کد خبر 120000
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶

معاون فرهنگی ارتش گفت: ارتش مهد ادبیات و هنر است. کافی است که نیروها و استعداد را در میان خود جستجو کنیم تا به شاعران و ادیبان برجسته‌ای برسیم.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، دومین گردهمایی شاعران انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا) صبح امروز دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا واحدی معاون فرهنگی ارتش و شاعران و ترانه‌سرایان ارتش، در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

حجت‌الاسلام واحدی در ابتدای این برنامه گفت: انجمن ادبی ارتش، امسال نهمین سال فعالیت خود را می‌گذراند و هرچند در این مدت فعالیت چندان توفنده‌ای نداشته ولی این انجمن به صورت مستمر و آرام به کار خود ادامه داده است تا بتواند تاثیرگذاری خود را حفظ کند. روزی که انجمن ادبی ارتش کار خود را آغاز کرد، از چندین نهاد به ما اخطار و هشدار دادند که ارتش و انجمن چه سنخیتی با یکدیگر دارند و این کارها چه معنی می‌دهد؟

وی افزود:‌ چنین اخطارهایی، سیاسی بودند که برای رفع و رجوع چنین جریاناتی زحمت زیادی کشیده شد. جالب بود که هرجا در این کشور سخن از انجمن ادبی یا هنری در ارتش به میان می‌آمد یا حرفی از شعر در ارتش گفته می‌شد، می‌دیدم که مردم می‌پرسند: شعر در ارتش یعنی چه؟ حتی در داخل ارتش هم چنین نگرشی وجود داشت. به همین دلیل فکر کردیم اگر حرکتمان در انجمن ادبی ارتش، بخواهد توفانی باشد، قطعا فرو می‌نشیند و از بین خواهد رفت. بنابراین سیاست‌مان در این مدت این بود که حرکتمان کند و آرام باشد تا باور ارتشیان را به ساحت مقدس شعر جلب کنیم.

این شاعر در ادامه گفت:‌ معتقدم نه صد در صد اما کم و بیش در این مدت موفق بوده‌ایم. یک نکته هم این که حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش قرار بود در این برنامه حاضر شوند اما یک جلسه موازی با این برنامه در قم و یک جلسه موازی هم در تهران برایشان پیش آمد که ایشان ناچار شدند به قم بروند. به یاد دارم که از سال‌های 68 در نیروی دریایی ارتش جلسات ادبی داشتیم اما آن سال‌ها هیچ تشکل و انجمن منسجمی برای این جلسات وجود نداشت. در سال 72 هم شب‌های شعر در ارتش برگزار می‌شد. جا دارد در این برنامه از سید محمد علوی رئیس پیشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به نیکی یاد کنیم که انجمن ادبی ارتش کار خود را در سال 82 با حکم ایشان آغاز کرد. البته از سال 81 جلسات نظم بیشتری گرفته بودند و هر دوشنبه برنامه‌های نقد ادبی و شعر در ارتش برگزار می‌‌شد.

واحدی گفت: یکی از دلایل رونق جلسات ادبی ارتش، عدم جناح‌گیری و همچنین عدم حضور گروه‌های متداخل و متضارب در این جلسات بوده است که همیشه هم یکدیگر را خنثی می‌کنند. ضمن این که جلسه نقد واقعا جایگاه نقد است نه تعصب. من شاگرد کودنی هستم ولی در این جلسات نقد ادبی به اندازه 70 تا 80 کتاب ادبی، مطلب یاد گرفتم. نکته مهم این است که شاعران خوبی در ارتش داریم و باید بیشتر به دنبال این باشیم که ارتباطات ادبی‌مان را در ارتش با یکدیگر محکم‌تر کنیم. ارتش زمینه‌های خوبی دارد. سعی کنیم این زمینه‌ها و پتانسیل‌ها را بشناسیم.

معاون فرهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد‌: ارتش مهد ادبیات و هنر است. اعضای خانواده‌های ارتشیان استعدادهای خوبی در زمینه شعر دارند. مثلا دختر یکی از سرهنگ‌های نیروی زمینی ترانه‌های بسیار قدرتمندی می‌گوید. سعی کنیم از وجود این استعدادها اطلاع پیدا کنیم، از حال و روز هم خبر بگیریم و قدر یکدیگر را بدانیم. برای این که ارتش در عرصه شعر و ادب حرفی برای گفتن داشته باشد، نیاز به انسجام بیشتری میان شاعرانش داریم. پیش از این وقتی می‌خواستیم، در حضور رهبر انقلاب‌ شعری بخوانیم، باید به یک ترانه‌سرا سفارش می‌دادیم و 400 تا 500 هزار تومان به او می‌دادیم و ناز او را با وجود ندانستن خط قرمزها و رعایت نکردن‌ها می‌کشیدیم. اما امروز ارتش خود صاحب انجمن ادبی است و از این مسائل بی‌نیاز است.

واحدی در ادامه به خواندن یکی از غزل‌های عاشقانه خود پرداخت و پیش از قرائت آن به مخاطبان گفت: خودتان مخاطب شعر را پیدا کنید.

در ادامه این برنامه شاعران حاضر در برنامه به خوانش اشعار خود پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس