کد خبر 1199523
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کودتای اردن

منابع خبری در جریان کودتای اردن، نام دو نفر را ذکر کردند که به صورت مستقیم با عربستان سعودی ارتباط داشتند.

به گزارش مشرق، منابع خبری اردنی بویژه خبرگزاری رسمی این کشور (پترا)،  شامگاه شنبه از موج دستگیری‌ها در بین مقام‌های ارشد اردن و خاندان سلطنتی از جمله برادر شاه این کشور به اتهام کودتا خبر دادند.

بیشتر بخوانید:

واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به شبه‌کودتا در اردن

در میان افراد بازداشتی، پترا فقط به نام دو نفر از افراد بازداشتی به نامهای «الشریف حسن بن زید» و «باسم عوض الله» اشاره و تأکید کرد که این افراد به «دلایل امنیتی» بازداشت شده‌اند.

پایگاه خبری «عربی ۲۱» درباره این حوادث گزارش داد، با وجود اینکه رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویر و نام‌های زیادی از افراد بازداشتی منتشر کردند که همه آنان از شخصیت‌های امنیتی و نظامی مهم هستند، ولی در این میان، عوض الله و بن زید و شاهزاده «حمزه بن الحسین» برادر ناتنی شاه اردن، از همه برجسته‌تر بودند.

به گزارش این پایگاه، حسن بن زید، قبلا فرستاده ویژه پادشاه اردن در عربستان سعودی بوده است. عوض الله اما در سال ۲۰۰۷، رئیس کاخ پادشاهی الهاشمی و پیش از آن، رئیس دفتر شاه اردن بوده است.

بیشتر بخوانید:

علت شروع کودتا در اردن چه بود؟

بنا بر این گزارش، این دو فرد بازداشت شده، «روابط مستحکمی با عربستان سعودی دارند. بسیاری در اردن بر این باورند که این دو نفر، تابعیت یا گذرنامه سعودی دارند».

منابع محلی خبری اردن هم خبر دادند که بن زید از اشراف «هاشمی» است که در عربستان اقامت دارد و در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

عربی۲۱ ادامه داد، عوض الله در سال‌های اخیر به عنوان مشاور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی فعالیت داشته است. وی یکی از مهندسان خصوصی‌سازی شرکت نفتی سعودی آرامکو بوده است.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده کودتای نافرجام علیه شاه اردن

به گزارش این پایگاه، عوض الله در همایش سالانه سرمایه‌گذاری که اخیرا در ریاض برگزار شده بود و نام آن (The Future Investment Initiative) بود، در کنار بن سلمان حضور داشت. عوض الله پس از ترک اردن، به امارات رفت و شرکت «طموح» را تأسیس کرد.

این در حالی است که روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نوشت، این اقدام به دنبال کشف آنچه مقام‌های کاخ توطئه ای پیچیده و گسترده توصیف کردند، صورت گرفت. یک مقام اردنی نیز با  تایید این حادثه گفت که  دستگیری ها مرتبط به «تهدید علیه ثبات کشور» بوده است.

بامداد یکشنبه همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه گزارش‌ها درباره تحولات اردن را به دقت زیر نظر دارند، گفت که شاه اردن شریک مهمی برای واشنگتن بوده و از حمایت کامل آمریکا برخوردار است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پیروزه IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 3
    بابا نوکری بهتر از این گیر تان می اید فکر نکنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس