صندوق صدقه

میزان پرداخت‌های مردم ایران به کمیته امداد در قالب خیریه و صدقات در سال‌های اخیر افزایش یافته. این در حالی است که برخی ضمن سیاه‌نمایی از اوضاع اقتصادی کشور تأکید دارند که مردم بی‌اعتماد شده‌اند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

دروغ‌های دیپلمات برجامی پس از توافق ایران و چین!

دروغ‌های دیپلمات برجامی پس از توافق ایران و چین! / افزایش پرداخت صدقات مردم به کمیته امداد با وجود گرانی

داود هرمیداس باوند، از از دیپلمات‌های رژیم سابق و چهره نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان در مصاحبه با اعتمادآنلاین پیرامون توافق راهبردی ایران و چین گفته است:

"برقراری مناسبات با چین و روسیه در این برهه حساس و پرهزینه، نویددهنده نیست! "

او همچنین اظهار می‌کند:‌ نمی‌توانیم نسبت به این مساله هم بی‌تفاوت باشیم که اقدامات ایران در منطقه برای طرفین مذاکرات (اشاره به طرف‌های غربی) حساسیت‌برانگیز است هرچند به‌هم‌ریختگی اقتصادی موجب شده حمایت‌های ایران از کشورهایی چون سوریه و عراق به کمترین میزان ممکن برسد. البته سیستم مدیریتی ایران همچنان معتقد به حضور پیرامونی در منطقه است که همین امر هم گره هسته‌ای را کورتر می‌کند.

باوند در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز تصریح کرده است: ایران متاسفانه در منطقه سیاست‌گذاری پویایی ندارد و حتی نمی‌تواند از فرصت‌های پدیدآمده هم بهره لازم را ببرد.[۱]

*باوند از حامیان ستادی برجام و کسی است که زمانی در ایام برجام گفته بود: با لغو اولین گروه از تحریم‌ها، فضا به کلی متفاوت خواهد شد!

این افراد، امروز که بی‌دستاوردی و بیهودگی برجام به اثبات رسیده است اما به جای عذرخواهی، مسئولیت‌پذیری و توضیح اینکه چرا مرتکب چنین اشتباه تحلیلی بزرگی شدند اما به انتقام‌گیری از نظام اسلامی، انکار مثبتات ایران و نیز پنجه انداختن به روی پیشرفت‌های نظام روی آورده‌اند.

رفتارهایی نظیر آنچه که در اظهارات باوند به رأی‌العین می‌بینیم.

جالب است که اصلاح‌طلبان که تا پیش از این همانند قاتق نان شب از پیشرفت‌های چین و موفقیت‌های این کشور سخن می‌گفتند اما امروز و پس از توافق کشورمان با چینی‌ها؛ به یکباره اظهار می‌کنند که توافق با چین نویددهنده نیست! و به نوعی حتی تقلا می‌کنند تا چینی‌ها را از توافق با ایران پشیمان کنند.

بخش دیگر اظهارات باوند مبنی بر کم شدن حمایت ایران از سوریه و عراق و یا پویا نبودن سیاست‌گذاری منطقه‌ای ایران نیز اظهاراتی هستند که در مقابل واقعیت قرار دارند و حتی شأنی پایین‌تر از دروغگویی دارند.

چه اینکه هر عقل سلیمی می‌داند به محض کم شدن حمایت‌های اقتصادی و دفاعی ایران از متحدان خود؛ دشمن عقب‌رانده شده در موضع تهاجمی قرار خواهد گرفت.

شکست‌های پیاپی آمریکا در منطقه، توافق راهبردی با چین و گسترش هژمونی ایران از شرق دور تا دریای مدیترانه در غرب نیز واقعیتی است که به مثابه یک شاقول، غلطی یا درستی ادعای باوند مبنی بر پویا نبودن سیاست‌گذاری منطقه‌ای ایران را نشان می‌دهد.

***

"آنکس که می‌گفت مردم به نظام اسلامی اعتماد ندارند..."

افزایش پرداخت صدقات مردم به کمیته امداد با وجود گرانی

دروغ‌های دیپلمات برجامی پس از توافق ایران و چین! / افزایش پرداخت صدقات مردم به کمیته امداد با وجود گرانی

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد استان قزوین گفت: پرداخت صدقه در استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل، ۲۲ درصد رشد داشته است.

فرزاد فرهادی در مصاحبه با ایرنا همچنین افزوده است: مردم نیکوکار قزوین در سال گذشته ۸۶ میلیارد ریال صدقه پرداخت کرده‌اند که نسبت به سال ۹۸ رشد داشت.

او تصریح می‌کند: در استان قزوین یک هزار و ۹۵۹ صندوق صدقه بزرگ ویژه اماکن عمومی، پنج هزار و ۷۲۶ صندوق صدقه بزرگ ویژه معابر و ۱۱۹ هزار صندوق صدقه کوچک وجود دارد که در مجموعه ۱۲۶ هزار و ۶۸۵ صندوق می شود.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد استان قزوین همچنین گفته است: تمامی مبالغ جمع آوری شده از محل صندوق صدقات صرف نیازمندان و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین می شود.[۲]

*قبل از این و در سال‌های اخیر؛ گزارش‌های دیگری هم از رشد پرداخت وجوهات شرعی و صدقات از سوی مردم به نهادهای امین نظام منتشر شد. [۳][۴]

این در حالی است که برخی افراد معلوم‌الحال و تریبون‌های سیاه‌نما دائما به بهانه مشکلات اقتصادی اصرار دارند که مردم به نظام اسلامی بی‌اعتماد شده‌اند، گرسنگی شیوع یافته و کشور دچار خونریزی حادّ اقتصادی است!

می‌دانیم که اقتصاد امروز ایران و معیشت مردم با مشکلاتی از جمله "گرانی" مواجه شده است.

اما در بحبوحه همین مشکلات نیز دیدن نقاط مثبت و توجه به پیشرفت‌هایی مثل مالیات ارزان، نان و سوخت ارزان، بهبود ضریب جینی و افزایش قدرت خرید نسبت به دهه‌های گذشته یک ضرورت است. ضرورتی که اگر درست و بموقع در قبال هجدهمین اقتصاد جهان یعنی ایران اسلامی تبیین نشود؛ دلایل رخدادهای مطلوبی مثل افزایش پرداخت‌های خیریه از سوی مردم فهم نمی‌شود.

گفتنیست، نرخ فقر مطلق در ایران از حوالی ۶ درصد در ابتدای انقلاب به کمتر از ۱ درصد در موقعیت کنونی رسیده است. به گواه نهادهای اقتصادی بین‌المللی، نرخ فقر مطلق که به معنی گرسنگی است در انگلستان بیشتر از ایران اسلامی است. [۵]

***

1_ https://etemadonline.com/content/472602

2_ www.irna.ir/news/84284471/

3_ mshrgh.ir/1095012

4_ mshrgh.ir/1003020

5_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/11/22/1944648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    0 2
    روز فردای انتخاباتی که دیگر لیبرال ها سرکار نیستند و بر گرده ملت و مملکت ننشسته اند اشک شوق خواهم ریخت...
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    24 3
    افرادی مثل باوند . کدو را ندیده بودند . نمی دانستند آمریکا با ما دشمنی دارد و هیچوقت به وعده هاش عمل نمی کنه ...باید جلوی اینها محکم ایستاد
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    3 3
    یکی ازپرداخت کننده های صدقات ما هستیم که چند وقته نمیتونیم حتی یک هزار تومانی بیاندازم درصندوق(بخاطر بیکاری بیگاری وفساد درجامعه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس