لاوروف: به هر اقدام خصمانه آمریکا علیه روسیه پاسخ خواهیم داد

وزیر امور خارجه روسیه در پایتخت قزاقستان در واکنش به خبر امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو و اخراج دیپلمات‌های روسی از آمریکا، تأکید کرد: واضح است که به هر اقدام غیردوستانه واشنگتن پاسخ مناسب خواهیم داد.

به گزارش مشرق، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه که در ادامه سفر آسیایی خود، امروز (پنج‌شنبه) در جمهوری قزاقستان بسر می‌برد، در کنفرانس مطبوعاتی در پایان مذاکراتش با وزیر خارجه و معاون نخست وزیر این کشور در نورسلطان، در تفسیر امکان تصمیم آمریکا  درباره اخراج دیپلمات‌های روسی تأکید کرد که مسکو به هر اقدام غیردوستانه از جانب واشنگتن پاسخ مناسب خواهد داد.

لاوروف در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در این باره گفت: «اظهار نظر در این باره دشوار است. البته واقعیت این است که ما به هر اقدام غیر دوستانه‌ای پاسخ خواهیم داد. فعلاً من تصمیم مشخصی در این رابطه ندیده‌ام و هیچ چیزی اعلام نشده است. البته خوانده‌ام که دولت آمریکا بررسی اقدامات خصمانه روسیه را پایان داده است، جالب است که آنها چقدر سریع توانستند بررسی این مسئله را انجام دهند!»

وزیر امور خارجه همچنین خط مشی ایالات متحده در برخورد با روسیه را "گنگ" نامید و یادآور شد: «الیته سیاست در پیش گرفته واشنگتن در قبال مسکو، هیچ نتیجه‌ای از لحاظ رسیدن به اهدافی که هنگام اعمال تحریم‌ها اعلام شده، نخواهد داشت.»

لازم به یادآوری است که آژانس خبری بلومبرگ صبح امروز به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که دفتر ریاست جمهوری آمریکا در فکر اعمال تحریم‌های جدیدی علیه روسیه است. طبق این اطلاعات، واشنگتن ممکن است چند تن از دیپلمات‌های روسی را در پاسخ به "اقدامات خصمانه روسیه" از ایالات متحده اخراج کند.

کشورهای اروپایی از تأخیر در ثبت واکسن روسی توسط اتحادیه اروپا خسته شده‌اند

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در کنفرانس مطبوعاتی امروز در نورسلطان همچنین اعلام کرد که طولانی شدن روند تأیید استفاده از واکسن روسی "اسپوتنیک-وی" در اتحادیه اروپا، موجب نارضایتی خود کشورهای اروپایی شده است.

سرگئی لاوروف توضیح داد: «رئیس جمهور ولادیمیر پوتین بارها در مذاکرات خود با رهبران اروپایی، از جمله "شارل میشل" رئیس اتحادیه اروپا اطلاعات مشخصی درباره اینکه چه کشورهایی و در چه زمانی درخواست ثبت واکسن اسپوتینک را ارائه داده‌اند و اینکه اسناد مضاعف در این باره در چه تاریخی ارسال شده را به آنها اعلام کرده است. ما می‌دانیم که اتحادیه اروپا دارای قوانین، رسوم و عادات خود را دارند. ما مایل به همکاری هستیم و این واقعیت که روند تأیید واکسن روسی "اسپوتنیک-وی" توسط آژانس دارویی اروپا اینقدر به درازا کشیده شده، حتی موجب نارضایتی خود کشورهای اروپایی شده است.»

به گفته وی، ادعاهای مربوط به تأخیر اتحادیه اروپا در دادن مجوز استفاده از واکسن روسی علیه کرونا، از هم اکنون از سوی کشورهای اسلواکی، مجارستان، ایتالیا، اتریش و چند کشور دیگر شنیده شده است.

لازم به یادآروی است که روز سه‌شنبه "سباستین کورتس" صدراعظم اتریش با انتقاد از دخالت دادن مسائل ژئوپلیتیکی در موضوع واکسیناسیون و سلامتی شهروندان اتحادیه اروپا، گفت: ثبت ملی واکسن "اسپوتنیک-وی" در این کشور، به زمان تأخیر در تأیید این واکسن روسی از سوی آژانس دارویی اروپا بستگی خواهد داشت.  

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش، همچنین یادآور شد که مقامات مسکو امیدوارند که جمهوری اسلامی ایران کنوانسیون مربوط به وضعیت حقوقی دریای خزر که سه سال قبل - در سال 2018 در جریان نشست سران 5 کشور حاشیه‌ای خزر در آکتاو امضاء شده، را هر چه زودتر به تصویب برساند.  به گفته وی، تصویب این سند از سوی ایران، امکان آن را بوجود خواهد آورد که این سند مهم قابلیت اجرایی پیدا کرده و ساختار اصلی مشارکت کشورهای منطقه در منطقه دریای خزر را تقویت کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس