کد خبر 1200067
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
نخست وزیر عراق

دفتر نخست‌وزیری عراق با اعلام پایان سفر «مصطفی الکاظمی» به امارات از سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری این کشور در عراق خبر داد.

به گزارش مشرق، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق که هفته پیش به عربستان سعودی سفر و با مقامات این کشور از جمله «محمد بن سلمان» ولی ‌عهد دیدار کرده بود، دیروز (یک‌شنبه - ۴ آوریل) در رأس یک هیأت عالی‌رتبه به امارات سفر کرد و به اعلام دفتر نخست‌وزیری عراق، پس از دیدار و رایزنی با مقامات این کشور، صبح امروز (دوشنبه - ۵ آوریل) به بغداد بازگشت.

سفر به یک کشور عربی دیگر

پایگاه خبری «بغداد الیوم» امروز به نقل از «حسین علاوی» مشاور نخست وزیر عراق نوشت که الکاظمی قصد دارد پس از امارات به یک کشور عربی دیگر نیز سفر کند.وی تصریح کرد که سفر نخست‌وزیر عراق به امارات یک سفر اقتصادی با هدف سرمایه‌گذاری بر سیاست خارجی در راستای خدمت به اقتصاد عراق و تقویت جایگاه منظقه‌ای عراق در کنار کشورهای عربی و تبایدل دیدگاه‌ها درباره مشکلات موجود در منطقه بود.

علاوی بدون اشاره به نام کشور بعدی که الکاظمی به آن سفر خواهد کرد،گفت که الکاظمی تلاش می‌کند تا برنامه اقتصادی  دولت عراق را معرفی کند و عراق نیازمند مشارکت کشورهای دیگر در زمینه توسعه زیرساخت‌های خود، ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان و انتقال فنآوری، تسریع فرآیند احیا و ساختن بخش‌های مهم و مثمرثمر اقتصادی است.

بیانیه مشترک عراق و امارات؛ سرمایه‌گذاری سه‌میلیارد دلاری در عراق

دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری عراق، امروز در پایان سفر الکاظمی به امارات، نسخه‌ای از بیانیه مشترک بغداد - ابوظبی منتشر کرد.بر اساس این بیانیه، نخست‌وزیر عراق در این سفر، با «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس حکومت و نخست وزیر امارات و حاکم دبی و «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی، دیدار کرد.

در ادامه این بیانیه ضمن اشاره به تقدیر الکاظمی از حمایت‌های امارات از دولت و ملت عراق آمده است: در جریان دیدارهای رسمی الکاظمی با مقامات اماراتی، افق‌های همکاری میان دو کشور برادر در تمامی سطوح، شیوه‌های توسعه و بهبود آن در رساتای خدمت به منافع مشترک و جدیدترین تحولات منطقه‌ای و جهانی بررسی شد.

بنا بر این گزارش، طرفین بر اهمیت همکاری بین‌المللی و هماهنگی در مسائل مشترک از جمله در مبارزه با کرونا و محدود کردن پیامدهای اقتصادی و بهداشتی آن تأکید کردند و نخست وزیر عراق از کمک‌های امارات به دولت و ملت عراق برای مهار این همه‌گیری تقدیر کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است که دو طرف براهمیت توسعه همکاری ها در عرصه اقتصادی، افزایش مبادلات تجاری، تشویق سرمایه‌گذاری مشترک، دعوت از فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور، تأسیس شورای تجاری عراقی اماراتی و تسهیل تمامی اقدامات در راستای منافع دو کشور تاکید کردند.

در همین راستا، امارات اعلام کرد که با هدف تقویت روابط اقتصادی و ایجاد فرصت‌های جدید برای همکاری و شراکت و پیشبرد روند رشد اقتصادی، اجتماعی و توسعه‌ای عراق، مبلغ سه میلیارد دلار در عراق سرمایه‌گذاری می‌کند.دولت عراق نیز از ابتکار  دولت امارات برای بازسازی مسجد جامع «النوری»، مناره «الحدباء» و برخی کلیساها در استان نینوی تقدیر کرد.

بنا بر این گزارش، دو طرف درباره ضرورت همکاری امنیتی و نظامی و تبادل اطلاعات در مبارزه با تروریسم نیز رایزنی کردند و بر توسعه‌ همکاری‌ها در زمینه انرژی به ویژه انرژی‌های پاک توافق کردند.پیشتر دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرده بود که الکاظمی طی نشستی که با شرکت‌ها و تجار اماراتی داشت گفت که عراق شرایط سخت و پیچیده‌ای پشت سر گذاشته و همین مسئله باعث شده است که پیشرفت و توسعه خدمات در این کشور به تأخیر بیفتد.

وی گفت که دولت عراق در بخش مالی، اقتصادی و توسعه «اقدامات جسورانه‌ای» اتخاذ کرده و «درهای عراق به روی شرکت‌های اماراتی، کارآفرینان و تجار امارات باز است و تلاش‌هایی را کرده تا بروکراسی و موانع‌زدایی در برابر شرکت‌ها کاسته شود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس