کد خبر 1200794
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
تحفظ جدیدی در FATF قید می‌کنیم/ دغدغه مجمع مساله تحریم‌ها است

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: بنا بر دستور رئیس‌جمهور ما در هر دو معاهده CFT و پالرمو، در قالب ماده‌ای الحاقی تحفظی جدید قید می‌کنیم.

به گزارش مشرق، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره «FATF» اظهار داشت: دولت لوایح مربوط به دو معاهده‌ CFT و پالرمو که به FATF مرتبط می‌شود را به مجلس فرستاده بود و البته این لوایح از حدود دوازده سال پیش در دستور بررسی بود.

بیشتر بخوانید:

چرا جلسه مجمع تشخیص برای بررسی FATF تشکیل نشد؟

وی افزود: ایرادات شورای نگهبان در خصوص با پالرمو حل شد اما در هیئت عالی نظارت مجمع باقی ماند؛ با توجه به اینکه طی یکساله اخیر بیشترین دغدغه اعضای مجمع تشخیص مربوط به تحریم‌ها بود و اینکه می‌گفتند الحاق به این معاهدات ممکن است باعث افشای اطلاعات ما در رفع آثار تحریم شود و از سوی دیگر این معاهدات برای مراوادت مالی و بانکی بین‌المللی ما مهم است و این مراودات برای جهش تولید کشور ضرورت دارند، آقای رئیس‌جمهور خواستند ملاحظه مجمع مجددا مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

تصویب لوایح FATF؛ خود تحریمی یا رفع تحریم‌ها؟

معاون حقوقی  رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: به همین جهت ما تحفظی نوشتیم و گفتیم به هر دو معاهده‌ای که ملحق می‌شویم، در ماده‌ الحاقی قید می‌کنیم که اقدامات ایران برای کاهش آثار تحریم‌ها مربوط به امنیت ملی، منافع اساسی مردم و مصالح بنیادین ماست و هیچ تعهدی در ارائه اطلاعات این اقدامات و محدودیت در آن نخواهیم پذیرفت.

جنیدی تصریح کرد: موضوع معاهده‌های مذکور ممنوعیت تجارت‌های نامشروع مثل تجارت مواد مخدر، قاچاق انسان، اسلحه و غیره است؛ درحالی‌که موضوع تحریم تجارت مشروع ما را هدف گرفته است بنابراین این معاهدات ربطی به تجارت‌های مشروع ما ندارد.

وی ادامه داد: اصلا قرار نیست به دبیرخانه FATF ماهانه اطلاعات داده شود، ما خودمان یک واحد اطلاعات مالی داریم. کشورهای متعاهد FATF می‌توانند درصورت مشاهده یک تخلف بگویند یک پولی در کشور ما آمده که مربوط به یک تجارت نامشروع است و شما این را بررسی کنید. در این شرایط هم واحد اطلاعات مالی ما مطابق با امنیت ملی کشور، این مسائل را بررسی می‌کنند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور عنوان کرد: دولت تحفظ جدیدی را پیشنهاد کرده که در این تحفظ تاکید کرد که اقدامات ما برای کاهش آثار تحریم مربوط به منافع اساسی ماست و تعهدی را که بخواهد این اقدامات را برای ما ممنوع کند، نخواهیم پذیرفت.

بیشتر بخوانید:

ضمانت خروج ایران از لیست سیاه FATF چیست؟

جنیدی گفت: در جلساتی که با مجمع داشتیم، هرچقدر که پیش می‌رفتیم فضای جلسه به لحاظ تعامل فکر بهتر می‌شد بنابراین امید دارم که این لوایح در مجمع تصویب شود اما هیچ قضاوتی ندارم. اگر مبانی ما کارشناسی باشد می‌تواند به یک راهکار مشترک رسید.

وی افزود: عمده کشورهایی که به FATF پیوستند، برای آن تحفظ گذاشتند و تحفظ‌شان نیز محدود به موارد خود کنوانسیون نیست. کنوانسیون‌های مربوط به FATF گذاشتن حق تحفظ را منع نکرده است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور ادامه داد: روسیه، چین، کوبا که سال‌های سال تحت تحریم بودند، از متعاهدان این تحریم هستند و نیازی گذاشتن حق تخفظ برای خود هم ندیدند.

جنیدی بیان داشت: تحفظ‌های ما احتیاطی است و دلیلی ندارد که FATF آن را نپذیرد. حتی اگر نپذیرند، بدتر از شرایطی که امروز داریم، نخواهیم داشت.

وی گفت: دولت معتقد است برای یک ضرر احتمالی، نباید یک نفع قطعی و مسلم را نادیده بگیریم. همیشه می‌توان برای یک ضرر احتمالی مدیریت موثری داشت.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور به سند همکاری ایران و چین اشاره داشت و گفت: این سند در چارچوب یک برنامه همکاری است. این برنامه همکاری نمی‌تواند تعهداتی خلاف معاهدات و قوانین جاری ایجاد کند. تمام قراردادهای این سند هم باید با رعایت قوانین باشد. معاهده بالاتر از سند بوده و در حکم قانون است ولی سند ایران و چین یک برنامه همکاری است و باید درچارچوب معاهدات باشد.

جنیدی خاطر نشان کرد: انتشار و عدم انتشار مواد این سند به تصمیم شورای عالی امنیت ملی بر می‌گردد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    4 0
    تحفظ ! و اونها هم خیلی به تحفظها نگاه می کنند !
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 0
    برجامی که طبق ادعای خودتون یه طرفش شما بودین رو پاره کرد ریخت دور بعد الان میگه باید موشک و منطقه رو هم بدین اونوقت واسه اف ای تی افی که شما هیچ نقشی توش نداشتین میخوایین شرط تعیین کنین؟ اونام منتظر دستور شما، نه؟ بابا نخندون ما رو.. قبل از سخنرانی چی می زنن اینا؟؟؟؟؟. :/
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 0
    اون ویدیوی ظریف که میگه اگه اfatf رو هم بپذریم نه من نه اقای! رئیس جمهور تضمین نمی کنیم هیچ مشکلی حل بشه رو میشه تحلیل کنید خانم جنیدی؟
  • عباس IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    1 0
    دولت راست مهرگان ؟!
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 0
    نوشته میشود اما خوانده و اجرا نمی شود خودتی
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 0
    مگر به تحفظ تو اهمیتی می دهند؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس