کد خبر 1202065
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴
فرزندآوری

رئیس انجمن علمی متخصصان زنان گفت: نگرانی از آینده، افزایش مشکلات اقتصادی،درآمد ناکافی،نداشتن مسکن،ترس از فرزندان بیشتر؛ از جمله عوامل باز دارنده فرزند آوری است.

به گزارش مشرق، اعظم السادات موسوی، رئیس انجمن علمی متخصصان زنان و زایمان ایران در نشست خبری با اشاره به کاهش نرخ موالید در کشور، اظهار داشت:از سال ۱۳۶۵ کاهش نرخ موالید در کشور را داشتیم؛ به طوری که از نرخ ۳.۹۱ دهم درصد به کمتر از یک درصد در کشور رسیده است.در سال ۹۸، در میزان تعداد تولد، ۱۷۰هزار تولد کمتر داشتیم و در سال ۹۹نیز میزان تولد کاهش پیدا کرده است.

رئیس انجمن علمی متخصصان زنان اعلام کرد:بر اساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۸، تولد به ازای هر زن در سن باروری در ایران به ۲.۱۴دهم درصد رسیده و رشد کاهش جمعیت ایران در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه بیشتر بوده؛ به طوری که در سال ۲.۱۹، میلادی به۱.۴ دهم درصد رسیده است.

موسوی با اشاره به عوامل باز دارنده فرزند آوری در ایران، گفت: نگرانی از آینده، افزایش مشکلات اقتصادی، درآمد ناکافی، نداشتن مسکن، ترس از فرزندان بیشتر و نگهداری از سلامت مادر از جمله عوامل باز دارنده فرزند آوری است.

کاهش رشد جمعیت به زیر یک درصد

رئیس انجمن علمی زنان با بیان اینکه نرخ جمعیت به زیر یک درصد در سال ۹۸ رسید، اعلام کرد:میزان کاهش مرگ و میر مادر در زمان تولد نوزاد در ایران به ۱۶ در ۱۰۰ هزار تولد رسیده است.

صدیقه حنطوش زاده، فلوشیپ حاملگی پر خطر در ادامه این نشست با بیان اینکه در غربالگری قصد پرخطر یا کم خطر بودن را مشخص می‌کنیم، گفت:در غربالگری اصلا نمی‌توان گفت کودک صد در صد ناهنجار است.ما غربالگری را به همه مادران باردار پیشنهاد می‌کنیم و هیچ اجباری وجود ندارد.

این متخصص زنان با بیان اینکه خون ریزی‌های ناشی از زایمان، بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله علل مرگ مادر در زایمان است، ابراز داشت: در خصوص مرگ مادر در هنگام زایمان ایران در سطح بالایی در کم بودن میزان آن قرار دارد.

حنطوش زاده با اشاره به اینکه میزان مرگ کودکان در قبل از انقلاب ۵۰ در ۱۰۰۰ بود، بیان داشت: اکنون این عدد ۱۲ در هزار است.

سید محمد اکرمی، رئیس انجمن ژنتیک ایران نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه یک میلیون و ۵۰۰هزار تولد زنده در سال ۹۸ داشتیم، افزود:سالانه ۴۰ هزار معلول بدنیا می‌آید.

وی با بیان اینکه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار سقط غیر قانونی غیر بهداشتی در کشور داریم، گفت:در سال ۹۸، سقط درمانی قانونی ۹هزار بوده است که ۸۰ درصد موارد ارسالی به پزشکی قانونی بوده است؛ یعنی۲۰درصد را تایید نکرده است.

اکبری تصریح کرد:از بین ۹هزار سقط قانونی ۶۰۰ مورد مربوط به بیماری‌های مادر است که در آنها جان مادر به خطر می‌افتد. این بیماری‌های مادر شامل بیماری‌های نارسایی کلیوی، قلبی و سرطانی است.

رئیس انجمن ژنتیک پزشکی گفت: از حدود ۶ هزار مورد ناهنجاری مهم جنین، پزشکی قانونی فقط ۲۰۰ نوع بیماری را بررسی کرده و تشکیل پرونده می‌دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان بهزیستی برای هزینه نگهداری هر معلول ۲۰۰ هزار تومان در ماه پرداخت می‌کند؛ در حالی که هزینه نگهداری یک معلول ماهانه ۳ میلیون تومان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    18 0
    همچنین مردم غربالگری را برای کل نظام سفارش می کنند تا مسئولان دزد مزدور وطن فروش وابسته به شرق کمونیست و غرب لیبرال را جدا کنند و به زباله دانی های شهری رهنمون فرمایند بلکه مردم در تمامی زمینه ها در سال موانع زدایی موانعشان حذف شود.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    12 0
    بچه ایی که معلولیت داره و پیش خانواده اش هست هم بهزیستی بهش ۲۰۰تومن میده؟
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    8 3
    خدا کنه همه عقیم شن زودتر قیامت شه آمین یا رب العالمین
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    قبل انقلاب میزان مرگ اطفال ۵۰ از هزار بوده با اون امکانات ۶۰ سال پیش و الان ۱۲ در هزار؟ چی رو با چی مقایسه میکنین؟
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    2 0
    شاهکار کردن اینکه افراد عادی جامعه تشخیص داده اند با وضع موجود فرزند آوری سخت است
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 4
    اشتغال زنان بیکاری مردان
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    2 5
    و باید اضافه کرد ٢٠ سال تبلیغات بی وقفه در کنترل رشد جمعیت میراث هاشمی رفسنجانی و تغییر سبک زندگی و تغییر تربیت دختران برای تحصیل و اشتغال و نه مادر بودن!!!به این راحتی نمیتوان سبک زندگی و طرز تفکر را تغییر داد
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    5 4
    غلطه . الان کسانی که وضع مالی خوب دارند هم همین تک فرزندند . دلیلش اینه که مد شده ! خیال می کنند اگر سه تا بچه بیاورند خیلی قدیمی و دِمُده است ! دلیل دیگرش هم خودخواهی مادر و پدرهاست . یک فرزند می آورند که راحت باشند . اگر سه چهار تا بچه بیاوری رسیدگی و تربیت اینها مسوولیت سنگینی است و نسل امروز تنبل و راحت طلب است .
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    0 0
    پول نیست
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    بسیاری از جوانان مدت هاست که به علت مشکلات مالی ازدواج را فراموش کرده اند. فرزند اوری...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس