کد خبر 1202089
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
تنبیه آمریکا

شورای سردبیری روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نوشت که پس از خروج واشنگتن از برجام،‌ ایران با توسعه برنامه هسته‌ای واشنگتن را تنبیه کرد.

به گزارش مشرق، در حال حاضر پنجره کوچکی برای ایران و آمریکا برای بازگشت به چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک که در میان طرفداران و منتقدان با نام توافق هسته‌ای ایران یاد می‌شود، وجود دارد.

شورای سردبیری نیویورک تایمز  در گزارشی با اشاره به مطلب فوق، درباره برنامه جامع اقدام مشترک نوشت: «در سال ۲۰۱۵، گروه قدرت‌های جهانی توافق کردند در صورتی که ایران جنبه‌های نگران کننده برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و با تقویت بازرسی‌ها موافقت کند، برخی از تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور کاهش یابد».

ترامپ با تحریم‌های سنگین می‌خواست ایران را فلج کرده تا با حقارت شرایط جدید آمریکا را بپذیرد

نیویورک تایمز با اشاره به این موضوع که برجام، توافق صلح نبوده، نوشت: «این توافقی برای حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای بوده است. در سال ۲۰۱۸، ‌ دولت ترامپ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و گفت که تحریم‌های سنگین آنقدر ایران را فلج خواهد کرد تا تحقیر شده و شرایط جدید که برای آمریکا بیشتر مطلوب بوده را بپذیرد».

ایران آمریکا را به دلیل عدم پایبندی به برجام تنبیه کرد

قمار ترامپ علیه ایران شکست خورد

نیویورک تایمز نوشت: «اما قمار رئیس جمهور دونالد ترامپ شکست خورد. تحریم‌های جدید ایران را فلج کرد اما آنها دولت ایران را برانگیخت تا فعالیت هسته‌ای خود را که پیشتر متوقف کرده بود، ‌ از سر بگیرد. دیگر کشورها از جمله چین که به صورت تنگاتنگ با آمریکا و قدرت‌های اروپایی برای حاصل شدن توافق هسته‌ای با ایران همکاری کرد احساس خستگی از یکجانبه گرایی آمریکا را افزایش داده و تعامل تجاری با ایران را از سرگرفت».

نشست وین می‌تواند دلیلی برای خوشبینی محتاطانه باشد

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود اضافه کرد: «به همین دلیل است که "رابرت مالی" نماینده ویژه بایدن در امور ایران، هفته گذشته خود را در وین سپری کرد تا درباره مسیر بازگشت آمریکا به پایبندی به برجام مذاکره کند. دیپلمات‌های اروپایی نیز میان نمایندگان ایران و آمریکا که در هتل‌های جداگانه مستقر بودند در رفت و آمد بودند. این گفت‌وگوها که سازنده و نتیجه‌گرا توصیف شده، ‌ طی روزهای آینده ادامه خواهد یافت که این موضوع می‌تواند دلیلی برای خوشبینی محتاطانه باشد».

در این گزارش آمده است: «یک پیشنهاد از سوی آمریکا این است که بخش عمده‌ تحریم‌های "فشار حداکثری" که دولت ترامپ در تلاش برای دور کردن ایران از اقتصاد جهانی اعمال کرده را پایان بخشد. این تحریم‌ها گستره وسیعی از سازمان‌های ایران را هدف قرار داده که شامل بانک مرکزی، وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران می‌شود. "سید عباس عراقچی" معاون وزیر خارجه ایران گفته است در صورتی که کاهش تحریم‌هایی که تحت توافق قول داده شده بود اعمال شود، ایران نیز کار هسته‌ای خود (اقدامات جبرانی هسته‌ای) را می‌تواند متوقف و به عقب بازگرداند».

اگر ایران می‌خواست در برابر خواسته‌های آمریکا تسلیم شود بسیار قبل‌تر آن را انجام می‌داد

شورای سردبیری نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: «انتقاد مشترک برخی منتقدان از تلاش دولت بایدن برای بازگشت به برجام این است که برداشته شدن تحریم‌ها، اهرمی که طی سه سال گذشته ایجاد شده بود را از بین می‌برد. این رویکرد جمهوری‌ خواهانی نظیر "الیوت آبرامز" نماینده ویژه ترامپ در امور ایران و دموکرات‌هایی نظیر "باب منندز" سناتور ایالت نیوجرسی است که رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز است. منندز اخیرا نیز به همراه ۴۳ سناتور دیگر نامه‌ای را امضا کرده که طی آن خواسته بود تحریم‌ها تا زمانی که توافق دیگری که می‌تواند محدودیت‌های بیشتری بر برنامه هسته‌ای ایران، ‌ برنامه موشک‌های بالستیک و حمایت تهران از شبه نظامیان شیعه در منطقه را محدودتر کند، ‌ پابرجا بماند. این نامه بیشتر لیست خواسته‌ها بوده تا نقطه آغازی برای گفت‌وگوها. اگر ایران تمایلی به تسلیم در برابر این خواسته‌های آمریکا داشت بسیار قبل‌تر آنها را انجام می‌داد».

در این گزارش آمده است: «در این مرحله، رویکرد تندروها، مخالفت با عقل سلیم است. اگر آمریکا از پایبندی به توافق نخستین خود خودداری کند، ‌ چرا باید ایرانیان به پایبندی آمریکا به توافق دوم اعتماد داشته باشند؟».

ایران آمریکا را به دلیل عدم پایبندی به برجام تنبیه کرد

تهران با توسعه برنامه هسته‌ای آمریکا را به دلیل عدم پایبندی به برجام تنبیه کرد

شورای سردبیری نیویورک تایمز با اشاره به سیاست فشار حداکثری رئیس جمهور سابق آمریکا نوشت: «حقیقت ناراحت‌کننده این است که تحریم‌های "فشار حداکثری" پایدار نیستند. این تحریم‌ها رفتار ایران را به بهتر تغییر ندادند. دقیقا بر عکس. ایران برای تنبیه آمریکا به دلیل امتناع از پایبندی به توافق، به نقض‌های درجه بندی شده برجام پرداخت تا به آمریکا یادآوری کند که جهان بدون توافق هسته‌ای ایران چگونه است. تحت توافق هسته‌ای، ایران اجازه داشت تا به غنی سازی اورانیوم تا ۳.۶۷ درصد خلوط بپردازد که بسیار کمتر از درجه خلوص تسلیحاتی است. تهران در حال حاضر به غنی سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصد می پردازد. تحت توافق هسته‌ای، ‌ایران محدود به ذخیره حدود ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم (غنی شده) بوده اما اکنون برآورد می‌شود که سه تن ذخیره (اورانیوم غنی شده) دارد».

تحت برجام بازرسان اجازه داشتند هر اینچ از چرخه سوخت هسته‌ای ایران را بازرسی کنند

در این گزارش آمده است: «تحت توافق هسته‌ای، ‌ بازرسان بین‌المللی اجازه داشتند تا هر اینچ از چرخه سوخت هسته‌ای ایران را مورد بازرسی قرار دهند. هم اکنون به بازرسان اعلام شده که آنها چنین دسترسی را از دست داده‌اند. در ماه مه (کمتر از دو ماه دیگر)، در صورتی که توافق هسته‌ای احیا نشود، ‌ بازرسان آژانس مشاهده آن چیزی که در داخل تاسیسات هسته‌ای ایران روی می‌دهد را از دست خواهند داد».

استفاده بیش از حد از تحریم‌های اقتصادی می‌تواند نتیجه معکوس به همراه داشته باشد

گزارش شورای سردبیری روزنامه نیویورک تایمز افزوده است: «وضعیت غیر قابل دفاع است. تحریم‌ها علیه بانک‌های ایران و موسسات اروپایی و آسیایی که به تجارت با ایران می پردازند، ‌ با هدف ایجاد درد کوتاه مدت بوده تا آنها را مجبور به مذاکره کنند و باقی ماندن این تحریم‌ها برای مدت نامحدود این خطر را به وجود خواهد آورد که کل اقتصاد ایران که کشور پیچیده‌ای با بیش از ۸۰ میلیون جمعیت بوده را به سوی بازار سیاه سوق دهد. "ژاکوب لیو" وزیر خزانه داری آمریکا در سال ۲۰۱۶ هشدار داده بود که استفاده بیش از حد از تحریم‌های اقتصادی می‌تواند نتیجه معکوس به همراه داشته باشد. اگر دیگر کشورها از تهدیدات آمریکا برای مجازات بانک‌ها و شرکت‌ها در سرتاسر جهان به دلیل معامله با ایران خسته شوند ممکن است آنها به دنبال جایگزینی برای سیستم مالی آمریکا باشند. این اقدام نه تنها باعث از بین رفتن قدرت تحریم‌های آمریکا می‌شود بلکه قطعا بانک‌های آمریکایی و وضعیت دلار به عنوان ارز ذخیره غالب جهانی نیز می‌تواند شروع به فرسایش کند».

ایران آمریکا را به دلیل عدم پایبندی به برجام تنبیه کرد

توافق اخیر تهران و پکن نشان داد که روسیه و چین برای مدت طولانی از تحریم‌های آمریکا تبعیت نمیکنند

در این گزارش آمده است: «ما در حال مشاهده نگاه گذرایی در این باره هستیم که اگر تحریم‌ها برای مدت طولانی باقی بماند چه اتفاقی می‌افتد. اعلام اخیر چین درباره طرح خود برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های نفت، گاز و حمل و نقل ایران در مقابل دریافت نفت، نشان از آن دارد که روسیه و چین برای مدت طولانی از تحریم‌های سنگین آمریکا تبعیت نخواهند کرد. بیش از همه، ‌ وضع موجود به این دلیل که تحریم‌ها عوارضی علیه مردم عادی ایران به همراه داشته، پایدار نخواهد ماند. استفاده گسترده از تحریم‌ها علیه بانک‌های ایران، ‌ تلاش‌ها برای تامین دارو و غذا برای ایران را پیچیده کرده است. ایران همچنین در پرداخت بهای واکسن کرونا به دلیل بلوکه شدن دارایی‌هایش در بانک‌های خارجی نیز با مشکلات بزرگی مواجه بود. به نفع هیچ کسی نیست که ایران همچنان در همه‌گیری کرونا باقی بماند».

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: «دیگر کشورها در خاورمیانه نگرانی‌های درستی درباره حمایت ایران از شبه نظامیان شیعه در منطقه و توسعه فناوری موشک‌های بالستیک دارند. برخی کشورها استدلال می‌کند که تحریم‌های دوره ترامپ باید باقی بماند تا پول ایران برای چنین اقداماتی پایان یابد. اما این رویکرد تا کنون کار نکرده و تنها ایران را به همسایه‌ای متخاصم‌تر تبدیل کرده است».

نخستین گام برای توافق هسته‌ای طولانی‌تر و قدرتمند با ایران، بازگشت به برجام است

نیویورک تایمز در پایان گزارش خود نوشت: «در صورتی که برنامه هسته‌ای ایران تحت کنترل مسالمت‌آمیز قرار بگیرد، ‌ ائتلافی منطقه‌ای می‌تواند به نقش ایران در منطقه بپردازد. اهرم زیاد است حتی اگر بایدن تحریم‌های دوره ترامپ را بردارد، ‌ اکثر تحریم‌های آمریکا سر جای خود باقی خواهد ماند که این تحریم‌ها اهرم اقتصادی خواهد بود که می‌تواند از آن برای پیگیری توافق‌هایی استفاده کرد. تیم سیاست خارجی بایدن زمانی که سرکارآمدن قول داند که توافق هسته‌ای را "طولانی‌تر و قدرتمندتر" کنند که هدفی با ارزش است. نخستین گام برای رسیدن به این هدف، بازگشت به برجام است».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    38 4
    آمریکاکه ضرر نکرده اند ابن ایران بوده که با قرارداد یکطرفه ضرر کرده، وتحریم ها که چند برابر شده، که عاملین این توافق باید زوری محاکمه بشنوند
    • CA ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      11 2
      ضرر امریکا اینه که هم ایران تو این مسیر هسته ای میشه هم قدرتش بیشتر میشه و هم اهرم فشار رو با جدا کردن اقتصاد ایران از غرب از دست دادن. داشته های خودمون رو نباید دست کم بگیریم وگرنه الان اینجوری التماس نمیکردن. هدفشون هم با این شل کن سفت کن ها ایجاد وابستگی دوباره هست که یک شوک دوباره بتونن به اقتصاد ایران وارد کنن. در حال حاضر همه ی گزینه های روی میز در مقابل هزینه ای که به ایران وارد کردن نابود شده و دیگه کاری ازشون برنمیاد.
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      2 7
      پروفسور به خاطر همین قرارداد طرفین برجام ترسیدن زود اومدن مذاکره کنن تازه شما متنش رو خوندی؟
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    10 0
    یک کلام ختم کلام : 1- لغو کامل تحریم ها 2- تضمین عدم بازگشت تحریم ها 3- راستی آزمایی توسط ایران ( مراقب باشید امریکا می خواد برگرده تا از مکانیزم ماشه استفاده کنه )
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    7 1
    در حالیکه یانکیها فدرت فشار حداکثری را از دست داده اند و شورای امنیت با وجود چین و روسیه امکان تصویب قطعنامه ای برعلیه ایران را ندارد باید از دام برجام جهید. میتوان با ائتلاف و مشارکت دو کشور شرقی در فعالیتهای مسالمت آمیز هسته ای نگرانیهای ظاهری جهان غرب را هم خنثی کرد.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    6 0
    امریکا وقتی تنبیه میشود که پرونده برجام این دروازه ورود دنیای منحط غرب را به روی سپهر سیاسی و اجتماعی ایران برای همیشه ببندیم. حتی اگر دست از حق مسلم انرژی هسته ای خود بشوئیم یا آنرا با شراکت روسیه و چین پیگیری کنیم نباید زیر بار نیرنگ خطرناک برجام برویم.
  • علی IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    6 0
    تاقدرتمند نشیم همینه ماباید درهمه زمینه ها بایدپیشرفت کنیم چاره‌ای جزاین نداریم دشمن همیشه دشمنه باید قبول کنیم دشمن داریم اون هم دشمن دانا قدرتمند
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    6 1
    یک اندیشکده در زمان رییس جمهوری کلینتون پیشنهاد داده بود، اگر خوهان سرنگونی جمهوری اسلامی هستید، هر چه سریعتر در تهران سفارت بزنید. سفارت آمریکا در خیابان پاستور
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    7 0
    مرگبر استکبار جهان خوار. با یاری خداوند به گل نشستن کشتی سوراخ استکبار را خواهیم دید.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 0
    ایران تا زمانیکه با اسرائیل درگیر باشد آمریکا دست از تحریم بانکی دارد بقیه مسائل فقط بهانه است
  • ... IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 1
    آمریکا اقتصاد ایران را فلج نکرد دولت تدبیر و امید این کارو کرد
  • ی د IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    همان طور که دفعه اول ظریف مفت و مجانی همه دست اوردهای ما را به باد داد فکر مب کند چند کلمه زبان انگلیسی بلد است چیزی است مثل ادمهای عربگرای دوره قاجاریه الان هم بقیه دست اوردها را می خواد نابود کند باید شیرمردی مثل جلیلی باشد جواب دندان شکن کفتارهای کثافت را بدهد نه.....سست نا امید کننده.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 0
    هسته ای بشید تا تحریمها رفع بشه تمام
    • مجید DE ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 0
      مگر کره شمالی که هسته ای شده و حتی بمب هسته ساخته و چندین کلاهک در اختیار دارد موفق شده ؟؟ کره با وجود هسته ای بودن شرایط وخیمی دارد . ساده انگاری است اگر فکر کنیم با بمب اتمی می توانیم مشکلات مان را حل کنیم
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 0
    هر دو طرف ضرر کرده اند
  • علی IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 0
    بابا گلی به جمال ایران . البته گلی به جمال روحانی و تیمش ، مگر نوکر کدخدا را تنبه می کند . این هم معجزه دولت تدبیر و امید . جوک سال در اومد ایران آمریکا را تنبیه کرد.!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس