۱۲ دولت و ۱۵ وزیر آموزش و پرورش!/ 6 شاخص عملکرد دولت‌ها در آموزش و پرورش

دبیرکل کانون تربیت اسلامی گفت: جذب معلم منحصرا باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام شود ولی متأسفانه در این سال‌ها تعداد جذب از طریق ماده ۲۸ و غیره بسیار بیشتر از جذب این دو دانشگاه بود.

به گزارش مشرق، محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش و دبیرکل کانون تربیت اسلامی در جمع مجازی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بجنورد، مروری گذرا بر عملکرد دولت‌های پس از انقلاب در عرصه آموزش و پرورش داشت و اظهار کرد: برای ارزیابی عملکرد دولت‌ها در حوزه آموزش و پرورش نیاز به شاخص و دستگاه اندازه‌گیری داریم؛ البته شاخص اندازه‌گیری باید از اهداف نظام و انقلاب و قانون اساسی استخراج شود.

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی هدف از تشکیل حکومت تحقق جامعه صالح و هدایت مردم به سوی حیات طیبه است، افزود: صفحات ۱۷۷ و ۳۱۴ مبانی سند تحول و نیز در اصول دوم و سوم و کلیت قانون اساسی و همچنین رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اشاره دارد که در نظام اسلامی برخلاف نظام سرمایه داری، هدف حکومت علاوه بر تأمین رفاه و تأمین اجتماعی و امنیت، «هدایت مردم» است؛ با توجه به موارد فوق، مسؤولیت آموزش و پرورش به عنوان قدرتمندترین بازوی فرهنگی نظام تربیت جامع الاطراف اسلامی آینده سازان کشور است.

فرشیدی اضافه کرد: با این مقدمه و با الهام از رهنمودهای امام خمینی و مقام معظم رهبری و سند تحول می‌توان شاخص‌هایی را برای ارزیابی عملکرد دولت‌ها در حوزه آموزش و پرورش شناسایی کرد که به عنوان نمونه به شش شاخص اشاره می شود.

وی افزود: شاخص اول این است که آموزش و پرورش امر حاکمیتی است نه از امور واگذاری که در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب هم تأکید زیادی بر این امر شده است که آموزش و پرورش باید در چارچوب مبانی و اصول انقلاب اسلامی اداره شود و قابل واگذاری نیست.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: شاخص دوم این است که هدف عالی آموزش و پرورش، تربیت است نه صرفا آموزش؛ در مبانی سند تحول نیز در صفحات ۱۷۷و ۳۱۴ بر این موضوع اشاره دارد؛ شاخص سوم نیز این است که عدالت آموزشی و تربیتی از اهداف اصلی آموزش و پرورش است که تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در این موضوع، نشان دهنده اهمیت آن است.

 وی اضافه کرد: شاخص چهارم نیز این است که جذب معلم منحصرا باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام شود؛ در دیدار رهبر معظم از دانشگاه فرهنگیان، ایشان بر روحیه و انگیزه معلمی به عنوان لازمه تحول نام بردند؛ ولی متأسفانه در این سال‌ها، تعداد جذب از طریق ماده ۲۸ و غیره بسیار بیشتر از جذب این دو دانشگاه بود.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی‌ درباره شاخص پنجم، اظهار کرد: آموزش و پرورش امر سرمایه‌گذاری و تولید سرمایه اجتماعی است نه هزینه‌ای و مصرفی؛ در سیاست‌های ابلاغی نیز بر این امر تأکید زیادی شده است که شرایط و اعتبارات برای ارتقا و تحول آموزش و پرورش باید مهیا شود.

وی ادامه داد: در اینجا تربیت انسان‌ها مطرح است؛ بنا بر حدیث حضرت امیرالمومنین(ع)، انسان‌ها معادن و ثروت هستند. چون بعضی متوجه این موضوع نمی‌شوند، گمان می‌کنند که آموزش و پرورش مصرفی و هزینه زاست.

فرشیدی افزود: شاخص ششم نیز این است که وزیر آموزش و پرورش باید آموزش و پرورشی و از جنس معلمان باشد؛ اگر ما قائل هستیم که کار تعلیم و تربیت تخصصی است، باید یکان آن در اختیار همان گروه باشد نه کسانی که از بیرون و بدون شناخت وارد می‌شوند.

وی با بیان اینکه جایگاه معلم و نقش آموزش و پرورش متفاوت از دانشگاه است، تصریح کرد: نتیجه ورود عناصر بیرون از آموزش و پرورش، کم هزینه اداره کردن آن از طریق کاهش کیفیت آموزش، تعطیلی امور تربیتی، تربیت معلم و... بود.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی در قالب یک جدول به بررسی عملکرد دولت‌ها در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: ۱۲ دولت و ۱۵ وزیر آموزش و پرورش داشتیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    الان خودش از طریق نهضت وارد شده
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 0
    درب اموزش و پرورش ایران رو باید گِل گرفت. چرا دوره راهنمایی رو حذف کردین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همش کار شما شده تقلید. سه سال راهنمایی - که کشورهای موفقی مثل کره جنوبی هم دارن -در فضایی متفاوت و برنامه ریزی متفاوت ویژه نوجوان تازه بالغ ، باید از دبیرستان تفکیک بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس