اردوغان: همکاری راهبردی‌مان با اوکراین را تقویت خواهیم کرد

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: همکاری‌های راهبردی‌مان با اوکراین را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد و هدف اصلی ما این است که دریای سیاه همچنان یک دریای صلح، آرامش و همکاری باشد.

به گزارش مشرق به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در نشست خبری مشترک با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود گفت: همکاری‌های راهبردیمان را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد و هدف اصلی ما این است که دریای سیاه همچنان یک دریای صلح، آرامش و همکاری باشد.

وی با اشاره به اینکه در دیدار با زلنسکی موضع اصلی خود در به رسمیت نشناختن الحاق کریمه (به روسیه) را تکرار کردیم، افزود: بار دیگر اعلام کردیم که از «پلتفرم کریمه» اوکراین که با هدف گرد هم آوردن جامعه بین‌المللی در خصوص شبه جزیره کریمه ایجاد شده، حمایت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: ارتقاء سطح زندگی برادران اهل کریمه‌ که مجبور به ترک وطن خود شده‌اند، مسئولیت تاریخی و بشردوستانه ماست.

اردوغان تصریح کرد: نسبت به پایان تنش نگران‌کننده، ادامه آتش‌بس و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو بر مبنای توافق مینسک امیدواریم. بحران موجود باید از طریق دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز مبتنی بر حفظ تمامیت ارضی اوکراین و حقوق بین‌الملل حل شود.

وی گفت: مأموریت ویژه نظارت بر اوکراین سازمان امنیت و همکاری اروپا به مسئولیتهای خود در راستای ایجاد ثبات و تداوم آتش بس در منطقه دونباس ادامه می‌دهد. تداوم بدون محدودیت فعالیتهای ماموریت ویژه نظارت بر اوکراین برای ما بسیار مهم است.

اردوغان همچنین با بیان اینکه صنعت دفاعی، بُعد مهم دیگری در روابطمان با اوکراین است، اظهار داشت: همکاری ما با اوکراین به هیچ عنوان به معنای تلاش علیه کشورهای ثالث نیست.

وی افزود: در سایه تجربیات سال گذشته و همچنین واکسیناسیون گسترده، امسال نیز در یک محیط امن میزبان دوستان اوکراینی خواهیم بود. معتقدم با امضای هرچه زودتر توافقنامه تجارت آزاد، به هدف حجم تجارت 10 میلیارد دلاری به‌سرعت دست خواهیم یافت.

اردوغان ادامه داد: اینکه حجم تجارت ما با اوکراین از اپیدمی در سطح محدود متاثر شده است، نشان می‌دهد که اقتصادهای دو کشور یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

زلنسکی: کی‌یف و آنکارا در قبال تهدیدات امنیتی و پاسخ لازم به این تهدیدات دیدگاه یکسانی دارند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در این نشست خبری در استانبول اعلام کرد: صنایع دفاعی نیروی پیشران شراکت راهبردی ما است.

وی به اهمیت آزادسازی تجارت میان ترکیه و اوکراین اشاره کرده و گفت: افزایش چشمگیر حجم تجارت دوجانبه با امضای توافق تجارت آزاد امکان‌پذیر خواهد بود.

رئیس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه در دیدار با اردوغان اقدامات مشترک در برابر مشکلات در دریای سیاه را به‌طور دقیق بررسی کرده‌اند، اظهار داشت: کی‌یف و آنکارا در قبال تهدیدات امنیتی و پاسخ لازم به این تهدیدات دیدگاه یکسانی دارند.

زلنسکی گفت: برای حمایت ترکیه از برقراری مجدد حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین اهمیت زیادی قائل هستیم. از اینکه رئیس‌جمهور اردوغان گفت، این حمایت ادامه دارد و نگرش ترکیه در قبال این موضوع تغییر نخواهد یافت، خوشحال شدم.

وی همچنین تصریح کرد: با رئیس‌جمهور اردوغان همکاری‌ها در زمینه هواپیماسازی را نیز بررسی کردیم. هدف ما در این زمینه راه‌اندازی پروژه‌های ملموس، تشکیل شرکت‌های مشترک و تبادل تجربیات و فن آوری‌ها است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی از تبریز IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    29 2
    احسنت به اردوغان در خصوص موضع خود در حفظ تمامیت ارضی اوکراین در مقابل روسیه متجاوز
  • سعید IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    3 25
    بگذارید ترکیه با بلند پروازیهای اردوغان مجازات بشه،بگذارید روسیه بفهمد که این تنها ایران است که روسیه میتواند بعنوان دوست و متحد پایدار و قابل اعتماد روی آن حساب باز کند.
    • ایرانی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      13 3
      ارمنستان هم روی روسیه حساب کرده بود ولی با دبل زدن علی اف و اردوغان بازنده شد ترک ها هم خوب سیاست بلندند هم همکاری با ترک ها را خوب درک کرده اند
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      3 19
      به ایرانی. دوست عزیز شما جمهوری اسلامی ایران رو با ارمنستان مقایسه می کنید؟! ایران به تنهایی در حال به چالش کشیدن آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدینش در منطقه هست. فکر نمی کنید اگر روسیه و ایران بیش از پیش به یکدیگر نزدیکتر شوند کار برای آمریکا و ناتو سخت تر خواهد شد؟!
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 9
    یاجوج و ماجوج تو اصلا چی هستی که همکاری راهبردیت چی باشه
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    10 1
    ارمنیها هم رودوستی ایران هیچگاه حساب باز نخواهند کرد
  • حق IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    مهم عدالت و حق هست. هیچکدام از این کشورها حتی خود ایران در مقابل حق اهمیتی ندارند.حق همان الله هست.در جنگ قره باغ حق با آذربایجان است و در کریمه حق با خودمختاری کریمه هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس