کد خبر 1201239
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
اردوغان نمایه

رئیس جمهور ترکیه از اعضای گروه هشت کشور مسلمان خواست با ارزهای محلی معامله کنند تا از خطرات ناشی از نرخ ارز مصون بمانند.

به گزارش مشرق به نقل از آرتی عربی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز (پنج شنبه) در جریان افتتاح اجلاس گروه هشت کشور مسلمان خواستار معامله با ارزهای محلی بین کشورهای این گروه به منظور حمایت از آن کشورها در برابر خطرات ناشی از نرخ ارز شد.

بیشتر بخوانید:

تاکید سران کشورهای عضو دی ۸ بر مبارزه علیه کرونا در بیانیه پایانی

او گفت: امکان فعال‌سازی ایده ایجاد یک بانک بزرگ اسلامی بر اساس یک بستر الکترونیکی وجود دارد که همزمان نیاز نقدینگی موسسات مالی اسلامی و تامین مالی زیرساخت‌های در حال رشد جهان اسلام را تامین کند.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه آنکارا برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین هشت کشور اسلامی تلاش کرده است، بر لزوم به روز رسانی گروه هشت کشور اسلامی (D-۸) بر اساس نیازهای فعلی و تبدیل آن به یک نهاد متمرکز بر پروژه‌ها و دستاوردها تاکید کرد.

او تاکید کرد: ترکیه واکسن ضد کرونا را پس از تایید در دسترس همه بشریت قرار خواهد داد و برابری فرصت‌های دستیابی به واکسن‌های کرونا در جهان ضروری است.

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش خواستار حمایت از پناهجویان فلسطینی، مهاجران روهینگیا، یمنی‌ها و سوری‌هایی شد که از ستم و فقر رنج می‌برند.

گروه دی ۸ یا گروه هشت کشورهای مسلمان در حال توسعه که اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه در آن عضویت دارند، از جمله پیمان‌های منطقه‌ای است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی و برقراری گفت‌وگو با کشورهای صنعتی تشکیل شده است و پایه‌گذار آن نجم الدین اربکان نخست وزیر اسبق و اسلام‌گرای ترکیه است که با سفر به ۸ کشور عضو در تیرماه سال ۱۳۷۵ زمینه تأسیس این گروه را فراهم نمود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    5 3
    متاسفانه کشورهای اسلامی بیشترین مصرف کننده دلار هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس