کد خبر 1199804
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۴
آیا سنگ فرش‌های ولیعصر به محیط زیست آسیب می‌زند؟

شینا انصاری گفت: امروز در خیابان‌های شهر تهران فضایی برای رفت و آمد انسانی وجود ندارد و از این بابت خطراتی را می‌توان مشاهده کرد.

به گزارش مشرق، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره پیامدهای زیست محیطی ثبت جهانی خیابان ولیعصر، گفت: قطعا ثبت جهانی خیابان ولیعصر باعث ارتقای مولفه‌های محیط زیستی این خیابان خواهد شد. اما باید به شاخصه‌های محیط زیستی این خیابان توجه شود. بنا به تصور من تحقق مساله ثبت جهانی شدن خیابان ولیعصر می‌تواند کمک کند که وضعیت محیط زیستی و مساله صیانت از درختان این خیابان جدی‌تر دنبال شود. اتفاقا در حال حاضر مساله حفاظت از درختان و فضای سبز خیابان ولیعصر جزو اولویت‌های مدیریت شهری هم محسوب می‌شود. اما ثبت جهانی شدن این خیابان قطعا باعث خواهد شد تا با حساسیت بیشتری این مساله پیگیری شود.

بیشتر بخوانید:

وجود ارتباط میان درخت در خیابان‌ها و افسردگی

وی درباره اینکه وجود درختان و فضای سبز خیابان ولیعصر چه سهمی در ظرفیت‌هایی این خیابان برای ثبت جهانی شدن دارد ابراز داشت: یکی از مولفه‌های بسیار مهم در واجد صلاحیت شدن این خیابان برای ثبت جهانی شدن قطعا همین مساله است. حالا مثلا این که بحث درازا و طول این خیابان چقدر هست هم یک شاخص خیلی مهمی برای انتخاب این خیابان به حساب می‌آید. اما یکی دیگر از شاخصه‌های بسیار مهم این خیابان همین مساله وجود درختان و قدمت آن‌ها و اهمیتی که دارند و ضرورت صیانت از آنهاست که باعث شده تا این خیابان پتانسیل‌های لازم برای ثبت جهانی شدن را پیدا کند.

انصاری در واکنش به اینکه شیوه شهرسازی در کلانشهری مثل تهران چه سهمی در بروز آسیب‌های زیست محیطی برای خیابانی مثل ولیعصر داشته گفت: این اتفاقی که برای الگوی شهرسازی در تهران رخ داده در طول یک بازه زمانی طولانی و در ادوار گوناگون مدیریت شهری اتفاق افتاده و طی سال‌های مختلف اتفاقاتی در حوزه ساخت و سازها رخ داده است. اما واقعیت این است که همین الان هم این خیابان از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است. به خصوص از جنبه محیط زیستی توانمندی‌های بسیار مطلوبی در این خیابان وجود دارد که این ثبت جهانی می‌تواند به حفاظت از داشته‌های محیط زیستی خیابان ولیعصر کمک کند.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران درخصوص آثار احداث پیاده راه‌های شهری برای معضل ترافیک و حمل و نقل شهری گفت: اتفاقا به نظر می‌رسد در مورد ساخت و احداث پیاده راه‌های شهری اگر همه ابعاد قضیه دیده شود ضرورت این اقدام درک خواهد شد. در شهرهایی که در کشورهای توسعه یافته قرار دارند هم این امر قابل مشاهده است که یکی از موضوعات عمده این است که شهر از وضعیت خودرومحور به سمت شرایط انسان محور حرکت کند. از این جهت توسعه پیاده راه‌های شهری می‌تواند هم به افزایش انسان محور شدن شهر کمک کند به این معنا که به جای غلبه داشتن خودروها و اینکه مرتب خیابان و بزرگراه و اتوبان ساخته شود پیاده راه‌ها گسترش پیدا کند و هم اینکه باعث افزایش تعاملات انسانی می‌شود و می‌تواند مراودات اجتماعی را گسترش دهد؛ بنابراین باید مکان‌هایی در سطح شهر پیش بینی شود که بتوانیم در آن محل‌ها این فضاهای انسانی را ایجاد کنیم.

انصاری ابراز داشت: امروز در خیابان‌های شهر تهران فضایی برای رفت و آمد انسانی وجود ندارد و از این بابت خطراتی را می‌توان مشاهده کرد. اما اگر مکان‌هایی در سطح شهر جانمایی شود که افراد بتوانند در این مکان‌ها به راحتی با پای پیاده تردد کنند چنین اتفاقی می‌تواند هم از نظر محیط زیستی هم از نظر سلامت فردی و هم از نظر اینکه شهری انسان محور داشته باشیم کمک کند.

وی درباره این گمانه که احداث پیاده راه می‌تواند به ازدحام بیشتر ترافیک بینجامد اظهار داشت: معتقدم در جاهای دیگری هم باید به مدهای جدید حمل و نقل عمومی توجه کنیم. به این معنا که مدهای حمل و نقل پاک از قبیل دوچرخه سواری، توسعه مترو، توسعه اتوبوس‌های سریع السیر مورد توجه و ترویج قرار بگیرند تا در کنار هم بتوانند به داشتن شهری پاک‌تر و محیط زیست شهری سالم‌تر کمک کنند. اما قطعا باید ما وقتی برای توسعه پیاده راه‌ها اقدام می‌کنیم در طرف دیگر برای تردد خودروها هم حقی را در نظر بگیریم و تمهیداتی قائل شویم.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ali IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    5 2
    والله خوش بحال تهرانیا ، ما خوزستان محیط زیستی واسمون نمونده ، آب کارون رو به اصفهان و جاهای دیگه منتقل کردن و رودخانه ها و تالاب ها خشک شده ، نخیلات خشک شدن ، هر روز گرد و خاک و آلودگی و بحران تنفسی و بیماری مردم ، آب آشامیدنی رو که باید بشکه ای خرید ، بعد بعضی جاها پیاده رو معضل محیط زیست میشه
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      1 0
      اگر ترافیک شدید و آلودگی شدید صوتی و آلودگی شدید هوا دوست دارید بسم الله پاشید بیاید تهران!
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    1 0
    خیابان ولی عصر(عج)صحیح است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس