کد خبر 1201719
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
مسکن نمایه

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: با پیگیرهای کمیسیون اصل نود، سامانه املاک و اسکان راه‌اندازی و تاکنون اطلاعات املاک بیش از یک میلیون ایرانی در آن به ثبت رسیده است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از اقداماتی که در کمیسیون اصل نود به مجلس مورد پیگیری قرار گرفت در ارتباط با سامانه ملی املاک، اسکان و مستغلات است که برای ثبت اطلاعات املاک افراد که پس از پیگیری‌ها زیاد به نتیجه رسیده و امروز اطلاعات بیش از یک میلیون به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید:

ندادن اطلاعات به سامانه املاک جرم است

وی افزود: بر اساس ماده ۱۶۹ مصوبه اصلاح شده قانون مالیات‌های مستقیم که در ۳۱ تیر ۹۴ به تصویب رسیده، باید سامانه‌ای در ارتباط با اخذ مالیات مستقیم راه‌اندازی شود که تمامی کسانی که املاک و ساختمان‌هایی دارند اطلاعات املاکشان در این سامانه بارگذاری شود تا معلوم شود هر فرد چند واحد مسکونی دارد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: بر اساس این قانون هر کسی که بیش از یک خانه داشته باشد باید مالیات آن را بدهد؛ چراکه با آن کار اقتصادی می‌کند و درآمد دارد و اگر راه‌اندازی این سامانه باعث می‌شود جلوی بسیاری از فرارهای مالیاتی گرفته شود.

پژمانفر خاطرنشان کرد: برای این که ما بتوانیم قانون مالیات‌های مستقیم را درست اجرا کنیم، در بخشی از درآمدها که مربوط به املاک است باید این سامانه راه اندازی شود.

وی افزود: من در مجلس قبل برای راه‌اندازی این سامانه پیگیری‌هایی را داشتم که کار به مجلس یازدهم کشید و من وارد کمیسیون اصل نود شدم و با توجه به ظرفیت کمیسیون اصل نود پیگیری‌های زیادی را در این باره انجام دادیم.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در پایان آبان ماه سال ۹۹ یکی از کارشناسان زبده را مسؤول پیگیری این کار کردیم. کارهای مطالعاتی توسط این کارشناس انجام شد و این فرد ارتباطاتی را با دستگاه‌های مرتبط گرفت و گزارشی را از وضعیت این سامانه برای ما مطرح کرد.

پژمانفر خاطرنشان کرد: برای این منظور خودم جلساتی را با وزیر راه و شهرسازی و مقامات دیگر این وزارتخانه در این باره داشتم. دو مشکل در مسیر راه اندازی این سامانه وجود داشت، یکی موانع قانونی به این معنا که یکسری قوانین شفافیت خوبی ندارند و مشکل دوم که مانع جدی‌تر بود، عدم همکاری بعضی دستگاه‌هایی بود که در این زمینه مسؤولیت داشتند و در ارتباط با این موضوع به علل مختلف مسامحه می‌کردند.

وی افزود: ما در آذرماه ۹۹ توانستیم ماده واحده‌ای را در قانون مالیات‌های مستقیم  جایگزین کنیم که بر اساس آن گفته شد که از خانه‌های خالی مالیات اخذ شود و دولت مکلف است که نسبت به تهیه زیرساخت‌ها در این زمینه اقدامات لازم را داشته باشد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: به محض مصوب شدن این موضوع پیگیری ما برای اجرای این قانون و فراهم آوردن زیرساخت‌ها بیشتر شد. مکاتبات زیادی را با سازمان‌های مالیاتی و دیگر دستگاه‌های مرتبط داشتیم و پیگیری‌ها نهایتا به اینجا رسید که توانستیم دستگاه‌های مرتبط را دور هم جمع کنیم و این دستگاه‌ها اعلام آمادگی کردند که اطلاعات خودشان را برای راه‌اندازی این سامانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند. تا همین اواخر هرچه وزارت راه تلاش می‌کرد این اطلاعات را از دستگاه‌های مختلف بگیرد و بر اساس آن اقدام کند، محقق نمی‌شد؛ به عنوان مثال اگر اداره ثبت احوال کد ملی افراد را در اختیار وزارت راه قرار ندهد، طبیعتا امکان ثبت اطلاعات به طور صحیح وجود نداشت.

پژمانفر خاطرنشان کرد: در نهایت با پیگیری‌هایی که کمیسیون اصل نود انجام داد دستگاه‌های مختلف اطلاعاتشان را در مورد افراد مختلف در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دادند و ما هم جلساتی را در همین راستا داشتیم و نتیجه کار این شد که این سامانه شروع به فعالیت کرد و اطلاعات املاک بیش از یک میلیون از هموطنان در این سامانه تاکنون به ثبت رسیده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • FR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 2
    خوبه این شامل ما نمیشه. راستی یه سایه بان تو مزارع کشاورزی دارم ، شامل اون نمیشه؟
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 0
      ما فقط یه چترداریم!!!!!
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    5 0
    برای حل مشکلات مردم در مجلسید یا دست کردن تو جیب مردم
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    خانه ای که به علت وام مسکن سندش در گرو بانک است . الان چطوری میشه ؟ این پروژه احتیاج به یک ماه زمینه سازی و آموزش و رفع شبهات توسط کارشناسان در صدا و سیما دارد .
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    4 0
    نگاه کنید تو هر خونه چند تا بیکار و مجرد زندگی میکنن بعد مالیات املاک باباشون هم بگیرید
  • علی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    5 0
    خوب شما از مالکان مالیات بگیرید اوهم مبلغ اجاره را بالا می برد واز مستاجر می گیرد، این باز به ضرر مستاجر است که!!!!!! اگه عرضه دارید از گردن کلفت ها مالیات بگیرید،البته گر عرضه دارید. تا الآنش که مجلس انقلابی شما همچین کاربزرگی انجام نداده است. حتی نتوانسته یک وزیر را برکنارکند.
  • موسوی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    یه خونه کلنگی داشتیم ۹سال پیش باقرض وبدبختی تونستیم ۵طبقه بسازیم اونم یه واحدشو به خاطرخدا دادم مادرم میشینه کلی عذاب کشیدیم تااین چندواحدوحفظکنیم دوسال دیگه بچه هامو بایدسرسامون بدم الان خونه من جزو خانه خلی حساب میشه این چه قانونیه شب تاصبح به ضررمردم قانون تصویب میشه
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    2 0
    حیف مجلس انقلابی که به شما گفته میشود
  • اواره IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 1
    سلام اگر اجرایی شود عالی خواهد بود ، اما آیا قوه قضائیه و نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی از این اطلاعات اسکان و آدرس واقعی استفاده یا سو استفاده خواهند کرد یا نه . من شک ندارم که اگر یک درصد بخاطر مالیات یا کاهش قیمت اجاره یا خرید باشد ، نود و نه درصد مثل دوربین های ترافیکی ، استفاده اطلاعاتی و امنیتی از این داده ها خواهند کرد.
  • اسدی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    مگر دولت اداره ثبت اسناد و اداره آمار وشهرداری و......ندارد ؟مگر ما کارمند شما هستیم ؟اینهمه سازمانهای عریض وطویل با صدها هزار کارمند وحقوق بگیر نمیتوانند اطلاعات را جمع آوری کنند ؟حتما" باید مردم را تهدید کنید که مثلا اگر اطلاعات ندهید کار بانکی ویارانه و.......برایتان انجام نمیشود!!!!بنده به نوبه خود نه به سامانه مراجعه میکنم ونه اطلاعاتی برایتان تکمیل میکنم تا ببینم که چکار میخواهید بکنید
  • محمد IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 0
    اینهمه شهیددادیم که اینطوری بشه و مردم رواذیت کنید خداازشمانگذره دست توجیب مردم نکنیدوزورنگید.
  • مردگان متحرک IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    1 0
    به خـــــــــدایی که مسئولین فراموشش کردن قسم میخورم ماچندنفرهستیم که حتی پول کافی نت جهت ثبت نام ملک اجاره ایمان رانداریم چکــــــــــــــــــــــــــــــــــارکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس