کد خبر 1200759
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
آژانس «غنی‌سازی در سایت فردو» را تایید کرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از اجرای قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته، میزان اورانیوم ۲۰ درصد ایران به ۵۵ کیلوگرم رسید.

به گزارش مشرق، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و اجرای آن از ۵ اسفند ماه ۱۳۹۹، گفت: بخش مهمی از این قانون در خصوص غنی سازی ۲۰ درصد به میزان سالانه ۱۲۰ کیلو گرم بود که بلافاصله اقدامات لازم صورت گرفت و روند غنی سازی آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

صالحی: با برجام، صنعت هسته‌ای نه متوقف می‌شود و نه کُند

وی افزود: تا امروز ۵۵ کیلو گرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید شده است و تقریبا ما نصف راه را رفته ایم و با این روند ما می‌توانیم زودتر از ۸ ماه به هدف مد نظر برسیم.

کمالوندی ادامه داد: نرخ تولید اورانیوم ۲۰ درصد ما الان بسیار بالاتر از قبل از برجام است و بر اساس آمار و ارقام ۳۰ درصد بیشتر از قبل از برجام ظرفیت تولید ۲۰ درصد داریم. در حال حاضر ما حدود ۱۶ هزار و پانصد سو ظرفیت غنی سازی داریم که این عدد قبل از برجام ۱۲ هزار و پانصد سو بود.

سخنگوی سازمان انرزی اتمی با اشاره به تولید سانتریفیوژهای جدید در سال‌های گذشته، گفت: ممکن است امروز تعداد سانتریفیوژهای ما کم شده باشد، اما به دلیل استفاده از نسل جدید سانتریفیوزها مثل IR۶ که ۸ برابر سانتریفیوژهای نسل اول ظرفیت دارند، نرخ تولید اورانیوم ما افزایش یافته است.

کمالوندی ادامه داد: در حال حاضر ما هزار ماشین IR۲M داریم که مستقر شده‌اند و یا یک آبشار IR۴ راه اندازی شده و آبشار دوم این سانتریفیوژ هم راه اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به مصوبه مجلس، یک آبشار IR۶ انجام شده و آبشارهای بعدی هم در راه است و با این روند که پیش گرفته شده است سرعت غنی سازی ما نسبت به قبل افزایش چشمگیری خواهد داشت.

سخنگوی سازمان انرزی اتمی ادامه داد: اگر ما در یک زمانی ۹ تن مواد خود را به خارج فرستادیم الان ۵ تن مواد داریم و می‌توانیم بگوییم به سرعت هر آنچه مورد نظر بوده برای احیای آنچه که به خاطر برجام کنار گذاشتیم، داریم به دست می‌آوریم و به سرعت در موقعیتی قرار میگیریم که بهتر از قبل برجام است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    11 1
    بنظرم باید برای جهش علمی در این زمینه خود را اماده کنیم و این امر فقط با غنی سازی 90 امکان پذیر است
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    3 1
    بنظرم باید برای جهش علمی در این زمینه خود را اماده کنیم و این امر فقط با غنی سازی 90 درصد امکان پذیر است
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    16 2
    این یعنی اقتدار و ارامش در سایه توانمندی داشنمندان هسته ای درود و خسته نباشید به تمامی دانشمندان عزیز کشورمان
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    11 3
    نیروگاه اتمی بوشهر باید هر چه سریعتر راه اندازی شود و بکارگیر شود باید هر چه سریعتر موقعیت هسته ای خود را تثبیت کنیم
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    11 2
    به نظرم حالا که اسرائیل بی شرف کشتی پشتیبانی مارو زده ما باید بزنیم دهنشونو جر بدیم
  • Nasra IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    18 3
    مسئولین سازمان انرژی اتمی مثل صالحی وکمالوندی واینها مدافعین برجام هستند اینکه به این صورت صحبت کرده بیشتر شبیه یک تبلیغات هست تا واقعیت که بگویند ما برجام امضا کردیم اصلا مارو عقب ننداخته بلکه جلو هم انداخته پس در نتیجه ما اگه مذاکره کنیم هسته ای به عقب نمیره وهروقت بخواهیم میتونیم مثل قبل باشیم فکر میکنم این بیشتر جهت تمدید مذاکرات هست تا بیان پیشرفتها
  • سید فروزان CH ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    17 3
    کلا چه دلیلی دارد آقایان اعلام کنند موجودی اورانیوم را یعنی رسما دارند گزارش میدهند به غربیها از تولید کشور ، آیا اسرائیل و فرانسه و .....،. هر روز از تولید خود در روزنامه هایشان یا شبکه ها گزارش میدهند والله ما که نشنیدیم و ندیدیم ، فقط در دولت غربگدایان است که انجام میشود ، در حقیقت غرب نیازی به اجیر کردن مذدور برای کسب اطلاعات ندارد ، آقایان حاضرند
  • محمدایوب IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    9 0
    مطمئناً خیلی زودتر ازاین توسط جاسوسان واصلاح طلبان به استحضار اربابشان بایدن رسانده اند خصوصا علی برکت الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس