کد خبر 119982
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳

نخستين جايزه جهاني بيداري با آثاري از هنرمندان ايران و جهان در سه بخش از هنرهاي تجسمي كار خود را در موزه هنر امام علي (ع) آغاز كرد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، شامگاه گذشته -24 ارديبهشت ماه -آثاري از هنرمندان ‌طراح پوستر، ‌كاريكاتوريست و عكاس به روي ديوارهاي اين موزه رونمايي شد.

اين در حالي است كه اين برنامه بدون مراسم رسمي و تنها با بازديد علي عسگري(معاون فرهنگي سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامي و رئيس اين جايزه جهاني)،‌اميرعبدالحسيني(دبير جايزه جهاني بيداري)، محمدحسين نيرومند(رئيس شوراي سياست‌گذاري جشنواره)، رئيس موزه امام علي(ع) و جمعي از هنرمندان و داوران همچون ابراهيم حقيقي و سيدعباس ميرهاشمي كار خود را آغاز كرد.

در بخش عكس ‌در كنار هنرمنداني كه آثارشان توسط هيات داوران انتخاب شده بود،‌ مجموعه عكس‌هايي نيز از هنرمندان مدعوي چون مهرداد اسكويي، زنده ياد ابوطالب امام، سعيد جان بزرگي،‌ رسول ملاقلي‌پور، كاظم اخوان و... به روي ديوار ديده مي‌شد.

همچنين در بخش كارتون از هنرمنداني چون كامبيز درمبخش، محمدعلي رجبي،‌سيدمسعود شجاعي طباطبايي، ابوالفضل محترمي،‌محمود مختاري،‌محمدحسين نيرومند و جمعي ديگر از هنرمندان آثاري براي نمايش انتخاب شده بود.

در رشته پوستر نيز در بخش هنرمندان مدعو آثاري از اونيش امين‌الهي ‌،كوروش پارسانژاد، محمد جمشيدي،‌ابراهيم حقيقي،‌ محمد خزاعي،‌ احمدرضا دالوند، بيژن صيفوري،‌ قباد شيوا و... انتخاب شده بود.

اما در بخش جنبي اين نمايشگاه نيز پوسترهاي منتخبي از اسماعيل،بهزاد و كوروش شيشه‌گران از دوران انقلاب اسلامي ايران به نمايش درآمده است.

همچنين آثاري از سه هنرمند برجسته بين‌المللي به نام‌هاي «هیکادی دمیرچی» از ترکیه‌، «پکا لوری» از فنلاند و «چارلز ماویان دیویس» از آمریکا در اين جشنواره به روي ديوار رفت.

اميرعبدالحسيني - دبير جايزه جهاني بيداري - در بخشي از يادداشت خود نوشته است: «خيزش ملل براي عدالت‌،مبارزه با استبداد،‌پايداري در برابر نظام سلطه، جنبش وال استريت و بيداري اسلامي در جهان معاصر كه همگي موضوعات اين دوره از جايزه جهاني بيداري هستند را مي‌توان سرآغاز به انجام و فرجام رسيدن اين وعده الهي دانست.»

او معتقد است: « در اين ميان آنچه باقي مي‌ماند نقش‌ها و تصاويري ماندگار است كه فرهنگ و هنر رقم مي‌زند و به همين دليل بايد همگام و همزمان با اين بيداري هنرمندان و اصحاب فرهنگ گرد هم آيند تا از يك سو پشتيباني خود را از مفاهيم نيكي و عدالت به اثبات برسانند و از سوي ديگر تصويري روشن از بيداري و خودآگاهي و بصيرت اجتماعي را براي آيندگان ترسيم كنند و ضرورت چنين مقوله‌اي سنگ بناي جايزه جهاني بيداري بود.»

به گفته اميرعبدالحسيني، ‌جايزه جهاني بيداري نشانگر آن است كه عنوان بين‌المللي عبارتي تزئيني براي آن نيست و اين موضوع را استقبال هنرمندان و حجم فراوان آثاري در زمينه كاريكاتور ،‌پوستر و عكس نشان داده است. زيرا روح دلير و نگاه نگران هنرمندان عرصه‌هاي تجسمي حكايت از آن دارد كه آنان نيز به ضرورت و اهميت اين حركت بالنده مردمي پي برده‌اند و آماده‌اند تا رسالت تاريخي خود را در اين عرصه نبرد خير و شر ايفا كنند.

دبير جايزه جهاني بيداري با ارائه آماري از هنرمندان شركت كننده و آثار راه يافته به اين جايزه در نخستين دوره آن توضيح داد: «جايزه جهاني بيداري با حضور 59 كشور و انتخاب آثار برتر از ميان سه هزار و شش اثر رسيده در رشته‌هاي پوستر ،‌كاريكاتور و عكس و همچنين بهره مندي از آثار هنرمندان مدعو در بخش‌هاي بين‌الملل و ايراني برگزار مي‌شود.»

علاقه‌مندان مي‌توانند تا 22 خرداد از اين آثار به نشاني خيابان وليعصر،روبروي بزرگراه نيايش ،بلوار اسفنديار، شماره 35 ديدن كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس