نخستین شناور دروگر سنبل آبی توسط وزارت دفاع رونمایی شد

نخستین شناور بومی دروگر گیاه سنبل آبی ساخت سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، با حضورامیر دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع،  استاندار گیلان، رئیس حفاظت محیط زیست گیلان وجمعی از مسئولان،  نخستین شناور بومی دروگر گیاه سنبل آبی ساخت سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

دریادار رستگاری در این مراسم اظهار داشت: این شناور کاربرد منحصر به فردی در ریشه کنی گیاهان مضر خودرو در تالاب ها بویژه تالاب بندر انزلی داشته و با ساخت این شناور ضمن قطع وابستگی به ورود این نوع شناورها از خارج از کشور، گام بزرگی در تامین شناورهای مشابه با بومی سازی ساخت این کلاس از شناورها در کشور برداشته شده است.

بیشتر بخوانید:

آغاز ۱۴۰۰ با رونمایی از تحولی بزرگ در دکترین نیروی دریایی سپاه+تصاویر ماهواره‌ای

وی با بیان اینکه این شناور با صرف ۱۲۰۰ نفر ساعت کار و انجام ۱۵۰۰ فعالیت اجرایی ظرف مدت شش ماه طراحی و ساخته شده است گفت: ساخت این شناور با هشتاد درصد بومی سازی به میزان بیش از ۵۰ درصد صرفه جویی ارزی دربر داشته است.

امیر دریادار رستگاری با بیان اینکه این شناور پس از بررسی مواردی همچون  محدودیت‌های منطقه عملیاتی شناور یاد شده  نظیر عمق آب،‌ فاصله تا ساحل، نحوه حمل و نقل،‌ عرض آبراه‌ها،‌ تعداد اپراتورها،  نحوه پشتیانی  و تعمیر و نگهداری و ... متناسب با شرایط این منطقه ساخته شده است گفت: فن آوری روز دنیا و استانداردهای لازم در ساخت این شناور به خوبی لحاظ شده است.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در پایان گفت: امید است با تلاش های صورت گرفته که نشان از تعهد سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع برای طراحی وساخت محصولات مورد نیاز داخلی و تولید در تیراژ بالا دارد؛ بتوان با در نظر گرفتن شرایط فعلی و اعمال محدودیت‌های ظالمانه ناشی از تحریم،‌گام‌های اساسی در زمینه پیشرفت، ‌توسعه و به‌روزرسانی صنعتی کشور برداشت.

بیشتر بخوانید:

«تولید در داخل کشور»؛ شرط جدید خریداران سلاح برای تقویت فناوری بومی +عکس

ساسان کفایی مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در آیین رونمایی از این دستگاه که با حضور مقامات کشوری و استانی در صنایع دریایی شهید تمجیدی در بندر انزلی برگزار شد، افزود: جوانان ساعی و تحصیل‌کرده صنایع دریایی شهید تمجیدی در انزلی با حمایت اداره کل حفاظت محیط ‌زیست گیلان توانستند این دستگاه را طی مدت شش ماه با هزینه کمتر از نصف قیمت نمونه مشابه خارجی آن بسازند و با ساخت آن (نمونه خارجی این دستگاه ۹۰ هزار دلار قیمت دارد)  در شرایط تحریم، بالغ بر ۵۰ درصد از لحاظ ارزی صرفه جویی کنند.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه در تست‌های اولیه نظر کارشناسان را جلب کرده است، تاکید کرد : دستگاه مذکور با کیفیتی هم‌تراز با نمونه‌ خارجی موجود،  توان جمع آوری سنبل آبی را از سطح تالاب‌های استان دارد.  

وی بیان کرد: گیاه غیربومی و مهاجم سنبل آبی در سال ۱۳۹۰ وارد بوم‌سازگان‌های آبی استان شده و در حال حاضر ۱۸ پهنه آبی در ۱۱ شهرستان با مساحتی بالغ بر شش هزار و ۶۷ هکتار را آلوده کرده است و بیم آن می‌رود زیستگاه‌های آبی بیشتری در این استان به این گیاه مهاجم آلوده شود.

کفایی به اقدامات مناسبی که برای حذف سنبل آبی در برخی مناطق آلوده استان انجام گرفته شده اشاره کرد و افزود : با توجه به وسعت زیاد مناطق آلوده به ویژه در تالاب بین‌المللی انزلی و قدرت تکثیر بالای این گیاه خرید یا ساخت دستگاه دروگر را در اولویت برنامه های این سازمان قرر داد تا به صورت مکانیکی و با سرعت بیشتری با این گیاه مقابله شده و آن را از پهنه‌های آبی کشور حذف کنیم.

 وی با تاکید بر منویات مقام رهبری در سالی که به شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مزین شده است، گفت: با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست، اراده سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و استانداری گیلان، از قابلیت و توانمندی داخلی به وی‌ژه صنایع دریایی شهید تمجیدی در ساخت این دستگاه دروگر استفاده شد.
 
شایان ذکر است: سنبل آبی به علت رشد سریع در محیط‌های آبی و تهدیدهایی که می‌تواند بر اکوسیستم‌های آبی تحمیل کند، یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های گیاهی مهاجم در دنیاست و از تهدیدهای جدی برای تنوع‌زیستی تالاب‌های دنیا به غیر از برخی از تالاب‌های آمریکای جنوبی که بومی آن است، به شمار می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • م ق IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    22 0
    گیاه غیربومی و مهاجم سنبل آبی در سال ۱۳۹۰ وارد بوم‌سازگان‌های آبی استان شد”ه لطفا دقيقا بفرماييد چه شخصي و يا سازماني اين كار را انجام داده ، معرفي كنيد .
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    3 28
    و باز هم وزارت دفاع دولت مقدس تدبیر و امید. دستاوردهای دفاعی این 8 سال برابری میکنه با 10 برابر دستاورد های واقعی کل تاریخ نظام.دستاورد واقعی منظورم چیزیه که واقعی باشه نه اینکه ماکت رونمایی کنی بگی جنگنده پنهانکار نسل پنجه تست هاشم پشت سر گذاشته.
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      8 1
      تعصب خشک وخالی انسان را افسرده وروانی میکند
  • عارف IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    9 0
    خدا کنه ساخته بشه، چیزی از تالاب انزلی نموند دیگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس