کد خبر 1200529
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳

به گزارش مشرق، ابوذر گوهری، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: مذاکرات ایران و گروه 4+1 در حالی در وین انجام می‌شود که «سیاست قطعی» ایران در رابطه با نحوه تعامل و سیاست جمهوری اسلامی مشخصاً در عالی‌ترین سطح بیان‌شده است؛ مبنای این سیاست بازگشت به تعهدات برجامی ایران پس از رفع همه تحریم‌ها و راستی آزمایی آن به شکل فنی و کامل است. نکته مهمِ مورد تأکید نیز عدم عجله در این فرایند است. منطقِ تلاش و اقدام جهت لغو تحریم‌ها به شکل فوری، نباید باعث تعجیل و عدم رعایت منافع ملی و درازمدت کشور شود. آسیب‌های عدم لحاظ جمیع شرایط لازم در مذاکرات پیش رو می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیر جدی به همراه داشته باشد.

 منطق «عدم عجله» مورد تأکید مقام معظم رهبری ناشی از این واقعیت است که ظرفیت تحریمی آمریکا بیش از میزان فعلی نیست و کشور علیرغم آسیب دیدن از این شرایط در سال‌های گذشته، در وضعیت باثبات مقابله و بی‌اثر سازی تحریم قرار داد و از سوی دیگر می‌توان با تکیه‌بر تغییرات مدیریتی کشور در ماه‌های آینده و توجه به داخل و توان ملی، بسیاری از آثار تحریم‌ها را کاهش و آن‌ها را بی‌اثر ساخت. در سطح دیگر نیز با تقویت سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی و رویکرد راهبردی به روابط با قدرت‌های غیرغربی، می‌توان منافع ازدست‌رفته را ترمیم و شرایط بهتری را مهیا نمود.

عدم لحاظ منافع ملی در مقطع فعلی و اتصال مذاکرات به نتیجه انتخابات و آثار کوتاه‌مدت آن می‌تواند باعث ورود کشور به چرخه مذاکرات طولانی و بی‌نتیجه‌ای شود که صرفاً جهت مهار رفتار جمهوری اسلامی توسط آمریکا به‌عنوان یک راهبرد اصلی طراحی‌شده است. در این مسیر آمریکا قرار است بدون تغییر در ساختار تحریمی خود مطالبات جدید در حوزه‌های مختلف را مطرح و مردم و کشور را به مذاکرات طولانی شرطی نموده و زمینه‌سازی تأثیرگذاری در محیط داخلی را فراهم آورد. دلیل تأکید نظام بر عدم مذاکره مستقیم و مخالفت با انجام تعهدات به شکل گام‌به‌گام، عدم اراده و عجله طرف مقابل برای رفع تحریم توسط آن‌هاست.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس