‌پذیری در حوزه توزیع شبکه خانگی ارزیابی درستی ندارد، خاطر نشان کرد: امیدوارم این جشنواره با شکوه‌تر و جدی‌تر از فجر برگزار شود و به عنوان گام اول نتیجه مساعدی در پی داشته باشد.

مظفری: واقعا جای خالی این جشنواره حس می‌شد

مجید مظفری بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی تهران در گفت‌وگویی کوتاه با بیان این مطلب افزود: وجود جشنواره‌ها، باعث رشد فکری و فرهنگی هر جامعه‌یی می‌شود و میدانی است برای ارزیابی تولیدات یک ساله فیلم‌ها و تعامل دوسویه تولیدکنندگان و مخاطبین فیلم‌ها و سینما.

به گفته وی این بسترها باعث می‌شوند که هنرمندان و فیلمسازان با کارهای یکدیگر آشنا شوند، کمبودها و کاستی‌ها را بهتر ببینند، روی نقاط قوت آثارشان تامل کنند و در یک رو در رویی مستقیم با مخاطبینشان قرار گیرند.

مظفری، استقلال بخش فیلم‌های ویدیویی را از جشنواره فجر و برگزاری مستقل جشنواره را نقطه مثبتی در این عرصه  دانست و افزود: در خیلی از کشورهای دنیا بخش ویدیویی و تله فیلم‌ها به صورت مجزا از سینما و فیلم، دارای فستیوال مخصوص به خود هستند و این باعث می‌شود سازندگان تولیدات ویدیویی مکانی مشخص و دایمی داشته باشند برای ارایه کارهایشان وعلاوه برفستیوال و داوری‌هایی که روی آثارشان صورت می‌گیرد عرصه را برای تبلیغ اثر و شناساندنش به مخاطب و علاقمندان این فیلم‌ها باز می‌کند و در انتها، موجب بازاریابی و جذب سرمایه هم می شود.

وی ادامه داد: به نظر من این حرکت، حرکت درست و به جایی بود زیرا همانطور که می‌دانیم فرمت ویدیویی و سینمای خانگی و قاب تلویزیون مخاطبین خاص خودش را دارد و به علت فراگیربودن این رسانه‌ها و سهولت دسترسی خانواده‌ها در سراسر کشور و حتی، نقاط دور از دسترس به تلویزیون درجذب بیننده و بالابردن مخاطب بسیار گسترده‌تر و موفق‌تر است تا سینمای پرده. پس چنین گستردگی طبیعتا، نیاز به یک جشنواره مستقل داشت و این جای خالی احساس می‌شد.

مظفری با اظهار امیدواری از اینکه روزی کارگردانان جوان هم راهشان را به سینما باز کنند اضافه کرد: جشنواره فیلم ویدیویی تهران درکنار اهدافی که دارد می‌تواند مشوق خوبی باشد برای فیلمسازان جوان؛ و آثار برتر این عزیزان و استعدادهای خلاق این عرصه را شناسایی و حمایت کند و طبیعی است که برترها بالاخره، راهشان را به سینما باز خواهند کرد.

بازیگر فیلم‌های «سگ کشی» ،«کشتی آنجلیکا» و ...  گفت: امیدوارم نظم در جشنواره رعایت شود چرا که عدم نظام‌مندی هر جشنواره‌ایی باعث لطمه به آن می‌شود. پخش به موقع بلیط‌ها، اکران به موقع فیلم‌ها، تقسیم درست و عادلانه جوایز به اشخاصی که صلاحیت کسب جایزه را دارند و... به نظرمن از جمله نکاتی است که باید مدنظر برگزارکنندگان این جشنواره قرار گیرد.

مهرانفر: آثار ویدیویی در جشنواره فجر مظلوم و سایه‌نشین بودند

فرهاد مهرانفر فیلمساز گیلانی کشورمان گفت: جشنواره‌ها، فضایی هستند که می‌توانند مجموعه تولیدات یک سال سینمای ایران یا هر کشوری را به قضاوت و داوری بنشنید. وی در گفت‌وگو با روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی تهران با بیان این مطلب افزود: وجود جشنواره‌ها، اصولا، رگ حیاتی سینمای هر کشوری است زیرا می‌تواند هم جنبه آموزشی، تعالی و رشد سینما را بالا ببرد و هم اینکه ارتقای زیبایی‌شناسی از طریق همین جشنواره‌ها ممکن می‌شود.

کارگردان فیلم «قطعه زمستانی» و «شعله در باد» اضافه کرد: در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دلیل امتیازات برتری که فیلم‌های سی و پنج میلیمتری داشتند و کانون توجه داوران و مخاطبین سینما قرار می‌گرفتند، متاسفانه، بخش آثار ویدیویی مظلوم واقع می‌شد و به نوعی، در این هیاهو سایه‌نشین بود.

وی ادامه داد: من استقلال بخش آثار ویدیویی را در قالب جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی تهران مثبت می‌بینم زیرا موقیعت تولیدات ویدیویی که بعضا تحت عنوان تله فیلم ساخته می‌شدند به دلیل محدودیت‌هایی که امکانات سی و پنج دارد تهیه‌کنندگان خصوصی به صورت ویدیو کارها را تولید می‌کنند که این موضوع تا حدودی در این مقوله بلاتکلیف و ناروشن بود درصورتی که قابلیت‌های ویدیویی عرصه جسارت  است و برای فیلم‌ساز میدان خلاقیت بیشتری دارد و هنوز جای بیان مضامین تازه و نو وجود دارد و مسلما، در سرنوشت اینده سینما سیستم‌های دیجیتال پیشرفته‌تر،حتی، جایگزین خواهند شد. ما نمی‌توانیم این مهم را نادیده بگیریم.

مهرانفر با تحسین پیش بینی بخش خاطره یاس‌ها در جشنواره فیلم ویدیویی تهران افزود: مروری بر آثار تولیدی گذشته و ده سال تولیدات فیلم‌های ویدیویی دراین جشنواره بسیار کار درست و به جایی است چرا که ریشه یابی و مرور نقاط قوت و احیانا، ضعف این نوع تولیدات باعث رشد و تعالی سینما می‌شود. می‌توان گفت خیلی از اثار ارزشمند سینمای ایران در این ده سال ساخته شده است و با مدیوم ویدیو تولید شد و این شناخت لازمه هر پدیده یی است و در مورد جشنواره فیلم ویدیویی تهران نیز بخش مسابقه خاطره یاس‌ها ایده بسیار مناسبی بود.

مهرانفر پیشنهاد کرد: هیئت انتخاب اجازه باز شدن دایره‌های بیشتری را در این عرصه بدهد چرا که اگر قالب این آثار فرصتی برای نمایش داشته باشند هم، زمینه‌یی برای آسیب‌شناسی در سطح فرهنگی و هنری و اجتماعی ایجاد خواهد کرد و هم، از جنبه‌های زبان سینما و الگوهای ناب سینمایی و هنری و محتوایی و معناگرایی؛ و در انتها از خروجی این مجموعه آثار مسیر راستین برای این سبک و سیاق تعیین خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس